Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door Siris »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. (En ook voor het eerst op een forum.)
Zal me voorstellen. Ik heb twee katten. Eén dikke rooie kater van 5 jaar Simba en sinds kort een lief klein ondeugend
Maine Coon kitten Iris. Ik heb haar nu 4 weken. Ik heb meerdere "probleempjes".
In het begin dat ik haar heb, at ze gewoon kattenbrokjes, nu dus niet meer, ze eet wel natvoer en brokjes die eerst nat maak met water eet ze ook wel. Maar ze eet dus ook kattenbak korreltjes.
Als ik het zie haal ik haar van de bak af en zet haar bij de brokjes neer, maar echt helpen doet het tot nu toe niet echt (misschien ben ik ongeduldig). Straffen kan ik haar niet, want anders gaat ze straks ook niet meer op de bak. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Volgens mijn dierenarts kan het geen kwaad. Maar ik vind het niet normaal. Heeft iemand misschien tips voor mij, dat zij gewoon weer brokjes gaat eten en geen kattenbak korrels.
Ik moet er wel bij zeggen dat Iris een middenoorontsteking heeft, is herstellend. En dat het tussen haar en Simba ook niet echt vlekkenloos verloopt, vooral 's nachts hebben zij ruzie, overdag gaat het wel, als ik erbij ben tenminste.
Ik hoop dat ik wat tips krijg. Alvast bedankt.
Groetjes, Siris
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: kitten eet kattenbak korrels en geen brokjes

Bericht door Uumie »

Allereerst, welkom op het forum!
Verder kan ik je niet echt helpen, ik vind het ook heel raar! Wat een gekke poes, die Iris. ;) Misschien kun je een andere soort kattenbakkorrel proberen? Misschien is de geur van deze korrel te aantrekkelijk ofzo?
En qua brokjes weet ik het ook niet, misschien is ze vrij kieskeurig wat brokjes betreft. Ik weet niet of je het al doet, maar misschien kun je haar speciale kittenbrokjes voorzetten? Wie weet vindt ze dat lekkerder. Hier eten ze ook het liefst één bepaald merk, de rest laten ze liggen.
Ik hoop dat iemand anders meer antwoorden heeft, want aan mij heb je ook niet zoveel, haha. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: kitten eet kattenbak korrels en geen brokjes

Bericht door ktje »

heb hier ook geen antwoord voor. Mijn poes(1,5 jaar) gaat wel op de kattenbak maar daarna ligt de hele kamer vol grind. Want deurtje/leukje vindt ze niks dus wel een kap erover maar geen deurtje. Achja Soms hebben ze van die kuuren.

Weet wel dat honden het ook opeten(onze hond was een keer zo slim) maar dat is verder ook niet erg.
En inderdaad wat uumie zegt sommige katten zijn heel kieskeurig qua eten!

Sterkte ermee
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: kitten eet kattenbak korrels en geen brokjes

Bericht door Katrin »

Hoi Siris.

Misschien kan je een heel ander soort kattenbak vulling kopen, als je nu grit gebruikt zou je bijv. van die geperste houtkorrels kunnen nemen.
Die worden ook aangeraden te gebruiken als kittens zindelijk worden gemaakt, juist ter voorkoming dat ze er van gaan eten.

Het is moeilijk, om de voeding weer terug te draaien naar alleen harde brokjes.
Waarom ben je begonnen met haar natvoer aan te bieden, omdat ze steeds slechter at?

Toch maar hopen dat ze over een tijdje wat beter met elkaar kunnen omgaan, het is toch iets waar ze zelf uit moeten komen, en wat je niet kunt dwingen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door Admin »

Siris,

Er is reeds een topic over dit onderwerp. Je vindt het op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =25&t=3644
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door Cari »

Hai Siris, welkom!
Ik weet niet wat voor kattenbakkorrels je gebruikt, maar hoop dat dit geen klontvormende kleikorrels zijn. In een klein kittenmaagje kan dit een dusdanige klont gaan worden, dat het wel degelijk gevaarlijk kan zijn. Hou goed in de gaten dat ze wel goede ontlasting blijft houden.
Wat betreft het niet willen eten van haar brokjes - zou dat te maken kunnen hebben met de aanwezigheid van je oudere kat, dat ze zich misschien niet op haar gemak voelt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door Siris »

Hoi, bedankt voor al jullie reacties. Ik gebruik inderdaad klontvormende korrels of het klei korrels zijn, ik denk ik het wel. Gelukkig eet ze niet heel veel en echt kleine korreltjes en lijkt wel, sinds ik haar dan negeer, als ze het weer eens probeert minder wordt. Maar ik vind het nog steeds vreemd. Ik denk ook dat het een soort van aandacht vragen is. Andere korrels is geen optie, heb ik al eens geprobeerd, maar Simba vond het niets. En ik moet ook bekennen dat wat ik nu gebruik erg fijn is. Wat beftreft van het niet brokjes eten, zou inderdaad kunnen dat ze nog niet aan Simba gewend is (ze is er nog maar een maandje) Al ben ik er ook vandaag achtergekomen, dat mevrouw inderdaad erg kieskeurig is. :roll:
Ik had natvoer met smaak tonijn filets, nou ze keek erna......nou ja, dat was het dus. Omdat ze ook al niet echt brokjes eet. (alleen als ik ze nat maak, wat ik dus ook braaf doe voor haar) heb ik dus een ander smaakje gepakt, runderfiletjes, die ze wel at (je zou ze :grin: )
Waarom ben je begonnen met haar natvoer aan te bieden, omdat ze steeds slechter at?

Simba (mijn Dikkie Dik) is gewend om een beetje natvoer te krijgen, dus zodoende kreeg Iris het ook, ik moet wel zeggen dat sinds ze het natvoer heeft ontdekt dat zij haar brokjes steeds minder eet. Simba's broertje Binky, (die helaas op 4 jarige leeftijd is overleden) at ook bijna geen brokjes, en als zijn natvoer kwam, dan schrok hij het naar binnen. Maar ja, zij is nog in de groei, zo krijgt ze evengoed wat naar binnen. Misschien moet ik maar wat geduld hebben en komt het vanzelf goed als ze hier wat langer is en erachter komt dat Dikkie Dik wel meevalt en andersom. Het ene moment hebben ze ruzie en zo liggen ze lief tegen elkaar aan. Nou ja, zo zijn katjes toch? Groetjes, Siris
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Mijn kitten Emma, een cypers poesje van 15 weken oud, eet sinds zaterdag kattenbakvulling. Er zat toen al een paar dagen klei-achtige grit in, begrijp niet goed waarom ze het eerder niet wilde eten. Toen overgegaan op Catsan, Emma vond dat ook een smakelijke grit. Vervolgens Foetsie-Bah, een niet-klonterende kattenbakvulling en ook deze liet Emma zich wel smaken. Vandaag maar uiteindelijk houtkorrels gekocht, aangezien deze niet in haar bekkie zouden moeten passen. Emma zoekt de kleine houtkorrels op vermoed ik, want ook deze eet ze.
Het is niet mogelijk dat ze te weinig eet of voedsel krijgt wat ze niet lekker zou kunnen vinden. Wat wel opvallend is dat ze vorige week gediagnosticeerd zijn met niesziekte. Misschien komt ze bepaalde stoffen tekort? Ik heb voor de zekerheid vitaminepasta aangeschaft. Wat kan ik nog meer doen? En wat nog belangrijker is, kan het kwaad? Iedere keer dat ze naar de kattentoilet gaat neemt ze een hapje.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door Sannie_xx »

Ik weet dit niet helemaal zeker; maar kan de dierenarts ze niet testen op vitaminetekorten zoals artsen dat ook bij ons kunnen? Het lijkt mij niet gezond dat ze zelfs houtkorreltjes eruit zoekt om te eten.
Heb je er vorige week niets over gezegd bij de dierenarts? Want toen had ze het toch ook al?
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Nee, ze doet het dus sinds zaterdag. Ik geef haar nu dus ook vitaminepasta, omdat het misschien een vitaminetekort is. Als ze dit nog een paar dagen blijft doen dan zal ik het zeker aan de DA gaan vragen. Ze is erg levendig verder en ze eet gewoon goed, dus er lijkt niet veel aan de hand te zijn.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en geen brokjes

Bericht door rieneke »

bij pica (het eten van oneetbare zaken) helpt het soms om vezels toe te dienen.
overleg dit eens met je da.
Plaats reactie