Mijn kattin is allergisch...??

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
lookielookies
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2008 22:26

Mijn kattin is allergisch...??

Bericht door lookielookies »

Hoi

Vorige week merkte ik kale plekken op de achterpoten van een van mijn kattinnen (6j). De dierenarts deed een bloedonderzoek, waaruit bleek dat het om een allergie ging. Ze gaf de kat een cortisone-injectie.

(De bloedwaarden waaruit dit bleek, gaven '16' aan, waar een gezonde kat niet boven '1' uitkomt.)

Een week eerder waren we overgeschakeld op nieuwe droogvoeding (voor oudere katten). Mijn eerste reactie was dat daar de oorzaak lag, maar ik weet ook dat een allergie plots kan ontstaan, en dat er niet noodzakelijk een 'nieuw' element moet zijn.


De dierenarts raadde me aan over te schakelen op Royal Canin Sensitivity of Hypoalergenic voeding. (Dat dit goede voeding is, daar twijfel ik niet aan, met zo'n prijskaartje! :???: )
Het alternatief is dat mijn kat elke 2-3 maanden een cortisone injectie zou moeten krijgen.


Begrijp me niet verkeerd: voor de gezondheid van mijn katten, is geld van geen belang. Wat me een beetje argwanend maakt is het feit dat mijn dierenarts me vertelt dat ik die voeding niet in de winkel of apotheker kan vinden, maar bij haar moet kopen. Lucratief handeltje, lijkt me dat....




Ik vroeg me af of het niet zinvoller zou zijn terug over te schakelen op het 'oude' voer (Whiskas droogvoeding). Stel dat de allergie helemaal niet voedsel-gebonden is?

Tijdens mijn zoektocht naar info, las ik dat het mogelijk is om te ontdekken welke stof precies het probleem veroorzaakt. (Mijn katten leven binnenshuis, wat de mogelijke oorzaken gelukkig beperkt).
Meer info over zo'n bloedtest vond ik eigenlijk niet, en mijn dierenarts heeft er niet over gesproken.


Met deze nieuwe voeding zouden we wéér een nieuw element aan de omgeving toevoegen. Dat lijkt me voor een kat die gevoelig is voor allergie toch niet zo'n goed idee... Ik vraag me af of het niet beter is alles bij het oude te laten. Uiteindelijk ging dat al 6 jaar goed.


Is er iemand die ervaring heeft met katten en allergie, of iets meer weet over zo'n bloedtest en/of aangepaste voeding? Alle info is welkom!
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Mijn kattin is allergisch...??

Bericht door rissie »

Als ik je 1 advies mag geven vraag naar een second opinion bij een andere dierenarts.
Vooral als ze probeerd je haar voer aan te smeren, want het RC voer is overal te krijgen.

Ik zou gewoon kijken wat een andere dierenarts zegt.

En wat je ook zou kunnen proberen is kvv, kant en klaar vervoer voor de kat.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kattin is allergisch...??

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat ik het hier niet mee eens ben. Het is namelijk zeer gebruikelijk dat een kat met allergie op Sensitivity of Hypoalergenic brokjes worden gezet door de dierenarts om te zien of het inderdaad voedselallergie is of een andere allergie.

Dit is inderdaad een variant van Royal Canin (of een ander merk) dat alleen via de dierenarts wordt verkocht en dus niet bij een dierenwinkel en dergelijken. In dit geval is er dus zeker geen sprake van geldklopperij en hoef je om die reden geen second opinion te vragen bij een andere dierenarts.

Uit jou beschrijving zou er verder inderdaad sprake kunnen zijn van voedselallergie (dat zich soms heel langzaam opbouwt), maar ook bijvoorbeeld vlooienallergie (daar is soms maar 1 vlo voor nodig om de druppel te zijn), dus het is nog even een tijdje afwachten of je kat door dit dieetvoer minder last van haar allergie krijgt.

Trouwens als je geen dieetbrokjes wilt geven kun je ook op vers rauw vlees (barfen) of Carnibest overstappen, dat werkt ook vaak heel goed bij voedselallergie. Maar dan moet je je wel eerst goed laten voorlichten (zeker als het het streng doet), zodat je kat geen tekortten oploopt.

groeten,
Sandra
pokeko
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2008 15:56

Re: Mijn kattin is allergisch...??

Bericht door pokeko »

lookielookies schreef:Is er iemand die ervaring heeft met katten en allergie, of iets meer weet over zo'n bloedtest en/of aangepaste voeding? Alle info is welkom!
Sinds bijna een jaar heb ik de kat van mijn vorige buren,ik kon het niet meer aanzien dat ze niets aan het beestje deden.Ze brak bij mij in huis in om het nierdieet van mijn kat te eten,ze had zo'n honger.Ze zat stijf onder de oormijt,was verwaarloosd en erg ondervoed,na veel verzorging bleef het krabben toch, en ze gaat door tot haar huid stuk is. Er zijn hele flesjes surolan doorgegaan,op een gegeven moment hielp ook dit niet meer.We hebben pas eerst een algemeen bloedonderzoek gedaan,hier kwam allergie uit, en vorige week een specifiek bloedonderzoek naar eventueel allergieën,zodra ik wat weet zal ik je mailen wat het advies van mijn dierenarts is,ze heeft haar tweede prednisonspuit gehad,dus nu is alles rustig,ook haar gedrag want ze werd gék van de jeuk,vloog hierdoor mij regelmatig aan.We hebben echt haast een jaar lopen tobben met het beestje,en nu dus nog,ook carnibest uitgeprobeerd,maar ze lust dit echt niet.Allerlei dingen heb ik dus ook al uitgeprobeerd.Jij ook heel veel sterkte want ik weet hoe machteloos je je voelt,Pokeko
Gebruikersavatar
Snokkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2006 16:50

Re: Mijn kattin is allergisch...??

Bericht door Snokkie »

Ik ben het deels wel met Sandra eens. Mocht het een voedselallergie zijn, dan kun je dat alleen bepalen met een zogenoemd eliminatie-dieet. Dat kun je zelf maken (laat je even goed voorlichten door je dierenarts). De brokjes van Royal Canin hebben volgens mij hetzelfde effect. Dat zul je wel minstens 6 weken moeten geven, voor je weet of het effect heeft (dan dus geen brokjes of snoepjes erbij geven!). Voordeel van het zelfgemaakt eliminatie-dieet is dat je weet voor welk ingredient jou kat allergisch is. Als je voer kunt vinden zonder dat ingredient, dan kun je dat geven.

Ik ben trouwens wel benieuwd wel bloedonderzoek de dierenarts heeft gedaan. Weet je dat?
Kleine muisjes hebben kleine wensjes,
geroosterd brood met gestampte mensjes!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Mijn kattin is allergisch...??

Bericht door Leonie89 »

lookielookies schreef: De dierenarts raadde me aan over te schakelen op Royal Canin Sensitivity of Hypoalergenic voeding. (Dat dit goede voeding is, daar twijfel ik niet aan, met zo'n prijskaartje! :???: )
ik val hier even binnen..
royal canin is duurder dan bijv. wiskas.. maar......
van RC heeft je kat minder nodig per dag omdat het geconcentreerder is.. je hoeft dus minder voer te kopen.. verder poepen ze er ook minder door, dus minder kattengrind.. nog een positief ding.. Rc geurt niet zo sterk, wij merken niet eens dat het er staat..
je zou dus kunnen zeggen dat het evenveel kost..
ik wens je heel veel succes met je kattin..
Gesloten