Zachte en stinkende poep

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Sandra Bakker
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2007 13:34

Zachte en stinkende poep

Bericht door Sandra Bakker »

Ik heb een kater van een half jaar. Hij poept vaak en de poep is zacht en stinkt vreselijk. Ik heb nog een kat waardoor ik bekend ben met kattenbakgeuren.

Ik geef de kater drie keer per dag ong. 90 gram Wiskas junior brokken. Niks anders daarbij. Hij heeft altijd water tot zijn beschikking.

De ontlasting is dus geen mooi drolletje maar zacht en plat. Doordat het zacht is staat hij in zijn kattenbak geregeld in zijn eigen poep. Dat neemt ie het hele huis door. Overigens gebruik ik Catsan en haal iedere dag de ontlasting eruit.

Ik word echt hopeloos van de hoeveelheid poep(geur) in huis. Ook maak ik me zorgen of ik het juiste voer wel geef.

Graag omtvang ik tips!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst welkom op het forum en natuurlijk heel veel plezier toegewenst!

Ik vrees dat het inderdaad aan het voer ligt, want Whiskas (maar ook andere populaire merken zoals Felix en Kitkat) staat helaas bekend om het feit dat het vaak diarree en/of stinkende ontlasting geeft. Je kunt dus beter een premiummerk, zoals bijvoorbeeld Royal Canin of Hills (bij de dierenarts, bouwmarkt, tuincentrum of dierenwinkel te verkrijgen) of Perfect of One (ook bij de supermarkt te verkrijgen) geven. Dat is wel wat duurder, maar je doet er langer mee.

Je mag overigens al volwassen brokjes gaan geven (ook al staat dat niet op de verpakking) en zeker nadat je kater gecastreerd is, want anders is er een grote kans hij onnodig dik wordt.

Het kan zijn dat het probleem daarna direct over is, maar als dat niet het geval is kan het zijn dat hij een gevoelige spijsvertering heeft en dan kun je beter speciaal dieetvoer, zoals bijvoorbeeld Sensitivity (van Royal Canin) geven, maar dat is nog even een paar weekjes afwachten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Helemaal eens met Sandra! Veel katten doen het prima op merken zoals bijv Whiskas, maar er zitten er ook genoeg tussen die er niet zo goed tegen kunnen. Je kan dan het beste overstappen op een Premium voer. Wel rustig aan opbouwen door het voer met elkaar te mixen. Dus bijv de eerste dag 90% Whiskas, 10% ander merk, totdat je volledig over bent.
Ik zou niet te snel overgaan op een "sensitive" maar het eerst proberen met een normale variant. Als je kat dan echt eens een keer ergens last van heeft (darmen oid) dan kun je niet zo makkelijk meer terugvallen op en soort voor de gevoelige darmen. Overleg het anders eens met je dierenarts als het te lang aan blijft houden!

Succes!
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

Sandra W schreef:....Je mag overigens al volwassen brokjes gaan geven (ook al staat dat niet op de verpakking) en zeker nadat je kater gecastreerd is, want anders is er een grote kans hij onnodig dik wordt...
*...even off topic hoor, maar ik maak dit nu precies mee. Piep is 5 weken geleden gecastreerd en eet nog wel kittenvoer (hij is 7 maanden oud) maar hij krijgt een pens(je). Ik wil niet dat hij te dik word! Kan ik het terugdringen door hem minder te eten te geven?...*
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik hem niet minder kittenbrokjes geven, maar overstappen op volwassen brokjes en dan standaard iets minder (10% minder) geven dan de hoeveelheid die aanbevolen wordt op de verpakking, want dat is meestal te veel. Wel even de kittenbrokjes afbouwen door te mengen met volwassen brokjes.

groeten,
Sandra
Gesloten