Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
DooleyKafka
Kitten

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door DooleyKafka »

Hmja, het ziet er alleen soms wat angstaanjagend uit; een enorme kater over zo'n krijsend klein kitten gebogen...dank je wel voor je antwoord in ieder geval, ben wat meer gerust nu!

Gisterenmiddag naar dierenarts geweest. Kafka heeft nu een zalfje voor zijn ogen en over een week hebben we een controleafspraak. Het was inderdaad geen kattenkrab, maar de dierenarts dacht in eerste instantie ook nog niet aan niesziekte omdat hij niet continu niest. Toch vind ik dat hij vrij vaak niest (een paar keer per dag). Als dit aanhoudt, zou het dan verstandig zou zijn eerder dan volgende week dinsdag terug te gaan naar de dierenarts? (sorry, weet dat dit laatste niet onder dit topic thuishoort!)

Groetjes,
Lisa
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Bij niesziekte is het aantal keren dat de kat niest niet belangrijk, want ook zonder niezen kunnen ze het hebben, dus ik vind het antwoord van je dierenarts een beetje vreemd.

Als de oogjes wateriger of snotteriger worden en het derde ooglid is te zien of het neusje begint vol te zitten met snot kun je inderdaad beter niet wachten tot dinsdag maar beter gelijk een antibioticakuurtje en eventueel een ander zalfje voor de ogen gaan halen. Je kunt dit het beste zien doordat je kittentje verkouden oogt en soms wat lusteloos wordt.

Om weer ontopic te gaan: zolang je kat boos is kun je ze beter niet samen alleen laten (vooral niet 's-nachts of als je wegbent), want heel soms wordt een kittentje toch doodgebeten. Dit is niet om je te laten schrikken, maar gewoon voor de zekerheid.

groeten,
Sandra
DooleyKafka
Kitten

Bericht door DooleyKafka »

Nog eventjes offtopic ;-) : heb dierenarts vanmiddag gebeld en ik mag morgen langskomen voor een antibioticakuur..vond het ook een beetje vreemd, inderdaad, heb al vaker gelezen dat een kat niet onophoudelijk hoeft te niezen om de niesziekte te hebben. En buiten dat heeft hij alle symptomen die je opnoemde (behalve wellicht lusteloosheid, hij is nog vrij speels en huppelt het huis door).

Tussen Dooley en Kafka gaat het overigens redelijk goed: vanmiddag kroop Kafka tegen Dooley aan en begon met zijn pootjes tegen zijn buik aan te duwen (geen idee hoe het heet, maar je weet waarschijnlijk wat ik bedoel!) en Dooley vond het allemaal prima. Later lagen ze samen te slapen. Helaas vond Kafka het wel weer nodig om een uurtje later achter Dooley's staart aan te gaan jagen, dus de vrede was van korte duur. Maar heb zelf het idee dat Dooley wel weet hoe ver hij kan gaan met zijn 'lessen in goed gedrag'.

Dank je wel voor je antwoorden; heb nog wat vraagjes op vlooiengebied, maar die zal ik in het juiste topic stellen!

Groetjes,
Lisa
Miert
Kitten

Bericht door Miert »

Goedemorgen,

Ik heb een klein probleempje.
En ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.
Mijn moeder heeft 2 katten, en ze heeft een aanloop kat. (alles is volwassen)

Nu willen we graag die aanloop kat naar binnen halen.
Aangezien de eigenaar van deze aanloop kat de kat teveel vond nadat ze er een hond bij kreeg.

(dat gaat vandaag gebeuren) Ik doe haar eerst in een apparte kamer.
Maar ik hoop dat jullie adviezen hebben.

het gaat op zich altijd wel goed, als de katten van m'n moeder buiten zijn en ze komen de aanloopkat tegen dan gaat het redelijk goed.
Wel wat blazen enzo, maar niks kwa vechten.

Graag advies,

Groetjes Miert
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

goed idee om haar apart te zetten en tot rust te laten komen.
zou haar toch zeker een tijdje apart houden, en dan wat geuren gaan uitwisselen.
dat kan je doen door dekentjes e.d. te wisselen, en de katten beurtelings langs de wangen te aaien.
na verloop van tijd kan er een hordeur tussen, of de deur op een klein kiertje.
dan is het ook tijd om lekkere hapjes te gaan geven in het zicht van elkaar.
als dit allemaal goed gaat, kan je de katten bij elkaar laten.
vooral niets overhaasten, anders ben je weer terug bij af.
succes ermee, en toppie van je moeder dat de poes bij haar welkom is!
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Ik gooi juist alles zo snel en zo lang mogelijk bij elkaar en laat het ze verder zelf uitzoeken. Uiteraard grijp ik wel in bij een gevecht en blijf ik er in het begin steeds bij, maar als ze alleen wat blazen en grommen laten ik ze verder hun gang gaan.

Ik doe dit nu ook met mijn twee nieuwe volwassen katten bij mijn twee "oude" volwassen katten en na een weekje van wat blazen en om elkaar heen draaien kan ik zeggen dat de acceptatie er is, maar dat ze nog geen vriendjes van elkaar zijn.

Zo zie je maar weer dat de meningen hierover heel verschillend zijn :-).

groeten,
Sandra
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

de methode van hoppa in de groep plempen hanteer ik eigenlijk alleen bij kittens.
bij volwassen katten vind ik mijn methode veel rustiger en prettiger voor de katten.
plus je kan maar 1 keer een eerste kennismaking hebben.
als dat niet goed gaat, heb je handen vol werk om de rust weer te herstellen.
Miert
Kitten

Bericht door Miert »

Ik ga vandaag alvast een hordeur kopen.

Ze is zo lief, en die katten van m'n moeder zelf, die kijken geen eens om aar die kamer waar de aanloper in zit.
Gelukkig is de aanloper geen vechtersbaas, dus dat is al een voordeel.

En als ik er ben gaat de deur open met de hor ertussen, en als dat goed gaat dan mag die ook open.

We zien het wel.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte.
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Ik heb bij mijn eigen volwassen katten gemerkt dat het helpt om ze tijdelijk wat extra eten te geven en de kachel wat hoger aan te zetten zodat ze loom en voldaan zijn en dus ook minder op elkaar reageren.

Persoonlijk denk ik dat het bij jullie katten allemaal wel erg mee zal vallen, maar vergeet niet dat deze kat nu ook echt op hun territorium binnen komt en dat kan toch wel een reactie geven van je eigen katten.

groeten,
Sandra
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Ik ben wel een voorstander van de benchmethode. Rustig kijken en ruiken. In de groep gooien had hier niet gewerkt.
Het kunnen ze soms een stelletje eikels zijn, maar over het algemeen doen ze het echt geweldig na de wenperiode. Voor de een een paar uur en voor de ander een paar maanden.
De ene kat stapt er zo tussen en de andere blijft angstig en voorzichtig.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
nona_toma
Lynx
Lynx

Bericht door nona_toma »

Hallo,

Ik heb nu een week een poes van 2,5 jaar bij mijn ex-kater van 10 maand gezet. Na zoveel verschillende informatie hebben we ervoor gekozen om de nieuwe poes eerst even in de gang uit haar reisbox te laten komen (bij haar toilet kwam ze uit) en later de huiskamerdeur open te zetten waarop mijn katertje direct ging snuffelen.
In het begin ging het moeizaam, zat ze bang onder het bed (per ongeluk glipte ze mee de slaapkamer in) en ook het eten ging moeilijk (brokjes luste ze niet kwamen we de volgende dag achter, natvoer gaat prima).
Inmiddels 1,5 week verder is er een hele vooruitgang. Ze slapen met zn 2en op de bank, bij ons op bed, krabben beide bij de krabpaal, eten samen.. dus een hele vooruitgang.. toch het volgende probleem:
Mijn katertje is lekker puberaal maar ook agressief naar haar toe. Soms besluipt hij haar stiekem, hij haalt dan zachtjes uit met zn poot (zonder nagel) en soms heeft ze het geen eens door. Maar de laatste dagen gaat het er steeds harder aan toe en word zij weer banger (terwijl ze lekker overal rondloopt en slaapplekjes heeft). Ik zag gister dat ze wat schrammetjes op haar neus had en vandaag ook een klein drupje bloed. Nu liggen ze weer lekker samen op de bank te slapen, maar wanneer het de kater ff niet uitkomt haalt hij naar haar uit.. ook als hij wil spelen begint zij meteen te grommen.. 's nachts zijn ze ook alleen en dat gaat prima.. Is het 'vechten' ook een periode, moet ik ze uit elkaar halen als het grommen echt een schreeuw word of moet ik ze laten? En wanneer houd die kater op haar weg te jagen als het hem uit komt?

Alvast bedankt,

Groetjes José
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
lvhesteren
Huiskat
Huiskat

Bericht door lvhesteren »

Mickey (kater, Pers) was 7 maanden toen Lady (poesje van 9 weken, Britse Korthaar) erbij kwam. Mickey accepteerde Lady niet en viel deze dan ook regelmatig aan.

Nu is Mickey 15 maanden en Lady 10 maanden, ze kunnen redelijk met elkaar overweg. Soms wast Mickey Lady en dan opeens bijt hij of andersom. Blijft dit gedrag? Lady schreeuwt het nog steeds uit dan.

Wel heeft Lady het gedrag van Mickey overgenomen om als de deurbel gaat of er komt bezoek zich onder het bed te verstoppen en pas tevoorschijn te komen als het bezoek weer weg is, terwijl Lady de eerste weken juist gek op bezoek was. Zal dit nog veranderen??

De fokker van Mickey heeft momenteel weer een nestje en graag zou ik er een poesje van nemen. Maar zou de derde ook weer aangevallen worden door Mickey en zich ook verstoppen onder het bed als er bezoek komt?

Graag jullie advies/ervaringen.

Greetz Lilian
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Gaat het er echt hard aan toe of is het meer om de rangorde te bepalen denk je? Ik weet niet of een extra kat nu verstandig is, omdat het nog niet helemaal super gaat en straks zit je met 2 boze katten die het op elkaar en op de nieuweling gaan afreageren....Meestal, is mijn ervaring ,is het een kwestie van weken dat ze elkaar hebben geaccepteerd, bij jou duurt het erg lang, dus ik zou niet snel weer een kitten erbij halen. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening op basis van de informatie die je geeft...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
lvhesteren
Huiskat
Huiskat

Bericht door lvhesteren »

Geloof dat het de rangorde is, maar ik heb een nieuwe krabpaal met speeltjes eraan gekocht en ze spelen er samen mee!!

Mijn probleem is niet dat de katten vechten, want zolang Mickey veel aandacht van mij krijgt laat hij Lady wel met rust.

Ik ben meer bezorgd dat omdat lady onder het bed duikt als de deurbel gaat of er komt bezoek, dat het kittentje dit over gaat nemen. Ik wil echt niet nog een kat die halve dagen onder het bed ligt.

Hoe zou ik Lady dit gedrag af kunnen leren??

Graag jullie reactie.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
tacuma
Panter
Panter

Bericht door tacuma »

Aangezien ik een beetje met mijn handen in het haar zit, zou ik graag tips en adviezen van jullie
willen krijgen. Sinds een week hebben we er weer een vierde kat bij: een Balinese dame van bijna
9 jaar oud, Koenda genaamd. Ze is dus ouder dan de drie ex-katers die we al hebben. In eerste
instantie leek het heel goed te gaan tussen dit viertal: de drie boy'tjes stoorden zich niet aan
haar, en er werd van hun kant niet geblazen of gegromd. Koenda zelf deed dat wel, maar bleef
verder rustig. (Ze is overigens ook gesteriliseerd.)

Na een paar dagen veranderde het al: Koenda rent hard achter de katers aan, en maakt ze
daarmee erg aan het schrikken. Gevolg: bange katers die zich verstoppen, of in een hoek gedreven
worden. Koenda gromt niet, heeft geen dikke staart, maar valt ze ineens aan. Het lijkt net of
ze heel graag contact wil, maar niet (meer) weet hoe. Ze is al die jaren alleen geweest, en dat
is blijkbaar ten koste van haar sociale vaardigheden gegaan. Ik laat haar nu maar even helemaal
niet meer bij de jongens, om weer wat rust te creëren. Feliway heeft weinig zin, omdat ze in
principe op de hele bovenverdieping kan komen. Zijn er andere trucjes om de (hernieuwde)
kennismaking beter te laten verlopen? Ik zou het heel erg vinden als ze toch weer weg zou moeten,
want het is verder een ontzettend lief en aanhankelijk meisje. Aan de andere kant wil ik het niet
ten koste van mijn drietal laten gaan... Tacuma is inmiddels zo bang voor haar, dat hij heel snel
de tuin inrent als hij haar stem alleen maar hoort. Bij Noah begint dat ook al.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Plaats reactie