hallo,
ik heb 2 poezen uit hetzelfde nest( allebei geholpen) van nu ongeveer 2 jaar oud en sinds een tijdje valt de ene poes de andere aan, terwijl deze zomaar langsloopt of zodra ze elkaar in het oog krijgen. De poes die aangevallen wordt vlucht dan naar een andere kamer of naar buiten.
is hier een oplossing voor, dat het aanvallen van de ene poes ophoudt of verminderd??
alvast bedankt voor de reacties!!
groetjes marcia
2 zusjes die territoriumdrift hebben?
- marcia1987
- Huiskat
- Contacteer:
Re: 2 zusjes die territoriumdrift hebben?
Het komt helaas wel vaker voor dat twee katten uit het zelfde nestje als ze volwassen zijn geworden opeens niet meer met elkaar kunnen opschieten. Als kleintjes hadden ze elkaar hard nodig en was alles heel gezellig, maar nu ze zelfstandig zijn zitten ze soms in elkaars vaarwater en begint de dominante kat de ondergeschikte kat te pesten. Beiden katten ervaren hierdoor trouwens stress, dus niet alleen de gepeste kat, want ook de dominante kat zit vol frustratie. Partij trekken voor de zielige kat (hoewel heel logisch) maakt het probleem daarom alleen maar groter.
Het is echter lastig hieraan iets te veranderen, maar als je ze ieder een eigen leefruimte geeft om zich terug te trekken en ze ook naar buiten laat gaan scheelt dat al iets tegen de irritatie. Verder kun je ook een Feliwaystekker in het stopcontact doen die kalmerende (voor katten te ruiken) "geuren" verspreid en/of homeopatische druppels geven.
Het probleem gaat hierdoor niet altijd helemaal weg en het hangt er van af hoe erg het probleem dan blijft. Het is dan aan jou om jezelf de moeilijke vraag te stellen of je beiden katten moet houden of toch voor één van de katten een nieuw huis moet gaan zoeken. Veel sterkte met deze lastige kwestie.
groeten,
Sandra
Het is echter lastig hieraan iets te veranderen, maar als je ze ieder een eigen leefruimte geeft om zich terug te trekken en ze ook naar buiten laat gaan scheelt dat al iets tegen de irritatie. Verder kun je ook een Feliwaystekker in het stopcontact doen die kalmerende (voor katten te ruiken) "geuren" verspreid en/of homeopatische druppels geven.
Het probleem gaat hierdoor niet altijd helemaal weg en het hangt er van af hoe erg het probleem dan blijft. Het is dan aan jou om jezelf de moeilijke vraag te stellen of je beiden katten moet houden of toch voor één van de katten een nieuw huis moet gaan zoeken. Veel sterkte met deze lastige kwestie.
groeten,
Sandra
- marcia1987
- Huiskat
- Contacteer:
allereerst bedankt voor de reactie,
de dominate poes gaat veel naar buiten ( we hebben een kattenluikje wat altijd open staat) de andere zoekt het vooral op de bovenverdieping van het huis, ik zal die stekker eens proberen is een goede tip, maar eentje wegdoen dat is geen optie, ik zou niet kunnen kiezen!!
groetjes marcia
de dominate poes gaat veel naar buiten ( we hebben een kattenluikje wat altijd open staat) de andere zoekt het vooral op de bovenverdieping van het huis, ik zal die stekker eens proberen is een goede tip, maar eentje wegdoen dat is geen optie, ik zou niet kunnen kiezen!!
groetjes marcia
een pootje van kitten en tarzan
de feliway stekker is zeker een goed idee.
als ik het zo hoor, dan zijn het geen vechtpartijen, maar meer schermutselingen?
dan kan dit goed een voorbijgaande fase zijn.
pas met een jaar of drie staat het sociale karakter van een kat min of meer vast.
mocht het verergeren en ontaarden in echte knokpartijen, dan kan je altijd nog een langzame herintroductie proberen.
als ik het zo hoor, dan zijn het geen vechtpartijen, maar meer schermutselingen?
dan kan dit goed een voorbijgaande fase zijn.
pas met een jaar of drie staat het sociale karakter van een kat min of meer vast.
mocht het verergeren en ontaarden in echte knokpartijen, dan kan je altijd nog een langzame herintroductie proberen.
Een kat een ander huis geven is inderdaad de laatste optie als hun leven samen echt ondragelijk is geworden. In dat geval moet je toch echt je eigen gevoelens opzij zetten en je helemaal richten op wat het beste is voor je katten, want ook dat is een vorm van goed voor je katten zorgen en veel voor ze over hebben. Maar hopelijk komt het niet zo ver en is het slechts een fase.
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra
- marcia1987
- Huiskat
- Contacteer:
hallo,
het klopt wel inderdaad, ze zoeken elkaar niet op om te vechten, ze kunnen elkaar hier ontlopen en dat doen ze dan ook vaak, maar heb niet het idee dat het voor een van de twee ondraaglijk is, ze blijven gewoon allebei goed eten en drinken, kroelen en lopen allebei met hun staart in de lucht door het huis.Ik hoop zelf inderdaad ook dat het zomaar een fase is maar ik dacht misschien is er iets aan te doen, vandaar!
in ieder geval hardstikke bdeankt voor de reacties!
groetjes marcia
het klopt wel inderdaad, ze zoeken elkaar niet op om te vechten, ze kunnen elkaar hier ontlopen en dat doen ze dan ook vaak, maar heb niet het idee dat het voor een van de twee ondraaglijk is, ze blijven gewoon allebei goed eten en drinken, kroelen en lopen allebei met hun staart in de lucht door het huis.Ik hoop zelf inderdaad ook dat het zomaar een fase is maar ik dacht misschien is er iets aan te doen, vandaar!
in ieder geval hardstikke bdeankt voor de reacties!
groetjes marcia
een pootje van kitten en tarzan