Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door Lotte »

Hallo Lonneke,

ik dacht dat we hier ook wel een topic over hadden. Moet je even via de zoekfunctie kijken.

Om toch vast antwoord te geven op je vraag. De meningen lopen hierover sterk uiteen.
Ik vind dat wanneer een kat nog nooit anders gewend is geweest het in principe geen probleem hoeft te zijn. Ook zijn er asiel katten met een (zwerf)verleden buiten. Deze vinden de wereld wel mooi genoeg geweest en genieten er juist van om binnen te blijven.
volwassen katten die naar tevredenheid buiten kwamen in eens binnen houden levert vaak meer problemen op.

Je moet voor jezelf de afweging maken wat jij veilig en acceptabel vindt, dat kan niemand anders voor je doen.
Als jij het niet vertrouwd met de buurman of door een andere oorzaak is het inderdaad verstandig om Tijger binnen te houden.
Een alternatief zou nog zijn dat wanneer je een tuin hebt, je deze zo afzet dat de katten er niet uit kunnen. Daarvan zijn hier ook wel diverse voorbeelden te vinden op de site.
Zo kan je kat genieten van het buiten zijn, jij hebt geen stress dat hij wegloopt, de buurman heeft je kat niet bij de vogels en je man tevreden omdat Tijger toch buiten komt ;)

Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door moppie »

hoi lotte ,

had nog gekeken in zoekfunctie , maar kan niet echt een topic vinden waar het alleen daarover gaat :oops: , maar dank je wel voor je antwoord , mijn mannetje en ik zijn er nog steeds niet over uit , gelukkig is onze tijger nog heel klein ( 8 weken) en kan ie toch nog lang niet naar buiten .
maar ik ga er toch eens goed over na denken , de tuin afzetten zou een optie kunnen zijn alleen heb ik 2 kinderen die de poort nogal eens vergeten dicht te doen , of vriendjes van mijn zoon die achterom binnekomen , het voelt voor mijn gewoon niet prettig .
al akn ik begrijpen dat er een tijd komt dat onze tijger misschien wel naar buiten wilt , ja mijn man haalt nog aan de kids mogen ook buiten spelen :roll: ja denk ik dan daar kan ik afspraken mee maken . ik heb gelukkig nog even om er ove rna te denken , mijn gevoel op dit moment als ik mun kleine hummeltje tijger zie , is nee die blijft lekker binnen ;-)
vind dit best moeilijk :???:
groetjes lonneke en pootje van tijgertje ;-)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Ik denk wel dat je een kat te kort doet als hij niet naar buiten mag. Ook is het denk ik goed voor z'n vacht, dat hij af en toe buitenkomt omdat het anders te weinig frisse lucht krijgt (denk ik hoor,maar dat heb ik ook alleen maar gehoord.)

Een kat is een jager, dus vind ik dat hij alle vrijheid moet krijgen, anders belemmer je het jachtgedrag, ook dit heb ik ergens gelezen.

Maar je hoeft je kat niet elke dag buiten te laten. In december, vooral tussen kerst en oud en nieuw hou ik hem ook liever binnen.

Je zou je tuin eventueel kunnen afzetten of hem met een tuigje buiten kunnen laten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door Tessa-M »

Ik lees hier veel dingen over krolsheid enzo, maar als je nou 2 mannetjes hebt, wanneer kunnen die naar buiten?

Tessa
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door rieneke »

na de castratie, die je met 5 mnd kan laten doen.
Gebruikersavatar
ThijsB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2009 01:29
Locatie: Culemborg

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door ThijsB »

Weet ik dat ook weer dat het bij 5 mnd kan:) wist ik ook niet, maar ben ook nog zwaar aan het twijfelen of ik mijn kater naar buiten ga laten, vind een tuigje wel een goed idee maar dan moet die wel lang zijn. Denk ook dat het bij herkenbare raskatten minder verstandig is ze los te laten. Hoorde namelijk dat een maine coon in Belgie 1500e waard is:| dus als iemand er ook 1 heeft laat graag adres hier achter:P
Wreed is de kat die de merel verslindt; wreed is ook de merel die voor de kat wegvliegt.
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door shiva »

Bij Pets place in Rotterdam hebben ze tuigjes die extra lang zijn, zit een soort van waslijn aan. Ik vind het zelf ideaal, maar blijf er wel bij hoor.
Groetjes
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door Tessa-M »

Hallo,

Dan heb ik toch nog een vraag, want hier weet ik nog niet genoeg vanaf..:

Waarom mogen katers voor de castratie niet naar buiten?

Groetjes, Tessa
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door rieneke »

omdat ze geslachtsrijp kunnen zijn voor je erg in hebt, en dan gaan zwerven, met alle gevaren (aanrijding, kattenaids, verdwalen) van dien.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door JLC »

Mijn katjes zijn voor hun castratie en sterilisatie al eens een paar uurtjes in de tuin geweest onder mijn toezicht. Ik let er dan op dat ze niet de schutting over klimmen. Inmiddels zijn ze alletwee geholpen en mogen ze zonder toezicht naar buiten. En natuurlijk heb ik ze laten chippen. Ze zijn nu 8 maanden. Ik heb ze de hele winter wel binnengehouden.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Mijn kater ging een week voor zijn castratie wel naar buiten. Hij mocht alleen op de gallerij (ik woon in een etage woning) komen. Omdat hij zelf nog een beetje angstig was in het begin, liep hij dus ook niet verder weg. In het begin hield ik wel toezicht, maar na 3 dagen niet meer want toen was hij al een beetje gewend geraakt.
Ik heb Flea met 4,5 maanden laten castreren en chippen (en natuurlijk vaccineren want dat had de vorige eigenaar nog niet laten doen)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door HelloKitty »

Hoi,
In het begin heb ik ze niet naar buiten gelaten tot ze zo'n.. 7 maanden oud waren, hebben we tuigjes gekocht en gaan we zelf dan ook met ze naar buiten om ze in de gaten te houden aangezien een van de buren een ongecastreerde kater heeft (die trouwens niks van m'n kindjes moet hebben :lol: )

Ik laat ze nooit alleen buiten, ik wil ook niet dat ze teveel gaan wennen aan de omgeving hier dat ik ze straks kwijtben (don't ask :P) en ze zijn nog niet gesteriliseerd en zit niet op een nestje te wachten vandaar :lol: ..

Maar het is inderdaad handig als je ze alleen buiten wilt laten lopen, dat je ze met een nuchtere maag naar buiten laat gaan, en dit ongeveer een paar weken volhouden voor de zekerheid.

De katten van mijn moeder hebben het ook zo geleerd, en komen netjes naar binnen galloperen als mijn moeder ze roept met het woord 'eten'!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Waneer mogen mijn katjes naar buiten?

Bericht door rieneke »

met 6 mnd kan je je poezen al laten castreren, dus ik zou er niet al te lang meer mee wachten.
het is een fabeltje dat ze eerst krols moeten zijn geweest.
het is juist beter ze voor de eerste krolsheid te laten castreren, dat verlaagt de kans op kanker op latere leeftijd aanzienlijk.
Plaats reactie