Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
biologyfish
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2009 09:42

Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad

Bericht door biologyfish »

Lieve mensen ik ben ten einde raad.
Ik heb de liefste poes van heel NL.
Alleen 1 klein nadeel. Ze bij alle stofjes stuk. ALs kitten waren het electriciteitskabels, en nu mogen mijn dure kleren het ontgelden, Dekbedovertrek, vloerbedekking, gordijnen, handdoekken, sjaals, overal maakt ze gaten in.

Vaak is het zo dat wanneer ik haar betrap op dit gedrag, dat ze haar pootjes een voor een in de stof zet, alsof ze bij haar moeder ligt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud.

Help alstublieft, ik ben ten einde raad want alles wat stof heeft weet ze te vinden.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door Leonie89 »

ik ben geen expert, maar het lijkt mij op verveling.. heeft ze wel een lekkere krabpaal en speeltjes waar ze vaak mee speelt? het hengeltje en de laser zijn vaak helemaal hot..
misschien zou je een eigen lap stof voor haar kunnen maken (een oud kussen of dekbedovertrek) elke keer als ze haar nagels in jou stofjes zet, pak je haar op (zegt of een strenge toon 'nee') en zet je haar bij haar lapje.. misschien valt het kwartje dan..
succes! hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door Sandra W »

Op zich is het eten van wol niet schadelijk voor een kat, tenzij ze het zoveel doet dat het echt een verslaving/dwangneurose is geworden of dat er heel veel wol in de maag achterbijft, zodat ze verstopt raakt en geopereerd moet worden.

Als een kat wol eet kan dit verschillende oorzaken hebben:
- het kan een sabbeloverblijfsel uit de kittentijd zijn, omdat ze te jong bij haar moeder is weggehaald. In dat geval kun je het beste deze wolle objecten inspuiten met iets bitters dat niet giftig is.
- het kan ook een teken zijn dat ze zich verveelt en ze hiermee haar jachtinstinct botviert. In dat geval zou je haar rauw vlees kunnen aanbieden waar ze dan lekker aan kan scheuren en trekken en daarnaast alleen brokjes ipv blikvoer aanbieden;
- het kan echter ook zijn dat ze een hele hechte band met je heeft en daarom aan je kleding sabbelt en er van eet. In dat geval zal je moeten proberen om haar afhankelijkheid af te bouwen door haar bijvoorbeeld meer zelfstandig te laten spelen of er een kat bij te nemen.
- het kan gewoon een vreemde gewoonte zijn, zonder dat er een echte oorzaak is (vaak bij Oosterse rassen) en dan kun je ook beter de spullen sprayen zodat ze er vanaf blijft.

Straffen met een plantenspuit of NEE zeggen en in je handen klappen wil ook nog wel eens helpen, maar alleen als je haar op heterdaad betrapt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door rieneke »

klinkt misschien vreemd, maar wat kan helpen is de kat zeer fijngeknipte theedoek over haar eten te geven.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door Sandra W »

Dat klinkt intrigerend! Is het dan de bedoeling dat ze die theedoek opeet of juist niet?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door rieneke »

jazeker! veel katten kan je vezelrijke voeding aanbieden tot je een ons weegt, maar ze blijven toch behoefte houden aan textiel.
als je het heel fijngeknipt aanbiedt, voldoe je zo veilig en gecontroleerd aan hun behoefte.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door Leonie89 »

dan neem ik aan dat je een 100% katoenen theedoek moet geven?? dan is het eigenlijk niet heel veel anders dan het eten van een plant :lol:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door rieneke »

katoen ja :smile:
je kan eerst isogel proberen, maar dat werkt lang niet altijd.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door loonsy »

Wouw, ik sta even versteld hiervan zeg!

Tony likt altijd aan alles wat maar op wol lijkt. Ik dacht dat het een tic van hem was... maar het heeft dus een reden?! (Hij heeft een ouwe wolle sjaal bijna volledig afgelebbert in de tijd dat hij bij ons is... :oops: ) Ik heb wel vaker het idee dat hij veelste vroeg weg is gehaald bij zijn ma :(
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door rieneke »

er is zelfs een naam voor dit gedrag, nl pica.
biologyfish
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2009 09:42

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door biologyfish »

Ik heb haar bij een ervaren fokker gekocht en weet zeker dat ik haar niet te vroeg heb weggehaald. Ze is wel erg aan mij gehecht. Het punt is dat wanneer ik haar zou straffen ik het gedrag zou moeten zien. Ze doet alleen dit soort dingen als ik er niet ben.

Planten laat ze dan wel weer met rust, maar de textiel niet. Ik zal kijken of ik vezelrijk voedsel kan kopen naast het feit dat ik haar alleen (nu al grove) brokjes geef.

Jammer, soms denk je alles goed te doen en dan toch is er nog iets. Ik werk wel 3 dagen in de week, maar de rest ben ik er gewoon voor haar.

Ze is misschien drachtig, als dit het geval is houd ik sowieso 1 kitten zodat ze daar later mee kan spelen. Ik zal ook oefenen dat ze alleen leert spelen.

Gr.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door Shaz »

rieneke schreef:jazeker! veel katten kan je vezelrijke voeding aanbieden tot je een ons weegt, maar ze blijven toch behoefte houden aan textiel.
als je het heel fijngeknipt aanbiedt, voldoe je zo veilig en gecontroleerd aan hun behoefte.
Okay! Jeetje, dan zit ik al zolang op dit forum maar dit hoor ik dus voor het eerst. Wat bijzonder!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door Leonie89 »

als ze het alleen doet als je er niet bent, is het dan geen verveling of eenzaamheid? en waarom heb je haar niet laten steriliseren? hoe oud is ze, ik dacht eigenlijk dat ze nog een kitten was..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door rieneke »

als je het met vezels wil proberen (en een enkele keer helpt dat), dan zou ik bij de da een pot isogel gaan halen, en dat over natvoer toedienen.
is geur- en smaakloos, dus geen probleem met acceptatie.
biologyfish
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2009 09:42

Re: Overal bijt ze gaten in. Ik ben ten einde raad. Help aub.

Bericht door biologyfish »

elvedinenleonie schreef:als ze het alleen doet als je er niet bent, is het dan geen verveling of eenzaamheid? en waarom heb je haar niet laten steriliseren? hoe oud is ze, ik dacht eigenlijk dat ze nog een kitten was..
Dat is goed mogelijk inderdaad dat eenzaamheid/verveling de oorzaak is, maar wat is dan volgens jullie de oplossing?
Steriliseren doe ik voorlopig niet want ze is nog niet krols geweest (althans denk ik), en het lijkt me leuk als ze een nestje krijgt.

Gr.
Plaats reactie