Gedrag na castreren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
henrike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2008 19:20

Gedrag na castreren

Bericht door henrike »

Hoi!

Mijn kat is vorige week gecastreerd. Voor die tijd was hij elke dag ongeveer 2 x over een uurtje buiten. Nu ga ik over 2 maanden verhuizen en zou ik mn kat wel graag mee willen nemen en heb hem daarom nu meer binnen sinds de castratie. Maar hij is deze week zo ontzettend wild, hij valt me soms gewoon aan. Dan hangt hij vast met zn nagels in je been. En zit te blazen en te bijten. Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Want had gehoopt dat hij na het castreren rustiger zou worden, of heeft dit nog even tijd nodig?? En is het verstandig om hem nu tot en met de verhuizing binnen te houden? Want zou hem dan in ons nieuwe huis wel graag wat meer binnen willen houden omdat ik anders bang ben dat hij weg loopt. Of kan ik hem nu net zo goed nog naar buiten doen?
En als ik straks verhuist ben....moet ik hem dan 2 weken helemaal binnen houden om te voorkomen dat hij dan weg loopt? Want weet niet zo goed of ik hem dan helemaal binnen kan houden of dat ik hem als hij eenmaal gewend is aan ons nieuwe huis, beter ook naar buiten kan doen?
Veel vragen...maar wil graag weten wat het beste is voor de poes.....en ook om te voorkomen dat hij straks ons hele huis op de kop zet.

Groetjes Henrike
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: gedrag na castreren

Bericht door Umimeis »

Hallo,

Ja, mijn kat had dit eerst ook, maar na verloop van de tijd wordt hij wel wat rustiger. Hoe oud is Hij?
Het kan zijn dat hij net in de pubertijd zit en af en toe beetje stout is. Hij wil dingen leren ontdekken en jou een beetje uitproberen. Mijn kat is nu 7,5 maanden oud en is af en toe nog steeds wat stout.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken, meestal komt het wel goed.
Je zou hem eventueel wel nog 2 maanden tot de verhuizing binnenhouden, maar ik weetniet echt of dat wat uitmaakt.

Wel moet je hem een paar weken in huishouden wanneer je verhuisd bent, zo kan hij wennen aan je nieuwe huis.
In je nieuwe huis kun je eventueel Feliway spray of verdamper of zoiets gebruiken, deze scheidt een geur af waarvan de kat rustiger kan worden.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 15 feb 2009 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: gedrag na castreren

Bericht door rieneke »

jouw kat barst nu van de energie, dus spelen met hem, laat hem lekker rennen achter een propje, laserlampje of hengeltje.
als je eenmaal verhuisd bent zou ik hem toch zeker een week of drie binnenhouden, en als hij dan relaxed is en op z'n gemak kan hij naar buiten.
kan je in je nieuwe huis de tuin niet afzetten?
dan kan hij heerlijk naar buiten, en je hoeft niet ongerust te zijn.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: gedrag na castreren

Bericht door lievelijn »

Ws mist je kat zijn buitenspeeltijd ;-) je zou hem met spelletjes kunnen proberen te vermaken of door zijn brokken te verstoppen (in bijv. een wcrol piramide) zodat hij moeite moet doen om zijn eten binnen te krijgen ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gedrag na castreren

Bericht door Sandra W »

Het duurt gemiddeld zo'n 6 weken voor alle hormonen uit zijn lichaam zijn en dan worden katers meestal rustiger, maar helaas niet alle katers. Als hij een fel karakter heeft dan kan hij dit soms ook na de castratie behouden.

Verder zou ik een kater met zijn wilde gedrag zeker niet proberen 2 maanden binnen te houden tot je verhuizing, want dan wordt hij waarschijnlijk echt onhoudbaar binnen van de stress/frustratie en verveling. Als hij weer veel buiten komt zal hij zeker een stuk rustiger zijn dan nu, omdat hij dan zijn energie weer kwijt kan. Doe hem dus maar weer lekker naar buiten, want het castratiewondje is gelukkig al lang genezen.

Ook zou ik hem veel langer naar buiten laten dan twee keer per dag een uurtje als hij een volwassen kat is, maar bij een kitten is dit waarschijnlijk wel genoeg.

Wat betreft je nieuwe huis zou ik in jouw geval proberen je kat in ieder geval 3 weken (maar liefst nog langer) na de verhuizing binnen te houden, zodat hij in ieder geval goed gewend is aan zijn nieuwe huis en hem dan iedere dag lekker lang buiten laten, zodat hij lekker moe weer thuis komt en dan waarschijnlijk binnen een stuk leuker is.

Je kunt ook nog aan een speelkameraadje voor hem denken, zodat hij vanzelf moe van het spelen wordt, als je dat ten minste zelf leuk vindt en je kat een beetje sociaal naar andere katten is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: gedrag na castreren

Bericht door lievelijn »

een kater kan inderdaad nog een maand vrouwtjes dekken na castratie.. onze DA adviseert dan ook om ze minimaal een maand binnen te houden..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: gedrag na castreren

Bericht door Umimeis »

Die van mij mocht na 1 dag alweer naar buiten van de dierenarts..... :shock:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: gedrag na castreren

Bericht door lievelijn »

:icon_shifty: onze dierenarts zegt dat alle gesteriliseerde en gecastreerde katten minimaal 1 week binnen moeten blijven, katers liever langer ivm. de nog mogelijke vruchtbaarheid en poezen ivm. de genezing van de wond..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: gedrag na castreren

Bericht door beestenbende »

wat een verschil zeg tussen alle dierenartsen, die van ons gaf alleen aan dat ze weer naar buiten mochten als de wond goed dicht was, en we het zelf wel in de gaten konden houden...Is dit verschil tussen de oude en de nieuwe generatie dierenartsen????
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gedrag na castreren

Bericht door Sandra W »

In het asiel lieten we (in overleg met de dierenarts) wilde gecastreerde katers al na 1 dag weer los, want die werden gek binnen en voor de gewone katers hielden we 2 à 3 dagen aan voordat ze het buitenverblijf in mochten. Voor een huiskat en zeker bovengenoemde kater lijkt me een paar dagen tot een weekje ook wel genoeg, al zijn de hormonen dan nog niet helemaal het lichaam uit.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Gedrag na castreren

Bericht door lievelijn »

denk dat het er ook mee te maken heeft dat onze dierenarts ziet dat veel mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen in dit soort dingen en daarom dit adves meegeeft ;-) Vriendin van me werkt daar ook als DA en als ik dan sommige verhalen hoor :???: dus daarom doen ze dat soort adviezen... maar 10 dagen zeggen ze wel als minimum.

maar back ontopic.. denk dat al die tijd binnen houden tot an de verhuis misschien wel erg lastig is.
ik <3 Vlinder
henrike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2008 19:20

Re: Gedrag na castreren

Bericht door henrike »

Bedankt voor alle antwoorden. Mn kat is ondertussen weer bijna 2 weken elke dag een paar uur buiten en nu is hij binnen een stuk rustiger....gelukkig voor de meubels en mezelf.
Nu nog afwachten hoe het straks in ons nieuwe huis gaat....
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Gedrag na castreren

Bericht door Poezebal »

Bij ons mocht ons ventje na een dag al naar buiten, de poes moest 10 dagen binnen blijven.

Over het gedrag, het is inderdaad energie teveel, maar het aanvallend gedrag moet je niet accepteren.
Als hij t weer doet, plantenspuit er op, of even in t nekvel (dit zal niet iedereen met me eens zijn denk ik, maar in sommige gevallen heeft een dier t ff echt nodig) en goed EEEEEH FOEI zeggen.

Ik heb het gelukkig zelf nooit voor handen gehad met de poezels.

Wel blij dat t al beter gaat!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
henrike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2008 19:20

Re: Gedrag na castreren

Bericht door henrike »

Nou....mn kat gaat nog regelmatig naar buiten en over 5 weken komt de verhuizing eraan....mn vriend en ik zijn er nog niet overuit wat we moeten doen, de kat meenemen naar ons nieuwe huis of hem hier, bij mijn ouders laten. Ik ben namelijk bang dat hij die weken dat hij binnen moet blijven helemaal gek wordt....hij is zo gewend om buiten te zijn. Of is er een middeltje om hem die weken een beetje rustiger te maken? En dan het probleem als hij eenmaal die weken heeft gehad en hij mag naar buiten, verdwaalt hij dan niet en komt hij wel weer terug bij ons huis? Ik heb echt geen idee hoe dit gaat.....bij mijn ouders heeft hij alle ruimte, groot weiland naast het huis, dat heeft hij straks niet meer want we komen in een woonwijk. En nog een probleem....eind september gaan we 3 weken naar Amerika....maar wat doen we dan met de kat??

Heeft er iemand goeie tips? Ik hoop het, wil hem zo graag meenemen want ben echt gehecht aan hem maar ja.....ik wil hem niet ongelukkig maken door hem mee te nemen naar ons nieuwe huis.

Groetjes Henrike
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gedrag na castreren

Bericht door Umimeis »

Alsje hem mee wilt nemen moet hij inderdaad een paar weken binnen blijven.
Je kunt Feliway verdamper gebruiken, verkrijgbaar bij de Dierenarts.
Hierdoor wordt hij misschien wat rustiger van.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie