Kattenchip

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kattenchip

Bericht door Sandra W »

Jazeker, ik heb dat natuurlijk niet zelf verzonnen, maar dat is reeds lang het beleid van het asiel en ik vrees dat het bestuur dit niet snel zal veranderen.

De voordelen (als een kat bijvoorbeeld verwaarloosd wordt is hij veel makkelijker op te eisen, omdat het juridisch eigendom volledig bij het asiel blijft en het nieuwe baasje de kat slechts "leent") zijn namelijk groter dan de nadelen (een keer extra moeten bellen om erachter te komen wie het baasje is).

Ik vrees dat bij de andere asiels die het ook zo regelen je dus ook niet zelf on-line de gegevens kunt veranderen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kattenchip

Bericht door Leonie89 »

jammer is dat, ik zou haar graag op ons adres willen. ik begrijp de reden helemaal hoor!! maar het voelt nu inderdaad alsof we haar lenen.. gelukkig heb ik goed contact met het asiel :)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: kattenchip

Bericht door Boomer »

Volgens mij betekend een chip bij een kat dat je niet meteen een eigendomsrecht hebt.
Het enige wat een chip doet is registreren hoe de kat heet en waar de kat vandaan komt.

Als een kat bij een asiel vandaan komt teken je een papier dat het asiel eigendom blijft.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kattenchip

Bericht door Sandra W »

Klopt, maar psychisch gezien maak het bij de mensen een enorm verschil op wiens naam de chip staat en dat maakt het werken in het asiel een stuk makkelijker ;-).

groeten,
Sandra
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: kattenchip

Bericht door Veluw »

Ja ik raad je aan om bij een andere dierenarts te kijken hoe duur het daar is en het dan alsnog maar te laten doen. Er komen gewoon te veel katten binnen die 'gevonden' zijn, waar gewoon niks van bekend is.

Ik weet het chipnummer en poeslief staat ingeschreven op mijn naam, al zou ik graag de naam willen veranderen enz, nu staat er alleen maar een 'X', omdat ze een gevonden gevalletje is.

En zal ik mijn katten opnieuw moeten chippen dan, als dat mogelijk is natuurlijk, als ik in het buiteland ga wonen? Ik wil toch zeker weten dat mijn kat terug komt als ze de neiging krijgen om te denken dat ze naar huis kunnen wandelen.

*EDIT*

er zit namelijk nog steeds een franse kat bij ons in het asiel waarvan hij dus wel een chip had maar ze hadden het niet verandert :edoh: dat arme beest zit er nou al zo lang...
Laatst gewijzigd door Veluw op 15 nov 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kattenchip

Bericht door rieneke »

dinsdag wordt drop gecastreerd en gechipt: totaal 67 euro.
valt me alles mee :smile:
DikkieDick
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2009 07:50

Re: kattenchip

Bericht door DikkieDick »

BTW: over het chippen. Er zijn verschillende types/organisaties. Gisteren onze 2 kittens van 12 weken laten chippen (tegelijkertijd met de 2e inenting) en daar zijn gegevens raadpleegbaar bij chipnummer.nl. Volgens de dierenarts zijn zij de officiële 'chipinstantie'. Maar ja, dat zegt waarschijnlijk een ander ook. Hoe zit dit nu precies? En zijn de uitleesapparaten uitwisselbaar?
Chippen kostte ons overigens 25 euro per kat (geen actie). Bij actie zou dit 20 euro zijn geweest (vorige maand).
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: kattenchip

Bericht door Seraatje »

Vorige maand bij mijn dierenarts een actie: Gratis Chippen!!!

heb ze gelijk allemaal laten chippen, vind het zelf niet echt nodig, maar toch maar voor de zekerheid
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kattenchip

Bericht door rieneke »

dikkiedick, met een en dezelfde chiplezer zijn alle chips af te lezen.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kattenchip

Bericht door lievelijn »

als aanvulling op wat rieneke zegt:

er zijn inderdaad meerdere chipaanbieders.. met verschillende prijzen

ik heb toen zitten kijken, wou eigenlijk een bepaald soort chip, waarbij je gratis adreswijzigingen enzo kon doorgeven. Maar dat deed onze DA niet en de enige DA die dat wel deed zat een min. of 30 bij ons vandaan. Vond ik toch een beetje te gortig worden.. Nu heb ik met het verhuizen dus 5 euro betaald, en doe ik dat binnenkort weer als ik ga verhuizen :???: (maar wou poes niet op adres van ex ingeschreven laten staan) maar verder zit er weinig verschil in.
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenchip

Bericht door Camoth »

Mijn asiel heeft ook Coco op hun naam laten staan, maar mij als de persoon die gebelt moet worden als de kat gevonden is. Dus op zich wel redelijk. En ik moest inderdaad zo'n formulier tekenen. Vind ik een goede zaak, want als er dus iets met mij gebeurt dan gaat Coco terug naar hen, en kan het niet zo zijn (niet dat mijn familie dat zou doen) dat ze Coco ergens buiten zouden dumpen.

De fokker van Bindi wilde ook haarzelf als eigenaar neerzetten, maar daar heb ik een stokje voor gestoken. Dat gaat me te ver. Ik betaal geen 500+ euro voor een kat om niet als eigenaar geregistreerd te staan, daarbij dient het geen doel, want zij kan echt niet alle katten weer opvangen die gevonden/achtergelaten worden. Het is niet zo dat als er iets met mij gebeurt, zij dan heel blij weer voor Bindi gaat zorgen. Daarbij is zij niet altijd thuis (asiel is elke dag wel iemand aanwezig). Dus als Bindi gevonden zou worden en ze zouden gaan bellen kan het zijn dat ik wel thuis ben, maar zij niet. Lekker dan. Zit ik hier mezelf op te vreten, is zij niet te bereiken... Afijn, dat pikte ik dus ff niet ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Jatiti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 jun 2009 12:35
Locatie: Zeeland

Re: Kattenchip

Bericht door Jatiti »

Wij hebben Tijger met 10 jaar onlangs in huis genomen. Wij hebben hem ook meteen laten chippen want ik vind dat als er iets mocht gebeuren, dan wil ik wel graag weten wat er is gebeurd, en niet eeuwig in twijfel verkeren of hij is aangereden o.i.d.

groetjes,
MaRIANNE
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kattenchip

Bericht door Siris »

Ik vrees dat bij de andere asiels die het ook zo regelen je dus ook niet zelf on-line de gegevens kunt veranderen.
Niet alle asiels, Simba staat gewoon op mijn naam. Ik heb hem uit het asiel uit Hoorn en kreeg gegevens mee waarmee ik de adresgegevens kon wijzigen.

En het is inderdaad ook zo
Als je zelf het chipnummer weet dan kan je dit zelf veranderen op de NDG site (http://www.ndg.nl ).
En toen ik door wilde geven dat Binky was overleden, bleek hij daar niet in geschreven te staan en kreeg ik de juiste site waar ik het aan kon passen.
Als een kat bij een asiel vandaan komt teken je een papier dat het asiel eigendom blijft.
Lijkt mij een beetje vreemd, dat het asiel eigendom blijft, want dan blijft het asiel dus ook verantwoordelijk voor de kat, dus als er wat gebeurt met de kat kunnen ze dus het asiel de schuld geven ipv de eigenaar. Ik kan met dat ook niet herinneren toen ik Simba en Binky uit het asiel haalde.

Beiden katten waren al gechipt voordat ik ze kreeg, maar anders had ik het ook gedaan. Ik woon 1 hoog en mijn huis is ook aardig een fort nox, maar toch
het geeft me gewoon een veilig gevoel.
stel er wordt ingebroken, en ze laten alles openstaan?
of je hebt brand, en je weet niet hoe snel je de katten naar buiten moet zwiepen?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenchip

Bericht door Umimeis »

In mijn contract staat dat het tot 6 weken de kat eigendom blijft vh asiel omdat je hem eerst op proefbasis hebt.
Daarna komt hij automatisch op de naam vd nieuwe eigenaar te staan dat chipnr.
En als hij binnen 14 dagen ziek word na aanschaf, dan word het kosteloos door het asiel behandeld, (soort van aankoopgarantie)
Als blijkt dat er meer met het dier aan de hand is en het mogelijk een langdurige kwestie blijft met veelvuldige dierenartsbezoeken, dan kun je het besluiten om het dier terug te geven aan het asiel omdat zij je de nieuwe eigenaar niet willen opzadelen met een probleemdier. Tenzij je gehecht bent aan het dier en het besluit te houden, dan moet je zelf voor de kosten opdraaien.

Ook ik kreeg een papier meer waar ik eventueel mijn adresgegevens kon wijzigen, mocht ik eventueel verhuizen.
Je blijft volgens mij namelijk wel in hun adressenbestand.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenchip

Bericht door Camoth »

Ik moest tekenen dat zij de eigenaar bleven, maar ik verantwoordelijk was ;).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie