Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Blaasgruis

Bericht door roderik1963 »

nooit geweten dat je zo blij kan zijn met een geel straaltje :-)
Appie heeft vanochtend voor het eerst zonder enige spoor van bloed een plasje gedaan !
Begint ook weer zijn energie terug te krijgen om te gaan hollen en vliegen achter zijn propjes papier.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Blaasgruis

Bericht door rieneke »

oh wat een opluchting joh, fijn dat het weer goed gaat! :grin:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Carol »

Bij Remi (1 van mijn 4 katten) is vanmorgen ook blaasgruis en een blaasontsteking geconstateerd. Gisteren viel het me op dat Remi wel heel vaak lang op de bak zat en gisteravond laat had hij echt veel pijn. Toen heb ik met de dienstdoend dierenarts gebeld, maar volgens hem kon het wel wachten tot vanmorgen. Vanmorgen is Remi opgenomen om urine op te vangen en al om half 12 werd ik gebeld dat ik Remi weer op kan halen omdat hij geplast had en er dus zowel blaasgruis als een blaasontsteking is geconstateerd. Hiervoor heeft hij een pijnstillende en antibiotica injectie gehad en moet hij nu op speciaal dieetvoer en mag hij geen gewoon voer meer. Dat betekent dus dat ik geen brokjes meer kan laten staan zoals ik normaal gesproken doe. Daar zullen alle katten wel aan moeten wennen.....

Ik heb in dit topic gelezen dat blaasgruis door het voer ontstaat, maar dat is volgens mij dierenarts niet zo. Het komt vaker voor bij binnen- dan bij buitenkatten en zou ook door stress kunnen komen??

Hebben jullie nog tips qua voeding. Ik heb nu een proefzakje van Royal Canin van de dierenarts meegekregen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Blaasgruis

Bericht door Shaz »

Toch apart dat dierenarts wat dat betreft nog niet op één lijn zitten. Die van ons gaf toen bij Quinto aan dat hij het heel veel zag bij katten die Whiskas kregen en volgens hem lag het daar dus wel aan.
Hoe oud is Remi nu eigenlijk? Wij hebben bij Quinto toen namelijk een half jaar speciaal blaasgruisvoer gegeven (weet het merk niet meer, was van de dierenarts) en daarna mochten we proberen om RC te geven, dit omdat hij nog zo jong was. Dat ging toen goed dus dat heeft hij de rest van de tijd gegeten.
Stress kan inderdaad ook een factor zijn, dat heb ik wel vaker gehoord. Hopelijk knapt Remi snel weer op!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Blaasgruis

Bericht door Sandra W »

Het is op zich niet eens zo zeer het voedsel dat blaasgruis kan veroorzaken, maar de wijze waarop het voedsel wordt afgebroken en dit is afhankelijk van de zuurtegraad van de urine. Hierdoor kan de ene kat wel blaasgruis krijgen en de andere niet bij precies hetzelfde voedsel.

Ook speelt stress inderdaad een rol, maar dan vooral bij blaasontstekingen, want de weerstand van de kat wordt verminderd door de stress en daardoor is de kans op een blaasontsteking groter.

Tenslotte zijn er twee soorten blaasgruis, bij de ene moeten de katten permanent blaasgruisdieetbrokjes eten en bij de andere is het slecht tijdelijk nodig.

groeten,
Sandra
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Carol »

Shaz schreef:Toch apart dat dierenarts wat dat betreft nog niet op één lijn zitten. Die van ons gaf toen bij Quinto aan dat hij het heel veel zag bij katten die Whiskas kregen en volgens hem lag het daar dus wel aan.
Hoe oud is Remi nu eigenlijk? Wij hebben bij Quinto toen namelijk een half jaar speciaal blaasgruisvoer gegeven (weet het merk niet meer, was van de dierenarts) en daarna mochten we proberen om RC te geven, dit omdat hij nog zo jong was. Dat ging toen goed dus dat heeft hij de rest van de tijd gegeten.
Stress kan inderdaad ook een factor zijn, dat heb ik wel vaker gehoord. Hopelijk knapt Remi snel weer op!
Remi is ongeveer 5½ jaar. En bij mij hebben ze nooit Whiskas gekregen. Altijd Hills (nature's best) brokjes en 's avonds een klein beetje natvoer van Sheba, of AH huismerk, of C1000 huismerk. Dat wisselt nogal. Ik heb nu ook dieetvoer van RC meegekregen, wat Remi op zich wel eet. Ik kan merken dat hij nu al weer wat is opgeknapt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door Nyncke »

Binkie heeft ook nooit Whiskas gekregen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Blaasgruis

Bericht door Sandra W »

Zoals ik al zei: het ligt niet aan de Whiskas (of een ander merk), maar hoe deze wordt afgebroken door het lichaam ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Blaasgruis

Bericht door roderik1963 »

Appie is er al een tijdje nu vanaf, geen blaasgruis meer, maar zit wel aan speciaal droogvoer en natvoer, is van RC en heet Urinary S/O .
hij zit hier voor de rest van zijn leven aan vast.
maar herinner me nog wel dat moment waarop ie in paniek en akelig miauwend bewoog en maar aan het persen was bij het plassen en das geen prettig gezicht om je kat zo in paniek en met pijn te zien.
de ene da zegt ligt aan het voer merk zus merk zo, stress hier en daar, maar het kan ook aangeboren zijn is me verteld tenminste.
hoe het precies in elkaar steekt weet ik ook niet precies, maar voor Appie heeft het vooralsog geholpen dat hij is over gestapt op dat speciale eten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Helpt wel hoor en voor 1 of een paar katten is het niet eens zo duur als je de dierenartskosten minder bent ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Hier nu met voer anders bezig ook en Jer heeft ook last met plassen. gelukkig heeft hij de onhebbelijke gewoonte om op een vuilniszak te gaan plassenen kon ik zo toch best een grote plas opvangen. Ik laat dit zo testen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Blaasgruis

Bericht door rav12 »

Ienie is vandaag weer getest op blaasgruis (ze zat op het blaasgruis-oplosdieet van Hills) en goed nieuws: ze mag weer aan de gewone brokjes (er zat nog 1 struvietje in haar urine).

Ga wel goed in de gaten houden natuurlijk dat het niet terug komt, want dan moet ze levenslang aan speciaal dieetvoer.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Jer heeft ook struviet. Ik moest wel even de boel omgooien hier. Ik heb ze voornamlijk op versvoeding en yarrahbrokken. Ik denk dat het probleem bij het laatste zit. Er zit wel 0,1% magnesium in.
Jer geef ik nu eerst zijn SO voer en daarna mag hij van mij wel de versvoedingen. Kip en carnibest. Ik denk nog steeds dat dit beter is voor de katten, maar ik hou hem wel in de gaten.
Gelukkig zat Jer niet helemaal verstopt en nu zag ik ook alweer een mooie plas in de bak.
Hij is ook al een stuk rustiger.
De brokken hou ik er wel even uit. Daar moet ik nog even heel erg over nadenken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Blaasgruis

Bericht door rieneke »

mijn struvietkatertje zit ook op de s/o, en daarnaast op versvoer, en dat gaat goed.
omdat versvoer ook licht verzurend werkt kan dat prima.
alleen moeten de brokjes wel de overhand hebben volgens mijn da, die op zich pro vers voeren is.
kijk wel uit met runderhart ivm magnesium bella.
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: Blaasgruis

Bericht door anouk04 »

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn kat. Hij deed erg vreemd met zijn buik en opeens was hij drie dagen spoorloos verdwenen. Een buurmeisje vond hem in de bosjes, hij was bijna dood. Snel met de ambulance naar het ziekenhuis en daar kreeg hij levenswater, zijn pootjes begonnen weer wat te bewegen en uiteindelijk kwam het helemaal goed. Toen hij naar huis ging, lukte het weer niet om te plassen, we zijn toen weer teruggeweest en de DA heeft het toen weer verholpen. Sindsdien gaat het weer helemaal goed met hem. Hij zit alleen wel aan de speciale voeding, waar hij niet veel van mag, omdat het opzet in zijn maag. Voor mijn gevoel lijkt er niets gebeurt te zijn (het is al zo'n 2 jaar geleden) en kan hij nog jaren mee (hij is nu 9). Ik zou het goed in de gaten houden zeker de eerste tijd!
sterkte!
Plaats reactie