Voor het eerst een kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
SilenPoezePoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:32

Voor het eerst een kat

Bericht door SilenPoezePoes »

Beste allemaal,

Voor het eerst in mijn leven heb ik een kat. Al van kinds af aan wilde ik er 1. Alleen doordat ik schijnbaar een allergie had mocht ik geen kat. Nu, sinds begin maart heb ik Dikkie (11 jaar en het is een gecastreerde kater) en tot nog toe heb ik geen last van een allergie. Via het internet heb ik hem overgenomen. Sindsdien is ie al een paar keer bij de da geweest (eerst een vlooienallergie laten behandelen en later bleek achterstallig onderhoud aan zijn gebit). Vorige week vrijdag is zijn gebit gereinigd, zijn er 3 tanden getrokken, stukje extra (tand)vlees verwijderd en heb ik zijn nagels onder narcose laten knippen (want deze bleken ook te lang te zijn). De aankomende 10 dagen moet ik antibiotica en pijnstillers geven. Wat natuurlijk niet leuk is. Hij maakt veel herrie (en zijn pupillen worden bijna helemaal zwart (terwijl het overdag is)) als ik zijn bek open en weer dicht doe zodat ie ze doorslikt. Is het dat ie door deze medicatie suf wordt?? Vind hem zo liggerig in zijn mandje en spelen doet ie al weinig, maar nu helemaal niet. Ook gebruikt ie in eens de krabpaal niet meer, maar de voetenmat (vind ik ook geen probleem, hoor).

Wat mij ook opvalt is dat zijn vorige baasje aangaf dat hij levendig was, overal toch wel opsprong. Tot nu toe springt hij alleen op de bank en gaat hij op de het kussen liggen en zijn net nieuwe poezenmand vind ie ook helemaal geweldig. Zijn plek onder de tafel verlaat hij steeds meer... Ik vind dat Dikkie meer van zich mag laten horen, maar hij doet dit erg weinig...

De gang naar de kattenbak gaat goe, doet alles netjes. Voor de stofzuiger rent ie pas weg als ie voor zijn neus staat....

Hoe weet ik of dat de kat het naar zijn zin heeft bij mij?
Hoe lang duurt het voordat hij meer hogere hoogtes gaat verkennen??
Of valt er iemand nog wat anders bijzonders op aan mijn verhaal???

Grtjs,
Silvia & Dikkie
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door beestenbende »

Hoi,
gefeliciteerd met je kat! Maak je maar geen zorgen, het beestje heeft allemaal nieuwe dingen te verwerken en is ook al wat op leeftijd. Het is heel normaal dat hij wat suf is van alle medicijnen. Je merkt het wel dat hij het naar zijn zin heeft, omdat hij lekker zijn plekjes zoekt. Geef het wat tijd en alles komt goed.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Uumie »

Wat leuk dat je een kat hebt en geen last hebt van je allergie! :edance:

Ik zou me, zoals beestenbende ook zegt, niet al te veel zorgen maken. Onze George (8) is hier nu iets meer dan anderhalve maand en hij komt nu pas 'los'. En zo'n oudere kat heeft natuurlijk sowieso niet meer zo'n behoefte om rond te rennen. Wat bij ons hielp was om George zelf uit te dagen met een touwtje ofzoiets, ik weet niet of jij dat doet? Misschien helpt het om hem meer uit zijn schulp te laten kruipen.

Geniet van je nieuwe huisgenoot!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
SilenPoezePoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:32

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door SilenPoezePoes »

Hallo Iris, Juli, Kruimel, Minet, Guus, Jimmy en baasje Sandra,

Het is inderdaad ook wel wat hectisch geweest de afgelopen maand waardoor hij nog wel wat meer te verwerken heeft (meerdere keren naar de da) dan alleen de verhuizing.
Dank je wel voor jullie berichtje. Gelukkig moch ik sinds woensdag stoppen met de pijnstillers. Heb de da gebeld en hij vond dat hij lang genoeg de pijnstillers had geslikt. Hierdoor leeft ie al wat meer op. Zoals jij ook aangeeft ligt ie wel op zijn plekjes waar die op zijn gemakje ligt.

Verders geef ik het (zoals jij adviseerd) wat tijd en dan komt het vanzelf goed...

Vind het ook erug gezellie! :grin: en ben helemaal blij dat de allergie er niet (meer) is....

Dank je ook voor jou tips! Ik heb een touwtje aan een stokje... Zo af en toe reageert hij hierop, misschien moet ik dit alleen wat vaker doen met hem. Ben ik namelijk ook niet zo consequent mee :???:

Ik ga weer verder genieten van mijn gezelschap!

Tot de volgende keer ....
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Tessa-M »

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort ook aan mijn eerste katten. Het liefst wil ik 2 kittens, maar ik vraag me af hoe jullie dat doen. Zijn jullie gewoon gelijk weer gaan werken toen je de kittens in huis kreeg of hebben jullie vrij genomen ofzo?

Groetjes, Tessa
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Umimeis »

Hallo Tessa,

Ik kreeg mijn kat toen ik een weekje herfstvakantie had omdat we dan beter aan elkaar konden wennen.
Daarna ben ik gewoon weer gaan werken (ik werkte toen wel parttime op een peuterspeelzaal)

Binnenkort is het mei vakantie,misschien is het dan een goed moment om de katten in huis te nemen of anders in de zomer vakantie, dan ben je nog langer vrij.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door jlang84 »

vrij nemen zou ik sowieso wel doen als je geen kittens uit 1 nest neemt, want dan weet je niet hoe het gaat tussen hun. Ik zit zelf in de bijstand dus kon niet eens gaan werken. Dat was eigenlijk wel een ideale situatie om mijn kater met een nieuwe kitten te kunnen observeren. Ze konden ook al vanaf de 1ste dag samen, omdat mijn kat vadergevoelens kreeg, zorgde hij heel goed voor het kleintje :smile:
SilenPoezePoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:32

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door SilenPoezePoes »

Hallo Tessa,

Twee van die kleintjes in huis opnemen is gezellig en ontspannend! Let wel een kitten heeft in het eerste levensjaar veel aandacht mbt zijn opvoeding nodig wil je niet een losbandig type krijgen. Ik heb voor een wat oudere kat gekozen, ook wel bewust en omdat zo'n beestje ook een goede bestemming nodig heeft tot zijn laatste dag. Ondanks dat hij wat minder actief is (heb hem pas 2 maanden, dus misschien komt de "aap nog uit de mouw"). Ook slaapt hij veel, toch merk ik dat hij dankbaar is dat hij bij mij is. En ik vind het heerlijk om zo'n klein "monstertje" (is een koosnaampje die ik Dikkie heb gegeven) in huis te hebben.

Mijn advies is wat boeken aan te schaffen (heb ik via marktplaats gedaan) en hier heb ik al veel info in aangetroffen o.a. over kittens. Of even op het internet zoeken/je inlezen...

Ben benieuwd...

Grtjs,
Silvia & Dikkie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Umimeis »

jlang84 schreef:vrij nemen zou ik sowieso wel doen als je geen kittens uit 1 nest neemt, want dan weet je niet hoe het gaat tussen hun. Ik zit zelf in de bijstand dus kon niet eens gaan werken. Dat was eigenlijk wel een ideale situatie om mijn kater met een nieuwe kitten te kunnen observeren. Ze konden ook al vanaf de 1ste dag samen, omdat mijn kat vadergevoelens kreeg, zorgde hij heel goed voor het kleintje :smile:
Ja, soms is het wel handig om in de bijstand te zitten, ik zit er op dit moment ook in helaas. Ondanks dat ik graag werk zou willen hebben omdat de bijstand geen vetpot is, lijkt het me ook weer moeilijk om Flea de hele dag weer alleen te laten.
Het liefst zou ik parttime willen werken,maar als ik een baan van 40 uur krijg aangeboden,dan sla ik dat ook niet af.
En daarom wil ik binnenkort nog een kitten van min. 3 of 4 maanden aanschaffen (wel uit het asiel natuurlijk!), want dan is Flea overdag ook niet zo alleen. Maar aan de andere kant heb ik even geen geld om nog een kat bij te nemen.

Ik heb eergister een sollicitatiegesprek gehad op een school (in mijn woonplaats gelukkig) voor de functie onderwijsassistente, het is wel een 0 uren contract (invalbasis), maar dat is opzich niet zo erg want dan kan Flea er rustig weer wennen dat ik weer wat vaker van huis ben.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Seemy »

(hee Umimeis - Ben je aangenomen daar??? :grin: )

Hoi Tessa,

Wij hebben onze kitten op vrijdag gelijk na het werk opgehaald en maandag moesten we beide weer gewoon werken... :???: :-( ... Ik had nog wel graag een dagje thuis willen zijn hoor ;-) haha zo leuk zo'n kleintje in huis!
Wij hadden geluk dat het gewoon heel goed ging allemaal, hij ging al op de kattenbak (dat had hij bij de cattery al geleerd omdat ze daar pas na 13 weken bij de moeder weg mogen), en hij kwam vrijdagavond laat al gelijk onder de bank vandaan om te spelen, en ging lekker aan het ontdekken zaterdag en zondag's.

Dus als je geluk hebt en het loopt allemaal goed, dan kun je best na een paar daagjes alweer werken hoor.

Groetjes
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door lievelijn »

hoi hoi!

ik had een weekje vrijgenomen op mijn werk toen de kat kwam.. we hebben haar op een zaterdag opgehaald en ze was helemaal niet bang, alleen maar nieuwsgierig haha het bekende onder de bank zitten heeft ze dan ook helemaal niet gedaan!!

Door een noodgeval (collega's opgenomen in het ziekenhuis) ben ik die week toch gaan werken (de dinsdagmiddag, de hele woensdag, donderdag een halve dag en vrijdag de hele dag plus koopavond) gelukkig werkte mijn toenmalige vriend maar tot een uur of half 4 en zorgde hij ervoor dat hij die eerste week echt op tijd thuis was... maar ook hier ging dat prima. Maar had wel gezegd op mijn werk dat als het echt niet ging ik dus ook niet zou komen.

Vlinder was toen 9 weken en al helemaal zindelijk.. ze was gewend om met 5 broertjes :shock: 3 volwassen katten, 1 grote hond die dol was op de kleintjes (lees ze de hele dag aflebberde :???: ) 4 kinderen en 3 volwassenen in één huis te wonen (waar regelmatig de buurkinderen en buurpoezen (van oma) op bezoek kwamen....) dus was wel bang dat ze ze zou missen.. maar niks van dat alles.. maar misschien vond ze het wel heerlijk rustig hahaha ant het ging meteen prima!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Uumie »

Omdat ik gestopt ben met mijn studie en momenteel ook geen werk kan vinden (wat ben ik toch een ei), ben ik nu constant thuis bij de katten, tenzij ik naar vrienden of familie ga. Ik merk wel dat het geholpen heeft, mijn vriend gaat wel nog naar school én werkt daarbij, en de katten hangen duidelijk wat meer naar mij. Ze weten nu ook beter wat ze wel en niet mogen.
Meestal loopt het na een paar dagen wel los, ook met de kittens die mijn ouders hadden. Mijn vader is gewoon door blijven werken en mijn moeder ging na een dag of 3 ook weer gewoon aan het werk, en dat is allemaal prima gegaan! ;)

(Stiekem off-topic: Ben je aangenomen, Umimeis? :epray: )
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door Tessa-M »

Hallo allemaal,

Over 8 weken krijgen wij 2 katertjes is huis, ook voor het eerst! En ik heb nog wat vragen:

1. De woonkamer is waar ze straks het meest vertoeven, er zit een open keuken aan en daar staat ook het voer, moeten wij de kittens op deze plaats uit hun reiskooi laten? Ik lees namelijk wel eens dat je ze in één ruimte moet laten in het begin? Terwijl ik ook lees dat je ze mee naar je slaapkamer moet nemen in het begin. Wie heeft er tips voor de eerste dag/dagen?

2. De kattenbak wordt in principe 1 verdieping hoger gezet, omdat we beneden geen geschikte plek hebben ervoor, kunnen we de kittens hier meteen aan laten wennen of moeten we hem eerst toch even beneden zetten?

3. Ik heb gelezen dat je in het begin veel moet spelen met je kitten, op welke manier reageren jullie als je kitten iets doet wat niet mag?

Alvast bedankt!

Tessa
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door beestenbende »

Ik zou de kittens tegelijk in de huiskamer los laten.Dan hebben ze direct gezelschap aan elkaar. Ik ga ervan uit dat ze bekend zijn met elkaar?
Als je ze niet op je slaapkamer wil, moet je ze dat gelijk aanleren, iets afleren is moeilijker, vandaar.
Persoonlijk zou ik de kattenbak de eerste tijd wel beneden zetten, kan me voorstellen dat een trap opkomen erg belastend is voor jonge katjes..bijv. in de gang of iets dergelijks.
Uiteraard geef je ze de nodige aandacht, maar echt heel veel spelen doe je volgens mij als je 1 kitten hebt, nu hebben ze elkaar en hoef je eigenlijk weinig te doen, dan lekker de aandacht te geven, de kattenbak dagelijks uit te scheppen en voor voer en water zorgen en wat speeltjes zijn altijd welkom, natuurlijk. Veel succes met de kleintjes en foto's zijn meer dan welkom!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Voor het eerst een kat ....

Bericht door yvontje »

Spannend hoor eerste katten!!!
Ik heb altijd al katten gehad, maar sinds kort 2 maine coon kittens. Bij ons heeft de fokker gewoon het reismandje open gezet en zijn ze een uur gebleven om te kijken of ze kunnen wennen. Ze kwamen vanzelf uit het mandje (de ene met behulp van een laserpennetje :-P )
Bij ons mogen de katten mee naar boven (ook omdat ik het erg zielig vond om ze alleen te laten, ze kwamen namelijk apart)
Ik zit momenteel in de ziektewet en ben daardoor een stuk vaker thuis dan mijn vriend. Ik merk wel dat ze vaker naar mij toe trekken dan naar hem, naar hem komen ze om te spelen en bij mij om te zitten.
Anyway succes!
Plaats reactie