zieke 10 jarige kater

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
anouk
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2008 13:14

zieke 10 jarige kater

Bericht door anouk »

hallo,
Ik heb eigenlijk een vraag over mijn 10 jarige kater die de laatste weken bijna niks meer eet en zeer lusteloos is. Ik ben natuurlijk met hem naar de dierenarts geweest en deze heeft een bloedonderzoek gedaan waaruit bleek ddat hij een laag Albumine gehalte heeft van 16 g/l, nu zegt mij dit heel weinig en de dierenarts was ook niet heel helder dus nu hoop ik dat iemand mij wat tips kan geven. De dierenarts had het er ook over dat als dit niet goed komt hij een operatie moet doen en een stukje van de dikke darm weghaalt en opstuurd naar het lab. Ik hou heel veel van mijn kat maar dit gaat natuurlijk wel heel ver dus misschien weet iemand ietd anders. Hij krijgt al eiwitrijk eten maar ja dit eet die dus bijna niet.
hopelijk hoor ik snel iets.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: zieke 10 jarige kater

Bericht door Sandra W »

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je dierenarts je met zoveel onduidelijkheid naar huis heeft gestuurd, want een laag albumine-gehalte bij een kat van deze leeftijd kan bijvoorbeeld op nier-, darm- of leverproblemen wijzen en daar is nog best veel aan te doen, zeker in een vroegstadium, maar het gaat meestal niet vanzelf over.

Bij nierproblemen kun je bijvoorbeeld speciaal nierdieetvoer en medicijnen (fortekor) geven, bij darmproblemen helpt aangepast dieetvoer voor de spijsvertering vaak goed en ook bij beginnende leverproblemen zijn er nog genoeg mogelijkheden, zoals een gedeeltelijke leververwijderoperatie. Ik begrijp dus eerlijk gezegd niet dat hij niet verder is gaan kijken om te zien wat er aan de hand kan zijn en gelijk begint met het vertellen over het weghalen van een stukje darm.

Ik ben geen dierenarts, dus ik weet niet zeker wat het is, dus misschien is het een goed idee om nog eens met je dierenarts te bellen voor nadere uitleg of om ergens anders een second optinion te vragen, want nu weet je helemaal niet hoe je je arme kat verder kunt helpen.

Je kunt wel ondertussen je kat een beetje helpen door blikvoer van Clinic voor nierkatten te kopen, want ook als hij geen nierproblemen heeft dan is het blikvoer waar de meeste katten dol op zijn en hij moet nu vooral goed eten. Ook ander eiwitrijk voedsel is nu heel goed voor hem zoals vers rauw (rood)vlees zoals biefstuk of lever (niet te veel) en zelfs kittenvoer geeft hem nu de bouw- en voedingstoffen die hij zo hard nodig heeft.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je veel sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: zieke 10 jarige kater

Bericht door rieneke »

het is me niet helemaal duidelijk, sorry
vermoedt jouw dierenarts een darmprobleem, en wil hij een biopt van de darmen nemen?
ik zou m'n vragen eens opschrijven, en de da bellen om uitleg.
verder moet je kat echt blijven eten, desnoods moet je 'm dwangvoederen. heeft je da het daarover gehad?
sterkte, en beterschap voor je kat!
Gesloten