Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het lijkt wel degelijk op dekgedrag!
Wanneer een kater een poes dekt, grijpt hij haar in d'r nek met een stevige beet zodat ze geen kant op kan.

Als je het ziet in ieder geval ingrijpen, maar dit zal niet altijd voldoende zijn.
Een oplossing weet ik alleen ook niet zo voor je
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het heeft meestal met dominantie te maken, de kater laat hiermee aan de kitten zien dat hij de baas is. Dit is niet sexueel, dus het kan ook na castratie of sterilisatie gebeuren. Honden doen dit veel vaker onderling om te laten zien wie de baas is, waarbij mannetjes het ook bij andere mannetjes doen.

Als je kitten piept hoeft dit niet te betekenen dat ze pijn heeft, ze kan ook aangeven dat ze zich overgeeft, maar als het echt kermen is dan heeft ze wel pijn en moet je ingrijpen door bijvoorbeeld in je handen te klappen of een sleutelbos neer te gooien.

Ik zou echter pas ingrijpen als je echt ziet dat ze werkelijk pijn heeft, want als je het machtgebeuren vertoort duurt het alleen maar langer. Als het na een maand of zo niet is gestopt, dan zou ik voor het kittentje een ander huis gaan zoeken, want dan is ze steeds de klos en dat is niet fijn voor haar, maar ik denk/hoop dat het vanzelf wel overgaat.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hangt er ook vanaf hoe vaak hij het doet en hoe het verder gaat tussen die twee. Spencer doet het hier ook bij Rosie. Elke dag wel een keer. Rosie gilt en blaast, maar als ik ze uit elkaar haal, rent ze weer net zo hard naar Spencer toe. En bovendien kunnen ze een kwartier later tegen elkaar aan in slaap. Maak dus geen overhaaste beslissingen over het poesje weg doen...
Liefs Piekje
prisca
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007 17:32
Locatie: Groningen

kater bijt kitten

Bericht door prisca »

De kitten gaat inderdaad, ook heel vaak bij de kater liggen. De kater likt haar vaak. En laat de kitten ook aan zich zuigen. Alsof het een moeder kat is. De kitten spint dan zo hard dat je haar aan de andere kant van de kamer nog hoort.
Taffie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2008 14:23

Bericht door Taffie »

Onze nieuwkomer Tommy, sabbelt op zijn eigen linkervoorpoot, zó schattig :cathappy: !! En dan valt hij inderdaad zo gaandeweg in slaap. Kon geen kwaad volgens het asiel, misschien groeit hij er nog overheen maar misschien ook wel niet.....
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

poes likt aan vingers

Bericht door Leonie89 »

hallo!!

we hebben onze Benthe nu alweer bijna een maand en ze wordt nog steeds met de dag leuker!! ze komt nu spontaan bij je op schoot liggen en vraagt om knuffels enzo.. echt super!!
als we op haar af komen vindt ze het altijd even fijn om aan je vingers te ruiken, daarna mag je haar aaien.. dit vingers ruiken mogen we nu af en toe al overslaan..
maar nu heeft ze een nieuwe tic.. als je haar aait begint ze soms aan je vingers te likken.. wie kent dit en weet wat het betekent?? smaken wij gewoon lekker of bedoeld ze er iets mee??

groetjes leonie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: poes likt aan vingers

Bericht door Sandra W »

Dat betekent dat ze jullie erg lief vindt (tenzij je net met je vingers van de slagroompot hebt geproefd en dan vindt ze jullie vooral erg lekker ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: poes likt aan vingers

Bericht door jobey »

Stimpy doet het ook altijd, ik denk ook inderdaad omdat ze je dan erg lief vind (althans hoop ik ook :grin: )
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Leonie89 »

ah gelukkig :) nee we hebben dan gewoon schone vingers!! mijn oude kat, die ik heb ahctergelaten bij mij vader deed dat nooit.. niet dat die mij niet lief vond/vindt hoor!! ik kende dit likken niet, vandaar..
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door jobey »

Ik vind de tong van een kat wel grappig, heel stroef met allemaal haartjes lijkt het wel op de tong. De eerste keer dat Stimpy mij likte schrok ik wel ff, maar ik vind het nu wel grappig
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sandra W »

Mijn kater wil heel graag vriendjes worden met mijn poes door haar te likken, maar zij mept hem steeds weg (het krengetje ;-)), daarom heeft hij mij uitgekozen om lekker af te likken. Hij neemt dan niet alleen mijn vingers, maar geeft ook gelijk mijn hele hand en arm een lange wasbeurt :lol:. Ik vind dat zo aandoenlijk dat ik hem zijn gang soms laat gaan, maar dan moet ik daarna wel even mijn arm wassen...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Leonie89 »

hahaha.. ik zie het helemaal voor me :)
ik was ook altijd mijn handen na een knuffelbeurt.. zowieso als ik haar geaaid of geborsteld heb.. ben dat gewend vanmijn oude kat.. ben alergisch voor bepaalde bomen (ja, bomen:p) en onze kat kwam heeeel veel buiten dus als ik hem geaaid had en ik zat aan mijn ogen kreeg ik enorme dikke ogen en verkouden enzo.. Benthe komt niet buiten dus heb geen last van allergie uit haar haar, maar t is een gewoonte :p
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door rissie »

Even een vraagje,

Onze nieuweling Simba trappeld als een gek soms tot dat het zeer doet op je huid, maar hij geniet er zo van.

Hoe leer ik dit op een lieve manier af?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sandra W »

Ik zou dit niet proberen af te leren, want dit is een genietmomentje van je kat, maar als het zeer doet kun je hem natuurlijk altijd even wegzetten of een dikke trui aantrekken ;-).

groeten,
Sandra
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door rissie »

Ik denk dat ik hem dan ga proberen weg te zetten, het doet echt zeer soms, hij duwt zijn nagels uit er trekt ze met een draaiende beweging weer terug.

Op de bank heb ik hem al wel geleerd het op een kleedje te doen ipv op de bank en dat gaat langzaam aan goed.
Maar op mijn buik :icon_shifty: autttjjjjj
Plaats reactie