Vechtende kittens wat is normaal?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door loek »

Hallo,
Ik heb sinds twee dagen twee kittens (uit hetzelfde nestje). Ze vechten best veel samen, en over het algemeen ben ik daar blij mee, lijkt me gezond, en bovendien scheelt dat wat gordijnhangen etc. (al doen ze dat ook).
Maar soms gaat het er echt heel lomp aan toe naar mijn gevoel. En soms gaat er zelfs 1 miauwen, /of probeert weg te komen...de ander er achteraan. (of is dat toch part of the game?)

Dus mijn vraag zijn vechtende kittens (die een ander moment ook gewoon gezellig tegen elkaar aan kruipen) altijd normaal? Of zijn er toch grenzen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door beestenbende »

Volgens mij is dit normaal gedrag, net als welpjes etc in de natuur leren ze zich op die manier, om zichzelf te verdedigen. Even later liggen ze weer heerlijk tegen elkaar aan. Maak je maar geen zorgen, kan ook al wel een begin zijn om de rangorde te bepalen. Maar ook daarover moet je je niet te druk maken. Zolang het er niet te hard aan toe gaat tenminste.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door loek »

Bedankt voor je reactie. Ja leek mij inderdaad ook: normaal gedrag. Maar ja: 'zolang het er niet te hard aan toe gaat' wanneer is dat? Moeten de bloedspatters er dan vanaf vliegen ;-)
Of moet ik het sowieso gewoon op z'n beloop laten. Al vind ik het het soms lomp. (poten in ogen bijv. of wat ik ook lomp vind is met de achterpoten op elkaar kop trappen)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door Katrin »

Zie het eerder als spelen en stoeien en ja dat gaat er af en toe ruw aan toe.
Denk niet dat ze zich gauw tot bloedens toe verwonden aan elkaar, alhoewel een ongelukje kan natuurlijk altijd gebeuren.
Misschien zijn ze ook wel aan het kijken wie er dominant van het stel is.
Maar ik zou me er niet teveel mee bemoeien als ze maar de ruimte hebben om zich even terug te trekken.
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door yvontje »

onze kittens vechten ook erg veel. (wat is veel) maar als we denken dat de kater de baas is, zien we dat het juist de poes (kleinste van het stel) is die het uitdaagt. Het gaat over en weer en af en toe erg hard. vrij normaal zou ik denken
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door Umimeis »

Ik geloof dat dit inderdaad wel normaal gedrag is en ook gezond gedrag. Hierdoor leren ze wie de baas is en hoe ze voor zichzelf moeten leren opkomen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door loek »

Ik heb er een foto'tje bij geplaatst. Zo lief kunnen ze dus toch ook weer bij elkaar kruipen...dan ben ik toch steeds weer gerust gesteld ;-) (wat een watje ben ik ook he)

Ik denk dat het inderdaad een combi van spelen en rangorde bepalen is. In het begin was het alleen maar spelen. Maar nu zet eentje (het vrouwtje) weleens een bolle rug op en dan de oortjes naar achteren echt zo van: 'back off' die ander (het mannetje) is alleen maar vrolijk aan het spelen volgens mij.

Ik twijfel ook nog wie de baas gaat worden...ben benieuwd..
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door mathilda »

tja wie word de baas hahaha
denk ook dat dat het is hoor, maar aan je foto te zien gaat het verder super met die 2.
zou me er niet druk om maken, komt goed ;-)
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door Poezebal »

Dit is normaal bij kittens ;)

Ik heb hier 2 bengels van een jaar, broer en zus, die ontzettend ruig met elkaar kunnen spelen, soms met grommen en al erbij, en vervolgens ploffen ze samen in hun grote luie stoel om vervolgens samen in slaap te vallen, terwijl ze elkaar even daarvoor nog leken te "vermoorden"zo'n kabaal hadden ze er bij ;)

Het kan wel zijn dat het ene kitten er zat van is, de ander te ruig doet en daarom reageert.

Hoe oud zijn ze nu?

Als je echt verneemt dat t andere kitten wegwilt, maar in de "val"zit kun je ingrijpen door ze uit elkaar te halen, maar ik zou t zelf eerst lekker laten geworden.

Het is deels rangorde, al kan dat altijd nog weer veranderen, en kittens spelen gewoon erg veel en vaak erg ruig :lol:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vechtende kittens wat is normaal?

Bericht door loek »

Hoi Poezebal,
Ze zijn nu 11 weken. Ik ben er inmiddels ook wel gerust op. Ze zijn inderdaad ook heel lief voor mekaar. En volgens mij leren ze ook steeds meer 'naar elkaar te luisteren'. Er is er 1 die wat vaker wil spelen en wat ruiger is. Maar die ander kan dan goed van zich afbijten (soms letterlijk ;-)) soms negeert ze hem ook gewoon een beetje en dan wil ook weleens helpen. Je zou denken dat die 'ruigere' de baas gaat worden in eerste instantie. Maar ik denk toch dat de ander uiteindelijk wint. Want eigenlijk bepaald zij uiteindelijk of er gespeeld wordt of niet...Dus stiekem heeft ze op een rustige manier de controle ;-)

Zie je bij jou verschil tussen toen ze een aantal weken waren en nu. Blijft dat 'vechten' even vaak? Of is het minder geworden?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie