Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, een poes kan meerdere keren achter elkaar krols worden, dat is echt per poes en per ras verschillend. De ene poes is iedere drie weken gedurende bijna het hele jaar krols en de andere maar twee keer per jaar (voorjaar en najaar). Ook is de heftigheid per poes heel verschillend, de ene merk je niets van en de andere is een complete ramp.

Misschien is het inderdaad een goed idee om het asiel te bellen om te vragen om je tot februari/maart mag wachten en als je daarbij zegt dat ze zich onnodige kosten kunnen besparen als de poes al gesteriliseerd is dan zijn ze daar misschien wel gevoelig voor ;-).

groeten,
Sandra

PS: helemaal vergeten te zeggen hoe fijn ik het vind dat je twee asielkatten van 10 jaar heb gekozen en niet een paar jongere exemplaartjes, want deze beestjes hebben het vaak net iets moeilijker om een fijn nieuw huis te vinden. Top!
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nikkee »

Ik kon het even niet zo snel vinden op deze site, dus vandaar dat ik mijn vraag hier maar even stel.

Mijn moeder wil haar kat morgenmiddag laten castreren en de DA zei dat de kat vanaf 6 uur geen eten en drinken mag. (hij moet natuurlijk nuchter zijn) Maar ze is vergeten te vragen of dat betekend dat hij vanavond na 6 uur geen eten en drinken mag of dat het pas vanaf morgenochtend geld. Weten jullie dat toevallig?
Groetjes Nikkee
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nikkee »

Volgens mij had ik het al gevonden, dat ze 12 uur van te voren niks meer mogen.
Groetjes Nikkee
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door tacuma »

Hallo Nikkee,

Mijn dierenarts gaf aan dat de katten nuchter moesten blijven vanaf 10 uur 's avonds;
drinken mocht nog wel. Sterkte morgen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Wies
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2008 13:20
Locatie: Bierum

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Wies »

Hoelang duurt het ongeveer voordat een poes weer bij is na een sterilisatie?

W.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Als het goed is krijg je je poes pas mee naar huis van de dierenarts als ze al uit de narcose ontwaakt is en en dan kan ze thuis verder goed wakker worden en bijkomen. Dat wakker/helder worden is per poes verschillend, maar gemiddeld duurt het een paar uurtjes tot een halve dag, maar daarna kan je poes nog wel een paar dagen sloom en wankel zijn.

Als je poes echter thuis na een paar uurtjes nog steeds niet wakker is moet je direct teruggaan, want dan kan het zijn dat ze niet uit zichzelf uit de narcose kan komen en dan heeft ze een injectie met tegenmiddel nodig om wakker te worden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Hilda »

M'n kleine meisje wordt woensdag gesteriliseerd.
Ik weet dat het niet veel voorsteld en dat ze er vaak zo weer bovenop zijn maar ik vind het altijd zo erg een gezond dier weg te brengen en dan zo'n hoopje ellende terug te krijgen.
Daar komt dan ook nog es bij dat ze hier kwam als wild poesje en nog steeds vrij schuw is en ik ben bang dat dit het er niet beter op zal maken...
Ik hoop gewoon maar dat ze het mentaal en fysiek weer snel te boven is!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door jobey »

Zijn er eigenlijk nog dingen waar je op moet letten nadat je kat/poes gestereliseerd of gecastreerd is????
Woensdag is het de beurt voor Stimpy en ik wil wel goed voorbereid zijn, dus meer een beetje de does en don'ts
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door evaleeuw »

Hey,

Ik heb vanmiddag een briefje van mijn DA gekregen na de sterilisatie van Ari. Daarin staat niet zo heel veel maar wel dat de poes/kat 5 dagen na de sterilisatie niet naar buiten mogen.

Ook kan de kat nog last hebben van 'stuiptrekkingen' dit kan komen door de narcose. Het slikreflex van de kat kan ook nog niet helemaal in werking zijn dus oppassen met eten (drinken mag altijd!)

Ook kan de kat het koud hebben na het ontwaken uit de narcose omdat de narcose ervoor zorgt dat de lichaamstemperatuur naar beneden gaat. Neem dus een dekentje mee voor de terugreis naar huis (ook fijn dat ze dan weer thuis ruikt)

Ari heeft geen last van bovenstaande maar het kan altijd.

Mocht je nog meer ditjes en datjes willen weten, pb me dan even! ;-)

groetjes en veel succes!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door evaleeuw »

Hey! Is het goedgegaan vandaag met Stimpy??
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door jobey »

ja het is wel redelijk goed gegaan geloof ik. Maar ik heb wel het idee dat ze zich nu verraden voelt. Maar goed hopenlijk komt dat wel goed. Kan nu weer goed merken dat ze in het wild gevonden is, weer zo schrikachtig en bijna niet te benaderen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nona_toma »

Hallo,

Ik heb me suf gezocht en 10 pagina's gelezen maar ik kon helaas het antwoord nog niet vinden.
Vanmorgen is mijn kater gecastreerd, eenmaal thuis was ie al aardig druk aan het rondlopen en springen (achterpoten werken alleen nog niet mee) en 1 oogje zat nog half dicht.
Nou viel het mij op dat hij zich enthousiast aan het wassen is, ook bij de wond, maar dat was voor kort.. kan het kwaad als hij zijn wond blijft schoon likken?

Verder werd geadviseerd eind van de middag drinken te geven, gaat dit goed, dan mag je ook een beetje eten geven.
Net heb ik hem een beetje water gegeven, maar dat werd genegeerd, ik heb hem een paar brokjes gegeven en dit was zo weg en hij wou meer.. Is dat normaal? En moet ik hem juist wel/niet eten geven?

Ook begreep ik dat de porties eten verminderd moeten worden. Hij kreeg altijd 2x 25gr brokjes, moet ik dat dan nu verminderen?

Alvast bedankt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door rieneke »

als je katertje zich normaal, dus niet overdreven, likt, is dat prima hoor.
als de brokjes er nog inzitten nu, kan je gerust wat meer geven.
na de castratie heeft je kat sneller de neiging dik te worden, maar aan de andere kant is hij nog steeds in de groei.
ik zou het eten niet gaan verminderen, maar het wel in de gaten houden.
en mocht je nog kittenvoer geven, dan zou ik nu langzamerhand overstappen op brokjes voor volwassen katten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sandra W »

Het is niet erg als hij even aan de wond zit, daarom hebben ze ook geen kap om zoals gesteriliseerde poezen, maar let wel op dat hij de boel niet kapot trekt of likt.

Verder zijn sommige katten wat misselijk na de narcose daarom wordt geadviseerd om het eten even rustig aan te doen, maar als hij trek heeft en het niet overgeeft, mag je hem best nog wat meer geven en dan vanavond zijn gewone hoeveelheid brokjes.

Katten hebben na de castratie de neiging om luier te worden en lopen dan ook de kans om overgewicht te krijgen, daarom wordt er ook gezegd dat je de hoeveelheid brokjes moet aanpassen als hij dikker wordt. Kijk dus gewoon hoe hij zich gaat gedragen en of hij dikker wordt en pas daarop dan de hoeveelheid brokjes aan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nona_toma »

Wat een snelle reacties! Bedankt!

Hij heeft verder niet overgegeven dus heb hem net nog een beetje gegeven.
Vanavond geef ik hem dan de normale portie en kijk het aan hoe het gaat met voeren.
Ben al overgestapt op volwassen brokjes omdat hij aardig groot is voor zijn leeftijd.

Ik hou het goed in de gaten!
Ontzettend bedankt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie