Kale plek

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Kale plek

Bericht door Leonie89 »

goed dan maar zo..

vanmorgen (inmiddels 3 dagen terug) ben ik er achter gekomen dat onze dame een kale plek heeft in haar nek ongeveer 3 bij 3 cm.. een beetje aan de voorkant.. het is geen wond en ook niet geïrriteerd, maar wel kaal.. ze is een half jaar geleden wel een stukje op die plek geschoren voor bloedonderzoek, maar dat is gewoon weer netjes aangegroeid..
het zit wel op een plek waar vaak klitten zitten.. zou ik te ruw geweest zijn met de borstel? ze vind het altijd heerlijk als ik haar borstel en laat verder ook alles toe.. ik heb dus niets kunnen merken van iets onaangenaams of pijn bij haar..
wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kale plek..

Bericht door Sandra W »

Ik denk niet dat je te ruw met de kam bent geweest, want er onstaan alleen kale plekken als je hardhandig een grote klit of een stuk vervilte vacht eruit trekt en dat zou je echt wel gemerkt hebben.

Langharige katten zijn wel wat gevoeliger voor allerlei soorten schimmels, mijten en vlooien, dus dat zou ook een moeilijkheid kunnen zijn en dan is er natuurlijk ook nog de kans op een allergie (voedsel- of vlooien). Misschien een goed idee om even bij de dierenarts aan te wippen als je ziet dat ze er last van krijgt of als de plek groter wordt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: kale plek..

Bericht door Hilda »

Misschien heeft ze zelf een klit eruit gekrabt met een achterpoot?
Mijn ouwetje zit ook onder de klitjes en ze vind het op de meeste plekken niet fijn als ik ze eruit probeer te halen maar zelf trekt ze er wel zonder pardon uit.
Maar inderdaad even in de gaten houden ;-)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kale plek..

Bericht door Leonie89 »

ze heeft er helemaal geen last van.. en de plek is schoon, niet geirriteerd.. het is ook niet helemaal kaal trouwens.. er zitten een paar kortere haren..
ik denk dat het komt van de klitten.. het zit namelijk precies op de plek waar ze vaak klitten heeft.. misschien moet ik haar vaker borstelen?? ik borstel haar als er een klit zit.. dit is eens in de 2 a 3 dagen.. soms zit er ook een losse pluk, die kan ik er dan zo uithalen..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kale plek..

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, dat is bij een halflangharige kat gelukkig echt genoeg. Bij een langharige Pers (die heeft naast de lange bovenvacht ook een lange ondervacht in tegenstelling tot halflangharige katten als Noorse Boskatten en Maine Coons) moet je de vacht wel iedere dag helemaal uitkammen en borstelen om klitten en vervilten tegen te gaan.

Ik denk ook dat jij of je kat er ongemerkt gewoon een grote klit uitgetrokken hebben. Gelukkig maar, want je kat zal toch maar schimmel hebben :shock:. Daar moet je echt niet aan denken, want dan ben je wel een paar maandjes zoet met scheren, wassen en behandelen in een overall met plasic kapje op :???:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kale plek..

Bericht door Leonie89 »

Sandra W schreef:Nee hoor, dat is bij een halflangharige kat gelukkig echt genoeg. Bij een langharige Pers (die heeft naast de lange bovenvacht ook een lange ondervacht in tegenstelling tot halflangharige katten als Noorse Boskatten en Maine Coons) moet je de vacht wel iedere dag helemaal uitkammen en borstelen om klitten en vervilten tegen te gaan.

Ik denk ook dat jij of je kat er ongemerkt gewoon een grote klit uitgetrokken hebben. Gelukkig maar, want je kat zal toch maar schimmel hebben :shock:. Daar moet je echt niet aan denken, want dan ben je wel een paar maandjes zoet met scheren, wassen en behandelen in een overall met plasic kapje op :???:.

groeten,
Sandra
scheren :shock: ik denk dat we haar dan niet meer herkennen.. :roll:
even informatie opgezocht over schimmel...... ze heeft geen afgebroken haren of roos.. gelukkig.. ;-)
Plaats reactie