Van Sabbelen naar Knabbelen...

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Muizenis »

Hoihoi!

Alle 66 onderwerpen en titels doorgekeken en sommige uitgebreid gelezen maar ik kan HET niet vinden. De kleintjes zijn nu ruim 3 weken oud en hebben tandjes. Dit lijkt me voor Joyke niet prettig.... :roll: Ik denk dus dat het tijd is om op brokjes over te gaan stappen. Ik wil de kleintjes, net als Joyke en Sofie, aan harde brokjes laten wennen omdat dit beter is voor hun tanden (tegen tandsteen) maar hoe pak ik dit aan? Gewoon kittenbrokjes neer zetten en maar laten gaan? Weken in warm water? Of eerst toch zacht kittenvoer en dat mengen met brokjes? Of zachtvoer met Brinta en nog even wachten met brokjes? En daarbij... Joyke eet nu alles wat los en vast zit. Als ik eten voor de kleintjes neerzet zal zij daar zeker het leeuwendeel van inpikken! Hoe vaak moet ik de kleintjes van eten voorzien? Kortom; ....een hoop vragen!

Groet, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door rieneke »

ik zou nog een weekje wachten, en dan beginnen brokjes geweekt in warm water aan te bieden.
zeker geen brinta geven, daar hebben de kleintjes niets aan.
en laat moepoes maar lekker mee eten, dat kan ze nu wel gebruiken.
tandjes of niet, het zogen zal ondertussen nog wel even doorgaan.
mijn miep heeft haar kittens 12 weken gezoogd voor ze het zat werd.
het is trouwens een fabeltje dat brokjes goed zijn tegen tandsteen.
integendeel, het zetmeel uit de brokjes zet zich af op de tanden.
mensen hebben een enzym in hun speeksel om dit weer tegen te gaan, katten niet.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Muizenis »

Het is hard gegaan... komende nacht is het 6 weken geleden dat de kleintjes zijn geboren. Nog 3 weken en dan vliegen ze uit... Op 2 na Jessy, de witte odd-eyed en Pebble, het "Villa Kakelbontje" van het stel. Pebble betekent kiezelsteen in het engels en dat zijn precies haar kleurtjes, vandaar! Toen ik werd geboren keken er al twee katten toe, Golliwog en Doeschka, daarna altijd katten om me heen gehad. Ik dacht dus wel het een en ander over die wonderlijke schepseltjes te weten... NIET DUS! Joyke heeft me een "Stoomcursus KAT in 6 weken" gegeven! De belangrijkste les is wel geweest dat het zich allemaal wel vanzelf regelt wanneer je als mens je er maar niet mee bemoeit. Dit was de eerste keer dat ik met een nestje te maken kreeg. Al mijn katten kwamen uit het asiel of kreeg ik met 8 weken. Dat hele jonge grut was ik totaal niet gewend! Op een bepaalde manier vond ik het zelfs een beetje eng. Zo klein, kwetsbaar en totaal afhankelijk.. En natuurlijk de verantwoordelijkheid. Zo terugkijkend een hele mooie en intense ervaring! Nadat Joyke + kroost de slaapkamer hadden ingenomen was het een tijdje rustig. Allemaal tevreden! Totdat... ik de eerste vlooien ontdekte. Mama Joyke en Tante Sofie hebben allebei druppeltjes gehad dus ik was toch wel verbaasd dat er vlooien op de kleintjes rondliepen. Stofzuigen en kammen was drie weken lang de enige remedie. Maar die krengen zijn taai en vooral hardnekkig. Vangen met de kam en laten zwemmen bleek het beste te werken maar ze uitroeien lukte niet. Gisteren dan eindelijk de kittenpipetjes van Stronghold toe kunnen dienen evenals een wormenkuur tegen de lintworm. Nu, na 24 uur, de kleintjes uitvoerig bekeken en weer gekamd. Ze zijn VLO-VRIJ!!!!! Soms moet je je er toch wel een beetje mee bemoeien... Ook de overstap van moedermelk naar brokjes is goed verlopen. Natte brokjes en droge brokjes neergezet. Ze kozen bijna allemaal voor de droge brokjes, alleen het katertje had er nog geen zin in. Nu eten ze inmiddels allemaal brokjes en af en toe sabbelen ze nog bij Joyke. De afspraak voor sterilisatie van moeder en tante maak ik volgende week. Want... hoe geweldig deze ervaring ook is geweest; Ik wil nooit meer een nestje! Ik ben blij dat "mijn" kleintjes een goed thuis gaan krijgen maar helaas zijn er teveel katten waar dit niet voor opgaat... iets wat ik op deze site niet uit hoef te leggen want dan "preek ik voor eigen parochie".

Groetjes, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Shaz »

Muizenis schreef: De afspraak voor sterilisatie van moeder en tante maak ik volgende week. Want... hoe geweldig deze ervaring ook is geweest; Ik wil nooit meer een nestje! Ik ben blij dat "mijn" kleintjes een goed thuis gaan krijgen maar helaas zijn er teveel katten waar dit niet voor opgaat... iets wat ik op deze site niet uit hoef te leggen want dan "preek ik voor eigen parochie".
Groetjes, Pauline :cathappy: :thup:
Wat geweldig om te lezen! Het is een ervaring waar je enorm veel van geleerd hebt blijkt wel uit je stukje, maar ik ben vooral heel blij dat je het bij deze ervaring laat.
Je hebt in ieder geval veel wijsheid om hier met andere mensen te delen ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Muizenis »

Afspraak is gemaakt... voor de tweede keer! Dit nest had er eigenlijk al niet mogen komen. Maar zoals ik weken terug al op mijn Hyves-blog schreef: Katten zijn slim, krolse katten zijn gehaaid! En dan helemaal als je een dametje ala Joyke hebt... :oops: ! Ze ontsnapte twee dagen voor ze "geholpen" zou worden... en kwam twee dagen daarna zwanger terug, te laat voor de katten morning-after-pil! Over driekwart jaar komt er weer een afspraak bij de DA... dan voor Jessy en Pebble... misschien moet ik die nu ook al vast vastleggen...! Zoals ze in Engeland zeggen; "Once bitten, twice shy!". :lol:

Groetjes, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Muizenis »

De meisjes zijn "geholpen". Bij Sofie ging het probleemloos maar Joyke bleek een met vocht gevulde cyste bij een van haar eileiders te hebben die ze meteen verwijderd hebben. De cyste hadden ze bewaard om 'm te laten zien. Het had iets weg van een hele dikke blaar. Ongeveer zo groot als een ping-pong balletje. Zéér apart! De eerste dag waren ze uiteraard nog een beetje suf maar op woensdag ging Joyke al weer de kleintjes zogen. Ik had verwacht dat dat na de operatie wel afgelopen zou zijn maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Ik vraag me trouwens af of de kleintjes het nog wel nodig hebben... ze eten alle 5 tenslotte al zelfstandig. Waarschijnlijk vinden ze het gewoon nog effe fijn om lekker bij mama te liggen :lol: Ik wacht met gemengde gevoelens op dertien augustus... dan gaan er drie weg :-( Ik ben zeer benieuwd hoe de achterblijvers gaan reageren... Joyke drie kindjes kwijt.... Jessy en Pebble broertje en twee zusjes kwijt... Alleen Sofie zal het minder "erg" vinden want die begint zich steeds meer af te zonderen van de rest. Alleen bij bij komt ze nog om een knuffel te halen... zelfs haar grootste hobby, eten, lijkt haar niet meer te ineresseren. Wederom... ik wacht het wel af en vertrouw er op dat het allemaal wel goed gaat/zal komen.

Groetjes, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Muizenis »

De meiden hebben het gewonnen! Het verzet van mijn kant is gebroken... ze mogen in de slaapkamer :roll: Keer op keer beneden aan de deur het gekrabbel en het ozo klagelijk miauwen van een vierstemmig kattenkoor heeft me "om" gekregen. En eerlijk gezegd... ik vind het eigenlijk best gezellig! Meestal ga ik eerder naar boven om nog even te lezen of te "cryppen" Binnen drie minuten zijn Jessy en Pebble van de partij. Doorgaans niet veel later gevolgd door Joyke. Sofie blijft meestal nog even beneden om de etensbakjes op "écht leeg" te controleren... ;-) Uiteindelijk ligt ook zij boven in de slaapkamer. Niet op het bed, nehhh, naast me op de grond! Joyke neemt via het bed de sprong naar de strijkplank vanwaar ze een goed uitzicht heeft op haar dochters die zich met mijn onder het dekbed bewegende voeten aan het vermaken zijn :lol: Na een tijdje vindt Joyke het dan wel weer genoeg geweest en springt ook zij op bed. Dochters worden, niet altijd zonder tegenspartelen, zeer grondig gepoetst. Gisteravond was dat dus weer het inmiddels bekende ritueeltje. Er was echter een kleine verandering.... Ik had het licht uitgedaan en het gespin werd steeds luider en een ander geluid dat ik al een tijdje niet gehoord had nam de boventoon. De kleintjes lagen weer te sabbelen bij Joyke! 11 Juni geboren, vier en een halve maand oud dus, en nu weer proberen te drinken bij moederpoes. Ze eten verder compleet zelfstandig, Pebble is degene die van de vier het hardste om eten miauwt. Zo klein maar met een aantal decibellen in haar keel waar je U tegen zegt.... :shock: en met een perfecte ingebouwde klok die niet aan zomer of wintertijd doet... Het mekkeren om eten begint nu bijna klokslag 5 uur in plaats van 6 uur! Komt dit vaker voor, het weer opnieuw gaan zogen van kittens? Joyke leek het wel prima te vinden en heeft ze niet weggejaagd.

Groetjes, Pauline

:cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Admin »

Dit topic is van een vraag over brokjes uitgemond in een verslag van de ontwikkeling, vandaar dat het topic is verplaatst naar het Café.
:moved:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Muizenis »

Nog even, meer precies op 11 december, zijn Pebble en Jessy een half jaar oud! Twee zeer ondeugende poezendametjes in spé! Sabbelen doen ze nu niet meer maar knabbelen... vreetmonstertjes zijn het! Maar ze gebruiken dan ook erg veel energie. Energie die ze hard nodig hebben om te groeien, te spelen... Kortom: "Om de kat uit te hangen!" En daar heb ik een probleem ontdekt. De kleintjes hebben meer eten=energie nodig dan hun moeder en tante. Wanneer ik brokjes neerzet dan eten Joyke en Sofie zich tonnetje rond en blijft er te weinig voor de kleintjes over. De enige maaltijd die ik ze gecontroleerd kan geven is om zes uur 's avonds als ze met hun vieren een blikje natvoer krijgen. Ca. 100 gram per kat. De droge brokjes die ze overdag krijgen eten ze niet tegelijkertijd op. De kleintjes eten er een beetje van en gaan dan weer spelen of slapen. Wanneer ze dan later terugkomen voor de rest zijn Joyke en Sofie al op roverspad geweest.... Vaak geef ik dan toch weer extra brokjes aan de kleintjes want die hebben het nog echt nodig. Als ik dan even niet oplet wordt dat gelijk weer ingepikt door... En zo zit ik in een cirkeltje. Hoe kan ik dit het beste doorbreken? Ik kan niet de hele dag 'brokjes-agent' spelen... :roll: Het natvoer wordt trouwens met veel gegrom door de kleintjes bewaakt, daar krijgen Joyke en Sofie geen hapje van! Ik heb Jessy zelfs Sofie al eens een haal zien geven toen die zich te dicht bij het schaaltje van haar waagde :eclap: Hoe kan ik de kleintjes extra eten geven zonder dat dat afgejat wordt? En misschien nog wel belangrijker... hoe voorkom ik daarmee dat Joyke en Sofie door dat brokjes jatten tientonnertjes worden :icon_shifty: ! Eigenlijk zou het nu van "Sabbelen naar VERANTWOORD Knabbelen" moeten heten... ;)

Groet, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Van Sabbelen naar Knabbelen...

Bericht door Sandra W »

Laatst gaf Rieneke een hele goede tip: zet de kittenbrokjes de hele dag in een doos of kist met een opening die zo klein is dat de kittens er wel in en uit kunnen en de volwassenen niet. Zo krijgen zij voldoende bouwstoffen binnen, hoef jij geen agent meer te spelen en worden de volwassen katten niet tonnetje rond, iedereen gelukkig dus :grin:.

groeten,
Sandra
Gesloten