gewicht poes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

hallo,

wij hebben onze Benthe (noorse boskat) 21 mnd, nu 3 weken.. ze is echt een superkat!! knuffelig, nieuwsgierig en eigenwijs.. alleen zijn er er achter gekomen dat ze helemaal niet zo dik is als ze lijkt.. ze lijkt namelijk enorm door al dat haar..
volgens haar paspoort woog ze in december 4.3 kilo.. dat is normaal voor een noor, poezen mogen tussen de 3.5 en 5 kilo wegen..
ze krijgt elke dag 45 gram royal canin, maar eet nooit meer dan 20 gram.. bij haar oude baasje kreeg ze ook royal canin..
Benthe gedraagt zich zoals een gezonde poes, maar 20 gram waar 45 voorgeschreven staat lijkt me toch wat weinig..

commentaar of tips??

groetjes Leonie en Benthe
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Het komt inderdaad vaak voor dat langharige katten een stuk lichter zijn dan ze lijken door al dat haar, zeker poezen. Op zich kan dat geen kwaad tenzij je echt de ribben en de ruggegraad kan voelen, want dan heeft ze ondergewicht. Je kunt je poes naast de brokjes ook wat versvoer uit een zakje geven (bijvoorbeeld van One) om haar wat extra te voeden, maar op zich lijkt me 4,3 kg voor een jonge poes die nog niet volledig is uitgegroeid heel normaal (tenzij ze nu al heel groot is). Je kunt het natuurlijk altijd even voor de zekerheid laten checken bij de dierenarts als je daar bijvoorbeeld voor de inenting heen gaat.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: gewicht poes

Bericht door Shaz »

Met al dat haar is het lastiger om te zien of voelen of je kat te dun is of niet. Probeer haar nog eens op de weegschaal te zetten. Als ze nog steeds vier kilo is lijkt het me een redelijk gewicht, zit ze eronder zou ik zeker wat meer brokken geven. Anders inderdaad eens advies vragen aan je dierenarts.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

we twijfelen heel erg of we met haar naar de dierenarts moeten gaan.. ze hoeft eigenlijk pas eind dit jaar en dat is wel erg ver weg.. zeker omdat ze in december nog goedgekeurd is en bij het asiel neem ik aan ook wel even..
ik heb haar vandaag gewogen en ze weegt 3.5 kilo!! 700 gram eraf dus :s we voeren haar nu iedere dag een half blikje gourmet bij.. dit eet ze naast haar 20 gram (ze krijgt elke dag 45 gram voorgeschoteld) royal canin.. dus ze krijgt al wel meer binnen..
ik denk dat ze is afgevallen door haar dagen in het asiel en de eerste dagen hier.. dat moet toch allemaal wat stressig geweest zijn.. ze had ook veel haaruitval..
ze is niet duf of afwezig, juist vrolijk en aanwezig, dus denk ik niet dat ze er zelf last van heeft..
bedankt voor de reacties :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Hou haar gewicht goed in de gaten, want als ze blijft afvallen heeft ze misschien toch iets onder de leden en kun je beter naar de eigen dierenarts gaan. Ik zal vanmiddag onze dierenarts vragen wat hij er van vindt. Bel vanmiddag maar even met ons dan overleggen we over het afvallen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Ik heb je ook een mailtje vanuit het asiel gestuurd, maar ik meld het ook nog maar eventjes hier: onze dierenarts raadt je aan haar veel eten te geven door de hele dag een bakje brokjes neer te zetten, die mag je ook mengen met wat blikvoer als ze dat lekker vindt, en dan geef je 's-morgens en 's-avonds wat blikvoer erbij.

Als ze dan na een weekje nog niet begint aan te komen of zelfs nog afvalt moet je even naar je eigen dierenarts gaan om urine te checken voor haar nieren (een probleem van sommige Noorse Boskatten en Maine Coons). Bel wel van te voren even met ons asiel om een afspraak te maken voor het verrekenen van de kosten. Ik hoop dat alles goed met haar is en dat ze snel weer gaat aankomen!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

bedoelde de dierenarts nierfalen?? :o ik lees allemaal nare dingen.. :(
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Dit ras is helaas extra gevoelig voor nierproblemen, waaronder inderdaad nierfalen, maar probeer je in eerste instantie nog geen zorgen te maken, hoe moeilijk dat ook is. Pas als ze blijft afvallen en het uit de urine blijkt dan moet je maatregelen gaan nemen zoals bijvoorbeeld dieetvoer, maar daar zal de dierenarts je dan wel meer over vertellen. Bel me maar gewoon op het asiel als je nog vragen hebt. Ik werk morgen en ik vind het echt geen probleem ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

aan de ene kant maak ik me zorgen, maar bij de nieraadoeningen waar ik over gelezen heb heeft Benthe maar een symptoon.. dat ze niet zo veel weegt.. maar ze plast niet meer dan normaal, geen diarree, geen zweertjes, braakt niet en is ook zeker niet duf.. ik hoop echt dat het gewoon stress was..
we doen er iniedergeval alles aan om haar meer te laten wegen.. ze wordt nog meer in de watten gelegd dan we al deden :P
ze eet trouwens fantastisch sinds we haar meer blikvoer geven.. ze eet nu 2 van die kleine blikjes per dag en ze eet net zo veel brokjes als ze deed voordat we haar blikvoer gaven.. misschien is ze gewoon een verwend nestje.. laten we het hopen..
echt bedankt voor alle informatie en adviezen die je ons geeft.. echt super!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Graag gedaan. Je gaat er echt op een hele goede manier mee om en jullie lijken mij hele goede kattenbaasjes :grin:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: gewicht poes

Bericht door Shaz »

Heerlijk toch om hier meteen goed advies te krijgen ;-) Kan me best voorstellen dat het door de stress even wat minder ging, maar als ik het zo lees gaat het eten nu prima. Hopelijk komt ze dan ook snel weer wat aan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

Shaz schreef:Heerlijk toch om hier meteen goed advies te krijgen ;-) Kan me best voorstellen dat het door de stress even wat minder ging, maar als ik het zo lees gaat het eten nu prima. Hopelijk komt ze dan ook snel weer wat aan.
ja, het gaat hardstike goed.. hopen dat ze aankomt.. voor de rest is er iniedergeval niets mis met haar.. ze is superactief..
Sandra W schreef:Graag gedaan. Je gaat er echt op een hele goede manier mee om en jullie lijken mij hele goede kattenbaasjes :grin:!
we doen ons best :).. Benthe is gewoon super :D
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

even een update.. Benthe eet nu 2 blikjes per dag en nog wat brokjes.. wat ik zo aan de weegschaal kan zien komt ze nog steeds niet aan.. is moeilijk te zien omdat we nog geen digitale weegschaal hebben.. als het goed is komt die morgen..
wat ik wel vind is dat haar buikje minder dun is en haar ribben zijn ook minder te voelen..
ze is nog steeds supervrolijk en actief, en blijf dus hopen dat het gewoon stress was..
ze heeft ook iets nieuws gevonden.. Elvedin (mijn vriend) pakt haar op en houd haar tegen hem aan.. dan loopt hij met haar rond in het huis.. Benthe ontspant dan helemaal in zijn armen en kijkt lekker om zich heen.. lekker gek meisje :P
het is vandaag de 3e dag dat ze 2 blikjes krijgt, dus we hopen dat ze een deze dagen we aan begint te komen..

groetjes leonie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: gewicht poes

Bericht door Shaz »

Dat zou wel moeten inderdaad, is thuis met een gewone weegschaal ook lastig te zien. Straks met de digitale weegschaal kan je het gelukkig beter in de gaten houden.
Het is in ieder geval al een goed teken dat ze zo lekker ontspant als ze bij je vriend hangt. Onze Yoran vond dat ook altijd heerlijk, dan hoefte je verder niks te doen maar hij begon dan enorm hard te spinnen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

we hebben de digitale weegschaal!! we wegen haar iedere dag, schijven dat (naast hoeveel ze eet per dag) op een briefje.. ze is van 3.3 naar 3.5 naar 3.4 kilo gegaan.. dit lijkt mij niet heel veelzeggend, dus maar even vergelijken met volgende week.. maar ze eet nog steeds hardstikke goed.. ik heb haar vandaag zelf 3 blikjes gegeven in plaats van 2 (geadviseerd wordt maximaal 3 blikjes, van 85 gram, per dag) ik denk dat we maar over moeten gaan op grotere blikjes :P dan maar halve blikken in de koelkast..
(mevrouw ligt op schoot en heeft de laptop verbannen naar de armleuning van de bank)
ze laat wel de brokjes steeds meer staan.. dit vind ik nu niet zo erg, als ze maar aankomt.. ze is me elke keer weer erg dankbaar voor de blikjes, dus dan maakt het ook weer minder erg :P
Gesloten