# Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Leonie89 »

madka8 schreef:en hoeveel katten heb jij dan?want je zegt dus net dat je geen balkon hebt.Madame is 9 jaar.en laten jullie je kat ook inenten tegen ziektes bijvoorbeeld?
wij hebben er eentje, ik zou er voor de gezelligheid van de kat wel meer willen, maar Benthe wil dit zelf niet.. dat was ook de reden dat ze in het asiel zat.. omdat e niet met de andere katten en katten zowieso kon..
wij hebben Benthe verzekerd, omdat ze geen HTK is en sneller iets kan krijgen.. en gewoon voor de handig.. we zijn niet zulke spaarders en zo heb je het gewoon goed geregeld.. een verzekering is ongeveer 10 euro per maand en dan heb je echt bijna alles erin zitten..
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door jobey »

madka8 schreef:Helaas mijn ouders staan niet achter mijn beslissing voor een tweede kat en wel om de volgende reden:

-Ze vinden dat ik te klein woon ervoor
-Ik heb maar een klein balkon
-Ze zijn bang dat mijn kat jaloers gaat worden op de andere kat(komt door hun eigen ervaring met mijn kat en onze kater)
-En ze zijn bang dat ik de kosten niet zou kunnen betalen(inenten etc)
-het is pas te klein als je niet echt fatsoenlijk een stap meer kunt verzetten
-klein balkon?? mijn katten komen niet buiten, die vinden naar buiten kijken al eng genoeg.
-jaloers, altijd wel in het begin, maar dat moet je even goed oppikken. Ik heb net zoals mijn zus als ik thuis kom, geef ik eerst aandacht aan mijn oudste kat, dit gaat bij ons allebij goed en ze worden nu niet echt meer jaloers. Maar dit ligt ook aan het type kat wat je erbij neemt
-kosten is toch iets waar je ouders niet veel meer over te zeggen hebben (toch??) je woont nu op je zelf en als jij denkt dat je het kan betalen, moeten ze het maar accepteren (misschien een beetje hard)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

op mijn balkon heeft madam maar een paar passen de ruimte maar volgens mij is ze daar al blij mee want ze mag zo af en toe naar buiten.Ik deel mijn balkonnetje met de buurman en heb hem al aan mijn kat voorgesteld zodat hij weet wie ze is.

Ik heb het er morgen nog een keer met mijn ouders erover.
Heb al zo tegen mijn pa gezegd dat hij mijn balkon kat vriendelijk moet maken(das al een stap haha).

Het balkonntje stelt nogmaals niks voor.ze kan wel wat lopen daar maar daar houd het ook mee op
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door rieneke »

verkijk je daar niet op: ze kunnen heerlijk vreemde luchten opsnuiven, genieten van het uitzicht, vliegjes vangen :smile:
top van je vader dat hij je balkon katproof gaat maken!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door jobey »

gewoon aangeven dat je het heel graag wilt, en dan natuurlijk niet alleen voor jou maar ook voor je kat. Veel gezelliger!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
tomnala
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2008 18:33

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door tomnala »

Tja
Het is in de eerste plaats niet zeker of je oude kat een andere kat erbij wel echt leuk vind.
Een kitten lijkt me geen goed idee want die wil spelen en klieren en richt zich dan waarschijnlijk ook op de oude kat die daar waarschijnlijk niks aan vindt. Stel je neemt een oudere kat maar het blijkt dat ze elkaar hooguit tolereren maar verder niets. Ik zeg niet dat je het niet moet doen maar denk er wel goed over na. Een kat uit het asiel mag weer worden terug gebracht als het niet lukt. Een oudere kat met een goed karakter is al wat rustiger en wellicht beter?!
Zorg dat je appartement leuk is voor de kat(ten) als je er niet bent. Dus veel lig en speelplekken. ook op hogere plekken en in elk geval een leuke plek voor het raam.
Ik heb zelf vier katten op een appartement. Ik heb drie slaapkamers en een balkon van 9 meter lang. Ze kunnen altijd op het balkon want dat heb ik geheel afgezet met net. Er zijn heel veel lig, speel en klimplekken. Mijn vier katten zijn twee groepen. een broer en zus van drie jaar en twee broertjes van bijna 1 jaar. Een paar jaar terug heb ik de eerste twee kleintjes (die van drie jaar), ze waren toen drie maanden bij mijn oude poes geplaatst. Wij vonden haar nl zo alleen.
Nou ik kan je zeggen van haar had het echt niet gehoeven. Het werd een gedoog beleid en gelukkig had ik twee kittens gehaald zodat ze samen konden spelen. Maar toch de stress die ik zag en voelde bij de oude kat was heel erg vervelend en als je dan kleiner woont wordt je daar continu mee geconfronteerd.
Ik hoop dat je iets aan mijn korte verhaal hebt. Nogmaals ik zeg niet dat je het niet moet doen. Denk er goed over na en accepteer dat het ook mis kan gaan. (maar het gaat heus ook wel goed hoor) Kijk eens op de forumsite van kattengedrag therapie!!!!
Groet Astrid
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door rissie »

Jij moet doen in jouw huis wat je wilt. Je ouders zulen wel denken `` als ze maar geen asiel begint```Maar dat is ouder eigen. Maar als jij er 2 wilt wat let je.. ;-)

Sinds een paar dagen heb ik er ook een 2e bij, ze zijn allebei 7 jaar en het gaat geweldig. Ik heb alleen wel in het asiel aangegeven wat ik een beetje wou. Geen macho, want die heb ik al. Hij moet binnen en in de tuin kunnen enz.

En ik ben tuis gekomen met een lekker kroelkont, en tommie accepteerd hem ook
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

Mijn balkon is in ieder geval geen negen meter.
Ikzelf dacht ook aan deze karakter eigenschappen omdat mijn kat die ook heeft.

-sociaal naar andere katten
-9 jaar oude kat(zo oud word de mijne in september)
-Vrouwtje
-Kan in een appartement.

Ik heb voor madam al het volgende in huis:

-kattenpaal
-kattenbankje
-kussen
-matje(ligt vlakbij de deur naar het balkon)
-kattenbak(maar dat spreekt zich vanzelf)

een xtra mandje past wel in mijn appartement.
en mijn balkon word over een tijdje katvrij gemaakt.
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door evaleeuw »

Meis maak je niet te druk om je ouders! wij (mijn vriend en ik) hebben vorige week besloten een kitten in huis te nemen en ik heb het mijn ouders vanmiddag pas verteld omdat ik wist dat ze het niet zo leuk zouden vinden...

Mijn moeder wilde direct weten hoe het katje gaat heten en hoe ze eruit ziet!!!! Alleen mijn pa is nog een beetje knorrig...

Maar als jouw ouders het bekkie van zo'n nieuw katje zien zullen ze smelten EN je bent volwassen en woont op jezelf! Je hebt toch het beste met die beestjes voor? Je wil een nieuw katje (natuurlijk ook wel voor jezelf) voor Madame! Ik denk dat je er wel goed aan doet maar de keuze blijft natuurlijk aan jou.


heel veel succes en laat ons even weten wat je keuze wordt!
:edance:
Groetjes Eva
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

Nou mensen ik heb toch mijn zin gekregen.

Ik krijg woensdag een kitten erbij en ik ga haar Nona noemen.
Nona is 8 weken oud.

Ik heb het eerst toch maar met mijn moeder erover gehad dat ik toch ermee zat dat ik steeds hun toestemming ergens voor nodig heb terwijl ik op mijn eigen woon.
Ze zij als je een tweede wilt kun je het beste een kitten nemen zij ze want dat zal waarschijnlijk voor mijn huidige kat minder bedreigelijk zijn dan een volwassen kat.
Madame was als het aan haar had gelegen graag vriendjes geweest met Urbanus dat is onze kater die we van kleins af aan hebben maar hij hield de boot af.

Ik ben benieuwd hoe Madam op Nona gaat reageren het zal wel eerst vooral blazen zijn.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door oonah »

Ik heb ook sinds kort een kleintje gehaald voor onze kater, ik ben heel blij dat ik het gedaan heb, ik merk nu aan hem dat hij zich waarschijnlijk toch wel verveeld heeft eerst, hij is rustiger nu en vind het fijn een kameraadje te hebben. Als de kleine ergens in slaap gevallen is en hij ziet hem niet direct gaat hij heel het huis afzoeken en komt dan bij mij miauwen, zo van "waar is ie dan?"
Mijn moeder was eerst ook helemaal niet ingenomen met mijn plan, ze zei: " nog een kat? heb je je handen nog niet vol met 1 ? Dat gaat je ook dubbel zoveel tijd kosten. " (ik heb niet zo een goede gezondheid) Maar het is juist andersom, ik vind 2 katten minder druk dan 1, ze hebben zo veel aan elkaar. Ik ben in ieder geval blij dat ik het kleintje erbij heb en ik hoop dat het bij jou ook zo goed gaat. Mijn moeder is in ieder geval helemaal bijgedraaid nu. Veel succes en veel plezier met je katten!
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door evaleeuw »

Hey leuk voor je dat het doorgaat! Mooie naam ook! Zoals Oonah al zei kunnen de katten heel veel aan elkaar hebben als je bijv. niet thuis bent.
Laat ons weten hoe het verder verloopt!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Leonie89 »

goed zo! je woont op jezelf, dus jij maakt te keuzes..
nu duimen dat ze elkaar aardig vinden.. vast wel, na een tijdje :P
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

Hallo allemaal

Sinds gisteren woont Nona bij Madame en bij mij.
Ik probeer ze allebij evenveel aandacht te geven maar ik heb het idee dat Madame ook op mij boos is.
Ik weet niet zo goed hoe ik Madame haar vertrouwen moet herwinnen heeft iemand hier een idee?

Groeten Sanne
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Leonie89 »

geef madame af en toe wat extra aandacht, lekker snoepje, extra knuffels. vergeet natuulijk nona niet maar laat madame merken dat zij net zo belangrijk is als ze was voor nona.. dan trekt ze vast vanzelf bij
Gesloten