Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gesloten
Aeon
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:29

Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door Aeon »

Onze kat is bijna 3 maanden geleden aangereden. Hij is hierdoor blind, en doof geworden. (hij hoort nog aan 1 oor iets, maar verder is hij zo goed als doof)

Volgens mij kan hij zijn weg nu redelijk vinden in huis. Hij loopt de trap op/af, kan zijn eten vinden, en... meestal zijn kattenbak ook. En dat laatste begint een probleem te worden.

Ongeveer 1 a 2 keer per week, kiest hij toch een andere plek om zijn behoefte te doen. Dit begint nu echt een probleem te worden.

We hebben volgens mij alles wel geprobeerd. Ik maak elke dag zijn bak schoon, hij heeft boven, en beneden een kattenbak waar hij altijd bij kan. Ik heb een soort "poeder" gekocht wat de amoniak geur uit zijn bak houdt, ik sop zijn bakken 1 keer per week uit...

Maar we weten het nu niet meer. Ik weet in ieder geval wel dat het zo echt niet meer gaat. We houden heel erg van onze kat, maar op deze manier kunnen we niet verder.

Heeft iemand misschien ervaring met dit soort dingen? Wat zijn de mogelijkheden als de kat verder niet handelbaar is?

*zucht*
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door rieneke »

1 a 2 keer per week is waarachtig toch niet zo'n ramp?
maar goed, sowieso even een plasje opvangen en na laten kijken door de dierenarts.
de wereld van je kat is ingrijpend veranderd, en door de stress die daarmee gepaard gaat is hij vatbaar voor blaasontsteking.
verder zijn veel katten niet zo wild van dat poeder, dus ik zou eens proberen of het zonder misschien beter gaat?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je de kattenbak door dat poeder zo schoon maakt dat je kat - die nu volledig op zijn neus moet vertrouwen - eenvoudigweg de kattenbak als zodanig niet meer als plasplaats zherkent en dus nu gewoon ergens anders gaat zitten. Ik zou dus stoppen met dat poeder en steeds een klein plasje urine in de bak laten zitten (natuurlijk verder wel zorgen voor een schone bak) zodat het duidelijk voor hem is dat daar zijn kattenbak is.

groeten,
Sandra

PS: ik leef met je mee, want een blinde/dove kat is een hele zorg!
Aeon
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:29

Re: Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door Aeon »

Hij zoekt meestal plekjes uit die lastig schoon zijn te maken. (bank, deurmat, etc) Maar dat vind ik wel een groot probleem. Ook als dit "maar" 1 of 2 keer per week is.

Ik had gehoopt dat hij na 3 maanden goed op de bak gaat, en dat is voor een groot gedeelte ook zo. Maar regelmatig dus ook niet.

Dat van z'n geur zit wel wat in. Ik laat wel even een klein beetje achter. Hoewel ik het vermoeden heb dat hij dondersgoed weet waar zijn bakken zijn.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door oonah »

Als hij vanaf nu alles op de tast moet vinden, kan het zijn dat er misschien soms iets op zijn pad naar de kattebak ligt waardoor hij in de war kan raken? Misschien een stoel verschoven of schoenen laten liggen of zo?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door Nyncke »

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het niet met de gevolgen van het ongeluk te maken heeft maar dat hij blaasgruis heeft.
Dit kun je laten testen door een beetje urine op te vangen ( vraag even een pipetje bij de dierenarts ) en dan kunnen ze het voor je uitzoeken. Bij onze dierenarts kost dit 11 euro.

Daarna als het struvit is, kun je gedurende ruim 4 maanden struvit voer van Prins geven, even laten testen of het over is en dan kun je daarna en daarna gewoon adultvoer. Werkte bij Binkie perfect.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat niet meer zindelijk. Wat nu???

Bericht door Sandra W »

Blaasgruis of een blaasontsteking is natuurlijk ook altijd mogelijk. Toch is blaasgruis niet bij iedere kat na een aantal maanden verholpen door dieetvoer, mijn kater zal er bijvoorbeeld zijn hele leven gevoelig voor zijn en daarom altijd blaasgruisbrokjes moeten eten.

De bank en de deurmat zijn overigen beruchte plasplekken waar heel veel katten hun ongewenste plasjes op achter laten, net als kussens, de was en dekbedden. Dit is meestal omdat het lekkere zachte plekjes zijn waar ze een duidelijke voorkeur voor hebben of omdat het een duidelijke territoriummarkeerplek is, zoals de deurmat die de grens met de buitenwereld is. Hier is helaas niet zo veel aan te doen, behalve de dingen vervangen of chemisch laten reinigen en daarna zorgen dat ze er niet meer bij kunnen.

groeten,
Sandra
Gesloten