Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Gisteren dus naar de dierenarts. Blijkbaar hebben ze allebei last van wormpjes... De kleinste heeft daar diarree van, omdat hij natuurlijk het minst weerstand heeft. Dus hopelijk lost de diarree binnenkort op als de wormpjes verdwenen zijn. Ik heb eigenlijk niet gevraagd of die ontworming sowieso werkt. Maar dat zal dan wel zeker...

Volgens de dierenarts heb ik ook wel heel dappere kittens. Ze heeft nog nooit meegemaakt dat "zo kleine prutskes" van haar tafel springen. Die is volgens haar nogal hoog voor zo kleine prutskes :grin:
Gucci81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2007 20:46

Bericht door Gucci81 »

Hallo allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig... Wij hebben van het weekend ons eerste katje aangeschaft, een kitten van bijna 4 maanden. Alles gaat super, hij is erg lief, actief, eet en drinkt goed, èn hij heeft nog niks gesloopt :grin:
Er is alleen één minpuntje, hij heeft al vanaf dat ie bij ons is last van diarree. Ik heb al gebeld met het asiel waar hij vandaan komt. Daar zeiden ze dat het kan komen door alle veranderingen en dat het na een paar dagen wel over moet zijn (en zo niet, weer contact opnemen). Nou vind ik die diarree op zich nog niet zo erg, maar wel dat hij er in gaat graven en doorheen lopen, en vervolgens door het huis gaat banjeren :-|
Ik vroeg me dus af of ik hem misschien toch iets kan geven wat de diarree kan vermideren. Mag hij al kip of rijst of is ie daar nog te jong voor? Of wellicht heeft iemand tips tegen de poeppootjes..? (Ik heb al een handdoek voor de bak gelegd, zodat het er al een beetje af gaat, maar dat helpt niet super.)

Ondertussen hoop ik maar dat het snel vanzelf overgaat...

Bedankt vast!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het gaat inderdaad meestal vanzelf over, maar kittentjes zijn snel uitgedroogt, dus je moet het wel goed in de gaten houden en naar je dierenarts gaan als het binnen paar dagen niet stopt. In de tussentijd kun je hem inderdaad gekookte kip en rijst geven en een lepeltje yoghurt om de spijsvertering te stabiliseren.

Wat betreft het banjeren door zijn diarree: misschien kun je een kokosmat voor zijn kattenbak leggen in plaats van een handdoek of hem steeds uit de bak tillen als hij gepoept heeft (maar je bent er waarschijnlijk niet altijd op tijd bij ;-))

groeten,
Sandra
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Bij ons kitten lag het waarschijnlijk aan de wormpjes, dus één dag na zijn ontwormingspilletje was hij ervan af. Maar dat kan het wss bij jouw kitten niet zijn.

Mijn dierenarts gaf mij ook wel onmiddellijk speciale voeding (gratis) tegen diarree, dus dat kan ook de oplossing geweest zijn...

Ben je al met het kitten bij de dierenarts geweest? Ik zou toch altijd even een check-up laten doen als je zeker wilt zijn dat alles in orde is, ook al zeggen ze in het asiel dat er geen problemen zijn met het kitten... Je weet toch maar nooit?
Gucci81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2007 20:46

Bericht door Gucci81 »

Ik denk niet dat het wormpjes zijn, die heb ik niet kunnen ontdekken in ieder geval... We zijn nog niet bij de DA geweest. Ik kijk het nog even aan, maar ik wil wel uiterlijk vrijdag gaan als het dan nog niet over is. Vanmorgen heb ik hem een theelepeltje yoghurt gegeven, misschien helpt dat. Ik las ergens een eetlepel, maar ik neem aan dat dat geldt voor volwassen katten? Of zou ie wel iets meer mogen dan een theelepel?

Bedankt voor de adviezen in ieder geval!
Marianne
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:06
Locatie: Hilversum

Diaree bij Robin (5,5 maand oud)

Bericht door Marianne »

Hallo allemaal,

Ook ik zit met een probleem, of liever gezegd mijn Brits korthaar katertje Robin zit ermee.
Zijn ontlasting is al een aantal weken niet in orde. Het is niet heel erg dun, maar ook niet zoals het hoort te zijn. Ik heb nog een katertje (1 maand jonger) en zijn ontlasting is mooi donker van kleur en hard. Robin's ontlasting is lichtbruin en een beetje papperig, al zit er wel vorm aan.
Zijn "diaree" is begonnen toen beide heren op een dag een maaltijdzakje van Iams junior hebben genuttigd. Robin heeft toen ook overgegeven. Daarna heb ik ze uiteraard geen vlees meer gegeven, maar Robin's rare poeperij blijft aanhouden.
Overigens krijgen ze normaal de Iams junior brokjes.
Robin eet en drinkt normaal, maar ik maak me toch een beetje zorgen... moet ik misschien ontwormen? (kan niets ontdekken in de ontlasting).
Robin is niet afgevallen gelukkig. Hij is nu bijna 6 maanden oud en weegt nu 3,3 kilo. Maar toch, weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Groetjes,

Marianne
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

Ik zou na je verhaal bijna gaan denken dat ie de één of andere overgevoeligheid heeft voor het Iams vooer. Misschien een idee om eens te kijken of hij op een ander merk net zo reageert? Wel langzaam afbouwen
Marianne
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:06
Locatie: Hilversum

Bericht door Marianne »

Daar had ik zelf ook al aan gedacht inderdaad. Maar sinds hij bij ons is (vanaf zijn 13 weken) krijgt hij deze brokjes en is er niets aan de hand geweest.
Ik heb de beide heren vanmorgen in ieder geval ontwormd voor de zekerheid. Dat kijk ik nu even aan. Als het niet verandert brengen we een bezoekje aan de DA.
Bedankt voor de reactie in Ieder geval!
Cess
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2007 10:17

Bericht door Cess »

Hallo allemaal, nieuw op dit forum hier!

Ik heb sinds vorige week dinsdag een kitten van ong 8 weken uit het asiel gehaald (2 weken daarvoor had ik haar zelf gevonden en met veel moeite ook gevangen, ik moest alleen mijn vriend nog even overtuigen ;-) )

Sinds vrijdag heeft zij diarree. Het is dunnig en ruikt een beetje zuur. We zijn al naar de dierenarts geweest die de ontlasting gaat testen op parasieten ed. Zondag heeft ze een dagje gevast, wat in de papieren van het asiel stond. Toen zij maandagavond weer ontlasting kreeg, leek het al iets dikker, en ´s nachts had zij nog iets gedaan wat er weer iets beter uitzag.
Maar gistermiddag werd het weer dunner, en nu hangt het er tussenin.

Zij krijgt bij ons Iams kittenbrokjes. Nu las ik in bovenstaande berichten een ervaring met Iams natvoer.
Hebben meer mensen slechte ervaringen met Iams kittenbrokjes?
Wij hebben nog een zakje kitten34 van RC staan, misschien moest ik dat eens proberen?

Ik ben er echt mee aan, ik vind het zo sneu voor die kleine, zit af en toe piepend op de bak :cry:

Ik hoop dat de dierenarts snel contact opneemt.
Ze is vorige week in het asiel nog ontwormd, dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Wij hebben nog 2 andere binnenkatten, de kans dat zij wormen hebben is niet groot (maar binnenkort ontworm ik ze wel weer
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst van harte welkom op ons forum en natuurlijk heel veel plezier met je nieuwe huisgenootje toegewenst!

Ik heb zelf ervaring met de kittenbrokjes van zowel RC als van Iams en ik ben zelf over beide soorten brokjes heel tevreden. Persoonlijk denk ik dan ook niet dat ze daar diarree van heeft gekregen, tenzij ze in het asiel eerst iets anders kreeg en pas bij jou Iams, want dan kan ze het van het omschakelen op andere brokjes hebben gekregen. Ik zou dan ook zeker nu even niet omschakelen op kittenbrokjes van RC, want dan raakt haar spijsverteringssysteem alleen nog maar meer in de war.

Verder krijgen ze meestal van brokjes (van welk merk dan ook) geen diarree, maar meer van blikvoer/natvoer en soms ook van medicijnen zoals bijvoorbeeld ontwormpasta of antibiotica. Het zou ook kunnen dat ze van de stress van de verhuizing nog wat van slag is of dat ze misschien iets heeft gegeten dat verkeerd viel, maar het is altijd lastig te zeggen waar de diarree precies vandaan komt.

Ik vind het overigens erg vreemd dat het asiel vasten heeft aangeraden, want dat is voor katten en zeker kittens bijzonder slecht. Het kan namelijk gebeuren dat hun spijsvertering komt plat te liggen en dan kunnen ze niet meer eten en kunnen ze dood gaan. Zelf zou ik dat risico niet willen lopen en raad ik vasten dan ook sterk af. Het kan wel heel goed bij honden als ze diarree hebben, want die hebben een totaal andere spijsvertering.

Je zou haar bijvoorbeeld een paar daagjes gekookte kip met gekookte rijst kunnen geven of een theelepel niet-koude yoghurt naast de brokjes die je nu geeft (het heeft een hoge zuurtegraad en is daarom heel goed voor de darmen enzo).

Zo te lezen schommelt de mate van diarree een beetje, maar wordt het gelukkig niet steeds erger. Toch is het goed om het in de gaten te houden vanwege de kans op uitdroging. Ik ben dan ook blij dat je al bij de dierenarts bent geweest en ik ben benieuwd wat hij er verder van vindt. Ik wens je veel sterkte en ik hoor natuurlijk graag hoe het verder afloopt.

groeten,
Sandra
Cess
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2007 10:17

Bericht door Cess »

Hoi Sandra, bedankt voor je reactie en je verwelkoming!

Gelukkig drinkt Hommeles (ik mocht haar alleen van mijn vriend als ze zou zou heten haha) wel heel goed, en ze eet ook prima! Ze is levendig en actief, dus gelukkig is diarree op het moment het enige symptoom. Voor uitdroging ben ik nu niet zo heel bang meer, zeker niet nadat de dierenarts haar gezien heeft. Ik doe zelf regelmatig die huidplooitest (overigens op de rug doen, niet in de nek, de nekhuid is daar te los voor, dan krijg je een vertekend beeld!), en ik ben dan wel geen expert, volgens mij zit dat nog wel goed.

Ik heb het hele spul net toch maar even ontwormd. Na een aantal reacties te hebben gelezen in dit topic leek me het niet onverstandig, ondanks de mogelijk laxerende werking. Ik hoop dat dat de oplossing is!

Als ik iets hoor van de dierenarts laat het ik hier weten.

Overigens: in het begin van dit topic (2003) was er sprake van een soort mysterieus virus oid waar vooral een hoop kittens aan zijn overleden. Net vertelt een vriendin van mij dat 5 van haar 9 katten erg ziek zijn! Ze willen niet meer eten en hebben diarree, 1 is er inmiddels aan de dwangvoeding, die heeft al 2 tot 3 dagen niet gegeten. Het deed me erg denken aan dit topic! Ze had het over een virus dat heerst, maar meer wist ze eigenlijk ook niet.

Weet iemand hier meer van?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Voor ontwormen hebben we een ander topic. De laatste posts zijn daarheen verplaatst. Graag daar de discussie over wormen voortzetten.

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gucci81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2007 20:46

Bericht door Gucci81 »

Ik heb hier een aantal weken geleden al om advies gevraagd over de diarree van Gucci (hij is nu bijna 6 maanden). Hij heeft al sinds we hem hebben (nu ongeveer 1,5 maand) diarree. Van de dierenarts heeft hij pillen gekregen tegen Giardia, die hielpen niet. Ontlastingonderzoek gedaan, daar was niks aan te zien. Vervolgens hebben we antibiotica gekregen, die wel aan leken te slaan. Tien dagen hebben we onder protest en schuimbekken :esnooty: pilletjes naar binnen geduwd en er kwam zowaar vorm in zijn ontlasting. Ik blij (hij ging in plaats van vijf keer nog maar twee keer per dag op de kattenbak en kwam er ook nog zonder vieze voeten uit). Alleen nu is de antibioticakuur een paar dagen klaar en lijkt de diarree weer in oude vorm terug te komen. Zucht.
Nou is mijn vraag of iemand hier toevallig ervaring mee heeft en waar het aan kan liggen (antibioticakuur te kort of niet sterk genoeg ofzo?). Ik bel maandag de dierenarts wel weer, maar misschien kan iemand me alvast een beetje verder helpen?

Groetjes,
Meggy
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door Elles »

Een van onze katten heeft vandaag op de bak zijn behoefte gedaan (gelukkig op de bak hihi) en het was dunnen diarree met helder rood bloed erbij. Weet iemand of dit ernstig is? Ik kan nu helaas de dierenarts niet meer bellen, maar ik ga dat morgen zeker even doen. Enige nadeel is dat we dus niet weten van welke kat het komt, omdat ze beide om 1 bak gaan.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Diarree

Bericht door Kattenbella »

Hoe oud zijn je katten? Zijn ze geent en ontwormd? Het kan ook een geknapt bloedvatje zijn, Goed opletten dus. dat geknapte vatje kan geen kwaad.
Gaat het verder goed met je katten?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie