# Binnenkort een nieuwe kitten! Eindelijk FOTO'S !!!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
nes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2009 22:45

# Binnenkort een nieuwe kitten! Eindelijk FOTO'S !!!

Bericht door nes »

Hoi allemaal,

nu ik ook binnenkort een kat heb, ben ik natuurlijk op zoek naar informatie. Ik kwam uit op dit
forum, en dit is helemaal geweldig!
Ik zal me eerst voorstellen; Ik ben Nes en kom uit het oosten van het land. Ik mag met 8 weken
mijn kitten ophalen. Dat betekent dat ik wel van te voren het een en ander moet weten...

Ik heb allereerst een vraag over wat ik allemaal nodig ben op moment dat de kitten thuis is en waar ik allemaal
op moet letten. wat ik wel en niet moet doen enz. enz.
Dit zijn voorlopig mijn vragen, en daar zal het niet bij blijven, denk ik :smile:

Gr Nes
Laatst gewijzigd door nes op 28 mei 2009 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Uumie »

Hoi Nes!

Allereerst, hartelijk welkom op dit forum! Ik heb in de twee maanden dat ik hier zit meer geleerd over katten dan in mijn hele leven. ;)
Wat je allemaal nodig hebt voor een kitten:
- Speciaal kittenvoer (kijk maar eens even bij de dierenwinkel, je kan bijv. kiezen voor Royal Canin, die hebben allerlei voeders speciaal voor kittens)
- Speelgoed (liefst ook iets interactiefs, zoals een touwtje, hengeltje of zelfs een laserlampje)
- Mandje(s)
- Kattenbak (maar dat spreekt voor zich denk ik)
- Krabpaal of krabplank
- Voerbakjes en drinkbakjes (ook logisch lijkt me)
- Transportmandje, maar dat spreekt ook wel voor zich

Ik ben best moe, dus het kan zijn dat ik iets vergeten ben. In dat geval vult de rest van het forum me wel aan denk ik. ;) Over wat je wel en niet moet doen weet ik helaas ook niet zoveel, de laatste keer dat ik met kittens te maken heb gehad was ik pas 8 en zorgden mijn ouders voornamelijk voor de dieren. Maar ik weet zeker dat je die informatie krijgt. :)

Wel wil ik graag toevoegen dat het misschien een goed idee is om 2 kittens te nemen. Ik weet niet of je werkt of studeert, maar het is voor een kat helemaal niet fijn om alleen te zijn. Een poezenmaatje kan dan echt uitkomst bieden. En zelfs als je wel de hele tijd thuis bent, zouden 2 kittens leuk zijn voor de diertjes. Ze kunnen van elkaar leren, en kittens hebben tomeloze energie die ze het best bij elkaar kwijt kunnen. Er zijn nou eenmaal bepaalde 'katteninteracties' die ze in het contact met mensen toch heel erg kunnen missen. Dus ik zou daar heel serieus over nadenken. En natuurlijk zijn twee van die lieve diertjes extra leuk. ;)

Heel veel plezier en succes met je nieuwe huisgenootje(s)!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Katrin »

Hoi Nes, leuk strakjes een klein katje in huis, ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven.
Tja wat heb je allemaal nodig, kittenvoer, dat heb je in droge en in natte vorm, het best kun je even vragen wat het nu krijgt dan is de overgang niet zo groot.
Een kattenbak, een reismandje, kleine dingen zoals voerbakjes een kam.
Even vragen of ze ontwormd is, dat moet nog een paar keer gebeuren.
Een bezoekje aan de dierenarts voor haar prikken.
Verder een mandje om te slapen, al blijft het afwachten of het kitten daadwerkelijk daarin zal slapen, een krabpaal, mijn ervaring is dat je het met speelgoed zo gek kunt maken als je zelf wil, maar achter een propje papier en een touwtje rennen ze ook aan.
Als je haar thuis hebt is het misschien slim om het niet gelijk in het hele huis te laten lopen, dat is erg groot.
Belangrijk is dat ze de plek van de kattenbak weet, en natuurlijk de drinken en etensbakjes.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door rieneke »

8 weken is ontzettend jong, juist in de periode tussen 7 en 12 weken leren de katjes nog heel veel van moeder en nestgenootjes.
de kans op een prettige kat die geen probleemgedrag gaat vertonen is veel hoger als je de kleine nog wat langer in het nest laat.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Cari »

Wel wil ik graag toevoegen dat het misschien een goed idee is om 2 kittens te nemen. Ik weet niet of je werkt of studeert, maar het is voor een kat helemaal niet fijn om alleen te zijn. Een poezenmaatje kan dan echt uitkomst bieden. En zelfs als je wel de hele tijd thuis bent, zouden 2 kittens leuk zijn voor de diertjes. Ze kunnen van elkaar leren, en kittens hebben tomeloze energie die ze het best bij elkaar kwijt kunnen. Er zijn nou eenmaal bepaalde 'katteninteracties' die ze in het contact met mensen toch heel erg kunnen missen. Dus ik zou daar heel serieus over nadenken. En natuurlijk zijn twee van die lieve diertjes extra leuk. ;)
Ik sluit me helemaal bij Uumie aan! Het is nauwelijks duurder en veel meer pret, voor jou, maar vooral voor het kitten. Laat een kat kat zijn - dat kan het best met een soortgenootje ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Kerone »

Wat leuk dat je een kitten krijgt! De basics staan hierboven al wel genoemd. Als aanvulling, kittens houden vaak erg van kattekwaad uithalen. :smile: Het is goed even in je huis rond te kijken of er geen dingen liggen waar ze niet mee mogen spelen, zoals kabels of stekkerdozen. Ook is het handig spullen waar je erg aan gehecht bent buiten bereik te leggen want ze willen nog wel eens hun tandjes in spullen zetten. Mijn kleine donders kropen steeds in m'n boekenkast, en mijn boeken zijn nooit meer hetzelfde geweest, haha.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door lievelijn »

Ik sluit me helemaal bij Uumie aan! Het is nauwelijks duurder en veel meer pret, voor jou, maar vooral voor het kitten. Laat een kat kat zijn - dat kan het best met een soortgenootje ;-) .
daar ben ik het niet mee eens.. een kat kost gemiddeld zo'n 25 euro per maand.. (dat is 300 euro per jaar) dat is niet niks! ik kan natuurlijk niet in jou portemonee kijken maar dat is zeker niet niks..

je moet er goed over na denken of je het wilt en kan betalen!! en en 2e kat is niet goedkoper.. maar om verder ontopic te gaan:

nodig heb je als je kitten komt:

kattenvoer
vraag aan de mensen waar je beestje vandaan komt wat hij nu krijgt en koop dat, de verandering is al groot genoeg, een beetje vertrouwd is wel zo fijn voor het beestje. Maar laat je zeker ook informeren door t forum of de dierenwinkel om over te stappen op speciaal kittenvoer van een premiummerk. dit lijkt op het eerste zicht duurder, maar omdat je afgepaste hoeveelheden kan geven is het uiteindelijk goekoper, zeker als je het in grote zakken koopt.

Kattenbak
voor de vulling geldt ook hier: vraag waar ze gewend aan zijn! als een kitten schrikt van waar zet ik nu mijn pootjes op en daardoor in huis gaat plassen ben je verder van huis... dus kies zeker voor de 1e x veilig.. daarna kan je je orienteren en overstappen op wat je zelf prettig vindt. aan de kattenbak zelf valt weinig uitleg te geven.. wat makkelijk is? een kattenbak waar je de bovenkant makkelijk vanaf kan houden in het begin.. en waar het klepje uitkan... maar om erlijk te zeggen heb ik nog nooit een bak gezien waarbij dit niet kan. een uitloopmat kan handig zijn maar dit merk je vanzelf in de loop der tijd. (persoonlijk heb ik een kokosmat hiervoor, die gebruikt ze ook als krabmat)

Krabpaal of krabplank
kijk goed om je heen en zoek een stevige paal uit, die niet makkelijk omvalt als je kat er enthousiast inspringt ;-) je kan prima beginnen met een kittenpaaltje, maar bedenk wel dat je kat daar uitgroeit.. en dan dus ook iets anders nodig hebt.

Voerbakjes en drinkbakjes
er is een grote keuze zoek iets leuks uit ;-) metalen bakjes zijn het meest hygienische.. maar ach je kan ook een excuus zoeken om volgend jaar nieuwe te kopen... ik zou zeker in het begin op meerdere plaatsen in huis watebakjes neer zetten.. je merkt dan vanzelf welke plekken de voorkeur hebben.. en uhm ja de bakjes niet te dicht bij de bak zetten.. veel poezels zijn hier niet van gediend..

Transportmandje
als je een x eerder gaat kijken kun je een handdoek meenemen en die daar leggen, die neem je dan mee als je de kitten mee naar huis neemt. Dan heeft de kitten een lekker vertrouwd geurtje.. is er iets al lekker vertrouwd! je hebt manden in verschillende prijsklasses.. heb er zelf 1 van nog geen tientje.. en die is prima.. dus kij vooral even rond, je hebt er echt geen van 20 euro nodig!

Speelgoed
pas op! er is zoveel leuk kattenspeelgoed, dat als je niet oppast je meteen voor 100 euro aan speelgoedjes mee naar huis zou kunnen nemen ;-) vaak krijg je een heleboel van mensen die op bezoek komen om naar je kittentje te kijken, dus koop een paar leuke dingetjes maar niet teveel. Iets waarmee je samen kan spelen (bv. een hengeltje) is erg leuk! maar vaak zijn de spontane dingen het leukst.. (propjes papier, kleine balletjes, een draadje van kleding etc.) pas dus op dat je geen vermogen aan speelgoed uitgeeft in het begin en dat je dan na een tijdje speelgoed hebt waar hij/zij niet mee speelt.

mandjes zou ik nog niet aanbeginnen.. vlinder vond vanzelf allerlei lekkere plekjes om te liggen en mandjes etc. kun je altijd nog kopen ;-) ook hier is heeeeeeeeeeeel veel keus in en moet bekennen dat vlinder er pas 1 na een maand of 9 gehad heeft en nog steeds de voorkeur aan andere dingen geeft (momenteel een plastic doos van de ikea met een dekentje erin, maar een doos is ook erg fijn :roll: ) waar je ook aan moet denken is ontwormen, ontvlooien en inenten... t laatste is als t goed is al 1 x gedaan als je de kat meekrijgt, dan moet je een aantal weken later nog een x en dan kan je het beste aan je da vragen wat hij vindt van de 1e 2, hier gaan nl. nogal veel verschillende ideeën over rond...

veel plezier met je beestje!!
ik <3 Vlinder
nes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2009 22:45

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door nes »

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties! Ik zal er zeker wat aan hebben.
Heb vandaag al de meeste dingen gekocht. En het klopt inderdaad; ik
had de neiging om allerlei soorten speelgoed te kopen!! :lol:

Ik zit inderdaad ook te denken om de kitten iets later dan 8 weken op te halen.
Maar kan eigenlijk ook niet meer wachten. Maakt dit echt heel veel uit..??


Gr Nes
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Kerone »

Vanaf week 8 leren kittens nog veel van hun moeder en nestgenootjes, zoals sociale vaardigheden. Door te spelen met broertjes en zusjes leren de kittens dat bijten en krabben pijn doet en hoe ver ze kunnen gaan. Moeder houdt in de gaten wat de kids doen en geeft ze op hun kop als ze over de schreef gaan.

Dit is een belangrijke tijd in het leven van de jonge kitten, en maakt dus wel verschil.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Cari »

Zeker als het kitten het moet stellen zonder soortgenootjes moet je hem niet bij zijn mama en broertjes en zusjes weghalen, voordat hij 12 weken is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
nes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2009 22:45

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door nes »

Hallo mensen,

ik ben vandaag opnieuw wezen kijken bij mijn kitten. Sammy is nu 6 weken oud en heb inderdaad met de huidige eigenaar
beproken om de kitten dan later als 8 weken op te halen. De eigenaar was er ook gelijk mee eens.

En dan nog iets moois!! :edance: Toen ik daar was samen met mijn partner konden we het niet laten
om een andere kitten erbij te kopen!! Hij heeft al een naam; Tommy!
We hebben besloten dat dit toch beter is voor een kat en hopelijk krijgen we er geen spijt van.
Dit omdat ik niet eerder een kat in huis heb gehad. Maar we zijn wel dolblij!
Ze zijn beide heel erg mooi!

Dit wilde ik even kwijt..

Gr Nes
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Katrin »

Denk niet dat je er spijt van gaat krijgen.
In ieder geval doe je er Sammy een groot plezier mee.
Wanneer ga je ze nu ophalen?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Cari »

En dan nog iets moois!! :edance: Toen ik daar was samen met mijn partner konden we het niet laten
om een andere kitten erbij te kopen!! Hij heeft al een naam; Tommy!
Geweldig!
Je zal er echt geen spijt van krijgen :grin: . Je hebt in het belang van Sammy (en Tommy) het beste besluit genomen, je wordt vast een fantastische kattenmama ;-)
Als je ze hebt, komen er wel foto's hè?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Binnenkort een nieuwe kitten!

Bericht door Seemy »

Wat leuk!!!
En nee, daar krijg je zeker geen spijt van!! :grin:
Geniet van de voorpret! :edance:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
nes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2009 22:45

Re: Binnenkort 2 nieuwe kittenS!

Bericht door nes »

Katrin schreef:Denk niet dat je er spijt van gaat krijgen.
In ieder geval doe je er Sammy een groot plezier mee.
Wanneer ga je ze nu ophalen?

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle positieve reacties!!
Nog 3 weken en dan mag ik ze ophalen!! Ik kan niet meer wachten, we hebben al alle spulletjes.
We zaten erg te twijfelen wat voor een mandje we moesten hebben. In eerste instantie wilde ik geen mandje, omdat
ik dan overal lees dat ze vensterbank, een doos enz wel fijn vinden.
Maar heb liever dat ze hun eigen plekje hebben.. :-P Ik heb nu een rietenmand gekocht, met een dekentje erin.
Zit te twijfelen of de mand nu groter moet zijn. Op zich zullen ze nu er wel in passen. Ook
wel als ze groter zijn. Maar dan denk ik dat ze wel tegen elkaar aan liggen. Moest ik nou een grotere mand kopen??

En de kattenbak. Moet ik er een tweede bij halen of is 1 kattenbak voldoende?
Ik heb ook tuigjes gekocht, is het verstandig om deze gelijk te gebruiken. Moet je dit gelijk aanleren?

Ik heb trouwens al wel foto's ;-) , maar hoe kan ik deze plaatsen?

Gr Nes
Gesloten