Twijfels over gezondheid

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Twijfels over gezondheid

Bericht door Mairi »

Hallo,

Ik stond net op en als normaal zoek ik even de katten om ze te begroeten.
Ik kwam beneden en zag een van onze katten, Duckie liggen. Toen ik haar zag liggen, kreeg ik meteen een slecht gevoel.
De manier waarop ze lag en keek beviel me niet, helemaal niet zoals Duckie is.
Haar ogen zijn beetje half open en ze kijkt wazig. Ik heb gekeken op de website voor oogziektes,
maar zo snel kon ik daarvan nog niks herkennen. Ook lijkt ze me nogal slap,
ze beweegt niet meer zo levendig als normaal en ze is nogal traag van doen.

Duckie is hier bij de katten best hoog in 'rang' zeg maar en toen ik een bakje brokjes gaf wilde ze wel eten.
Maar toen snauwde Pruts naar het oog van Duckie en Duckie ging opzij, wat ze normaal niet zou doen.
En toen ging ze naast het bakje zitten en ze zag er nogal zielig uit.

Ja, ik kan geen duidelijke symptomen noemen, maar mijn gevoel erover is gewoon slecht.
Heeft iemand dit ook wel eens bij zijn/haar kat? En wat doe je dan?
... En zou iemand ook nog op een of andere manier een idee hebben van wat het kan zijn?

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfels over gezonheid

Bericht door tacuma »

Vermoedelijk moet je het niet in een oogprobleem zoeken, maar eerder in een beroerte of
uiting van een of ander ziektebeeld. Z.s.m. contact opnemen met je dierenarts, en het
verhaal daar doen, in het belang van Duckie!

Sterkte in ieder geval.
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Twijfels over gezonheid

Bericht door rieneke »

er is duidelijk iets aan de hand met je kat.
ik zou vandaag nog naar de dierenarts gaan!
laat je het vervolg nog even weten?
beterschap voor duckie :smile:
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Twijfels over gezonheid

Bericht door Mairi »

Hoihoi,

Ik ben vanochtend gaan werken en kijk nu weer even hoe het met Duckie is.
Het is nog steeds hetzelfde als vanochtend eigenlijk. Maar ik kwam erachter dat er vannacht is gevochten in ons huis.
(dat gebeurt wel vaker.. vreemde katten komen te graag op bezoek) Kan het zijn dat ze daar van gewoon moe is?
Of kan het zijn dat ze gewoon niet lekker in haar vel zit?
Want ik zie eigenlijk niet zo snel dat ze lichamelijk niet gezond is. Ze eet/drinkt en wast zichzelf nog steeds.
Ook loopt ze nog gewoon rond.

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfels over gezonheid

Bericht door tacuma »

Helaas vechten mijn katten ook wel eens met andere katten, als ze de kans krijgen, maar
sloom worden ze daar zeker niet van, eerder opgefokt en onrustig.

Als ik jou was, zou ik telefonisch contact opnemen met de dierenarts; als jij beschrijft wat
er precies aan de hand is, kan de dierenarts goed genoeg inschatten of je wel of niet langs
moet komen, of misschien heeft hij (of zij) wel advies voor je. Wel doen hoor, want een
kat kan razendsnel achteruit gaan!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Shaz »

Ik zou in jouw geval geen moment wachten en de dierenarts bellen voor een afspraak! Katten laten niet snel zien dat ze ziek of gewond zijn dus juist die kleine tekentjes kunnen al een reden zijn om je kat eens na te laten kijken. Ik ga zelf liever een keer te vaak dan een keer te weinig.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Mairi »

Hoi!

Om even terug te komen op Duckie.. Ze is nu eigenlijk weer normaal :)
Het was blijkbaar van de warmte dat ze zo was. (heb mijn vriend ook nog om raad gevraagd)
Had mn handen een paar keer onder de kraan gehouden en haar geaaid. Dat vond ze (in tegenstelling tot normaal) wel fijn, als afkoeling! Hopelijk heeft ze er niet meer teveel last van deze zomer.
Bedankt voor de antwoorden.

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Admin »

Katten kunnen over het algemeen heel goed tegen de warmte. Sommige gaan dan zelfs nog in de vensterbank in de zon liggen.

Een lusteloos of lethargisch gedrag bij warmte kan duiden op HCM (hypertrofische cardiomyopathie), wat een verdikte hartspier is. Het is wellicht een goed idee de kat daar eens op te laten controleren. Voor meer berichten over HCM kun je hier op het forum zoeken naar cardiomyopathie.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door tacuma »

Mij bekruipt de vraag waarom je hier eigenlijk advies vraagt over de gezondheid van je kat,
als je alle (goedbedoelde!) adviezen toch in de wind slaat. Bellen naar de da kost je alleen
een telefoontje, hoor...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Mairi »

tacuma schreef:Mij bekruipt de vraag waarom je hier eigenlijk advies vraagt over de gezondheid van je kat,
als je alle (goedbedoelde!) adviezen toch in de wind slaat. Bellen naar de da kost je alleen
een telefoontje, hoor...

Groeten van Laura.
Hee Laura,

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje eng om Duckie nu mee naar de dierenarts te nemen,
omdat ik liever niet alleen ga. (mijn ouders zijn een paar dagen weg)
Ik weet dat alle adviezen goed bedoeld zijn en ik vind het ook lief dat mensen erover willen nadenken en antwoorden.
Het feit dat ik niet meteen heb gedaan wat het advies is wil niet zeggen dat ik ondankbaar ben of er niks mee doe.
Ik heb dan ook liever niet meer dat je dit soort opmerkingen naar me maakt. Mocht ik er nog eens voor in aanmerking komen, hou het dan alsjeblieft voor je.

_______________________________

Duckie gedraagt zich nu weer volkomen normaal :) Ben ik ontzettend blij om.
Toch hou ik haar nog een paar daagjes goed in het zeil.

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door rissie »

Mairi schreef:Ik heb dan ook liever niet meer dat je dit soort opmerkingen naar me maakt. Mocht ik er nog eens voor in aanmerking komen, hou het dan alsjeblieft voor je.
Ik denk dat Laura reageert als een echte kattenlief hebber en niet als een aanval naar jouw.
En als jij ook een echte katten liefhebber bent, dan hoef je je hierdoor niet aangesproken te voelen.
En het is en blijft een openbaar forum, en iedereen mag zeggen wat ie denkt.

Maar ik ben blij dat ducky zich weer normaal gedraagd, maar hier nog een katten liefhebber, als je ouders terug zijn ga toch even naar de DA.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door rieneke »

mairi, ik vroeg me hetzelfde af als laura, maar nu je het hebt uitgelegd begrijp ik het beter :smile:
ik weet niet of je ouders vaker een paar dagen weggaan, maar het is denk ik wel goed om af te spreken wat te doen, als de kat weer een zieke indruk maakt. dat je de dierenarts belt voor advies bijvoorbeeld.
als je het eng vindt om alleen te gaan, dan kan je ook de dierenambu vragen voor jou met de kat naar de dierenarts te gaan.
ik ben blij dat het weer goed gaat met je katje!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Sandra W »

Ik had ook dezelfde gedachte: "waarom advies vragen als je er toch niets mee doet", dus ik vind de reactie van Laura (Tacuma) heel normaal. Jouw reactie vind ik, hoewel wel begrijpelijk na je uitleg, niet echt vriendelijk te noemen. Dus ik zou je eigen advies om het voor je te houden eerst maar eens zelf ter harte nemen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Piekje »

Nou, dan kunnen jullie hetzelfde zeggen tegen mij. Ik ben ook niet meteen naar de dierenarts gegaan, ondanks jullie goed bedoelde adviezen. Ik denk dat iemand zelf het beste kan inschatten hoe zijn of haar kat zich gedraagt of wat de kat laat zien of dat normaal is.
In deze situatie heeft TO jullie adviezen aangenomen/gelezen maar ook thuis naar haar kat gekeken welke zich weer redelijk normaal gedroeg. Kan toch? Ik vind het zelf dan ook een beetje raar om iemand dan meteen ondankbaar (zij het niet letterlijk in die bewoordingen) te noemen, want volgens mij is ze dat helemaal niet! Ik had mij eerlijk gezegd ook aangevallen gevoeld door de opmerking van Laura. Welke overigens misschien ook niet zo bedoeld is, maar ja dit is nou eenmaal internet en we kunnen hier geen emoties ed. aflezen...
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Twijfels over gezondheid

Bericht door Sandra W »

Tja Piekje, bij jou had ik inderdaad ook hetzelfde gevoel. Persoonlijk had ik het risico niet genomen bij deze hitte, maar had ik direct de dierenarts gebeld en was ik langs gegaan, maar ja, daar is niet iedereen hetzelfde in. Ook al ken je dan je kat het beste van iedereen, onderschat de enorme kennis en ervaring van de mensen op dit forum niet, die alleen maar willen dat iedere kat gezond en gelukkig is en vandaar uit hun adviezen geven.

groeten,
Sandra
Gesloten