Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Hallo,

Rosie (1,5 jaar) is sinds gisteren (misschien al eerder, ik was drie daagjes weg) niet zo lekker lijkt het. Ze eet weinig tot niets. Ze ruikt er even aan neemt een paar brokjes en loopt dan weer weg. Dit was gisteravond zo, vanmorgen, vanmiddag en vanavond. Vanavond heft ze wel een klein beetje blikvoer gegeten.
Normaal gesproken eet ze alles achter elkaar op. Ze is nogal gretig qua eten. Ik heb een klein beetje kots gevonden en een opgedroogde haarbal. Maar ik weet niet hoe lang die er al ligt.
Ze drinkt wel. Verder plast ze ook nog wel. Ze heeft misschien diarree maar dat kan ook de andere kat zijn.
Ze is ook lusteloos. Nu zou je kunnen denken dat het door het warme weer van dit moment komt, maar hier in huis is het leker koel de hele dag. Vliegen kijkt ze wel voor op, maar ze gaat er niet achter aan. De pluim aan een elastiekje was even interessant. Ze kwam er voor omhoog maar ging snel weer liggen.

Ik weet niet, ik heb er geen goed gevoel bij. Ze is anders dan anders. Ik dacht misschien was ze onwennig omdat wij drie dagen weg waren, maar dat had ze eerder nooit. Ze heeft wel vaker haarballen. Ik heb er al een gevonden, maar echt beter is ze niet. Kortom ze zit niet lekker in haar vel.

Ze kijkt me zo zielig aan. En ik wilde dat ze me kon vertellen waar ze last van heeft...Hoe lang moet je zoiets aanzien?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Sandra W »

Dit moet je niet aan zien, want ziek zijn in deze hitte is dieren al snel fataal. Morgen direct naar de dierenarts gaan dus! Sterkte en laat je ons weten hoe dit verder afloopt?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door rieneke »

inderdaad morgen gaan, dit zou ik niet langer aankijken! straks zit je in het weekend met een doodzieke kat, en ben je een klein vermogen kwijt.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Ben net bij de buren geweest. Zij hebben maandag en dinsdag eten gegeven. Sinds kort eten Rosie en Spencer naast elkaar in plaats van in een aparte kamer. En ik had gevraagd of ze wanneer ze het eten gaven, nog even er bij wilden blijven om te kijken of Rosie niet het eten van Spencer eet of andersom (alhoewel van het eerste eerder sprake is vaak). Zij heeft Rosie wel zien eten. Maar ze hebben niet gewacht tot het hele bakje leeg was. In principe is ze dus pas sinds woensdag niet helemaal lekker.

Rosie is nu alweer wat levendiger. Is buiten in de (afgesloten) tuin. Maar ik hou het goed in de gaten! Ik geef haar vanavond nog een keertje te eten en morgenochtend. Als dat nog steeds niet gaat zoals gewoon dan neem ik contact op met de huisarts. Kun je ook zelf de temperatuur opnemen met een thermometer die wij mensen gebruiken (met een beetje vaseline)? Bedankt trouwens voor jullie snelle reactie. Ik ben me er van bewust dat ik niet lang moet aankijken, maar dan gewoon moet handelen. Beter een keer te veel naar de dierenarts dan te weinig.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Hilda »

Temperatuur kan je zelf opnemen met een gewone thermometer.Beetje vasaline eraan en zorgen dat je kat een beetje rustig blijft liggen(even met 2 man doen).
Hier zijn ze ook suf en sloom van het weer en eten ze ook minder maar je kent je eigen kat het beste.Misschien even een extra lekker blikje met vlees halen en dit vermengen met lauw water...Als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt niet te lang wachten met een dierenartsbezoekje.Beter een keer te vaak inderdaad dan jezelf voor je kop slaan als het wel fout gaat.
Is ze tegen de avond als het begint af te koelen nog steeds zo sloom?Hier beginnen ze nu tot leven te komen en jagen de hele tuin door achter vliegebeestjes aan.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Gisteravond nog een klein beetje blikvoer gegeven met water. Dit heeft ze opgegeten.
Vanmorgen vond ik een hele grote haarbal. Ik schreef al dat ze die wel vaker heeft (Spencer nooit) en
deze was echt heel groot! Lang en dik. Ze at nu ook al beter van haar brokjes. Dus ik denk dat dat het is geweest.
Maar zo had ik haar nog nooit gezien, vandaar dat ik ongerust was. Bedankt voor het meedenken!

Groetjes!
Liefs Piekje
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door rissie »

Als ze nou steeds van die grote haarballen heeft kan je ook bij de diernarts van die speciale haarballenpasta halen.

Bij mij thuis scheelt het echt een jas. Geen haarballen meer, en geen spugende katten. (ik vind het altijd zo zielig)
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door jobey »

misschien is het inderdaad een combi geweest van een haalbal en het warme weer
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Hmm, nu heeft Rosie het weer sinds donderdag. Ze eet kleine beetjes, sinds vanmorgen niks, ook de lekkere dingen niet. Ze is lusteloos, slaapt veel, vindt spelen niet interessant. De vorige keer leek het een dikke haarbal te zijn geweest. En is het na een paar dagen over gegaan. Ze ging weer steeds meer eten. Toen heeft ze ook niet gehad dat ze helemaal niks at. Heb gisteren haarbalpasta gegeven. Vannacht rond half twee kwam ik thuis en lag ze te slapen en keer bijna niet op of om. Vanmorgen wil ze niks.

Ik heb dus nu wel een afspraak gemaakt met de dienstdoende dierenarts dit weekend. Kreeg een verschrikkelijk onverschillige dierenarts aan de lijn, van weinig woorden :twisted: en hij zei ook nog: "Dan had je beter gisteren kunnen gaan". Nee, duh, maar goed dat is achteraf geklets. Tuurlijk heeft hij gelijk, maar ik kies er bewust voor nu te bellen en niet af te wachten.

Maar goed ik kan om 15:45 bij hem langs met Rosie. Ik hou jullie op de hoogte! Nog tips voor vragen aan de dierenarts of andere tips?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Hilda »

Dierenartsen kunnen soms inderdaad erg stug zijn...bah.
Geen tips maar wil je wel even sterkte wensen vanmiddag.
Ik hoop dat het iets onschuldigs is en dat ze snel weer de oude is.
Groetjes Hilda
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Dankjewel Hilda! Ik vind het echt vreselijk haar zo te zien...:sad:
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Net terug van de dierenarts. Niet echt wat gevonden. Ja, dat ze buikpijn had. Ze heeft pijnstilling gekregen en wanneer het morgen nog niet beter gaat. In de zin van nog niet eten, nog steeds lusteloos en bijvoorbeeld overgeven, dan moet ik morgen weer contact opnemen, want dan moet ze vocht toegediend krijgen. Ze had tot nu toe alleen donderdag overgegeven, maar toen we net thuis kwamen moest ze overgegeven. Alleen maar vocht. Ik hoopte op een haarbal....
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door rieneke »

he bah, ik hoop dat je meisje snel weer opknapt!
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Hilda »

Hoe is haar ontlasting?
Mijn Tommie was laatst echt ziekig maar die was heel erg in de diaree.
Na dat hij 2 dagen lichtverteerbaar voedsel gegeten had werd het snel beter,misschien een idee om een zakje ID (dat is de blikvoer van Hills)voer te prakken en haar een beetje te dwangvoeren want ze verzwakken zo snel als ze een aantal dagen niet eten.
Je kan er dan ook wat water door doen zodat ze vocht binnenkrijgt.
Bah zo vervelend als ze zich niet lekker voelen...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een heel goed idee. Je kunt ook blikjes van A/D van Hill's geven, die vinden de meeste katten heerlijk en dat is echt krachtvoer als ze ziekjes zijn en niet willen eten.

groeten,
Sandra
Gesloten