Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Sandra W »

fvddungen schreef: Maar ik wil eerst zeker weten of de kater wel of geen zwerver is.
Het lijkt me heel lastig om ooit met 100% zekerheid te weten of het inderdaad een zwerver, terwijl uitgaande van de feiten de kans dat hij wel een zwerver is vele malen groter is dan dat hij het niet is.

Uit je berichten komt verder echt naar voren dat je al heel lang begaan ben met dit dier en het lijkt me ook echt een schat van een beest, dus ik hoop dat je uiteindelijk zal besluiten om hem zelf in huis te nemen of naar het asiel te brengen, want dat lijkt me toch echt beter dan optie 1 (gewoon laten lopen). Sorry, dat ik misschien wat doordram, maar iedere zwerfkat minder is er eentje.

Ik zou het heel leuk vinden om te horen hoe dit verder afloopt....

groeten,
Sandra
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Ik snap wat je bedoelt, hoor. En hij is zeker wel heel lief. Dat compenseert behoorlijk zijn uiterlijk ;-) . Echt een mooie kat is het niet, zeg. Maar dat is ook niet belangrijk. Het is vooral zijn kop, die totaal niet in verhouding staat met de rest van zijn lijf. Die kop is gewoon veel te groot met enorme bolle wangen. Maar die wangen worden veroorzaakt doordat hij niet is gecastreerd. Gaan die bolle wangen eigenlijk weer weg zodra hij is gecastreerd? En als je hem aait voelt ook alles heel hard aan en dan vooral zijn kop. Maar ja, zijn vacht is ook vrij dun en her en der kale plekken (vooral bij en op zijn staart), maar dat komt natuurlijk door de vlooien. Zo'n kat moet gek worden van de vlooien, denk ik zo.

Ik zal eerst moeten aankijken of hij hier blijft terug komen en dat wil ik ook wel bevorderen door hem te voeren. Als dat goed gaat ga ik snel een afspraak met de dierenarts maken voor een algehele controle. En wellicht adopteer ik hem dan. Tja, zelfs als hij toch onverhoopt een baasje heeft, dan zal die baas hem ook niet missen als die weg blijft, gezien de staat van de kat (onverzorgd dus). Maar zoals jij al zegt, de kans dat het een zwerver is is heel groot. Zo vol van de parasieten heb ik mijn eigen katten zelfs nog nooit gezien en ik moet eerlijk toegeven dat ik daar ook niet altijd heel zorgelijk mee om ben gegaan.

Als hij morgen weer op het balkon staat, zal ik eens wat fotootjes nemen en hier posten.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Boomer »

Je moet eigenlijk niet naar het uiterlijk (dus onverzorgde) kijken. Als je besluit hem te nemen zal hij met der tijd heel mooi in zijn vacht zitten.
Goed eten en een lekker warm huisje zal die zeker waarderen en met liefde terug geven ;-)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Kattenbella »

De bolle wangen komen inderdaad door het ongecastreed zijn en ze verdwijnen na de castratie.

Hij zit duidelijk onder de vlooien is daarom niet mooi in de vacht. Met goede vlooiendruppels zal dit verholpen kunnen worden wat Sandra al zegt.

Ik herken het verhaal ook van de asiels en de dierenambulances. Ik heb er altijd maling aan gehad. je kan zien aan de conditie en het gedrag van een kat of er iets loos is of niet. Naast mij ligt mijn dikke Bommel/Sjors te slapen die hier ook plotseling voor de deur stond en niet meer weg te slaan was lekker te slapen. Hij was niesziekkig, zonder chip en zooooooo lief 8-)
Hij voelt zich hier helemaal thuis.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Update!

Na hem gisteren totaal niet te hebben gezien, stond hij vanmiddag weer op het balkon. Ik heb hem weer goed gekamd en daar kwam weer een boel uit. Ik denk dat hij echt blij is dat ik hem van die vlooien verlos. Ook heb ik wat eten neergezet, maar daar nam hij niks van. En lekker geknuffeld natuurlijk, wat hij heerlijk vindt. Als mijn achterdeur open staat komt hij ook lekker binnen gluren, maar hij vindt het allemaal wel beetje eng. Mijn andere katten doen gelukkig niks. Wel kan hij vreselijk mauwen, zeg. Iemand enig idee waarom?

Hier paar fotootjes van vandaag. Ze zijn klikbaar, omdat de foto's wat te groot zijn om hier te posten en volgens mij mag je hier geen foto's posten.

Op foto 2 gingen de kleine van mij en de kater even met de neusjes tegen elkaar. Vonden ze heel leuk en er gebeurde niets.

Op foto 4 kun je de kale plekken op zijn onderrug zien.

http://www.fvddungen.nl/plaatjes/kater1.jpg

http://www.fvddungen.nl/plaatjes/kater2.jpg

http://www.fvddungen.nl/plaatjes/kater3.jpg

http://www.fvddungen.nl/plaatjes/kater4.jpg
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Sandra W »

Wat een lieverd zeg, met inderdaad een echte "katerkop" :-)!

Gelukkig ziet hij er nog niet al te slecht uit voor een zwerver, want dat kan jammergenoeg soms een stuk slechter zijn, maar aan de kale plekken op zijn rug te zien zou het best eens kunnen dat hij in de loop der tijd een vlooienallergie heeft opgelopen en zichzelf vanwege de gekmakende jeuk kaal heeft gekrapt. Hierbij is, vrees ik, echt een vlooienkuurtje nodig dat iedere maand herhaald wordt.

Fijn dat je andere katten niet bang voor hem zijn en wie weet wat de toekomst nog brengt ;-).

groeten,
Sandra
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Een allergie zal het denk ik niet zijn, want er zitten verder geen korstjes op zijn huid. Ik denk inderdaad dat het door het krabben vanwege de vlooien komt. Ik zou daar zelf ook gek van worden.

Ik ga mijn best doen om hem hier te laten wennen. Maar punt is dat hij zich niet zo vaak laat zien. En met een beetje pech zie ik hem gewoon een paar maanden niet meer. Als ik hem eten voorschotel neemt hij er geen hap van. Ik zal eens kijken wat ik kan doen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Sandra W »

Als je een zwerfkat weer opnieuw wil domestificeren dan vrees ik dat je hem (na een castratie en een grondige check-up van de dierenarts) een flinke tijd moet gaan binnenhouden (langer dan de gebruikelijke 6 weken), want anders zal het kwartje niet vallen en zal hij niet opnieuw een huiskat worden. Zo lang deze kater zo rond blijft lopen zal hij zijn hormonen blijven volgen en dan is de kans dat hij ooit spontaan bij jou zal gaan wonen gering. Ik heb zelf ook een echte zwerfkater in huis genomen (die er vreselijk onverzorgd en mager uitzag!) en die is uiteindelijk een zeer tevreden mollige knuffelige huiskat geworden die geen enkele neiging tot zwerven meer heeft, dus het is echt mogelijk!

groeten,
Sandra
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Dat gaat dan nog een hele uitdaging worden met 2 katten hier, die graag naar buiten willen en het kattenluik dus de hele dag open staat.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Overigens de bewuste kater was ongemerkt zojuist door mijn kattenluik heen gekropen (ik was aan het werk in mijn kantoortje) en hij was het hele huis aan het verkennen. Toen ik de huiskamer in kwam en hij mij zag ging hij als een speer weer naar buiten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Sandra W »

Je bent stiekem al helemaal verkocht :lol: :lol:, maar dat kan ook niet anders met zo'n schat!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door rieneke »

wauw dat gaat goed! :grin:
ik zou hem nu wel zo snel mogelijk een pipetje anti-vlooienspul in de nek druppelen, voor je vlooien in huis haalt.

mooie foto's trouwens, een echte katerkop heeft hij, prachtig!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Nou, hij begint door te krijgen dat hij hier een thuis kan hebben. Hij komt steeds vaker om een hapje te eten of lekker een paar uurtjes te pitten op mijn bank. Maar hij kan ook gerust een hele dag weg zijn. Minder is wel dat hij alles onder sproeit. Hopelijk gaat dat over als hij is gecastreerd (wat ik over paar weekjes denk ik laat doen).

Wie weet er nog een leuke naam voor het diertje?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Boomer »

Wat goed dat hij het door begint te krijgen dat hij zich veilig bij je kan voelen!!

Op mijn werk in het verpleeghuis hebben wij 2 katten lopen. 1 ervan heet traffic, hij was vroeger ook een zwerver. Zijn naam is zo geworden omdat hij altijd tussen de auto's liep.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door tacuma »

Heerlijk dat het vertrouwen zo groeit, en dat de kater bij jou mag wonen!
Een fijne en veilige thuishaven voor die lieverd!

Hopelijk helpt de castratie tegen het sproeien, alhoewel ik eerlijk moet
zeggen dat wij hier ook een sproeier rond hebben lopen, die al gecastreerd
was toen we hem kregen. Hij doet het bij vlagen, nogal onverklaarbaar dus.
Maar goed, we zullen hem er nooit voor wegdoen, dan maar wat extra poetsen. :-|

En wat de naam betreft lijkt mij een verwijzing naar zijn 'vorige' leven inderdaad
een leuke optie. Crossroads, Clochard, Remi: de naam moet natuurlijk ook bij zijn
uiterlijk passen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Plaats reactie