Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

yana schreef:Bij sommige vd katten hier met witte buik zie ik soms zwarte dingetjes, maar alleen rond de tepeltjes, verder nergens. Zijn dit óók vlooien(eitjes)?
Nee, dat zijn vlooienpoepjes, want vlooieneitjes zijn wit ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Kelly je kan het laken gewoon lekker terug leggen hoor. Deze kan je makkelijker wassen. Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt, zeker omdat je je katten nu ook ingespoten hebt. Vlooien zitten eerder op je huisdieren dan op de bank :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Boomer schreef:Kelly je kan het laken gewoon lekker terug leggen hoor. Deze kan je makkelijker wassen. Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt, zeker omdat je je katten nu ook ingespoten hebt. Vlooien zitten eerder op je huisdieren dan op de bank :)
Ik veronderstel ook wel dat het meevalt. Ik zie er toch nergens geen kruipen op hen. Hoewel ik maar heel eventjes heb kunnen kijken, want dat vonden ze helemaal niet leuk. Aaien mag, in hun vacht kijken niet :lol:

Een vlooienkam heb ik nog niet, dus dat zal ik mij maar eens gaan halen. Misschien kan ik het zo toch beetje beter zien en vinden ze dat minder erg.

De dierenarts zei nochtans dat er zeker nog zouden zitten. Elk ééntje leek een beetje onmogelijk.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kreeg het advies hier dat Bayer Advocate óók helpt tegen oormijt!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

De dag nadat ik Sevje ontvlooid had (Frontline) had ze 'jeukplekje' boven dr oog (rood, klein wondje van het krabben). Nu, een week later is het al bijna weg. Zou ze allergisch zijn voor Frontline? Of zou het de jeuk bijwerking zijn?
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Wij behandelen de kittens ongeveer om de drie maanden met Frontline; we spuiten het over de hele vacht en wrijven het goed in zodat het overal raakt. Wel heel voorzichtig in het gezichtje natuurlijk. Achteraf zien ze er mottig en verzopen uit en ze vinden het helemaal niks, maar ik heb begrepen dat het zo moet :-| (iemand commentaar?)
De volgende dag heeft Pakito (de langharige) wel wat klitten in z'n vacht dus die geef ik dan een beurt met de kam.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er bestaan ook kleine pipetjes van diverse merken (Frontline, Stronghold, Aventage enz) die je in één keer in de nek (tussen de schouderbladen) kan leegspuiten en dat is een stuk makkelijker en katvriendelijker dan een spray, aangezien ze er niets van merken. Dit lijkt me vooral een stuk prettiger bij Pakito, want dat scheelt je daarna ook nog een ontklitbeurt ;-).

De spray kun je dan gebruiken om bijvoorbeeld hun mandjes, krappaal en dekentjes mee te ontvlooien. Ook wordt de spray vaak gebruikt voor katten die niet aan te raken zijn zoals bijvoorbeeld wilde katten. Overigens hoef je daarbij maar zo'n 3 keer op ze te spuiten en hoef je ze dus niet te doorweken.

O ja, volgens mijn dierenarts zijn veel vlooien tegenwoordig resistent voor Frontline, dus persoonlijk raad ik je aan één van de andere merken te proberen. Stronghold heeft zelfs als voordeel dat het ook tegen de meeste wormen werkt.

groeten,
Sandra
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Oei, haha, dan hebben we de katjes twee keer 'n beetje overdreven behandeld! :-P Naja, we hebben in ieder geval nooit een vlo gezien :oops:

Dat van die pipetjes is echt een goeie tip, dankjewel! Verder heb ik inderdaad wel verhalen gehoord dat Frontline niet meer zo goed werkt. Nu ja, we maken het flesje nog op (voortaan wel iets minder enthousiast dan de vorige keren) en dan gaan we kijken naar die andere methode.

Groetjes!
Syntaxje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2008 15:00

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Syntaxje »

Hoi!

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Onze kat is overleden en nu heb ik vlooien in huis! Ze springen op mijn zoontje en ik vind dat erg vervelend! Ik stofzuig vaak , maar en ang dat ik toch een omgevingsspray zal moeten gebruiken. Ik wil alleen liever niet een al te aggressief, chemisch middel, ivm zwangerschap en jong zoontje dat op de grond speelt ed.


Wie weet raad?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Shaz »

Ik ben bang dat je toch niet onder een chemisch middel uitkomt. Maar ik zou het gewoon eens vragen in een dierenspeciaalzaak, daar weten ze vast wel wat je dan het beste kan gebruiken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Admin »

Teken & vlooien steeds meer immuun voor bestrijdingsmiddelen
Honden- en kattenbezitters niet tevreden over werking vlooien- en tekenproducten

VAALS, 3 april 2008 – Meer dan de helft van de honden- en kattenbezitters in Nederland verandert van tekenmiddel omdat zij niet tevreden zijn over de werking van de reeds gebruikte middelen. Dit blijkt uit onderzoek1 naar de werking van vlooien- en tekenmiddelen onder 1000 honden- en katteneigenaren in Nederland en België. Bij de aankoop van vlooien- en tekenmiddelen kijkt men vooral naar de effectiviteit van het middel (98,1%) en de duur van de werking (93,8%). Het advies van de dierenarts wordt daarin zeer belangrijk gevonden.

Aankoop
Ruim 65% van de honden- en kattenbezitters koopt vlooien- en tekenmiddelen in de dierenspeciaalzaak. Toch verwachten dierenartsen meer aanloop omdat het advies van de dierenarts steeds belangrijker is voor eigenaren van honden en katten. “Dit is een tendens die wij ook waarnemen. Steeds meer honden- en kattenbaasjes kloppen bij ons aan omdat zij het beste voor hun dier willen en ze op de beste manier willen beschermen”, aldus Paul Groenestein, dierenarts bij dierenkliniek De Waterpoort in Sneek.

Opkomst meer buitenlandse tekensoorten
Door de zachte winters van de afgelopen jaren en de opkomst van tekensoorten uit het buitenland zijn er meer fatale teken in ons land. Honden en katten lopen continu gevaar, omdat schuilplaatsen van teken niet meer alleen in bossen en in duinen zijn. Tegenwoordig huizen deze potentiële ziektenveroorzakers ook in achtertuinen en gemeenteperkjes. “Zorgvuldigheid is dus geboden. Ik adviseer hondenbezitters bijvoorbeeld goed op te letten en middelen te gebruiken die tweeledig werken. Zoals een spot on middel waarin amitraz zit, een stof die er voor zorgt dat een teek zich niet kan hechten en als er een teek zit deze sterft en geen nare ziekten kan veroorzaken”, aldus prof. Jongejan van de Universiteit Utrecht.

Teken en vlooien zijn er het hele jaar door
Ruim drie kwart van de honden- en kattenbezitters weet niet dat teken en vlooien het hele jaar door aanwezig zijn. De helft van de honden- en kattenbezitters geeft de zomer als voornaamste teken- en vlooienperiode, daarna volgen het voorjaar (30,3%) en het najaar (20,6%).
De winterperiode wordt over het algemeen als een niet gevaarlijke periode gezien, terwijl juist door zachte winters veel teken en vlooien actief blijven en zo in steeds grotere aantallen voorkomen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door sadewi »

Wij ontvlooien de katten gewoon iedere maand, heb pipetjes van Bolvo, en die doden ook
meteen teken. Wel zo veilig. Hetzelfde met ontwormen, gewoon maandelijks, ook van Bolvo, en die
tabletjes vinden ze erg lekker, dus geen geklier mee.

Verder heb ik een vlooienband in huis, waar ik iedere maand een stukje van afknip en in de nieuwe
stofzuigerzak stop. Vlooien gaan dan al dood in de stofzuigerzak, ipv dat ze daar een fijne plek
hebben om zich te vermenigvuldigen. Misschien een goede tip.

Stronghold vind ik persoonlijk erg duur en werkt niet tegen de 'gewone wormen' waar katten zo gevoelig
voor zijn, maar juist tegen weinig voorkomende.
Weinig zin dus.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sandra W »

Een handige tip van dat stukje vlooienband in de stofzuiger, die zal ik ook zeker aan mensen gaan aanraden :-)!

Stronghold werkt overigens tegen alle wormen, behalve bij lintworm en die is heel duidelijk herkenbaar in de ontlasting of op/in de anus als witte stukjes, dus ik vind het wel een heel goed ontvlooi en ontwormmiddel, al is het wel duur.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Admin »

Ik dacht dat een vlooienband werkt, doordat de stof die erop zit, door de huid van het dier dringt en opgenomen wordt in het bloed. Als de vlooien het bloed drinken, gaan ze dood. In je stofzuiger zit geen drinkbaar bloed, dus zal het niet zo effectief zijn. Je zou dan beter vlooienpoeder in je stofzuiger strooien, maar dat adem je dan ook zelf in tijdens het stofzuigen, want er zijn maar heel weinig stofzuigers die zo'n goed filtersysteem hebben dat ze de stof 'uitlaat' optimaal beperken. Dat geldt dan ook, in mindere mate, voor een stuk vlooienband, waar ook wat poeder op zit. Maar je bent dan zelf in ieder geval ook lekker vlovrij :silly: :grin:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door sadewi »

Kreeg de tip via een dierenarts in opleiding, dus het zal enigszins nut hebben, lijkt me.
Dappie rules!
Plaats reactie