Ik heb een poes van 6 maanden en sinds 2 dagen heb ik er een kitten van 7 weekjes bij. Vooral omdat mijn poes zoveel alleen was, dacht ik dat het leuk was om een vriendje erbij te hebben. De eerste twee dagen werd er vooral door de oudere poes veel geblazen en geslagen. De oudere lijkt nu het kleintje een beetje te accepteren en wil spelen. Helaas gaat dat zo wild dat hij echt bovenop de kleine zit en t kleintje geen kant meer op kan. Ook slaat hij aardig door en bijt hij soms. Het kleintje wordt nu ook echt bang. Ik vind dit zo sneu en heb t kleintje nu zijn eigen kamer heb gegeven en zet ze af en toe even 5 min bij elkaar als ik erbij ben. De kleine blijft blazen naar de grote. Ik ben van plan om ze steeds even wat langer bij elkaar te zetten en daarna weer terug naar hun eigen plekje.
Maar ik vraag me af, is dit wel de juiste manier. De ene keer lees je dat ze het maar moeten uitvechten en de andere keer lees je dat het na een gevecht niet meer goed komt....
Wie weet raad?
Groetjes Esther
Hoe laat ik mijn poes en kitten het beste wennen
Re: Hoe laat ik mijn poes en kitten het beste wennen
Ik denk wel dat het goed komt, ze moeten nog aan elkaar wennen. Dit kan wel enkele dagen/weken duren.
Geef ze allebei veel aandacht zodat ze voelen dat ze allebei welkom zijn in jouw huis.
Geef ze allebei veel aandacht zodat ze voelen dat ze allebei welkom zijn in jouw huis.
Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Oei Esther, je hebt een ruwe tante in huis!
Laat ik eerst even zeggen dat ik een kitten erbij een heel goed idee vindt, want een poes alleen is toch maar alleen.....
Ik zou ze voorlopig wel alleen onder begeleiding samen los laten, want je moet kunnen ingrijpen als de poes te hardpotig is. Ze bedoelt het vast wel goed, maar weet niet dat ze de kleine zo'n pijn doet. Speelt de poes met jullie ook zo ruw? Sommige katten kennen namelijk gewoon geen grenzen en gebruiken ook met spelen onmiddelijk hun nagels. (Ik heb er ook zo een
)
Het belangrijkste is dat de kleine niet doodsbang wordt en daar neigt hij nu wel toe. Van vechten kan je niet spreken, want de kleine is in feite nog een baby. Als de poes hem te grazen neemt en hij gilt 't uit, wat doet zij dan? Houdt ze op of gaat ze gewoon door?
Of is 't misschien zo, dat het er heftiger uit ziet dan het in feite is?
Zorg in ieder geval dat je niet boos wordt op de poes en ga niet schreeuwen o.i.d. Dat zal beide katten bang en onzeker maken. Het kan ook zijn dat de poes zo ruw met hem is omdat ze hem in feite best nog wel eng vindt en dat een uitlaatklep nodig heeft.
Probeer ze ook in rust, bijv. op schoot bij elkaar te lokken, waarbij je beiden knuffelt en ze op een rustige manier aan elkaar kunnen wennen.
Het kitten apart houden is niet zo'n goed idee. Het mooiste zou zijn als je een bench kan regelen waar je het kitten in doet, als je zelf weg bent. Op die manier kunnen ze wel in elkaars nabijheid blijven, maar is de kleine veilig.
Laat ik eerst even zeggen dat ik een kitten erbij een heel goed idee vindt, want een poes alleen is toch maar alleen.....
Ik zou ze voorlopig wel alleen onder begeleiding samen los laten, want je moet kunnen ingrijpen als de poes te hardpotig is. Ze bedoelt het vast wel goed, maar weet niet dat ze de kleine zo'n pijn doet. Speelt de poes met jullie ook zo ruw? Sommige katten kennen namelijk gewoon geen grenzen en gebruiken ook met spelen onmiddelijk hun nagels. (Ik heb er ook zo een

Het belangrijkste is dat de kleine niet doodsbang wordt en daar neigt hij nu wel toe. Van vechten kan je niet spreken, want de kleine is in feite nog een baby. Als de poes hem te grazen neemt en hij gilt 't uit, wat doet zij dan? Houdt ze op of gaat ze gewoon door?
Of is 't misschien zo, dat het er heftiger uit ziet dan het in feite is?
Zorg in ieder geval dat je niet boos wordt op de poes en ga niet schreeuwen o.i.d. Dat zal beide katten bang en onzeker maken. Het kan ook zijn dat de poes zo ruw met hem is omdat ze hem in feite best nog wel eng vindt en dat een uitlaatklep nodig heeft.
Probeer ze ook in rust, bijv. op schoot bij elkaar te lokken, waarbij je beiden knuffelt en ze op een rustige manier aan elkaar kunnen wennen.
Het kitten apart houden is niet zo'n goed idee. Het mooiste zou zijn als je een bench kan regelen waar je het kitten in doet, als je zelf weg bent. Op die manier kunnen ze wel in elkaars nabijheid blijven, maar is de kleine veilig.
Hoi Cari,
Roxy (mijn grote kat) speelt inderdaad vrij wild! Snel bijten en haar nagels uitzetten. Ik ben bang dat dit een beetje mijn eigen schuld is, want ik heb haar als kitten met mijn handen laten spelen (wist toen niet dat dit niet slirm was).
Maar gelukkig laat ze wel los als t kleintje begint te piepen. Daarna gaat ze wel vrolijk verder. Ik heb t idee dat het geen kwaad is, want ze likt haar ook wel schoon. Ik probeer Roxy af te leiden als ze te ver gaat.
Op dit moment spelen ze onder begeleiding samen en verder zijn ze om de beurt in de woonkamer bij mij. Zo'n bench lijkt me echt een goed idee. Hoe kan ik daar aan komen?
Groetjes Esther
Roxy (mijn grote kat) speelt inderdaad vrij wild! Snel bijten en haar nagels uitzetten. Ik ben bang dat dit een beetje mijn eigen schuld is, want ik heb haar als kitten met mijn handen laten spelen (wist toen niet dat dit niet slirm was).
Maar gelukkig laat ze wel los als t kleintje begint te piepen. Daarna gaat ze wel vrolijk verder. Ik heb t idee dat het geen kwaad is, want ze likt haar ook wel schoon. Ik probeer Roxy af te leiden als ze te ver gaat.
Op dit moment spelen ze onder begeleiding samen en verder zijn ze om de beurt in de woonkamer bij mij. Zo'n bench lijkt me echt een goed idee. Hoe kan ik daar aan komen?
Groetjes Esther
Je kan het beste op Marktplaats kijken, ze worden veel 2e-hands aangeboden. Neem een niet al te kleine, want je moet er ook een kattenbakje in kunnen doen. Ik heb er zelf een van 90 cm lengte en 60 breed. Daar kan dan een kattenbakje en ook zo'n klein krabpaaltje met hol in. Dat geeft de kleine ook weer meer ruimte, want hij kan dan in en op de paal (en krabben natuurlijk).
Het gaat wel goed komen met die twee
. Roxy heeft gewoon nooit geleerd wat het effect van haar acties is op andere katten, maar ze reageert op zich wel goed. En de kleine wordt vanzelf groter en kan dan ook meer hebben.
Het gaat wel goed komen met die twee

Hoi Cari,
Enorm bedankt voor je tip. Ik heb een bench gekocht via marktplaats en dat gaat goed zo!
Groetjes
Enorm bedankt voor je tip. Ik heb een bench gekocht via marktplaats en dat gaat goed zo!
Groetjes
Hartstikke goed! Hou je de kleine er wel uit, als je thuis bent? Je hoeft er echt niet de hele tijd bovenop te zitten. Als het echt fout gaat, merk je dat heus wel op tijd. Roxy is niet kwaadaardig, dus ze zal hem niet echt iets aandoen. En als je dan weg bent, kan de kleine heerlijk rustig slapen, terwijl hij zich helemaal veilig voelt.