Welke kam?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Welke kam?

Bericht door emmyg »

Ik heb sinds deze week een main coon kitten in huis.
Is een erg mooie dame met een erg lange vacht voor haar leeftijd.

Nu is mijn dilemma het volgende:
wat voor kam moet je nu hebben?
Heb gekeken in de dierenwinkel maar zag er niet echt 1tje waarvan ik dacht dat het prettig zou zijn om daar mee gekamd te worden (als poes zijnde dan he).

Waar moet ik opletten bij de aanschaf??
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: welke kam?

Bericht door Leonie89 »

je hebt kammen of borstels met:

-ijzeren pinnetjes: voordeel, je komt door de lange haren heen en haalt de klitten eruit
nadeel, je kan de klitten eruit 'trekken' wat kale plekken kan veroorzaken, en het doet de kat
zeer natuurlijk!
(de versie met zachte bolletjes op de pinnetjes maakt geen verschil)
-varkenshaar: voordeel, je trekt de haren er niet uit
nadeel, niet handig voor langharen, je veegt als het ware over de klitten heen en haalt ze niet los..

wij hebben een 'furminator' aangeschaft.. dat is een kammetje die de ondervacht kamt.. in de ondervacht zit veel los haar (wat de klitten veroorzaakt) wat met gewone borstels niet te verwijderen is.. ik ben helemaal weg van de furminator.. het nadeel is dat hij 40 euro is.. een groot verschil met de 'gewone' borstels die tussen de 5 en 10 euro kosten..
de furminator mag en hoef je maar eens in de week te gebruiken..
wij hebben ook een borstel met ijzeren pinnetjes en aan de achterkant varkenshaar voor tussendoor.. onze poes is helemaal weg van die pinnetjes!! maar voor de klitten is die borstel te scherp..

wij hebben de furminator op proef mee gekregen. de dierenwinkel had er nog geen verkocht dus kon ons niet vertellen of het werkte.. en voor 40 euro zouden wij het ook niet zo maar mee nemen.. dan wil je ook dat het werkt.. nou geloof me, het werkt!! het is een hoop geld voor een borstel, maar hij is echt heel handig..

op het forum wordt de varkenshaar borstel het meest gebruikt/aangeraden.. maar voor een langhaar vind ik het niet werken.. dan werkt voorzichtig met de pinnetjes borstel of de furminator het best..

ik hoop dat je hier wat aan hebt!!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: welke kam?

Bericht door lievelijn »

Mijn schoonouders hebben een maine coon en gebruiken 1x in de week een kammetje met metalen pennetjes. en als ze op vakanie zijn doen wij het, moet zeggen dat het voor het bijhouden wel werkt, maar klitten zijn inderdaad lastiger. nou houdt ze gelukkig van zo van bortselen dat ze als wij ons haar staan te kammen, om je heen blijft draaien van jaaaaa ik wil ook. Dus dan borstelen we haar ook een paar slagen.. dit voorkomt wel grote klitten!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: welke kam?

Bericht door Sandra W »

Bij langharige katten is een borstel met varkensharen inderdaad helaas meestal te zacht en een borstel met kleine pinnetjes vaak te hard (waardoor je de huid kunt beschadigen), maar je zou ook nog aan een rubberen borstel of matje kunnen denken of aan een kam met hele grove tanden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: welke kam?

Bericht door Leonie89 »

ja maar dat rubberen matje doet ook niet gek veel met de klitten.. bij ons dan..

scheren is ook een optie.. :lol:

:enaughty: :enaughty: :enaughty: :enaughty:

wat in elk geval heeeeeel belangrijk is, is dat je het bijhoudt.. wij doen elke dag eigenlijk wel even een globale borstelbeurt.. omdat ze het lekker vindt, maar ook om ernstige klitten te voorkomen.. klitten onder de oksels en bij de buik en achterpoten kun je soms slecht voelen omdat ze dicht op de huid zitten (lang leve de furminator :edance: )
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: welke kam?

Bericht door Sandra W »

Klopt, die rubberen matjes zijn inderdaad bedoeld voor de dagelijke borstelbeurt en daarna kun je met je vingers de klitten uit elkaar trekken en dan heel voorzichtig met het borsteltje met de pinnetjes uitkammen.

Maar gewoon helemaal kaal scheren is natuurlijk ook een optie, leuk zo'n kale kat met alleen een toefje haar op z'n kop en aan z'n staart :lol: :lol:

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: welke kam?

Bericht door Leonie89 »

ahhh :enaughty:

gewoon goed bijhouden en voorzichtig zijn met de borstels.. :)
maak er iets positiefs van.. borstel hem/haar tijdens het kroelen.. als je kat borstelen fijn vind, mar je het zo vaak als je wilt doen.. of vaker dan jij wilt.. :lol:
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: welke kam?

Bericht door lievelijn »

haha ja ik zou ook voor de kammen optie gaan ;-) zo'n lang harige kat is veel mooier dan een kale poes :roll: sorry kon het niet laten

leuke is ook dat Zhara altijd met haar wekelijkse kambeurt doet alsof ze het vreselijk vind, maar na 2 kammen keihard begint te spinnen (en zich overgeeft) en doordeweeks komt ze er zelf om.. gewoon een paar halen zodat alle beginnende klitten eruit zijn. dat scheet enorm.. oh ja na haar wekelijkse uitgebreide kan sessie krijgt ze altijd een lekkertje, en dat alleen is het haar al waard om voor gekamd te worden, dus dat is misschien ook een tip. begin gewoon met een paar keer een slag en dan een klein lekkertje en bouw het langzaam op! dan zul je zien dat het steeds makkelijker en langer gaat
ik <3 Vlinder
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: welke kam?

Bericht door emmyg »

Denk dat ik toch maar ga voor de optie kammen.
Zie een naaktkat niet zo zitten eigenlijk :???:

Ik denk dat ik maar ga kijken of ik de furminator kan vinden.
Bedankt voor de hulp iedereen
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: welke kam?

Bericht door Tommy2008 »

Kam zelf me kat Tommy twee keer per week ...eerst met een rubberen borstel en er komt dan een partij lossen haren uit en hij geniet daar zo van .
En daarna nog met een soort vlooien kam ...die vindt hij minder !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: welke kam?

Bericht door Sandra W »

Zo'n soort vlooienkam is eigenlijk niet bedoeld om mee te kammen, want die heeft te dichte tandjes naast elkaar staan en dan loop je het risico om nog vastzittende haren mee te trekken en dit kan serieuze huidontstekingen geven. Je kunt dus beter een kam met wat grovere tanden nemen en die soort vlooienkam alleen gebruiken om te zien of er vlooien zijn of hele kleine stukjes vacht mee behandelen (bijvoorbeeld boven op de kop of op de poten). Bij een langharige kat is zo'n kam echt helemaal ongeschikt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: welke kam?

Bericht door mathilda »

wat te doen als je kat kammen of borstelen niet fijn vind?
punky vind het heerlijk, maar conan vind het maar niks, probeer hem er wel aan te laten wennen.
maar dat word bijten en krabben :???:
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: welke kam?

Bericht door Sandra W »

Als je een kortharige kat hebt hoef je hem gelukkig niet te kammen of borstelen, dus kun je het lekker laten zitten :-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: welke kam?

Bericht door rieneke »

ik zou toch proberen conan aan borstelen te laten wennen.
ik heb een korthaar gehad die van de ene ziekteperiode in de andere viel, en zich niet meer goed verzorgde.
dan is het een uitkomst dat je een borstelbeurt kan geven.
mijn miep wordt over een paar weken 17, en kan niet meer overal bij, ook haar moet ik regelmatig borstelen
geef iets lekkers, en meteen een paar borstelstreken.
aai 'm lekker, paar keer borstelen, en weer aaien.
maak er geen vechtpartij van, maar heb geduld.
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: welke kam?

Bericht door Tommy2008 »

okee ...dank je wel Sandra voor je tip !
Zal maandag gelijk eens kijken voor een andere kam naast de rubberen borstel erbij ...waarvan de tanden wat verder uit elkaar staan !
Plaats reactie