Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Nou, hier weer even een update.

Na maanden afwezigheid is de kater de laatste paar dagen weer in mijn tuin te vinden en komt hij zelfs op mijn balkon of in mijn keuken (geen probleem). De wonden in zijn nek heeft hij niet meer, maar hij zat onder de parasieten. Ik heb hem gisteren en vanochtend gekamd en het was abnormaal veel wat er af kwam. Bij elke haal met de kam zat deze vol met poepjes en vlooien. Gelijk in bakje heet water en na paar halen was het water helemaal rood gekleurd. Nou, ik kan er eigenlijk wel zeker van zijn dat de kater een zwerver is.

Maar nu zit ik met een dilemma wat ik zal gaan doen. Ik kan kiezen uit 3 mogelijkheden:
1. Gewoon laten lopen.
2. Vangen en naar het asiel brengen.
3. Hem adopteren.

Nu heb ik nog niet echt een voorkeur van 1 van deze 3, dus ik moet er nog even over nadenken. De kater ziet er op zich wel gezond uit. Zijn lijfje is naar mijn idee goed op gewicht (of zegt dat niks?). Het is geen mooie kat, maar wel heel lief, want hij laat zich lekker aanhalen enzo. Zijn vacht ziet er wel heel slecht uit. Dof, dun en hier en daar kale plekken, maar dat is ook geen wonder met al die parasieten. Die vacht kan bij goede behandeling dus wel beter worden. Zijn kop is vrij fors in verhouding met de rest van zijn lijf en doordat hij niet is gecastreerd heeft hij hele bolle wangen. Verder heb ik ook geen problemen gezien met mijn andere 2 katten. Leeftijd zou ik niet zo 1 2 3 weten, maar ik gok toch op een paar jaartjes.

Dus tja, wat moet ik nou? Op zich redt hij zich prima als zwerver, lijkt het. Maar dat is toch ook geen leven voor een kat, denk ik dan. Naar het asiel brengen vind ik ook weer zo sneu, want wat nou als hij daar heel lang blijft zitten, omdat niemand hem wil hebben? Adopteren is dan wel een optie, maar wie garandeert dat hij na behandeling niet weer op de zwerftoer gaat? Nu zou het een idee kunnen zijn dat ik hem toch naar het asiel breng en ik dan een afspraak maak met hun dat ik hem alsnog adopteer als hij bv na een maand of 2 a 3 nog niet is meegenomen door een ander.

Denk even met me mee, luitjes.

Groetjes,

Frank
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door rieneke »

ik denk dat ik eerst met deze kater naar de da zou gaan om te testen of hij geen fiv (kattenaids) heeft.
voor een zwervende ongecastreerde kater is dat geen denkbeeldig gevaar.
n.a.v. de uitslag kan je verder kijken wat te doen.
lief dat je je het lot van de kater aantrekt :smile:
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Oh jee, dat klinkt eng. Moet ik er voor zorgen dat hij uit de buurt van mijn eigen katten blijft? En als ik hem aai moet ik dan mijn handen wassen voor ik mijn eigen katten aanhaal? Of is het niet zo besmettelijk allemaal?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door rieneke »

geen reden tot paniek.
ik heb zelf twee aidskaters gewoon in de groep gehad, jarenlang zelfs.
fiv wordt overgebracht via seksueel contact (nekbeet), en bijtwonden. zolang deze katers en jouw katten niet serieus vechten, is er niets aan de hand.
ik raad je de test aan, omdat ik denk dat het een doodvonnis zal zijn voor de kater als ze er in het asiel achterkomen dat hij eventueel positief is, terwijl hij mogelijk nog aardig wat goede jaren zou kunnen hebben, mocht je hem willen adopteren.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Nou, gelukkig hebben we hier in Hilversum een asiel, die de katten niet zo snel laat inslapen. Ze hebben een instelling van zolang er nog hoop is (hoe klein dan ook), zorgen ze er voor. En ik heb daar wel vaker hele zieke katten gezien, die met veel zorg er uiteindelijk weer bovenop zijn gekomen.

Maar ik zit nog steeds te twijfelen. Ik heb er weinig zin in om veel geld kwijt te zijn aan dierenarts kosten, als het diertje uiteindelijk besluit toch maar weer op de zwerftoer te gaan.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door rieneke »

als de kater eenmaal gecastreerd is,en van jou eten krijgt, zal hij de neiging te gaan zwerven zeker kwijtraken.

maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
mocht je de kosten niet op kunnen brengen, dan zou ik eerst eens contact opnemen met de plaatselijke dierenbescherming.
soms hebben ze een potje voor dit soort gevallen.
en anders toch naar het asiel, en dan maar hopen dat hij negatief is.
hem maar laten lopen vind ik eigenlijk geen strak plan.
straks heeft hij mss weer medische zorg nodig, en wie geeft hem die?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Ok, morgen ga ik even langs het asiel om met hun te overleggen. Er lopen daar prima mensen rond, die wel verstand van zaken hebben. Zeer waarschijnlijk ga ik met hun afspreken dat ze de kat opnemen en proberen deze ergens onder te brengen. En mocht die na een maand of 2 niet zijn geplaatst dan wil ik hem wel onder mijn hoede nemen. Eens kijken wat het asiel daar van vindt.

Overigens moet de kater zich morgen dan wel weer laten zien, want het zou best kunnen dat deze weer maanden verdwenen is. Ik vraag me sowieso af waar zo'n kat allemaal vertoeft tijdens zijn zwerftocht. Een bos ofzo zit niet hier om de hoek en we hebben ook geen parken in de buurt.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Laat ik nou zojuist zelf door het asiel gebeld zijn, omdat ze wilden weten hoe het met de poes gaat, die ik 8 weken geleden bij hun heb opgehaald.

Zij betwijfelen het dat de kater een zwerver is, omdat zwerfkatten gewoonlijk veel te schuw zijn en zich absoluut niet laten pakken, en dat terwijl deze kater zich heel makkelijk laat aanhalen. Ze denken eerder dat de kater een baasje heeft, die de kater niet zo goed verzorgt en daar is weinig aan te doen. Ze adviseren me het diertje gewoon te laten lopen en het even aan te kijken. Dat ga ik dan ook maar doen. Af en toe kan ik eens eten voor hem neerzetten, maar dat had ik vanochtend ook al gedaan en hij at er amper van (ook wel een teken dat hij wellicht toch elders gewoon voer krijgt). En ik zal zijn vlooienplaag wel in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Sandra W »

fvddungen schreef:Zij betwijfelen het dat de kater een zwerver is, omdat zwerfkatten gewoonlijk veel te schuw zijn en zich absoluut niet laten pakken, en dat terwijl deze kater zich heel makkelijk laat aanhalen. Ze denken eerder dat de kater een baasje heeft, die de kater niet zo goed verzorgt en daar is weinig aan te doen. Ze adviseren me het diertje gewoon te laten lopen en het even aan te kijken.
Ik weet uit eigen (ruime) ervaring uit de asielwereld in Nederland dat dit is inderdaad het standaard-antwoord dat veel asiels geven als je belt over een loslopende kat die je (eventueel) bij hun wil onderbrengen, maar het is in de praktijk niet altijd waar. Er zijn namelijk ook huiskatten die gedumpt zijn of (bijvoorbeeld doordat ze ergens van geschrokken zijn) van huis weggelopen zijn en hun huis niet meer terug kunnen vinden. Dit zij dus gewone hele lieve en aanhankelijke katten die toch door omstandigheden zwerver zijn geworden. Deze katten vallen in het begin niet echt op als zwervers, maar als ze mager worden, onder de vlooien zitten of wonden hebben kun je duidelijk zien dat ze geen eigen huis meer hebben.

De reden dat asiels dit antwoord geven is dat ze bang zijn dat ze anders overspoeld zullen worden door gezonde katten die wat uithuizig zijn en wel gewoon een baasje hebben en daar hebben ze geen ruimte voor. Ze willen daarom vaak pas een (zwerf)kat opnemen die echt ziek, zwak of oud is.

In jouw geval denk ik dus dat het een vroegere huiskat is die nu wel een zwerver is geworden en niet een huiskat met een laks baasje. De reden dat ik dit denk is dat hij niet gecastreerd is, een slechte vacht heeft, veel vlooien heeft en wonden die niet verzorgd worden. Dat hij geen honger heeft zegt hierbij niets, want het is geen strenge winter en een ervaren zwerfkat kan dan meestal heel goed voor zijn eigen voedsel zorgen (uit vuilnisbakken, kleine prooidieren), maar ideaal is het natuurlijk niet!

Ik hoop dat je deze kat in huis wilt gaan nemen, maar als dat niet kan, hoop ik dat je toch de zorg voor deze kat (gedeeltelijk) op je te nemen door hem te ontvlooien en ontwormen, te castreren en bij te voeden als dat nodig is.

Wat je verder ook kunt doen is de kat gewoon naar het asiel te brengen, want als je eenmaal voor hun neus staat en ze zien hoe slecht verzorgd hij is dan is het voor hun een stuk lastiger om hem niet op te nemen dan om je gewoon af te poeieren via de telefoon. Ik heb zelf de ervaring dat de kat dan meestal wel gewoon aangenomen wordt en dan weet je in ieder geval dat er goed voor hem gezorgd wordt en dat hij een kans op een nieuw baasje heeft.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door rieneke »

je zou de kat een bandje om kunnen doen, met in het kokertje de vraag of een eventuele eigenaar zich wil melden?
goed dat je het beestje toch in de gaten houdt.

ik heb al heel wat zwerfkatten van straat gehaald die ooit een baasje hebben gehad, en daar zaten erg lieve exemplaren tussen.
katten die in het wild geboren zijn, dat is weer een ander verhaal.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Nou, als hij werkelijk een zwerfkat is, dan doet hij het erg goed. Ik heb hem namelijk zeker 2 jaar geleden voor het eerst gezien hier. Maar dan zie je hem bv een week of 2 elke dag en dan ineens een maand of 5 niet meer. Intussen heeft hij geen open wonden meer (hooguit 1 klein korstje in de nek). En die vacht is er gewoon slecht aan toe, maar dat komt vrijwel zeker door de parasieten. Ik zal sowieso hem goed in de gaten houden. Hij kan eten van mij krijgen en ik zal ook een bak water buiten zetten. En ik zal hem dagelijks kammen om de vlooien er uit te krijgen (volgens mij vindt hij het heerlijk om gekamd te worden, want hij begint dan echt helemaal te krioelen.).

Ik zou ook eens kunnen laten controleren of hij toevallig een chip heeft (acht de kans niet groot, maar je weet maar nooit). Maar waar kan ik dat het beste laten doen? Door de dierenarts? Of kan de dierenambulance dat ook?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door Sandra W »

Sommige zwervers kunnen inderdaad heel goed voor zichzelf zorgen, maar het blijft toch een zwaar bestaan voor een ongecastreerde kater.

Ik ben blij dat je een beetje op hem wil letten, ook al kun je hem niet zelf in huis nemen. Ik vrees echter dat kammen alleen niet voldoende is om de vlooien te verwijderen, aangezien je nooit alle eitjes kunt meenemen. Het is dus handiger om daarnaast een setje vlooienpipetjes te halen en dat een paar keer per jaar in zijn nek te spuiten, zo blijft hij vlooienvrij en als je het juiste merk neemt (zoals Stronghold) ook nog eens wormenvrij. Dat helpt in ieder geval om zijn vacht weer wat gezonder te krijgen.

Als je wilt weten of hij een chip heeft (maar ik acht die kans ook zeer klein) dan kun je dat inderdaad bij de dierenarts vragen of bij de dierenambulance, maar persoonlijk denk ik dat een kokertje met de vraag of deze kat een baas heeft sneller werkt (en waarbij ik verwacht dat je geen antwoord krijgt).

Maar als je dan toch bij de dierenarts of bij de dierenambulance bent kun je hem net zo goed via hen bij het asiel aanbieden, want dat lijkt me toch echt het beste (maar ja, dat is mijn mening ;-)).

groeten,
Sandra
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga eerst maar eens kijken of hij blijft terugkomen.

En op zich uiteindelijk adopteren heb ik niet zo'n probleem mee. Huis is groot genoeg. Als het diertje maar een goed huisje krijgt. Maar ik wil eerst zeker weten of de kater wel of geen zwerver is.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door rieneke »

ben wel benieuwd hoe het verder gaat :smile:
hou je ons op de hoogte?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Onbekende kater met wonden. Wat doe ik er mee?

Bericht door fvddungen »

Dat zal ik zeker doen.
Plaats reactie