# Wanneer een nieuwe kat(ten)

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Jan Plukkel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2009 17:45

# Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door Jan Plukkel »

Hallo allemaal,

Aangezien mijn kat zeer kort is overleden (vandaag) vind ik het gelijk erg stil in huis.
Mijn kat kwam uit het asiel en ondanks dat ze erg schuw was waren wij vanaf dag 1 al dikke maatjes.
Ze heeft mij door een moeilijke tijd heen geholpen en daar door zal ik dr nooit vergeten.
Maar wat ik net al zei ik vind het zo stil in huis en wil weer een kat nemen.
Deze keer zit ik te denken aan 2 kittens, maar ik weet niet of het nu een goede tijd voor mij is om ze nu te nemen.
De rede waarom ik het niet weet is dat mijn vakantie week 30 begint en ik dan 1 week naar frankrijk ga.
Me ouders verzorgen ze dan graag voor me maar nemen ze niet in hun eigen huis.

Dus ik vraag me af of het nu verstandig is voor mij om ze nu al te nemen?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door Umimeis »

Ik zou sowieso niet meteen weer kittens nemen omdat ik het eerst zou willen verwerken, de dood van een huisdier.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, maar dan met een hond.
Ik wou het liefst daarna meteen weer een hond, maar m'n moeder wou nog even wachten en mijn vader wou niet omdat hij niet nog een keer verdriet wou hebben van een beestje waaraan je je weer gehecht bent.
Uiteindelijk na 5 jaar hadden ze weer een hond (tja, moet je maar geen schotse collie pups gaan bekijken hahaha :lol: )
Maar goed, ik was inmiddels al weer het huis uit en toen hebben ze maar weer een hond genomen.
Omdat ze het o.a. ook erg stil vonden thuis, m'n zusje en ik waren het huis uit en ze hadden niks meer om voor te zorgen en ze zijn honden gek.

Dat wil niet zeggen dat je zo lang moet wachten,maar ik zou sowieso even wachten tot na de vakantie als je een beetje bijgekomen bent. En dan heb je meer tijd om aan elkaar te wennen.
Of je kunt alvast gaan kijken naar een kittens en er evtueel 2 reserveren voor na de vakantie???


Ik krijg volgende week een kitten erbij (heb 1 kater van 11 maanden), maar ik ga pas 4 september op vakantie (8 dagen)
Ik heb wel oppas geregeld, mijn ouders en een vriendin van me die een paar huizen verderop woont passen op.
En misschien komt er een vriendin van me dat 1e weekend (4 tot 6 september) in mijn huisje om op te passen.
Dus ik heb het goed geregeld.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.....maar je moet het zelf weten wat je doet.
Dit is maar een advies.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door Katrin »

Het voordeel is dat je als je kittens wilt je nu veel keuze hebt.
Je kan ze misschien reserveren en dan na je vakantie ophalen.
Ik vind dat er geen tijd staat tussen de dood van de ene kat en opnieuw katten nemen.
Je vind het stil en wilt weer wat leven in huis.
Het gaan houden van de nieuwe kittens, maakt niet dat je je oude kat gaat vergeten, die heeft een apart plekje in je hart denk ik.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door Umimeis »

Nee, voor ieder is dat weer anders,maar ik zou niet meteen een andere kat willen....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door shiva »

Katrin schreef:Het voordeel is dat je als je kittens wilt je nu veel keuze hebt.
Je kan ze misschien reserveren en dan na je vakantie ophalen.
Ik vind dat er geen tijd staat tussen de dood van de ene kat en opnieuw katten nemen.
Je vind het stil en wilt weer wat leven in huis.
Het gaan houden van de nieuwe kittens, maakt niet dat je je oude kat gaat vergeten, die heeft een apart plekje in je hart denk ik.
vind ik ook, maar respecteer ieder zijn keuze
Gebruikersavatar
Kers-87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2009 22:28
Locatie: Vlijmen

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door Kers-87 »

Hoi Jan,

ik denk niet dat er echt een bepaalde periode aan gebonden zit; tussen het overlijden van
je eigen kat en het aanschaffen van een of twee nieuwe kittens/katten.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, onze kat van 15 jaar hebben wij in mei in laten slapen. We hadden besloten geen nieuwe kat te nemen, maar binnen een week zaten we alweer op internet te neuzen en kijken naar een nieuwe kat. Nu hebben we twee kittens op komst,
begin augustus mogen ze ophalen. We weten nu dat we nieuwe katjes krijgen, maar we hebben nog tijd genoeg om aan het idee te wennen en tijd om het verlies van onze kat te verwerken. Het is inderdaad erg leeg in huis.
Wat je kunt doen is eerst op vakantie gaan, zo heb je de tijd om het verlies te verwerken. Daarna kun je naar het asiel/cattery etc. gaan om te kijken naar twee nieuwe schatjes.
Of je kunt dit inderdaad voor je vakantie doen en ze na de vakantie ophalen.

Het is zeker geen vervanging voor je maatje en het maakt het verdriet er niet minder om, maar het kan de leegte wat vullen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Heel veel sterkte met het verwerken van je verlies en
toch alvast veel plezier (want dat is het toch wel) met het uitzoeken van nieuwe katjes...

Groetjes,

Kers :-)
I never thought i'd be a cat-person!
Waiting for my two new babies to come home!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door Umimeis »

Het heeft bij ons wel 5 jaar geduurd voordat mijn ouders een nieuwe hond wilden. Mijn vader wou eerst niet omdat hij geen zin had om over een tijdje weer met veel verdriet een husdier te moeten laten inslapen en hij had niet echt zin om voor een dier te zorgen. En mijn moeder wou het eerst verwerken.
Wij vonden het respectloos naar onze vorige hond toe om meteen haar weer voor een ander te vervangen (alleen maar omdat je haar mist en graag een nieuwe wil)
En we waren een beetje getraumatiseerd met het laten inslapen van een huisdier want het gebeurde bij ons thuis waar, aleen mijn ouders waren erbij, ik en mijn zusje durften niet.

Na 5 jaar toen ik het huis uit was (mijn zusje was al veel langer het huis uit), vonden ze het erg stil in huis en hebben ze een Schotse Collie genomen. Bovendien hadden ze niks meer om voor te zorgen, vandaar dat er toch uiteindelijk maar weer een hond kwam.


De 1 kan nou eenmaal sneller een nieuwe huisdier aanschaffen, de ander niet.
Wij hadden nou eenmaal langer de tijd nodig om het te verwerken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door beestenbende »

Tsja hier ook herkenbaar, Vorig weekend zaten we hier met verdriet om Minet, die is overleden na een aanval van een hond. Maar afgelopen zondag hebben we 2 britsekorthaar katers erbij genomen,dus luister naar je gevoel. Natuurlijk kan een nieuwe kat of kitten je oude niet vervangen, maar als je gezelschap mist is dit wel een fijne afleiding en kan je weer opnieuw een band opbouwen.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
krummel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:31

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door krummel »

Hallo,

Ik begrijp dat het lastig is, Wij moeten de poes met heel veel verdriet wegdoen vanwege de allergie van mijn jongste dochter ( en dat doet echt pijn), maar we hebben geen keus. Als je een lieve poes wilt dan heb ik er een voor je. Vervangen kan ze niet, maar het is echt een schat!
Ik hoor graag van je.
mieke en aanhang
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:16

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door mieke en aanhang »

Om even op je vraag te antwoorden, wij gaan ook eerst nog naar Frankrijk op vakantie, en daarom komen onze twee kittens daarna.
Het idee om ze op te halen en vervolgens kort daarna zelf te vertrekken staat me een beetje tegen, dus laat ik ze nog drie weekjes langer bij hun moeder...Ze zijn dan 12 weken, precies goed dacht ik zo. Bij navraag in de asiels blijkt dat het tot spetember wel druk is met kittens, dus je zult er ongetwijfeld een paar vinden die je aanspreken!
Succes! Mieke
Liefde overwint alles.Laten wij ons overgeven aan de liefde
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Wanneer een nieuwe kat(ten)

Bericht door TuttiFrutti »

Ik vind ook niet dat er een bepaalde tijd tussen moet zitten. De een moet er eerst overheen komen, de ander wil gelijk een nieuwe. Wil niet zeggen dat je de oude kat niet mist, maar dat je inderdaad gewoon die stilte in huis niet wilt. Ik moet er ook niet meer aan denken zonder katten thuis te zijn!
Toch zou ik wel even erover nadenken om het niet na je vakantie te doen. Dat is en voor de kittens, en voor jou misschien wat rustiger.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gesloten