Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jlang84 »

dank jullie voor de tips. Kon vandaag pas kijken, want mijn pc was gecrashed toen ik thuiskwam. Heb die opname achter de rug, maar zou er eigenlijk 3 maanden blijven, maar trok het niet meer. Miste ook mijn katten heel erg namelijk. Daar heb ik namelijk vaak wel troost aan. Maar nu poept hij wel op de andere kattenbak er ligt niks meer in huis namelijk. Dus hij doet het er goed op, dus het probleem is opgelost. :smile:
WerNat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2009 12:29

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door WerNat »

Wij hebben ook een plas probleempje met een van onze katten.

Tot voor kort nergens last van gehad en altijd braaf op de bak geweest.

maar nu ineens begint het beestje op de bank te plassen en in bepaalde hoekjes.
Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan.
Kan dit duiden op een blaasprobleem?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

jazeker! het best vang je een plasje op, en levert dat in.
plas moet liefst zo vers mogelijk zijn.

vervelend dat het nu een lang weekend is.
pippy-pieny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:42

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pippy-pieny »

ze gaat altijd op de bak, nu tussendoor ineens in de gang.
het huis is toen ik het kocht helemaal schoongemaakt, alleen de ondervloer in het halletje heb ik niet laten vernieuwen.
de vorige bewoners hadden wel katten en honden.
nu plast ze af en toe op de bak en dan weer in het halletje?
vandaag heb ik haar neusje er over gewreven en een tik gegeven en haar even links laten liggen.
zou dat helpen?
gr.pippy-pieny
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Boomer »

Een tik geven helpt niets. Het kan zijn dat de oude bewoners katten daar geplast hebben en dat zij het nu ruikt.
Dit is dan territorium gedrag. Als het vlak bij de voordeur is kan het ook zijn dat er een kat buiten tegen je gevel/voordeur plast. Dit is ook territorium gedrag.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
pippy-pieny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:42

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pippy-pieny »

sorry voor die tik, ze heeft alweer kusjes gegeven, maar net bij de dierenzaak spul gekocht.
die dame zei op die plek een stuk al.folie leggen,als ze dan plast komt het tegen haar aan te spetteren en spuiten met dat spul.
dus nu maar afwachten, heb gelijk de voordeur aan weerskanten bespoten, zou best kunnen
een vreemde kat buiten tegen de voordeur geplast.
bedankt boomer, gr. pippy-pieny
corrine
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2009 11:52

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door corrine »

hoi hoi,
ik heb een poes van 3 jaar chayla(ze is geholpen)en sproeit ook in huis.
we hebben nog twee poezen waarvan i gelijk is gekomen met chayla.
een jaar later kwam chica erbij eerst ging het goed maar sinds een tijd al
sproeit chayla op de vervelendste plekken in huis zelfs tegen de ramen aan.
ze is ook steeds in gevecht met chica...wie helpt mij van dit probleem af of heeft een tip voor me????
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Boomer »

Het kan zijn dat die 2 katten niet met elkaar overweg kunnen. En dat ze gestressed hierdoor raakt. Je kan een felyway stekker proberen ( deze geeft een rustgevende geur af die alleen katten ruiken, te halen bij je diernarts).
Of het probleem hiermee opgelost kan worden is altijd de vraag.
Als het door stress komt en het lukt niet met felyway dan ben ik bang dat je beter een anders huisje voor 1 van de 2 moet zoeken. Ben je al bij de DA geweest om te kijken of het niet lichamelijks is ?
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
poesindy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2009 06:59

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door poesindy »

hallo, sinds 2 dgn is mijn buiten poes aan het sproeien binnen, ik heb ook nog een andere poes die alleen binnen blijft maar die sproeit niet, kan ik dan evengoed nog zo'n feliwaystekker/spray gebruiken? heb ik dan niet de kans dat de binnenkat ook begint? Indy de buitenkat komt alleen binnen voor te eten af en toe slapen maar daarna is ze altijd buiten, en nu komt ze dan ook nog ff binnen om te sproeien! Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen?
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Thanos »

Ik heb sinds een tijdje ook een plasprobleem.

Ik woon nu een kleine drie maanden op een nieuwe plek. Heb twee katten die sinds januari samen zijn. Het lijkt tussen de twee goed te gaan echter willen ze wel eens vechten. Grimlock is er al 6 jaar en Gouki is er in januari bijgekomen. Ik heb twee kattenbakken en allebei maken ze van beide bakken gebruik.

Als ik weg ben plast Gouki sinds kort naast de bak. Ik ben in eerste instantie gaan wisselen van kattenbakvulling wat twee weken lang ook tot resultaat gaf dat er niet meer naast de bak gepist werd. De bakken worden nu ook veelvuldig schoon gemaakt (2x per dag scheppen en minimaal 1x per week helemaal verschonen) Na twee weken begon het echter weer.

Gouki heb ik nu op de momenten dat ik weg ben apart gehouden van Grimlock (opgesloten in een andere kamer met bak, voer en water) en daar gaat het goed. Als ik de heren echter weer samen gooi gaat het weer mis. Mijn huis is al grondig geschoond met schoonmaakazijn en de bakken zijn verplaatst evenals de voerbakken. Het gaat gewoon door. Tevens lijkt het ook niet dat de heren gestrest zijn oid.. Alhoewel ik daar geen expert in ben. Ik ga deze week gewoon door met de heren apart houden als ik er niet ben, maar wie heeft nog tips of eventueel de oplossing. Ik ben een beetje ten einde raad...
boekenutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2009 19:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door boekenutje »

Hallo,

Ik heb 5 katten waaronder 3 gecastreerde katers. Ik heb het ongeluk gehad dat ik twee keer moeten verhuizen ben op twee jaar tijd, omdat de eigenaars hun woning verkochten (ik ben huurder).

Sedert mijn vorige verhuis doet mijn ene kater niks anders dan sproeien, wel altijd op dezelfde plaatsen, een andere kater van me gaat dan weer altijd plassen en zijn bevoeg doen aan de voordeur. Ik heb 4 bakken die ik dagelijks schoonmaak, dus daaraan ligt het niet.

Wie kan me helpen, want leuk is anders :eeh:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

wat een onzekerheid en stress voor je katers!
de kater die op vaste plekken sproeit, haal daar al knuffelend wattenschijfjes over de wangen (tussen mondhoek en oor), en plak die op de sproeiplaatsen.,

wbt de voordeur, maak die dagelijks aan de buitenkant goed schoon met azijn.

en laat sowieso de urine even controleren.
boekenutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2009 19:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door boekenutje »

ok, morgen die wattenschijfjes gaan kopen, en zal het eens proberen met azijn. Ik maakte sowieso al elke dag de voordeur schoon met dettol, voordien met bleekwater, misschien dat die azijn gaat helpen. Bedankt voor de tip alvast.

Groetjes,
Nathalie
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Claudia07 »

Hoi Mensen,

Mn oudste kat Lana (2jr) heeft wel eens eerder buiten de kattebak geplast. Dit heb ik succesvoll opgelost door middel van goed schoonmaken en de kat er weghouden door de plek even ontoegankelijk te maken.
Ze had geen blaasproblemen.
Volgens katten psychiater lag het eraan dat etensbakje te dicht op kattebak stond enz. Ook dit aangepast.

Helaas is ze nu begonnen op de bank! En dit is toch lastiger schoon te maken dan een glad oppervlak, want het is al de zoveelste keer. Nu word het echtttt vervelend :(

Ik lees nu dat veel mensen hier last van hebben en ik zie veel tips die ik zeker ga uitproberen.

Maar ik lees weinig dingen over dat het probleem verholpen is...
Zijn er mensen op het forum waarbij de katten telkens op dezelfde plek plassen en het afleren?!

Help!

Liefs Claudia
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Ik ken wel het middel urine off. Dat ruikt lekker en haalt de vlekken weg.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie