Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Niesziekte

Bericht door Katrin »

Hoi,
zover ik weet begint niesziekte met niezen en een snotterige neus en ogen.
Is het niet mogelijk dat je kat buiten iets gevreten heeft wat nu in z ijn keel is blijven hangen?
Kun je in zijn bek kijken?
Anders misschien toch maar even naar de dierenarts.
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Niesziekte

Bericht door jewelz »

Tsja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar had gedacht dat dat wel zou verdwijnen als ie zou eten. Ik zal eens proberen in zijn keel te kijken, maar meestal laat ie dat niet toe. Als het aanblijft ga ik inderdaad met m naar de dierenarts, alhoewel het steeds minder lijkt te worden.

Dank voor je hulp!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Niesziekte

Bericht door Uumie »

Hoi allemaal!

Onze nieuwe kater Morisson heeft niesziekte, met snot in de neus en een traanoog. Ik heb nog een paar vragen waar de dierenarts niet echt iets over gezegd heeft:
- Hoe lang duurt het voordat het niesen en het tranen over is? Hij moet 2 pilletjes Clavubactin op een dag, en 2 tot 4 keer wat oogzalf in zijn oog. Maar vandaag is er nog niet echt verbetering.
- Als het over is, is hij dan echt beter of komt het nog vaker terug?
- Hoeveel zorgen moeten we ons maken om onze andere kat George? Tot nu toe lijkt hij nergens last van te hebben. Wat moeten we doen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden? Ze in een aparte ruimte houden is denk ik niet echt een optie, omdat onze woonruimte vrij klein is.

Alvast bedankt! :D
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Admin »

Hoi Uumie,

Als je kat onder behandeling is geweest bij de dierenarts kun je toch het beste even de praktijk bellen met je vragen. Niet dat je ze hier niet mag stellen, maar zo heb je direct antwoord en als het goed is ook meteen het juiste antwoord ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Niesziekte

Bericht door Uumie »

Ja, daar heb je ook wel gelijk in haha. :lol: Ik heb het ook aan de DA gevraagd, maar ze was er nogal vaag over. Vandaar dat ik het hier nog eens vroeg. Maar ik denk dat ik zo toch nog een keer ga bellen en dan om een wat specifieker antwoord ga vragen. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Admin »

Ja, ik zou dat gewoon doen. De behandelingen zijn niet gratis en voor dat geld mag de dierenarts best wel even (in begrijpelijke taal) uitleggen hoe het zit. Als je een vaag antwoord krijgt, neem er dan geen genoegen mee, maar zeg gewoon dat je het niet begrijpt en of ze het duidelijker kan uitleggen (wel vriendelijk blijven natuurlijk :-D).
Hier op het forum zijn er vaak mensen die met meer vragen bij de DA vandaan komen dan toen ze erheen gingen. Tegen die mensen zou ik willen zeggen, laat je niet met een kluitje in het riet sturen en stel de vragen die je wil stellen en schrijf die op voorhand even op, zodat je niks vergeet. Zo doe ik dat zelf ook :eshifty: :grin:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

de ab heeft hij gekregen om secundaire infecties tegen te gaan.
niesziekte wordt veroorzaakt door een virus, en dat zal de kat zelf moeten overwinnen, dus dat kan gerust even duren.
als je andere kat in goede conditie is hoeft hij het helemaal niet te krijgen.
als je toch iets wil ondernemen zou je weerstandsverhogende middelen kunnen geven zoals echinaforce, of probiotica.
in verschillende vertrekken houden heeft naar mijn idee niet zo veel zin, geeft per slot ook stress voor de katten.
nog een tip: zalf voor de zekerheid het goede oog ook 1 maal daags, om te voorkomen dat het overslaat.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Niesziekte

Bericht door Uumie »

Kijk, haha, dat is zo ongeveer exact wat de DA dus uit wilde leggen, maar dan veel begrijpelijker verwoord! ;) Bedankt Rieneke! :eclap: Onze DA is sowieso af en toe vrij vaag, volgens mij denkt ze af en toe dat wij alle medische vaktermen enzo begrijpen. En als ik vraag of het duidelijker uitgelegd mag worden, legt ze het alleen langer uit, haha. Maar ze is erg begaan met de dieren en ik vertrouw haar ook heel erg.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

Chelsea, Baby en Ienie zijn net 2 dagen terug uit het pension waar ze 2,5 week zijn geweest. Ze lopen allemaal een beetje te niezen, maar Baby het ergste. Baby hebben we net meegenomen naar de DA en hij gaf na zo'n keeltestje (waarin ze eigenlijk moest slikken, maar ging hoesten) aan dat ze een luchtweginfectie heeft. Nu zag ik vanmiddag wat vloeibaar vocht uit haar neus komen (denk doorzichtig en kleurloos). Ze eten alledrie niet super goed en Baby is sinds begin juli (haar vaccinatie) zelfs 400g afgevallen.

Ik vroeg aan de DA of hij dmv een bloedonderzoek niesziekte uit kan sluiten, en hij zei dat dat niet kan. Klopt dat?

We hebben nu voor alledrie de katten Clavubactin 50 mg gekregen, 2x per dag per kat gedurende 5 dagen. De katten worden ieder jaar ingeent sinds we ze hebben (Chelsea en Baby sinds kittentijd en Ienie is in het asiel in november ingeent).

Doen we nu voldoende voor de katten? Hebben ze denk je wel of geen niesziekte opgelopen en moet ik me zorgen maken?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

wat je da zegt mbt bloedonderzoek, klopt.
het klinkt of ze inderdaad niesziekte hebben.
wat je nog zou kunnen doen is ze op de probiotica zetten.
is sowieso weerstandverhogend, en zorgt er voor dat je katjes geen diarree krijgen van de antibiotica.
ik zou me zeker geen al te grote zorgen maken, maar wel alert blijven, ze moeten wel voldoende eten.
geef het eten iets opgewarmd, zodat het sterker ruikt, of meng er wat tonijn door, dat is ook sterk van geur, en veel katten zijn er gek op.
beterschap voor je zwikkie!
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

Even een update: Ze zijn nu allemaal aan de diarree (2 sinds gisteren en 1 sinds vannacht). Zijn na overleg met de DA gestopt met de AB.
Ze zeiden dat we maar even aan moesten kijken of ze bleven niezen. Nou is het zo dat 2 van de 3 maar heel af en toe niezen, maar de laatste (ienie) ademde zwaar gisteravond, net hoorde ik haar een tijdje beetje piepend ademhalen (maar nu is ze er weer mee gestopt), ze heeft haar brokjes vanochtend overgegeven en ook diarree gehad. Bij haar maak ik me het meeste zorgen want ik ken haar verleden niet (is sinds januari bij ons en daarvoor in t asiel en daarvoor verwaarloosd/in beslag genomen). Weet niet of ze altijd de jaarlijkse inentingen heeft gehad en hoe deze niesziekte dan bij haar zou verlopen. De andere twee hebben de inentingen wel altijd gehad.

Vinden jullie dat ik een DA moet bellen van het weekend of tot maandag wachten om de eigen DA te bellen voor een AB-injectie? Wat is verstandiger?

@ rieneke: Zal vandaag eens rondkijken voor probiotica, kan je dat gewoon in de dierenspeciaalzaak vinden?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

ik zou even aankijken hoe het met het eten/overgeven gaat, want er moet natuurlijk wel wat in komen/blijven.
zie de tips in m'n vorige bericht.
je zou even lekker kunnen stomen met ienie.
gewoon de douche goed heet aan, en er bij gaan zitten met je kat.
probiotica haal ik bij de da, geen idee of het ook verkrijgbaar is bij de dsz.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Ambertje73 »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum.
Mijn naam is Amber en ik heb samen met mijn moeder 34 katten (plus nog zo'n 10 zwervers die we ook voeren). Het is een beetje uit de hand gelopen hobby, maar de beestjes zijn alles voor ons! Ik zit niet vaak achter de pc, maar als onze beestjes wat hebben, dan is de pc natuurlijk de eerste die we raadplegen en een forum is altijd handig!
Ik las over de niesziekte en jullie tips. Ik ga vanmiddag meteen naar de Etos voor de L-lysine tabletten, want dat vind ik zo'n goede tip!
Wat je ook kunt doen als je kat het benauwd heeft, is een zakdoekje/ stukje Edet insmeren met wat Dampo inhalatiezalf en dan dichtvouwen. Dit leg je dan op zo'n 30 cm van de kat (of iets verder). De meeste katten vinden het niet erg. Maar het moet niet te dichtbij liggen anders krijgen ze traanogen (hebben ze meestal wel van de niesziekte). Onze katten hebben er wel baat bij! Wij kopen altijd de inhalatiezalf van het kruidvat, is goedkoper!
Ik kom later nog even terug op dit forum.
Bedankt voor de lysine-tip :-P

Groetjes Amber & co.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

Hoi Amber! Welkom op het forum!

Ik heb gisteren voor Ienie druppels gekregen voor in de neus... (6x per dag druppelen). het was dat of een prik volgende de DA. Ze had een beetje groenige snottebellen uit haar neus steeds, en hoorde haar van 3 meter afstand nog ademen. Even aankijken hoe dit gaat. Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

amber, lysine kan goed helpen, maar alleen bij herpes.
niesziekte kent meerdere varianten, dus je nieszieke kat hoeft geen herpes te hebben.
Plaats reactie