maagkanteling

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

maagkanteling

Bericht door Myron »

ik heb eens gelezen dat kleine honden en katten ook een maagkanteling kunnen krijgen. grote hondenrassen hebben hier veel meer kans op natuurlijk, maar is het mogelijk ? en heeft iemand hier ervaring mee?

ik geef myron 2 keer per dag te eten. een handje vol brokken (heb wel kleine handen) en 1/3 van zo`n whiskas maaltijd zakje (ik weet niet of ik de naam mag zeggen?). en dit eet ie vaak in ene keer op. kan ik hem dan beter 4 keer per dag te eten geven? hoe lang duurt het ongeveer voordat het eten uit de maag is ?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik heb het bij katten nog nooit gehoord.
Juist bij grote honden (bouvier, berner senner, boxer, herder enz) kan dit voorkomen. Dit omdat zij een diepe bortskas hebben waardoor de maag meer ruimte heeft. Door ze ongeveer een uur rust te geven na het eten kan je dit probleem voorkomen.
Opzich is blik voer vrij snel verteerd.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In principe hoef je je bij katten niet snel zorgen te maken over maagtorsie/kanteling, ook al kunnen bepaalde kleine hondenrassen (zoals de Engelse Bulldog, Pekinees, Teckel en Schotse Terrier), katten en zelfs cavia's het in uitzonderlijke gevallen wel krijgen.

In jouw geval is de hoeveelheid voedsel per keer niet te veel en het is ook niet erg als hij het in één keer opeet. Als je kat erg schrokt en je bent bang dat er veel lucht bij komt (één van de oorzaken van maagtorsie) kun je hem natuurlijk ook 4 keer per dag eten geven i.p.v. 2 keer. Ook kun je even een half uurtje wachten met spelen (ook een oorzaak van maagtorsie) als je kat een erge actieve speler vlak na het eten is. Maar als je kat gewoon rustig na het eten is is er volgens mij weinig risico op maagtorsie. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt bij een kat (en ik heb er honderden gezien in het asiel ;-)).

Wat betreft de Whiskas zakjes (het merk mag je hier gewoon noemen ;-)): die hoeven ze niet iedere dag te hebben, want er zitten maar weinig voedingswaarden in. Je kunt ze dus ook gewoon als verwennerijtje een paar keer per week geven.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Iedere hond heeft net zoveel kans op maagkanteling, dat heeft niets met grootte, ras of wat dan ook te maken. Het heeft te maken met, manier van eten, hoogte van eten, soort eten etc. Maar dat ter zijde

Een kat heeft inderdaad zeer zelden een maagtorsie.

Ik zou me er geen zorgen over maken bij je katten
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

diana1982 schreef:Iedere hond heeft net zoveel kans op maagkanteling, dat heeft niets met grootte, ras of wat dan ook te maken. Het heeft te maken met, manier van eten, hoogte van eten, soort eten etc. Maar dat ter zijde.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, want een hond met een diepe borstkast (meestal een grote hond) heeft veel meer kans op maagtorsie dan een kleine hond, aangezien de borstkas meer ruimte heeft en dus de maag veel makkelijker kan kantelen. Wel zal een hond die zijn eten naar binnen schrokt (en dus lucht mee neemt) of direct na het eten actief is het eerder krijgen dan een hond die dat niet doet en daarom kan een kleine hond die dat wel doet het ook krijgen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Honden die meer dan 1x per dag eten krijgen hebben een hoger risico op maagtorsie.

Wanneer de hond 9 maanden is kan makkelijk worden overgeschakeld naar 1x daags een maaltijd, omdat hij bij 1 keer per dag het meest verzadigd is en tevens dan al 8% van zijn lichaamsgewicht in 1 keer op kan nemen.

Honden die 2x per dag eten krijgen, hebben nooit de verzadiging die ze moeten hebben. Verder zit er bij 2x eigenlijk altijd eten in de hondenmaag, die daardoor luier is dan wanneer hij een tijdje leeg is.
Het vol/leeg gevoel traint de maagspieren die hierdoor sterker worden. In de natuur eten wilde honden ook beduidend minder dan 2x per dag, 1x daags is al uniek.

Daardoor komen in de natuur geen maagtorsies voor. Het heeft met een diepe borst niet zo veel te maken, (er zijn genoeg wolfsoorten met een erg diepe borst), maar eerder met slappe maagspieren.

Wanneer de maag de gelegenheid krijgt om regelmatig lekker vol te zijn en daartengenover ook leeg treedt er een optimale "training" van de maagspieren op. Een hond met sterke maagspieren krijgt nimmer een torsie.

Honden wiens maag steeds maar "half" is gevuld en dus ook steeds "half" leeg is hebben vaak luie maagspieren. De maag kan nooit eens goed uitzetten bij veel voedsel of inkrimpen bij geen voedsel. Hebben deze honden toevallig eens een echt lege maag dan kan er een torsie plaatsvinden.

Dat er dan een torsie plaatsvindt op een lege maag is niet zo verwonderlijk. Je moet het vergelijken met een dweil. Wanneer deze droog (lege maag) is en je pakt hem bij de punten vast en je slaat hem een keer om met je handen is dit zeer makkelijk om te doen.

Wanneer de dweil is doorweekt met water en je probeert hem dan om te slaan (volle maag) wordt dit al een stuk moeilijker. Dat is volgens mij alleen te bereiken door deze spieren te trainen door dan de hond 1x per dag te voeren waardoor de maag regelmatig vol en dan weer leeg is.

De maagspieren werken het optimaalst als het voedsel wat de hond krijgt aangeboden uit zo'n grof mogelijke samenstelling bestaat als mogelijk is, maar in ieder geval groter dan 30 mm. Dat betekent dat het voer het beste niet gemalen kan zijn. Wat dat betreft verdient BARF de voorkeur boven KVV, en KVV de voorkeur boven brokken. Het is dus eigenlijk simpel.

Een maagspier die doordat hij het merendeel van de dag gevuld is wordt lui, die zet niet ver genoeg uit en krimpt ook niet ver genoeg in. Een spier, en dat telt voor elke spier, wordt pas op zijn sterkst als hij optimaal wordt benut. Dus uiterste inkrimping en uitrekking maakt deze sterk. Dat bereik je met een volle en vervolgens lege maag.

De maag is een grote gespierde zak, die inwerkt op de harde spijsbrij. Verkeerde, slechte of te regelmatige voeding in kleine proties doet die gespierde zak minder hard werken waardoor die spieren verzwakken en niet meer of niet meer voldoende kunnen werken.

Wanneer de maag dan leeg is, en de hond windt zich op, grote sprongen maakt, bruuske bewegingen of op zijn achterste poten ergens tegen op springt, dan kan zo'n slappe, niet meer krachtige spier zich vanaf het moment dat ze een bepaalde beweging maakt niet meer corrigeren en kan dan draaien om haar lengte-as zodat de in- en uitgang van de maag worden afgesloten door een soort van kronkel.
De gisting van het beetje voedsel dat in de maag zit gaat wel door. De maag zwelt, gassen kunnen er niet meer uit en de organen die rond de maag liggen worden tegen de ribbenkast geplet.

Wat lees ik bij Juliette, D'hondt, Vander Molen en Donath?

Zij noemen allemaal de maag "een gespierde peervorminge zak" of "een sterk gespierd orgaan".

Ik citeer Donath, maar kon net zo goed de drie andere citeren:

"Is de vertering in de maag, die onder invloed van een daaromheen liggend net van zenuwen en zenuwcellen zich regelmatig samentrekt en daardoor als het ware de spijs kneedt, de zogenaamde maagperistaltiek (2 - 3x per minuut een samentrekking), zo ver mogelijk voortgeschreden, dan wordt een deel van de maaginhoud die voldoende gekneed is en waarop de maagsappen voldoende hebben ingewerkt door de "pyforus sphincter" ook kortweg pylorus genoemd, in de krachtig werkende sluitpier van de maag gespoten"
Dus dat is duidelijk die maag moet samentrekken, werken om de voeding te verteren.

Dan citeer ik verder uit d'Hondt in zijn boek "de Duitse dog", hoofdstuk voeding:

"Vloeibare stoffen blijven maar heel kort in de maag. Omgekeerd blijkt, dat wanneer een vast voorwerp in de maag komt de kringspier zich samentrekt. Op deze wijze wordt bereikt dat alleen wanneer het op te nemen voedsel tenminste half vloeibaar geworden is, voedsel uit de maag kan worden gelaten."

Dan is mijn vraag: wat is vloeibaar voedsel? Voor mij o.a. brok want dat wordt zo goed papperig of semi-vloeibaar zodra het nog maar in water gekieperd wordt, maar ook KVV. Wat stimuleert de maagspier of hoe je het ook wil noemen? Vaste voorwerpen en wat zijn dat in dit geval: enkel en alleen maar grote afgescheurde lappen vlees, orgaan, of stukken bot.

Tevens neemt het risico toe met de leeftijd, hoe ouder hoe meer "slijtage" van banden, zeker wanneer ze altijd op de verkeerde manier zijn gebruikt.

Bij honden gevoerd met voorgeweekt droogvoer stijgt het risico met 370%. Honden die droogvoer kregen waarbij vet bij de eerste 4 ingrediënten behoort, laten een risicostijging zien van 170%.
Bevat het droogvoer citroenzuur dan steeg het risico met 370%. Hooggeplaatste voederbakken verhogen het risico met 110%. Bij honden die snel eten verhoogt het risico zich met 15%.

Met dank aan Roger en Marieke.

Bron http://www.voernatuurlijk.nl
True love is the love from an animal
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

Bericht door Myron »

ok duidelijk uitgelegd ;-)
maar wat is dan het verschil tussen de maag van een hond en de maag van een kat waardoor het bij katten niet of nauwelijks voorkomt ??

ik heb altijd gehoord dat je je hond beter 2x per dag te eten kan geven ipv 1x omdat de hoeveelheid voedsel de maagkanteling juist vergroot. ook het schrokken en dat ze na het eten even moeten rusten. daarom laat ik doenja voor het eten uit, en als ik hoor dat mensen hun hond na het eten uit laten dan raad ik ze dat meteen af ivm maagkanteling. wat je zegt over de natuur, dat het een luxe is als wolven 1x of zelfs 2x per dag kunnen eten dat klopt ook wel weer :smile: deense doggen staan bij mij bekend als een van de hondenrassen die een zeer groot risico hebben op maagkanteling, juist omdat het zo`n groot hondenras is.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Goh wat interessant Diana, dat wist ik allemaal niet. Ik heb waarschijnlijk vorig jaar dus achterhaalde informatie gehad tijdens mijn opleiding ;-).

Ik had namelijk een vrouwelijke dierenarts/docente die duidelijk van de "oude leer" was. Ze wilde niets weten van barfen, alternatieve geneeskunde e.d. en waarschijnlijk vond ze deze ideeën over maagtortie ook grote onzin.

Ik niet hoor, het klinkt allemaal heel aannemelijk en inderdaad in het wild hebben honden geen last van maagtortie. Weer wat geleerd dus :grin:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Ik heb dit ook nog niet lang geleden pas gelezen voor het eerst, deelde je mening tot voorkort dus ;)
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

@ Diana
Ik ben het deels met je eens en deels niet :)

Je zegt dat honden juist bij een lege maag kans hebben op een torsie, dit is juist andersom. Daarom moeten honden het ook rustig aan doen na het eten. Anders zouden honden de hele dag rustig aan moeten doen en juist na het eten lekker kunnen spelen. Ik geloof ook dat kracht van de maagspieren een rol spelen bij een torsie. Maar ook de hoeveelheid ruimte die een maag in een lichaam heeft.
Als de maag is uitgezet, zet het niet uit als een egaal ronde ballon uit, maar is het onregelmatig gevormd. Een torsie komt doordat het zwaartepunt van de onregelmatig gevormde volle maag anders komt te liggen en daardoor gaat kantelen.Dit kan al gebeuren als een hond lekker op zijn rug gaat liggen in de mand (eigen ervaring ). Bij een ondiepe/normale borstkas zal het makkelijker op zijn plaats blijven omdat het eerder houvast heeft van de borstkas/ spieren. Een hond met een normale borstkas heeft ook eerder een vol gevoel dan wanneer de maag nog ruimte heeft om uit te zetten.
Teveel gisting (door te veel eten,schrokken, lucht eten, spelen) bij een volle maag is gevaarlijk. Bij een lege maag kan gisting wel plaatsvinden omdat de maag nog genoeg ruimte heeft om uit te zetten. Het zal nooit de grootte aannemen als bij een maag met veel eten.
Daarom wordt juist aanbevolen (bij honden die hier gevoelig voor zijn) meedere keren per dag eten te geven. De maag heeft dan de helft van de dagportie en kan toch nog een beetje uitzetten ivm de gisting van het voedsel. Het blijft belangrijk om de rust aan te nemen na het eten, hoevaak een hond ook eet.
Dat de kracht van een maagspier hier een rol in speelt ben ik met je eens. Maar dat komt (in mijn ogen) juist door het voer wat een dier krijgt. Krijgt het rauw vlees dan moet het veel harder werken om het eten verteerd te krijgen dan dat ze geweekt eten ( diner) krijgen.
Een dier in het wild (wolf, leeuw enz) eet alleen rauw , hierdoor zijn ze langer en meer verzadigt. Ze eten juist veel omdat het dagen kan duren voor ze weer eten krijgen. Na het eten neemt een wolf/leeuw enz in 99% altijd zijn rust. Ze hoeven niet op jacht omdat ze toch vol zitten, dus waarom zouden ze gaan rennen achter andere dieren ? Wilde dieren hebben 2 levensdoelen en dat zijn : aan voedsel/drinken komen en voortplanting.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

je bent het niet met mij eens, ik heb dat stuk niet geschreven ;)
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Diana, hoewel ik het hele verhaal mij heel logisch lijkt, is het toch echt wel zo dat de meeste (grote) honden echt heel rustig aan moeten doen als hun maag vol is.
Ik denk inderdaad ook wel dat ze er gevoelig voor moeten zijn.

Bij katten heb ik er eigenlijk nog nooit van gehoord. Die kans lijkt me ook beduidend kleiner, net als bij de wat kleinere honden ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Er staat nergens in dit bericht dat dat niet zo is, een hond met een volle maag moet ook rustig aan doen en nogmaals ik ben niet de schrijver van dit stuk
True love is the love from an animal
Gesloten