Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
tacuma
Panter
Panter

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door tacuma »

Hallo Nenad,

Het knock-down middel zijn druppels die je op dezelfde wijze als de normale vlooienmiddelen
tussen de schouderbladen druppelt. Het doodt alle aanwezige vlooien razendsnel (vaak al
binnen een uur: je kan ze er zó vanaf kammen), maar het doodt de eitjes niet. Als die
uitkomen, begint het dus weer van voor af aan. Maar uit pure wanhoop heb ik hiervoor
gekozen, nadat twee achtereenvolgende keren met Advantage niet meer leken te helpen.
Mandjes, vloerkleden e.d. had ik met vlooienspray behandeld (mandjes ook eerst gewassen),
dus nu probeer ik met dit knock-down middel (3 à 4 keer, met een week tussentijd) en héél
veel kammen met de vlooienkam het probleem maar zo op te lossen. Anders weer ik het
ook niet meer... :-(

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
snannen
Kitten

Bericht door snannen »

Hallo!

ik heb mijn 2 katjes twe dagen geleden met frontline combo cat bewerkt. Als het goed is moet dit de vlooien en de eitjes doden, en beschermen tegen een nieuwe aanval van het vlooienrijk... Maar na een kleine inspectie met de kam vandaag, zag ik zelf nog een levende vlo lopen! Werkt dit anti-vlooien middel niet goed, of kan het langer duren voor alle vlooien gedood zijn? Of moet ik de katten opnieuw behandelen, en zo ja, vanaf wanneer en met welk middel kan ik dat doen???
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Er wordt gezegd dat Frontline niet meer zo goed werkt, omdat de vlooien er resistent tegen geworden zijn, dus misschien is dat bij jou het geval of misschien moeten ze nog dood neer vallen ;-). Opnieuw ontvlooien mag je ze nu in ieder geval niet, want dan kun je ze vergiftigen. Wacht dus liever nog een maandje en koop dan pipetjes van Advantage of Stronghold bij je dierenarts, die zijn beter (en helaas ook een stuk duurder).

Deze laatste middelen kunnen helaas niet bij kleine kittens gebruikt worden, alleen bij wat oudere kittens en volwassen katten.

groeten,
Sandra
snannen
Kitten

Bericht door snannen »

Ai... Dat betekent dus dat ik nog een maand mijn katten moet laten krabben en ondertussen mijn huis tot een vlooien-bunker laat omtoveren..?! :shock:

In ieder geval heel erg bedankt voor je antwoord!!!
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

nee gelukkig niet!
er is nog de ouderwetse vlooienkam plus bakje water plus afwasmiddel om ze te verzuipen :smile:
en ik denk dat je de omgeving wel kan behandelen nu.
wacht verdere tips nog maar af, ik heb in 10 jaar niet ontvlooid, ben er niet meer zo in thuis.
Lotte
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door Lotte »

uiteraard laat je je huis geen vlooienbunker worden.
Ik heb precies hetzelfde een keer gehad en dacht dat ik na 2 weken het opnieuw met advantage mocht proberen. Maar bel daar voor de zekerheid je dierenarts even voor.

Verder:
- inderdaad zoals Rieneke al zegt dagelijks met de vlooienkam in de weer.
- Heel veel schoonmaken. Dagelijks alles goed stofzuigen (en stofzuigerzak in de container gooien, anders komen de vlooien als nog overal. En vooral de vaste ligplekjes van je kat steeds goed schoonmaken (het liefste uitwassen of met een stoomapparaat er over heen)
- beginnen met het geven van Edelgist. Dit kan je bij de natuurwinkel krijgen. Katten zijn hierdoor minder aantrekkelijk voor vlooien. Ik vind het zelf geen vervanging van anti-vlo, maar wel een hele goede ondersteuning.

Heus het komt goed, het is alleen even flink vervelend.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Bij kittentjes moet je zeker een maand wachten, want anders is de dosis te sterk, maar bij volwassen katten kan het wel wat eerder. Het schoonmaken en sprayen van de ligplekken en hoekjes en gaatjes in je huis kan natuurlijk direct.

groeten,
Sandra
Patty88
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Patty88 »

Mijn kitten is naar de dierenarts geweest en ze vond vlooienpoepjes, maar geen vlooien. Nu kan het zijn dat mijn volwassen kat dus vlooien heeft.
Ik heb ze nu beide een pipet gegeven van Exil en deze in hun nek goed ingesmeerd.

Moet ik nu ook nog ons apartement behandelen? Of is dat niet nodig?

Veel liefs,

Patty

Ps: Ontwormen mag nu niet meteen, zeiden ze, maar hoelang erna mag dit wel?
Uno & Evy
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Als je kitten vlooienpoepjes heeft betekent dit dat ze ook vlooien heeft, ook al zijn ze niet zichtbaar, want die poepjes komen er niet vanzelf ;-). Dit betekent dus dat je helaas ook het appartement goed moet stofzuigen en hun zachte dekentjes en mandjes even moet wassen. Een vlooienspray is verder ook een goed idee, maar neem er dan wel eentje die ook de vlooieneitjes dood, want die kunnen overal in hoekjes en gaatjes zitten (en vooral in de vloerbedekking).

Verder weet ik uit eigen (ruime) ervaring dat je gewoon zonder problemen gelijktijdig kunt ontwormen, dus ik vind het vreemd dat je dierenarts dit zei. Koop dan wel een speciale ontwormpasta voor het kittentje, want die mag nog geen pilletje. Voor de volwassen kat kun je kiezen tussen pasta of een pilletje.

groeten,
Sandra
Patty88
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Patty88 »

Beste Sandra,

Ik heb beide katten goed doorgekamt met het vlooienkammetje en enkel alleen bij beide poepjes gevonden en geen vlooien. Maar inderdaad, ze kunnen niet zomaar tevoorschijn komen, ze moeten ergens vandaan komen. ;)

Dekentjes wassen, etc. is een goed idee. Dat zal ik dan ook meteen even doen.

Ik had al pilletjes gekocht, maar las inderdaad dat dit niet bestemd was voor jonger dan 1 jaar. Dus daar moet ik nog even pasta voor halen, voor de kleine.

Heel erg bedankt voor de info.

Groetjes,

Patty
Uno & Evy
Umimeis
Tijger
Tijger

Re:

Bericht door Umimeis »

Chanou schreef:Ik schrok gewoon van je berichtje, ik gebruik al een paar maandjes die pipetjes bij onze jongsten. Dacht al dat ik het verkeerd op de gebruiksaanwijzing had gelezen, maar nee stond er gelukkig wel goed op.
Ja ik schrok er ook van want ik gebruik al Frontline druppels sinds Flea 5,5 maand is..........
Nu is Flea 6,5 maanden dus ik neem aan dat hij inmiddels zwaarder is dan 2 kilo.

Ik gebruik dus mooi wel Frontline want ik heb nog 2 pipetjes in huis.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Gelukkig hoef je niet te schrikken, want alleen piepkleine kittentjes mogen geen Frontline of ander merk pipetje hebben en moet je dus sprayen, bij grote kittens kun je het dus wel gebruiken.

Je hoeft dus niet te wachten tot ze 1 jaar oud zijn, maar op de verpakking staan de precieze leeftijden. Dit is per merk verschillend.

groeten,
Sandra
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Maar is Frontline wel een goed werkzaam middel? Want ik lees hier net dat de vlooien hiervoor resistent zijn.
Verkopen ze bij dierenspeciaalzaken ook andere betere merken?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

De spray van Frontline werkt nog uitstekend voor de kleintjes, maar voor grotere kittens en volwassen katten zijn Stronghold en Advantage pipetjes inderdaad beter. Beide merken kun je bij de dierenarts kopen. De dierenspeciaalzaak heeft nog wat andere merken, maar daar weet ik te weinig van.

groeten,
Sandra
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sweatsticky »

Sinds afgelopen woensdag loopt er bij ons een kitten van 3 maanden....thuis zag ik dat ze onder de luizen zat. direct naar de dierenarts gegaan en van haar kreeg ik een tube stronghold....Verder heb ik donderdag het hele huis goed schoongemaakt...Ik heb de kitten goed gekamt met een vlooienkammetje en er kwamen heel wat luizen uit.....
Nu vrijdag...heb ik haar weer helemaal gekamt met de vlooienkam ...de luizen waren wel veel minder maar op haar koppie en op haar kont zaten er nog wel veel...levende...
Ook kwam ik een vlo tegen :shock: maar geen poepjes (zwarte puntjes)
Hoe lang duurt het voordat de luizen en vlooien dood zijn en dt ik ze niet meer tegenkom bij de kitten...
Moet ik verder nog maatregelen nemen misschien? shampoo? spray voor in huis? Ze is hier net 3 dagen....ik heb het huis wel elke dag goed schoongemaakt..inclusief haar kleedjes...

Heb ook overal jeuk op mijn hoofd :shock: Hoop maar dat het psychisch is ;-)
Plaats reactie