Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Bij kittens is er niet echt een richtlijn, want die moeten in de groei naar behoefte eten en dat is per kitten verschillend. Gooi gewoon een weekje twee à 3 keer per dag het bakje goed vol en kijk dan hoeveel er overblijft en als dat erg veel is minder je wat totdat je de juiste hoeveelheid (globaal) gevonden hebt. Je geeft in deze fase gelukkig niet snel te veel, eerder te weinig.

Na de castratie is het ook lastig te zeggen hoeveel je kater mag hebben, want niet iedere kater wordt automatisch dikker. Geef dan niet meer onbeperkt brokjes, maar twee keer per dag te eten en dan doe je het bakje een kwart minder vol en als hij dan mooi op gewicht blijft zit je goed en ander geef je wat meer/minder. Het toenemende formaat van je kat is hierbij dus bepalend.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Morgan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mar 2009 23:32
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Morgan »

Mijn katten hebben de hele dag een bakje brokjes staan (Whiskas). Ze doen daar de hele dag mee, als ik naar bed ga, vul ik het bakje bij en vaak ligt er dan nog wel een beetje in. Ze krijgen nu wel iets meer te eten als wat er aanbevolen wordt, maar ik merk dat ze hongerig zijn als ik ze de aanbevolen hoeveelheid geef. Vandaag heb ik een probeerzak Royal Canine Science Plan Kitten gegeven en dat was echt aanvallen op die brokjes! Mijn DA zei dat ze daar minder van nodig hadden, omdat het hoogwaardiger voedsel is dan Whiskas.
Ik vraag me af hoe lang jullie doen met een zak van 5 kilo en 2 katten van nog geen jaar?
Ik moet nu namelijk 2 keer in de week een nieuwe zak Whiskas kopen en ik hoop hier met Royal Canine vanaf te zijn.
"You can't help that. We're all mad here."
The Cheshire Cat from Alice in Wonderland
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door loonsy »

Als je de zakken haalt bij de dierenarts (ik weet niet of je ze wel bij een andere verkoper kan halen, Tony krijgt zijn RC voor de blaas. dat is op recept) moet je even vragen om een doseer-schepje. Daarmee kan je precies afmeten wat het beestje nodig heeft.
Soms denk ik dat het een nadeel is dat de katten maar zo weinig nodig hebben van dit voeder. Het betekend (voor mij in ieder geval) dat ik niet alles in een keer kan geven want dan is alles ook in een keer op :) Aan de andere kant vind hij het heerlijk en heeft hij er nog nooit zo goed uit gezien. (en gevoeld wat dat aangaat) Maar dit goede voeder vraagt dus wel om dosering. Je kan niet zomaar alles geven heb ik begrepen, zeker niet bij kittens.

terug op het onderwerp:
met het maatschepje geef je precies wat nodig is (n.a.v. de aanwijzingen op de zak--> gewicht+leeftijd = hoeveelheid). Ik koop zakken van 2.5 kilogram en hier doet onze volwassen kater 5.3 KG iets minder dan een maand mee. (Het blaasvoeder zal niet erg veel verschillen in hoeveelheid van de andere voeders van dit merk)

Lees in ieder geval goed wat er op de zak staat bij het RC of Hills voeder. In het begin bij onze kat waren we er maar ietsjes te los in en hij kwam in een korte tijd best wel aan. Je wilt geen moddervet kittentje neem ik aan ;)

Je zal dus niet om de week weer naar de super hoeven ;)

Veel plezier aan je katje,

leonie
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Kerone »

De vrouw waar ik mijn kittens van heb gaf ze Brinta gemaakt met melk. Nou heb ik altijd begrepen dat katten van melk diaree kregen, en ik heb gemerkt dat 1 ook diaree heeft. Ze eten wel wat kattenvoer, maar nog nog lang niet genoeg om op te leven.

Heeft iemand tips hoe ik ze van de brinta kan krijgen, zonder er teveel stress bij ze te geven?
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Umimeis »

Je kunt wat kittenbrokjes door de Brinta doen, zo kunnen ze wennen.
En dan steeds wat meer erdoor doen en wat minder Brinta.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Boomer »

Brinta is heel erg slecht voor kittens. Dan kan je beter molenaars kindermeel gebruiken. (alhoewel ik dat ook niet zou doen)
Probeer eens een papje te maken door kittenbrokjes te weken in water of desnoods met een beetje kittenmelk.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door yvontje »

Bij onze fokker hebben we navraag gedaan omdat ook wij vonden dat de 1ste kat (kater) behoorlijk veel at. Zij gaven aan dat we gewoon konden blijven voeren en dat de katten zelf op een gegeven moment maar 2 keer per dag gaan eten ofzo. Wel moesten we in de gaten houden dat ze geen buikje zouden krijgen. En inderdaad een paar weken later komen ze 2 keer per dag om eten vragen (erg leuk in t weekend) en hebben ze gewoon de hele dag door brokjes staan, waar ze zo nu en dan naar toe lopen.

Persoonlijk zou ik ook geen brinta geven, ze hebben toch niet voor niets kattenvoer uitgevonden??? Wij geven inprincipe alleen RC en PP.
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door NaNe »

Mijn katjes zijn nu ongeveer een jaar, en ben pas begonnen met volwassen voer, een beetje laat maarja, het kwam er niet echt van en de tijd gaat ook zo snel :shock: Ik heb nu brokjes van Kitekat, vond het echt moeilijk een keuse te maken welk merk ik nou zou nemen, wil wel goed voer voor ze hebben, ik heb nu een beetje van het nieuwe gemengd met de whiskas junior brokjes, en de nieuwe brokjes smaken ze wel volgens mij :grin: Ik geef trouwens bijna nooit blikvoer, toen ze echt nog kleintjes waren wel geregeld maar nu eigenlijk nooit meer. Welk merk voer(brokjes) raden jullie aan, of juist af? Heb nu dus Kitekat.
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Boomer »

Ik zou kiezen voor de betere A merken zoals royal cainin, hills enz. Deze zijn duurder in aanschaf, maar ze hebben er minder van nodig.
Dit omdat de betere merken veel beter worden opgenomen in het lichaam. Ze poepen minder en de ontlasting ruikt ook minder.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Roos en Minousch »

Whiskat, Kitekat gourmet is rommel..
Gewoon premium merken kopen, naast hills en RC die beide vrij prijzig zijn kan je hier op deze site heel veel betere brokken kopen die veel goedkoper zijn dat Hills en Rc, maar wel net zo goed of zelfs beter.
Zelf gebruik ik Sanabelle, en dat word hier prima gegeten.
Laatst gewijzigd door Admin op 11 jul 2009 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd. Deze is vanaf de homepage (menu) te bereiken.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door NaNe »

Welke merken zijn dan een beetje vergelijkbaar met RC en Hills? maar wel iets goedkoper, niet dat ik geen goed voer wil voor me katjes, maar vind het nog best prijzig, al hebben ze wel minder nodig natuurlijk maar toch, als het ook iets goedkoper kan en net zo goed, is dat ook prima. Maar dat is dus alleen via een site te bestellen, of heb je dat ook gewoon in bepaalde winkels?
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Roos en Minousch »

Ik vind Sanabelle erg goed voer, en is veel goedkoper, je kunt het kopen op de site van Zooplus, daar staan trouwens heel veel goede brokken, Orijen is ook een goed brok, Bozita is weer een goed natvoer, is ook erg belangrijk om het erbij te geven.
Katten drinken van nature te weinig, en met dat natvoer krijgen ze weer wat extra vocht binnen. Succes!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door TuttiFrutti »

Carocat is vergelijkbaar met RC en Hills, maar een stuk goedkoper. De fokker waar we Lizzie van hebben geeft het ook aan alle beestjes. Wij hebben het een jaar lang gegeven (nu over naar vers) en was erg tevreden, en het scheelt best veel geld, zeker als je een grote verpakking neemt!!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door MoniqueAmsterdam »

De kans bestaat dat het antwoord op mijn vraag al in dit topic staat, maar ik heb helaas geen 33 kantjes met tekst gelezen ;-).

Wij hebben een kitten (Sam) gekregen van een vriendin die ze volwassen voer (Felix) gaf. Daarnaast zou er een kitten komen van de poezenboot die Technical kitten at. Kitten van de Poezenboot werd daar ziek en wilde niet beter worden en moest 5 weken langer daar blijven. Ondertussen hebben we van Purina 10 kg kittenvoer gekocht om ze uiteindelijk allebei van te laten eten (uiteraard na de wenperiode van 6 dagen).

Sam zat bij ons al gauw aan het natte voer van whiskaskitten, wat prima ging. Ondertussen waren we hem aan het afbouwen van Felixvolwassen naar de Technicalkitten. We hebben drie Whiskaskittendozen met bijbehorende voer aangeschaft. Toen kwam uiteindelijk na een lange zoektocht langs vele asiels onze tweede kitten Emma. Emma at volwassen voeding van Technical. Volgens het asiel mochten ze ook absoluut niet terug op de kittenvoeding, aangezien dit te vet was. Dus wij hebben twee grote zakken Technical volwassenvoeding gekocht. Alle kittenvoeding gedoneerd aan een asiel. De dierenarts die de vaccinatie bij Sam zette zei dat volwassenvoeding prima was, alleen soms een beetje te groot voor de kittens. Nu ben ik afgelopen week bij de plaatsvervangende dierenarts geweest i.v.m. niesziekte en deze zei dat ze wel degelijk op de kittenvoeding moeten. :icon_shifty: :?: :icon_shifty:

Heeft iemand enig idee wat nu het beste is voor Sam (13 weken) en Emma (ongeveer 15 weken)?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Boomer »

Ik zou ze zeker nog op kitten voer houden. De bouwstoffen enz in dat voer hebben ze gewoon nodig voor de groei. Kittenvoer is daarop aangepast.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Plaats reactie