Grote kat eet eten kleine en andersom!!!
Grote kat eet eten kleine en andersom!!!
Volgens mij ben ik ooit ergens een soortgelijk onderwerp tegen gekomen op dit forum, maar ik kan het niet meer terugvinden...
Onze Vork van bijna een jaar eet maar wat graag het junior-voer van kleine Ep van 9 weken op. Als ik haar betrap zet ik dr meteen bij dr eigen eten, en dan gaat ze gewoon daarmee verder... Maar als ik dan even later een blik op Vorkjes etensbakjes werp zie ik kleine Ep daar lekker zitten knabbelen!
Ik kan Vorks eten wel hoger zetten, zodat Ep er niet bij kan, maar voor het eten van Ep heb ik geen oplossing waar Vork niet bij kan...
Moet ik ze nou de hele dag in de gaten houden en bij elkaar voer werghouden..? Of heeft iemand een andere oplossing???
Onze Vork van bijna een jaar eet maar wat graag het junior-voer van kleine Ep van 9 weken op. Als ik haar betrap zet ik dr meteen bij dr eigen eten, en dan gaat ze gewoon daarmee verder... Maar als ik dan even later een blik op Vorkjes etensbakjes werp zie ik kleine Ep daar lekker zitten knabbelen!
Ik kan Vorks eten wel hoger zetten, zodat Ep er niet bij kan, maar voor het eten van Ep heb ik geen oplossing waar Vork niet bij kan...
Moet ik ze nou de hele dag in de gaten houden en bij elkaar voer werghouden..? Of heeft iemand een andere oplossing???
Re: Grote kat eet eten kleine en andersom!!!
Ik zou toch totdat de jongste oud genoeg is om op gewone brokken over te gaan twee of drie keer per dag speciale kittenbrokken geven. Wat niet meteen opgaat wegzetten. Dus alleen geven als je erbij bent. Dat je kitten ook wat volwassenbrokken erbij eet is niet zo erg, dat kan je inderdaad ook hoger zetten. Maar als de oudste kittenbrokken blijft eten zal hij toch snel te dik worden, dat is zonde.
groetjes Sharon
ik heb ze hier zover gekregen, dat ze weet wat hun brokjes zijn. De 1 is al redelijk stevig en geef ik dus weinig nat voer. De ander nog wat dun, omdat het kitten is natuurlijk, maar die krijgt af en toe wel nat voer.
Hier weten ze welk bakje van hun is. Het afleren met de plantenspuit heeft hier goed zijn werk gedaan!
Hier weten ze welk bakje van hun is. Het afleren met de plantenspuit heeft hier goed zijn werk gedaan!

Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
† 30 maart 2010 Jobey
Ik ben inderdaad bang dat de grote erg dik gaat worden van het kitten-voer, vooral omdat ze binnenkort wordt gesteriliseerd...
In ieder geval bedankt voor de reacties en ik ga eens even wat proberen!!!

In ieder geval bedankt voor de reacties en ik ga eens even wat proberen!!!

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn katten. Ik heb een katertje (Bailey) van bijna 13 weken een poes (Evi) van 4 jr. Hij krijgt kittenvoer en eet dit ook gewoon. Ze krijgen voornamelijk brokken, maar 1 keer in de zoveel dagen geef ik ze een klein beetje blikvoer. Het probleem is dat de oudste eerst het gelei eraf likt en gewoon veel langer over haar eten doet dan de kleine. (Die schrokt het echt naar binnen) Gevolg is dat hij veel eerder klaar is en constant naar haar bakje toeloopt, waardoor zij weer met haar eten gaat slepen en ik overal in de woonkamer en naast haar bak stukjes voer vind. (Terwijl hij bij haar bakje zit)
Ik heb de plantenspuit techniek geprobeerd. Als Evi niet meer bij haar eten zit probeert hij elke 5 minuten van haar bakje te eten en is hij vaak al weg voordat ik heb kunnen spuiten. En als Evi aan het eten is en hij komt eraan en ik pak de plantenspuit zijn ze alletwee weg. Dat is ook niet de bedoeling. En als ik de kleine tijdelijk op de gang zet zodat zij rustig kan eten gaat hij miauwen en zij voor deur zitten (en eet dus niet).
Heeft iemand nog een tip om die kleine bij haar etensbak weg te houden?
Ik heb de plantenspuit techniek geprobeerd. Als Evi niet meer bij haar eten zit probeert hij elke 5 minuten van haar bakje te eten en is hij vaak al weg voordat ik heb kunnen spuiten. En als Evi aan het eten is en hij komt eraan en ik pak de plantenspuit zijn ze alletwee weg. Dat is ook niet de bedoeling. En als ik de kleine tijdelijk op de gang zet zodat zij rustig kan eten gaat hij miauwen en zij voor deur zitten (en eet dus niet).
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn katten. Ik heb een katertje (Bailey) van bijna 13 weken een poes (Evi) van 4 jr. Hij krijgt kittenvoer en eet dit ook gewoon. Ze krijgen voornamelijk brokken, maar 1 keer in de zoveel dagen geef ik ze een klein beetje blikvoer. Het probleem is dat de oudste eerst het gelei eraf likt en gewoon veel langer over haar eten doet dan de kleine. (Die schrokt het echt naar binnen) Gevolg is dat hij veel eerder klaar is en constant naar haar bakje toeloopt, waardoor zij weer met haar eten gaat slepen en ik overal in de woonkamer en naast haar bak stukjes voer vind. (Terwijl hij bij haar bakje zit)
misschien is het een idee, om dan 2 aparte plekken dan te maken. Zodra ze allebij wat krijgen uit elkaar houden. Ik heb hetzelfde gehad, als ik een keer natovoer had dan liet de grote de kleine er niet bij, dus uitelkaar gezet en tegelijkertijd geven. Niks aan de hand, en nu kunnen ze zelfs samen uit 1 bak eten als het moet
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
† 30 maart 2010 Jobey
Volgens mij heb je dat met 2 katten die ander voer krijgen. Mijn Binkie krijgt s avonds struvitvoer en Doortje en de kittens gewoon voer.
Binkie en Doortje wisselen als ze de kans krijgen van bakje.
Ik voer ze in aparte kamers anders gaat het niet goed.
Ik weet niet of je raskittens hebt die heel groot worden maar anders zou ik ze gewoon allebei ADULT voer geven. Het is meer een commercieel bedacht iets dat er kitten of juniorvoer moet komen. Kattenvoer is tegenwoordig zo goed ze missen niks.
Voor de hele kleintjes kun je desnoods de adultbrokjes weken.
Binkie en Doortje wisselen als ze de kans krijgen van bakje.
Ik voer ze in aparte kamers anders gaat het niet goed.
Ik weet niet of je raskittens hebt die heel groot worden maar anders zou ik ze gewoon allebei ADULT voer geven. Het is meer een commercieel bedacht iets dat er kitten of juniorvoer moet komen. Kattenvoer is tegenwoordig zo goed ze missen niks.
Voor de hele kleintjes kun je desnoods de adultbrokjes weken.
Hoi allemaal,
Ik heb precies hetzelfde probleem!
Mijn kitten(poes) is 16 weken oud en mijn andere (ex)kater is 1 jaar en 3 maanden en aan de flinke kant.
Dus ik wil niet dat onze 'oudere' kat kittenbrokken eet, omdat deze dan te dik gaat worden.
Aan de andere kant is de kitten een ontzettend dominante dame en ben ik bang dat zij alle brokken van de oudere kat opeet wanneer ik deze bak de hele dag wegzet.
De kitten klimt juist veel en de kater helemaal niet. Dus hoger zetten is geen oplossing.
Nu geef ik ze 2 a 3 keer per dag eten, maar onze oudere kat is altijd gewend geweest de hele dag eten te krijgen. Nu is hij ook iets dunner geworden..
Moet ik de bak met het 'volwassenenvoer' gewoon heel de dag neerzetten dan toch? of gewoon een 2 keer per dag laten eten?
Of de kitten gewoon ook adultvoer geven? (het is gewoon een europees korthaar)
Als ze het eten krijgen, moet ik er ook echt bij blijven staan, omdat ze echt wisselen. De een gaat naar de ander zijn/haar bak en andersom.
Hopelijk hebben jullie advies!
Groetjes,
Patty
Ik heb precies hetzelfde probleem!
Mijn kitten(poes) is 16 weken oud en mijn andere (ex)kater is 1 jaar en 3 maanden en aan de flinke kant.
Dus ik wil niet dat onze 'oudere' kat kittenbrokken eet, omdat deze dan te dik gaat worden.
Aan de andere kant is de kitten een ontzettend dominante dame en ben ik bang dat zij alle brokken van de oudere kat opeet wanneer ik deze bak de hele dag wegzet.
De kitten klimt juist veel en de kater helemaal niet. Dus hoger zetten is geen oplossing.
Nu geef ik ze 2 a 3 keer per dag eten, maar onze oudere kat is altijd gewend geweest de hele dag eten te krijgen. Nu is hij ook iets dunner geworden..
Moet ik de bak met het 'volwassenenvoer' gewoon heel de dag neerzetten dan toch? of gewoon een 2 keer per dag laten eten?
Of de kitten gewoon ook adultvoer geven? (het is gewoon een europees korthaar)
Als ze het eten krijgen, moet ik er ook echt bij blijven staan, omdat ze echt wisselen. De een gaat naar de ander zijn/haar bak en andersom.
Hopelijk hebben jullie advies!
Groetjes,
Patty
Uno & Evy
Gewoon twee of drie keer per dag hun eigen eten in een aparte kamer geven, dan is het probleem zo opgelost.
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra
Ik woon in een studio, dat ben ik vergeten te melden. Bij mij is dus alles in één ruimte (slaapkamer, woonkamer, keuken..) 

Uno & Evy
Ja dan wordt het inderdaad lastiger
! Misschien kun je de volwassen kat even in de wc of badkamer te eten geven (of deel je die met anderen?) of even op de gang zetten?
groeten,
Sandra

groeten,
Sandra
een kitten maar 2 a 3 keer per dag eten geven vind ik wat weinig, het beestje is nog volop in de groei.
je zou een stevige houten kist kunnen nemen, en daar een uitsparing in maken, zodat het kitten er wel in past, maar de oudere kat niet, en daar eten in zetten.
hopelijk ben je handig, of heb je hier een mannetje voor
je zou een stevige houten kist kunnen nemen, en daar een uitsparing in maken, zodat het kitten er wel in past, maar de oudere kat niet, en daar eten in zetten.
hopelijk ben je handig, of heb je hier een mannetje voor

Het probleem is hier precies andersom: het kittentje krijgt genoeg binnen, want die eet het eten van de volwassen kat op. Ze zoekt dus een oplossing dat de volwassen kat ook genoeg te eten krijgt, maar niet het het kittenvoedsel eet.
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra
Yep, inderdaad..
Nu heb ik toch maar de bak van de volwassenkat neergezet met eten en nu ga ik even afkijken of die kleine er dan veel van eet of niet. Als het niet téveel is laat ik deze staan, omdat onze volwassen kat echt maar steeds kleine beetjes eet per keer en zo dus weinig binnenkrijgt als hij maar een paar keer per dag iets krijgt..
Ik kan onze kat niet in de badkamer zetten, want dan begint hij echt te 'janken' meteen.. (Onze kat is enorm angstig voor dingen die 'anders' zijn..) En ook niet op de gang, omdat dit een gemeenschappelijke ruimte is in het huis.
Ik ga nu proberen het zo op te lossen, dus door het volwassenkattenvoer de gehele dag neer te zetten, tenzij jullie zeggen dat dit niet kan/mag!?
Groetjes, veel liefs,
Patty
Ps: Sorry als ik nu je onderwerp heb verpest
Nu heb ik toch maar de bak van de volwassenkat neergezet met eten en nu ga ik even afkijken of die kleine er dan veel van eet of niet. Als het niet téveel is laat ik deze staan, omdat onze volwassen kat echt maar steeds kleine beetjes eet per keer en zo dus weinig binnenkrijgt als hij maar een paar keer per dag iets krijgt..
Ik kan onze kat niet in de badkamer zetten, want dan begint hij echt te 'janken' meteen.. (Onze kat is enorm angstig voor dingen die 'anders' zijn..) En ook niet op de gang, omdat dit een gemeenschappelijke ruimte is in het huis.
Ik ga nu proberen het zo op te lossen, dus door het volwassenkattenvoer de gehele dag neer te zetten, tenzij jullie zeggen dat dit niet kan/mag!?

Groetjes, veel liefs,
Patty
Ps: Sorry als ik nu je onderwerp heb verpest

Uno & Evy