Van de zomer een kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
neeron
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2009 15:09

Van de zomer een kat

Bericht door neeron »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen na onze vakantie in juni een kat uit het asiel halen. Ik heb hier al veel rondgekeken en ook een mailtje naar het asiel gestuurd met wat specifieke vragen dus ik hoop dat ik een beetje voorbereid ben omdat dit mijn eerste kat gaat worden :edance:

Wat ik niet echt kan vinden en waar ik laatst aan dacht is het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de kat gaat worden en nu vraag ik me af of het slim is om van te voren allerlei dingen te gaan kopen (vervoersmand, kattenbak etc) als het misschien allemaal te klein is ofzo.
Ik hoorde van het asiel dat ze een kat een week kunnen vasthouden, maar ik denk dat wanneer we een kat hebben gevonden waarmee het klikt we hem zo snel mogelijk mee willen nemen en niet eerst nog langer daar laten, dingen kopen en een week later ophalen.

Misschien kunnen jullie me vertellen
- hoe groot een vervoersmand minstens moet zijn voor een gemiddelde volwassen kat,
- hoe hoog een krabpaal moet zijn,
- of jullie een harde mand met deken aanraden of een kussen ofzo?

Verder weet ik even geen vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met al jullie wijsheid ;-)
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door rieneke »

ik zou een flinke vervoersmand kopen.
beter een kleine kat in een grote nand, dan dat je moet gaan proppen.
let er ook op dat de opening van het deurtje niet te klein is, zodat je een weerspannige kat er makkelijk in kan mikken.

let bij een krabpaal op stevigheid, liever een wat kleinere die niet bij het minste of geringste omvalt.
het mooiste is natuurlijk een grote stevige paal, maar die zijn niet goedkoop.

het is het fijnst voor de kat als hij meerdere slaapplaatsjes heeft, zowel laag als hoog.
dat hoeft niet in de papieren te lopen, kartonnen dozen met een fleece dekentje, of een los dekentje worden erg gewaardeerd.
maak ook een plek vrij op de vensterbank met een lekker lapje, daar liggen katten vaak graag.
neeron
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2009 15:09

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door neeron »

Ah bedankt! aan weke afmetingen moet ik dan ongeveer denken? Ik zag er nl. een op internet in de aanbieding van 48 x 30 x 25 cm ofzoiets
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door Admin »

Het is goed om alvast vantevoren wat meer over de kat te weten te komen, zo kom je voor minder verrassingen te staan als het beestje in huis is. Op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 62&t=11064 hebben we een aardig topic speciaal voor beginnend kattenpersoneel. Er staan een hoop tips in voor je.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door Uumie »

Ik heb ontdekt dat de meeste kattenmandjes etc. ook gewoon kunnen voor grotere katten. Onze James is ENORM (5,5 kilo, om je een idee te geven... niet dik, maar gewoon heel groot) en hij past gewoon in een standaard reismand en kattenbak/mand. En geloof me, als James ergens in past, past elke kat ;)

Overigens hebben wij onze spullen ook pas een paar uur nadat we George (onze eerste kat) uit hadden gezocht gehaald, je weet tenslotte maar nooit. Dat is misschien ook wel een idee?

En hartstikke leuk dat jullie een katje uit het asiel willen halen! :D
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
neeron
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2009 15:09

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door neeron »

ja misschien moeten we dat maar doen, 't is alleen natuurlijk wel leuk om van te voren al wat dingetjes uit te zoeken. Ik moet ook nog zo lang wachten :-( we gaan eerst nog begin juni op vakantie en dan gaan we pas kijken, want we willen niet meteen dat beestje alleen laten natuurlijk
maar bedankt voor de tips, als jullie er nog meer hebben hoor ik het graag!
herman55
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:17

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door herman55 »

vraag ook wat het katje gewent is te eten en of het al gasterliseert is als je het katje uit het asiel haalt kan dat best het geval zijn .vorig zomer heb ik zelf een katje uit hetasiel gehaalt en deze was al gecasstreert met zes weken ik wet net uit welkasiel jullie hem halen maar mijn katje komt uit het asiel in ommen, laat het katje niet de eerste dagen alleen haal het katje s.morgens op voor het weekend dan kunnen jullie aan elkaar wennen .
wens je veel plezier met het katje
neeron
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2009 15:09

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door neeron »

Ja ik heb al contact gehad met het asiel hier (omgeving Hilversum) en ze castreren / steriliseren, ontwormen en chippen alles en iedereen en ze hebben ook verteld welk merk ze de katten geven (Prins brokken) dus dat neem ik dan maar gewoon over denk ik.
Ik heb er zo'n zin in!!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door Leonie89 »

herman55 schreef:vraag ook wat het katje gewent is te eten en of het al gasterliseert is als je het katje uit het asiel haalt kan dat best het geval zijn .vorig zomer heb ik zelf een katje uit hetasiel gehaalt en deze was al gecasstreert met zes weken ik wet net uit welkasiel jullie hem halen maar mijn katje komt uit het asiel in ommen, laat het katje niet de eerste dagen alleen haal het katje s.morgens op voor het weekend dan kunnen jullie aan elkaar wennen .
wens je veel plezier met het katje
gecastereerd met 6 weken :shock: weet je het zeker :???:
voor zo ver ik weet is de regel bij dierenasiels dat ze alle katten castereren voor ze naar hun nieuwe eigenaar gaan. kittens krijgen een briefje mee, zodat je hem, als hij oud genoeg is, kan laten castereren op kosten van het asiel..
heb je al op www.dierenasiels.com gekeken?
herman55
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:17

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door herman55 »

in het dieren asiel in ommen zijn ze vorig zomer met een proef begonnen om jonge kittens te helpen om het katten overschot te beperken . deze methode komt uit amerika waar ze het ook al enkele jaren doen en het blijkt voor de gezondheid van de kat geen nadelige gevolgen te hebben. min kater is nu zeven maanden en is kern gezond.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door Muizenis »

Geweldig dat jullie naar het asiel gaan om een kat uit te zoeken! In die tijd zitten veel asiels overvol omdat er juist dan mensen zijn die niet, zoals jullie, eerst met vakantie gaan en daarna pas een kat uitzoeken.... :twisted:

Om niet al te veel kosten in een keer te hebben zou je inderdaad nu al het een en ander aan kunnen schaffen. Als je er vanuit gaat dat de kat groot is kun je niet de mist in gaan. Mijn ervaring met kattentransporters is dat die met twee manieren van openen het makkelijkste zijn. Een deurtje dat op vier punten losgemaakt kan worden en een bovenkant die er van af kan. Erg makkelijk bij een bezoekje aan de dierenarts wanneer katlief geen zin heeft om eruit te komen ;-)

Een kattenbak is eigenlijk nooit te groot! Waar je wel op moet letten is dat er genoeg grit in zit en dat de randen niet te laag zijn. Verder kun je je nu al gaan bedenken wat voor grit je wilt gaan gebruiken. Want daar zitten ook nogal veel verschillen in. Net wat jouw voorkeur heeft.

Mandjes enzo zou ik niet meteen aan beginnen. Een nieuwe kat zal zeer waarschijnlijk onder het eerste de beste meubel wegkruipen, meestal een kast of de bank! In ieder geval een plek van waaruit hij wel alles kan overzien :lol: Dit zal een tijdje kunnen duren en je moet de kat ook de tijd daarvoor geven. Daarna zal een kat zelf wel bepalen wat zijn begenadigde voorkeur krijgt als slaap/lig/luier/hangplekkie ;-)

Krabpalen zijn onontbeerlijk... tenminste als je meubels je lief zijn! Ik heb er zelf twee staan voor vier katten. Geen supergrote maar wel allebei zeer stevig. Eigenlijk geldt ook hiervoor wat jouw voorkeur heeft. Ze zijn er in alle soorten en maten met bijhorende prijskaartjes. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Heel veel plezier met de voorpret!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
neeron
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2009 15:09

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door neeron »

Ok hartstikke bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad binnenkort maar eens beginnen met wat dingen aan te schaffen, ook deel van de voorpret :)
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door Seemy »

:edance: :edance: Voorpret is leuk!!!!!

haha nog ff geduld tot na je vakantie...
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
neeron
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2009 15:09

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door neeron »

Hallo allemaal,

Ik ben intussen op vakantie geweest dus het komt wel heerlijk dichtbij, nu nog even m'n baas overtuigen dat ik toch echt vrij wil zijn en mijn collega's er totaal geen probleem mee hebben mijn werkzaamheden een weekje over te nemen...

Nu kan ik misschien de poes (iets meer dan een jaar) van de dochter van een collega overnemen. Zij doet haar weg omdat ze eigenlijk nooit thuis is ('s avonds ook niet) en omdat ze niet naar buiten kan.
Nu maar hopen dat wij goed genoeg zijn, want wij zijn ook 4 dagen per week van half 8 tot 5 van huis. In het weekend is er altijd wel iemand thuis en 's avonds ook en we hebben een tuin en wonen in een rustige buurt en, en, en...
Wow ik zit mijn vriend en mij wel aan te prijzen zeg!! Haha, ik hoop het gewoon zo want het is (op de foto's die ik gezien heb) echt een scheetje!
En als ze eenzaam wordt (en omdat ze nog zo jong is) kunnen we altijd nog naar het asiel voor en speelkameraadje lijkt mij...
ik houd jullie op de hoogte of het wat wordt en anders gaan we gewoon naar het asiel, dat was toch om te beginnen het plan.

sorry, heel verhaal geworden, ben een beetje hyper
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Van de zomer een kat!!

Bericht door Biny »

Hee wat leuk zeg. Als jullie ook zo veel weg zijn, zou ik wanneer de kat met andere katten om kan gaan, sowieso er een bij halen want anders zit hij bij jullie in mijn ogen bijna net zo vaak alleen :oops:
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Plaats reactie