Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Remy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2009 22:22

Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Remy »

Beste leden, ik heb 2 lieve katers die vanaf jongs af aan samen zijn opgegroeid. Het waren de beste maatjes, elkaar wassen, knuffellen etc.

Ik woon op 2 hoog. Nu is 1 van de katers (francois) op zaterdag 30 mei, naar beneden gevallen vanaf het balkon.
Nu is het zo dat de andere kater (Gustave) alleen nog maar blaast naar hem, en uithaalt.
Francois voelt zich bedreigt en zit niet lekker in zijn vel.
Ook liep hij een beetje moeilijk, dus ik ben vandaag naar de dierenarts gegaan. Gelukkig geen breuken en de arts zegt dat het met antibiotica binnen 10 dagen over moet zijn. Maar hoe los ik deze ruzie op. Heb ze al apart gehouden, maar zodra ik de tussendeuren weer open doe, gaat gustave gelijk weer intimideren. Ik hoor veel over een gedragstherapeut voor katten, maar financieel heb ik dat nu niet meer na het bezoek aan de dokter. Wat kan ik zelf doen? En is het zo dat blikvoer voldoende vocht heeft. Ik he het idee dat francois niet drinkt. ( maar wel eet)
Moet ik ze appart houden totdat francois weer goed kan lopen?

Ik hoop snel wat reactie's te krijgen want ik vind dit verschrikkelijk.

Alvast bedankt.

groeten remy
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door mathilda »

hoi remy,wat een nare situatie zeg, kan me voorstelen dat je ermee zit.

ik zou ze nog een poosje uitelkaar houden, totdat francois helemaal herstelt is, en dan langzaam weer aan elkaar laten wennen.
hoop en denk dat dan alles met heel veel geduld wel weer goedkomt hoor.in blikvoer zit vocht, maar drinken is wel belangrijk, hou dat wel in de gaten.
ik kookte voor mijn katje koolvis, laat een beetje kookvocht achter.
wens je heel veel sterkte en beterschap.
groetjes
mathilda
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Uumie »

Ik ben het met Mathilda eens, ik zou ze nog even uit elkaar houden, in ieder geval totdat Francois weer beter is. Dan langzaam weer introduceren bij elkaar.
Wat je verder nog kan doen qua drinken, is kattenmelk aanbieden. Onze James moest, toen hij blaasproblemen had, extra drinken. Maar water hoefde hij niet, dus kreeg hij dagelijks een schoteltje kattenmelk, en dat ging er wel in. En verder is natvoer inderdaad ook een goed idee.
Heel veel sterkte gewenst
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door tacuma »

Inderdaad apart houden, zolang François nog niet hersteld is. Rust versnelt de genezing, en
daarna voorzichtig weer proberen te herintroduceren. Hopelijk heb je de mogelijkheid om ze b.v.
in aparte kamers te houden.

Wat je met het natvoer ook nog zou kunnen doen, is er wat extra water aan toevoegen, en dat
eerst even door het voer roeren, zodat het de smaak aanneemt van het voer. Het bakje of
schoteltje wordt dan meestal wel helemaal schoongelikt, en zo krijgt François toch net weer
iets meer vocht binnen.

Het beste ermee!
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Remy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2009 22:22

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Remy »

Bedankt voor de reactie's. Water bij het blikvoer werkt inderdaad gelukkig.
Hij gaat alleen niet naar de kattenbak. (die is verplaats naar de kamer waar hij nu zit)
Zou die alles ophouden? Nee toch?.

En is er een beetje een gemiddelde tijd wat betreft het goedmaken/opnieuw wennen aan elkaar.
Ik ga over 10 weken op vakantie.
Hoop dat het dan opgelost is. En heeft iemand een idee waarom de andere kat zo aanvallig is?
Alvast bedankt voor de reactie's

groetjes Remy
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Uumie »

Het ligt voor een groot deel aan de katten wanneer ze het weer goedmaken, maar ik denk dat het over 10 weken wel goed zal zijn. Ik geloof dat zoiets meestal een paar weken duurt, maar zeker geen 10. Het ligt er ook aan hoe 'makkelijk' de katten zijn.
Ik denk dat Gustave zo aanvallerig is omdat hij merkt dat er iets anders is aan Francois, namelijk zijn pijnlijke pootje én waarschijnlijk de geur van de dierenarts. Wat misschien ook kan helpen hierbij is om Gustave met een handdoek te wrijven, en die handdoek daarna over Francois wrijven, en daarna weer over Gustave enz. Zo ruiken ze naar elkaar en zal de dierenartsgeur die vermoedelijk om Francois heen hangt wat minder opvallen.
Succes!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Remy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2009 22:22

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Remy »

Bedankt, met die handdoeken ga ik zeker proberen.
Het is wel zo dat gustave hem al aanviel voordat francois naar de dierenarts is geweest.
Maar die handdoeken truuk kan vast geen kwaad. het is alleen super moeilijk om beide katten tegerlijk aandacht te geven, en ik ben bang dat er bij gustave jaloezie ontstaat.
bedankt voor de reacties allemaal.
Remy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2009 22:22

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Remy »

Nou, Francois huppeld en rent al weer vrolijk rond, en ze wouden zo graag de deur door dat ik ze niet meer kon tegenhouden.

Eerst besprongen ze elkaar en deelde wat meppen uit, rende achter elkaar aan. Maar ik had het idee dat het meer stoeien was. Het blazen is weg. (hoop ik)
En ik had het idee dat gustave net wou knuffelen, maar francois vond dat nog een beetje eng en blaasde heel zachtjes en liep toen weg. Maar ze zitten nu allebij samen in de huiskamer. Het gaat de goeie kant op. Heb er wel weer vertrouwen in.
Bedankt voor de tips nog.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Camoth »

Goed te horen dat het veel beter gaat!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door Uumie »

Inderdaad heel fijn om dit te lezen. :eclap: Soms komt het dus ook vanzelf weer goed, dat gebeurt hier eigenlijk ook altijd (wij hebben ook 2 katers). Ik heb er ook vertrouwen in hoor. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door mathilda »

fijn dat het nu weer redelijk goed gaat! succes ermee! :grin:
groetjes
mathilda
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Katten hebben ruzie, HULP gezocht..

Bericht door tacuma »

Fijn dat het nu al beter gaat tussen de twee heren! En nog fijner dat François weer rondhuppelt,
en geen nare gevolgen aan zijn val overgehouden heeft. Je kan straks gewoon met een gerust
hart op vakantie. Zet je trouwens wel je balkon af, met een net of zo? Zodat er niet nog een keer
eentje naar beneden valt... Het loopt nl. niet altijd zo goed af.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Plaats reactie