Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Umimeis »

Of een kat nou schuw is of niet, ze komen altijd naar me toe.
Heb wel eens een kat meegemaakt bij iemand die een beetje bang was voor mijn vriend, maar tegen mij niet, DUS!

Dat jullie andere ervaringen ermee hebben is jullie zaak, maar bij mij zijn ze nooit schuw. Ik heb een natuurlijke aantrekkingskracht op zowel katten als honden. Ze voelen dat ik een goed karakter heb en dat ik geduld met ze heb.
En nee, ik ben niet verlegen voor andere mensen, ik praat gerust met vreemden, ben zelf een openboek.
Ik kijk nooit de kat uit de boom. Ik kan met veel mensen goed overweg en ook al zal het niet zo zijn, ik trek tegen iedereen m'n mond open, of ze nou willen of niet.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je ons niet helemaal begrijpt, want Lievelijn en ik spraken in z'n algemeenheid over het gedrag van katten en hun verschillende karakters en dus totaal niet over jouw persoonlijke ervaringen met katten en zeker niet over jouw karakter, want we kennen je niet ;-).

Ik vind het fijn om te lezen dat katten zo goed op jou reageren, dat is iets om trots op te zijn en dat heb ik zelf ook en ik denk vele kattenliefhebbers op dit forum, maar in z'n algemeenheid vallen de meeste mensen die in een asiel op bezoek komen eerder op een makkelijke kat die op ze af komt dan op een moeilijke kat die wegduikt, terwijl die ook heel lief kan zijn. Daarom hoeft men niet altijd automatisch de kat te kiezen die op ze afkomt, maar kan men ook kiezen voor een kat die verstopt zit. Dat is alles wat ik wilde zeggen.....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Zorro »

Wij hadden Zorro vanaf 6 weken. Wij wisten niet dat dat eigenlijk te vroeg was, dat hoorde we later van de DA. Hij gaf als advies het huis goed schoon houden voor evt. infecties en veel knuffelen omdat ie anders psychische problemen kon krijgen. Die laatste 2 weken zijn toch nodig om nog in de buurt van de moeder te zijn.
Maar wij hebben hem natuurlijk ontzettend veel geknuffeld (wie doet dat niet bij een kitten? :P). En wij hebben wel het idee dat hij heel aanhankelijk is. Hij komt ook als je hem roept en is graag bij ons. Als we thuis komen, staat hij al spinnend voor de deur! :)
Maar ik denk dat een oudere kat (1jaar) ook wel aan een baas kunnen hechten. Ik denk dat je er veel aandacht aan moet geven en laten zien dat je te vertrouwen bent, zodat een kat zich veilig voelt.
En wij hebben bewust voor een kater gekozen ;) Ik zag dat jij er nog niet uit bent of het een poes of een kater gaat worden.

Groetjes!
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Sandra W »

Zorro schreef:Maar ik denk dat een oudere kat (1jaar) ook wel aan een baas kunnen hechten. Ik denk dat je er veel aandacht aan moet geven en laten zien dat je te vertrouwen bent, zodat een kat zich veilig voelt.
Gelukkig is dit niet aan leeftijd gebonden en kunnen katten van iedere leeftijd (ook de hele oudjes) zich hechten aan hun baasje. Alleen doet de ene kat er soms wat langer over dan de andere en hecht de ene kat zich aan het hele gezin en de andere maar aan 1 persoon.

groeten,
Sandra
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Veluw »

Inderdaad :grin: het maakt niet uit hoe oud een kat is, als je een goede band op bouwt en respect toont kan je een hartstikke goede band krijgen met zo'n schepsel. Ik vind het zelf altijd een beetje vervelend als mensen zeggen 'ik wil een kitten!' terwijl er nog zulke oudjes in het asiel aan het wachten zijn! Alsof die kittens niet oud worden. :roll: En je hoort vaak genoeg mensen met oude(re) katten zeggen: "hij is 16 maar hij gedraagt zich nog als een kitten!"

en echt waar, met een oudere kat kan je ook een band opbouwen, zolang je maar respectvol blijft.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door lievelijn »

Veluw schreef:Inderdaad :grin: het maakt niet uit hoe oud een kat is, als je een goede band op bouwt en respect toont kan je een hartstikke goede band krijgen met zo'n schepsel. Ik vind het zelf altijd een beetje vervelend als mensen zeggen 'ik wil een kitten!' terwijl er nog zulke oudjes in het asiel aan het wachten zijn! Alsof die kittens niet oud worden. :roll: En je hoort vaak genoeg mensen met oude(re) katten zeggen: "hij is 16 maar hij gedraagt zich nog als een kitten!"

en echt waar, met een oudere kat kan je ook een band opbouwen, zolang je maar respectvol blijft.
vooral met dat laatste ben ik het helemaal eens!! Toen ik 15 was kwam ik voor de eerste keer bij mijn ex thuis, hun kat (15)die met niemand wat te maken wou hebben, en wegdook zodra de duerbel ging. Toen ik in de woonkamer zat sprong ze bij me op schoot en wou er gewoon niet meer af!! ze wisten daar in huis niet wat ze zagen! daarna mocht ik altijd alles met haar doen terwijl ze de rest van de familie nog steeds alleen maar eng vond.

Ik dacht altijd dat ik een hondenmeisje was, maar na die klik met mallebabbe wist ik het ik ben een kattenkind ;-) toen ze na 4 jaar een spuitje moet krijgen (ze had een attack gehad waardoor ze niet meer normaal kon lopen, slapen eten en miauwde de hele dag heel zielig) was ik er helemaal kapot van... daar kon geen leuke kitten tegenop...zelfs na die 1e dag al niet meer! zo'n klik heb je of die heb je niet..

leuke is dat mensen die haar zagen in mijn agenda ofzo altid vroegen wie die vlooienbaal was haha, ze was een vondelingetje en had alle kleuren van de regenboog en een soort van eczeem waardoor ze soms kale plukjes had.. (nu denk ik dat het ook gedeeltelijk stressgerelateerd is maar dat is nu) maar goed zo zie je maar, soms is liefde niet uit te leggen
ik <3 Vlinder
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Veluw »

Dat is wel een heel mooi verhaal en een hartstikke goed voorbeeld van wat voor band je met zo een dier kan krijgen :grin:

ook zo een poes van me vriendin, teigetje, niemand vind d'r lief, ze wilde hem zelfs is weg doen maar juist dat soort katten trekken mij het meeste. Die hebben altijd zoveel karakter en het is zo mooi om ze uit hun schulp te zien kruipen. Zij mag mij (gelukkig) en ik mag haar ook heel erg :grin: ze lag is op schoot en zat te kwijlen!

Ik denk dat jou poes meteen wel zag wat voor persoon je was en je heel aardig vond :grin:
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door beestenbende »

Jimmy ons katertje van 7 maanden, was gevonden in een doos langs de kant van de weg. Mijn man was gelijk onder de indruk van dit kleine, amgstige ding en besloot om hem mee te nemen naar huis.
Zijn leeftijd werd geschat op ca 8 weken. Het heeft ca 1 week geduurt eer hij wat uit zijn schulp kwam. Eigenlijk hebben we hem totaal met rust gelaten en bij laten komen, en hem zelf laten aangeven wanneer wij hem mochten aaien. Nu is hij helemaal los en vertrouwd met ons en visite en is het een schat van een katje.

Guus kwam ook rond die tijd bij ons, hij was een boerderij kat van ca 12 weken. Ook hier weer rust geboden en laten wennen. Hij is de grootste knuffelkont geworden...ondanks een boerderij achtergrond.

Iris en Juli kwamen een week geleden bij ons. En Iris kwam gister voor het eerst echt bij me liggen, Ik lag lekker op de bank en deze dame ging heerlijk op mijn buik liggen om knuffels te krijgen...

dus ik denk dat rust en respect veel doen om ze te laten wennen en aan je te binden. inderdaad heb je met de ene kat meer dan met de ander, maar dat is niet erg. Ook hier staan er 4 katten klaar om je te begroeten als je thuis komt. Als zij het hier maar fijn hebben, daar gaat het om.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Veluw »

Mooi om te horen! 1 week is snel voor poezen met zulke achtergronden :grin:
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door beestenbende »

ja dat viel ons ook erg mee. maar ik denk omdat we allebei werken er dus veel rust in huis is en verder laten wij ze naar ons toekomen en dringen ons niet op. Werkt op die manier goed. Maar vooral bij Jimmy hadden wij verwacht dat het veel langer zou duren, voordat hij weer wat vertrouwen in mensen had. Maar voor hetzelfde geval tref je een kat waar je maanden verder bent, voordat hij/zij zover is, we boffen dus maar!
Om eerlijk te zijn vindt ik katten met een verleden ook boeiender, dan een gewone kat die vrolijk je direct komt begroeten. Ik heb altijd een zwak voor bange, afwachtende katten gehad. Daar valt zoveel eer aan te behalen dan. En het lijkt of ze veel dankbaarder zijn,als ze eenmaal uit hun schulp komen...Bij Jimmy en Guus is dat zeker het geval, maar dat is een gevoel.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Veluw »

Zoals ik wel is mooi had gelezen ergens, ze weten dat verzorging niet vanzelfsprekend is ;-) dat verschil is ook zeker te merken met de koning des huizes die zijn hele 9 jaar al hier woont, en Rooie die ??? heb gewoond en vervolgens op zo een jonge leeftijd 6 maanden heb moeten zitten in het asiel.

Katten met een verleden hebben ook zo karakter! :grin:
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Mandy »

Mietsie heeft zich best wel aan mij gehecht moet ik zeggen.
Dat merk ik echt aan verschillende dingen!
Maar dat vind ik ook super leuk!
Love cats
Gebruikersavatar
sherry-is-er
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2009 17:35
Locatie: Eindhoven

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door sherry-is-er »

Ik heb sinds februari een kat : Jacco, die heeft zich vrij snel aan ons (mij, mn vriend en mn moeder) gehecht... Denk ook dat het er mee te maken heeft hoeveel aandacht je dat beestje geeft, ik geef die kat al mn liefde die ik heb (behalve da beetje voor mn vriend dan ;-) :-P ) meestal als wij samen op de bank zitten, zoekt Jacco een plekje bij ons op de bank uit, loopt ie eerst van de ene schoot naar de andere en weer terug (bij ons word het altijd een spelletje van wie hij dan leuker vind :-P ) en uit eindelijk heeft ie zn plekje gevonden, mn moeder heeft het er ook wel eens over gehad dat als ik naar boven ging dat ie dan bij de deur ging zitten mauwen, maar als ik er echt niet ben neemt ie net zo goed genoegen met mn moeder... dus vooral de mensen die hij vaak ziet hecht ie zich erg aan. Eet ook slechter als een van ons langer weg van huis is, op vakantie ofzo..
Gebruikersavatar
Mireille
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:28

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Mireille »

Ik kreeg toen ik een jaar of tien was een kat voor mijn verjaardag, het was een wildvang, ontzettend bang. Werd afgeraden door het asiel omdat we er nooit iets mee zouden kunnen.

Ze is omdat ze zo bang was echt op mijn kamertje boven komen wonen en beetje bij beetje tot rust gekomen. Naar anderen toe was ze eigenlijk altijd bang en schoot gelijk weg, verstopt in een hoekje (op mijn moeder en zus na, die werden langzaam ook minder eng voor haar).

Na een aantal jaren durfde ze wel naar beneden om te eten maar verder was ze vooral op mijn kamer en ging via mijn dakraam naar buiten en kwam op die manier ook weer binnen.
Na lange tijd en veel geduld werd het voor mij een echte knuffelkat, heerlijk kroelen en 's nachts tegen mijn hoofd aan liggen of onder de dekens tegen me aan te slapen en spinnen.

Ik heb er voor en erna vele geweldig leuke en lieve katten gehad maar zij was wel echt heel bijzonder voor me.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Roosje »

Ik denk dat katten zich inderdaad altijd wel aan je kunnen hechten, onafhankelijk van de leeftijd.

En ik ben het er niet helemaal mee eens dat een kat jou uitzoekt. M'n vriend en ik wilden een kat aanschaffen, dus ik ben eens rond wezen kijken op internet naar asielkatten. Nu stond er 1 tussen die helemaal inelkaar gedoken op de foto stond met het bijschrift dat ze een hele zielige bange poes was die snel een eigen plekje nodig had. (een zwervertje, dus waarschijnlijk gedumpt) Ik was er gelijk verliefd op en wilde haar erg graag uit het asiel redden. Bij het asiel aangekomen bleek ze inderdaad best wel bang te zijn. De eerste keer dat ik haar benaderde ging ze er snel vandoor, maar na nog een poging haar heeeel langzaam centimeter voor centimeter benaderd, en toen liet ze zich wel aaien. We hadden haar nog maar een paar uur in huis en ze kwam al miauwend naar ons toe dat ze geknuffeld wilde worden, en nu, na nog geen 2 dagen ligt ze al tevreden midden in de woonkamer op het vloerkleed te slapen. :) Als we hadden afgewacht welke kat op ons af was gekomen was zij dat nooit geweest, maar toch gaat het hier nu al hartstikke goed met haar, en het is echt een schat van een kat!
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Plaats reactie