Lelijke wond

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
mx7733
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2008 14:52

Lelijke wond

Bericht door mx7733 »

Hoi allemaal,

Van de week kwam ik een wondje tegen op de kop van mijn kat tijgert. Het is nogal een wildebras, dus het is niet zijn eerste. Maar nun vandaag zie ik dat het groter en lelijker is geworden... en ik ondek net een tweede :-x

Het ziet er korstig, rood en kaal uit (als een abces) en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet?! Nu met spoed naar de dierenarts of wachten tot maandag ochtend. En kan ik er wat aan doen in de tussentijd? zalf of juuist niet aankomen? Hij is m'n eerste kat, dus ik maak me wat zorgen. Maar ik ben helaas ook verre van rijk....

Graag jullie hulp.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: lelijke wond

Bericht door rieneke »

uit jouw beschrijving maak ik op dat het heel goed voedselallergie zou kunnen zijn.
geen reden om nu naar de dierenarts te rennen, maar na het weekend zou ik toch wel even gaan.
als je er iets op wil smeren, zou je uierzalf kunnen nemen, dat is licht ontsmettend, en kan geen kwaad bij oplikken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: lelijke wond

Bericht door Sandra W »

Ik weet niet of je kat buiten komt of dat je nog een kat hebt, maar als dat zo is dan kan het een vechtabces zijn, want katten zijn meestal niet zo onhandig dat ze zich verwonden door onoplettendheid. Ik weet niet of je kat gecastreerd is, maar als hij vaak vecht en dan deze wonden oploopt helpt het enorm om hem te castreren, zodat hij wat minder territoriumdrift heeft. Verder kan het ook iets anders zijn, zoals jeuk, waardoor hij de wond steeds open is gaan krabben of een voedsel- of vlooienallergie.

Hoe dan ook zal je even naar de dierenarts moeten, om de wond te verzorgen en misschien ook wel om een antibioticakuurtje te halen om te voorkomen dat de wond gaat ontsteken, maar gelukkig kan dit wel tot maandag wachten (tenzij je kat in de tussentijd opeens erg ziek ofzo oogt omdat de wond is gaan ontsteken).

Als je geen verstand hebt van wonden zou ik er zelf niet aan gaan knoeien, maar goed en voorzichtig schoonmaken met een wattenpads met wat lauwwarmwater is wel een goed idee. Daarna zou je er ook nog wat homeopatische of kinderwondspray op kunnen doen, maar dan moet de wond wel goed schoon zijn.

groeten,
Sandra
Plaats reactie