Kat buiten of niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Mollsvine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2008 06:40

Kat buiten of niet

Bericht door Mollsvine »

Hallo,

Even kort de situatie schetsen:

zomer 2003 - september 2006: kat kon binnen en buiten
september 2006 - heden: enkel binnen (niet meer buitengeweest!)

Is het nog zinvol met deze (gecastreerde) kater buiten te komen (leiband?) of hem op zichzelf terug buiten te laten nadat hij al 1.5 jaar binnenzit?

Probleem is dat hij niets anders doet dan eten en slapen, met als gevolg dat hij een serieuze (in omvang) kater geworden is...

Thx
Mollsvine
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat buiten of niet

Bericht door sandy »

Je kan m best binnen houden dat is het probleem niet.
Maar dan moet je wel zorgen voor veel speelmogelijkheden en vooral zelf veel met je kat spelen zodat hij toch in beweging blijft :smile:
Een tuigje vinden de meeste katten die het niet gewend zijn niet erg geslaagd dus daar zal hij ook aan moeten wennen.
Onze kater wil er tegenwoordig telkens vandoor wat ik absoluut niet moet hebben(heeft zelfs een keer een virus mee naar huis genomen waar Buffy ziek van is geweest)dus hij mag ook in de tuin maar aan een tuigje, en het went zo zachies aan wel dus het kan wel.
Hij is ook nooit een tuigje gewend geweest, alleen zal je er daarmee wel bij moeten blijven omdat ze zichzelf nogal is in de knoop lopen :lol:
Als hij altijd gewend is geweest vrij buiten te lopen zou dat in principe ook weer kunnen, ik ben er zelf niet voor om verschillende redenen maar ik kan het een ander niet verbieden ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat buiten of niet

Bericht door Sandra W »

In principe kan iedere kat er weer aan wennen om naar buiten te gaan (want 1,5 jaar is heel kort), maar het hangt helemaal van je persoonlijke situatie en het karakter van je kat af of je hem naar buiten laat gaan. Het is in ieder geval goed om af te slanken ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat buiten of niet

Bericht door Boomer »

Ik heb dezelfde situatie gehad als jij.
Mijin vorige katten waren altijd gewend om buiten te zijn. Kwamen wel regelmatig naar binnen en sliepen binnen , maar konden via de luik zelf naar buiten wanneer ze wilden.
Na een scheiding kwam ik op een flat te wonen waar het naar buiten gaan uitgesloten was. Hier hebben we 3 jaar gewoond en dit ging heel goed.
Na die 3 jaar verhuisden we naar een rustige buurt met een tuintje. Hier heb ik ze weer naar buiten laten gaan. Ook dit ging weer heel goed.
Ik merkte wel dat ze vaker in de tuin bleven. Ze gingen niet meer zo ver weg dan vroeger. Zwartje kwam binnen als ik binnen was en liep buiten als ik in de tuin was.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Mollsvine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2008 06:40

Re: Kat buiten of niet

Bericht door Mollsvine »

Boomer schreef:Ik heb dezelfde situatie gehad als jij.
Mijin vorige katten waren altijd gewend om buiten te zijn. Kwamen wel regelmatig naar binnen en sliepen binnen , maar konden via de luik zelf naar buiten wanneer ze wilden.
Na een scheiding kwam ik op een flat te wonen waar het naar buiten gaan uitgesloten was. Hier hebben we 3 jaar gewoond en dit ging heel goed.
Na die 3 jaar verhuisden we naar een rustige buurt met een tuintje. Hier heb ik ze weer naar buiten laten gaan. Ook dit ging weer heel goed.
Ik merkte wel dat ze vaker in de tuin bleven. Ze gingen niet meer zo ver weg dan vroeger. Zwartje kwam binnen als ik binnen was en liep buiten als ik in de tuin was.
Da's inderdaad dezelfde situatie hier.
Zal het er maar op wagen zeker?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat buiten of niet

Bericht door Boomer »

Ik kan moeilijk beslissen of je het moet wagen of niet.
Ik durfde het aan omdat ik in een heel rustige buurt woon en mijn katten waren rustig en niet in 10 sloten tegelijk sprongen , zeg maar.

Zoals Sandra zegt is dit afhankelijk van je situatie. Woonomgeving, karakter kat, kunnen ze regelmatig naar binnen of moeten ze de hele dag buiten blijven ivm je werk enz.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Re: Kat buiten of niet

Bericht door KellyVG »

Ik twijfel ook nog sterk. Ze zijn nu 11 maand oud. Als het laatst zo een mooi weer was, en wij buiten op ons koertje zaten, had ik wel medelijden dat zij binnen moesten blijven.

Langs de andere kant denk ik dat ze rustiger blijven als ze nooit buiten komen. En dat ze geen ziektes kunnen meebrengen, niet in minder katvriendelijke omgevingen terecht komen. Dus ikzelf hou ze liefst binnen. Maar zijzelf?

'k Vind het echt moeilijk omdat ik soms denk dat ze niet gemaakt zijn om nooit buitenlucht te zien te krijgen. En misschien zijn ze niet gelukkig?
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Re: Kat buiten of niet

Bericht door KellyVG »

Zijn er hier eigenlijk nog veel mensen die hun kat ALTIJD binnen houden?
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Kat buiten of niet

Bericht door rissie »

Bij mij komt Tommie, af en toe buiten. Hij komt pas buiten als wij thuis zijn en dan komt ie vanzelf weer naar binnen.
En als ie eenmaal weer binnen is blijft ie weer lekker binne.

Simba mag nog niet naar buiten die moet nog even 5 weken wachten.

Maar hele dagen zullen ze bij mij niet buiten lopen en als ik er niet ben zitten ze lekker binnen. :grin:
Gesloten