De poten van mijn kat sterven af

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik en ik denk ook velen met mij zijn uiteraard nog steeds erg benieuwd naar de uitslag!! Dus wat mij betreft zou ik het heel leuk vinden als je ons ook hier op de hoogte zou willen houden.....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Riane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 apr 2007 10:52

Bericht door Riane »

De uitslag van de patholoog:

Achterpoot links: uitgebreide perifere weefselnecrose
met acuut (wrsch ischemisch) verval van epidermale
structuren, fibrinoide degeneratie en trombosering van
bloedvaten en necrose van spierweefsel. Relatief
geringe ontstekingsreactie. Onderliggend probleem lijkt
vasculair van origine, mogelijk op basis van
tromboembolie.
Geen aanwijzingen voor intoxicatie.

Ik heb aan de da nog gevraagd of HCM een mogelijke oorzaak kan zijn. De da zei dat dat wel mogelijk KAN zijn, dat zouden we dan moeten laten onderzoeken met een echo van het hart. Maar er zijn meerdere mogelijke oorzaken. Kattenaspirine is nu de behandeling. De patholoog heeft gezegd geinteresseerd te zijn in het verdere verloop dus het is wel een bijzonder geval. Mijn da heeft het verslag van de patholoog en foto's opgestuurd naar een dermatologe van de universiteit van Utrecht, dus die kijkt er ook nog even naar.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Riane schreef:De uitslag van de patholoog:

Achterpoot links: uitgebreide perifere weefselnecrose
met acuut (wrsch ischemisch) verval van epidermale
structuren, fibrinoide degeneratie en trombosering van
bloedvaten en necrose van spierweefsel. Relatief
geringe ontstekingsreactie. Onderliggend probleem lijkt
vasculair van origine, mogelijk op basis van
tromboembolie.
Geen aanwijzingen voor intoxicatie.
eh :icon_shifty: kan je dit even omzetten in mensentaal? Is het een soort van kanker dan?

In ieder geval erg veel sterkte ermee!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Riane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 apr 2007 10:52

Bericht door Riane »

Het komt erop neer dat het door trombose (bloedpropjes), komt. Die sluiten de vaatjes af, waardoor het weefsel afsterft. Kattenaspirine is bloedverdunnend, dat is tegen trombose.

Wat de oorzaak is van de trombose, is niet duidelijk. Dat zou onderzocht moeten worden. Maar kattenaspirine is nu toch HET medicijn tegen de bloedpropjes.

Groetjes, Riane
Gebruikersavatar
Riane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 apr 2007 10:52

Bericht door Riane »

Oh ja, en er staat ook nog dat er geen aanwijzingen zijn gevonden dat de oorzaak vergiftiging zou zijn
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat apart Riane dat ze nergens kunnen achterhalen hoe die trombose ontstaat.
Gaat het nu met die aspirine nu beter?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Riane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 apr 2007 10:52

Bericht door Riane »

Hoi Lotte,

Met de aspirine lijkt het inderdaad beter te gaan en zelfs stil te staan.
De oorzaak van de trombose kan wel onderzocht worden, maar dat omvat weer heel veel onderzoeken en kosten. En veel stress voor Mauw. En dan nog is niet zeker of de oorzaak gevonden zal worden. EN als de oorzaak wel gevonden wordt, wil dat niet zeggen dat er iets aan te doen is. Het medicijn tegen trombose is bloedverdunners (bij katten dus kattenaspirine). Dus nu het met de aspirine goed gaat, laten we het voor nu zo en houden we het in de gaten.

Liefs van Riane
Gebruikersavatar
Riane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 apr 2007 10:52

Mauw is ingeslapen

Bericht door Riane »

Hallo,

Jullie kennen misschien mijn verhaal nog wel over Mijn Lieve Mauw:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... c&start=45

Mauw hebben wij moeten laten inslapen op 5 juli. De hele poot was afgestorven en moest dus geamputeerd worden. Met bloedverdunners leek het daarna goed te gaan, maar later begon toch ook aan de andere poot een teentje af te sterven. En dat was voor Mauw en mij teveel. Ik heb besloten haar uit haar lijden te verlossen omdat ze ondanks pijnstillers toch veel pijn kreeg.

De patholoog heeft aangeboden Mauw op te nemen voor autopsie. Ondertussen heb ik al een stukje verslag, maar het complete verslag krijg ik nog als het hele onderzoek is afgerond. Mauw blijkt een uniek geval te zijn en de patholoog overweegt zelfs om er een wetenschappelijk artikel over te schrijven.

Tot nu toe zijn dit de bevindingen van de patholoog:

'Er bleek op de kleppen in het linker gedeelte van het hart een soort wrat-achtig proces aanwezig te zijn. Na microscopisch onderzoek bleek het te gaan om bindweefsel en andere cellen.

Dit beeld zien wij bij de dieren die wij hier regelmatig onderzoeken vrijwel nooit. De afwijking lijkt echter een beetje op een afwijking die bij mensen beschreven is.

Waarschijnlijk zijn er door het proces in het hart brokjes weefsel of materiaal vastgelopen in slagadertjes van de achterpoten waardoor delen van de poten niet meer van (voldoende) bloed werden voorzien en zijn afgestorven.

Er is in de poot en in het hart zeker geen sprake van een eosinofiel granuloom. Dat ziet er heel anders uit en resulteert eigenlijk nooit in het afsterven van een hele onderpoot. '

Het duurt dus nog even voordat de patholoog het hele rapport klaar heeft.

Ik mis haar heel erg. :cry: :cry: :cry: :cry:

Groetjes Riane
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Jeetje Riane, wat verschrikkelijk :cry: :cry: :cry:. Wat erg dat er niets meer voor Mauw gedaan kon worden.. dan is euthanasie inderdaad het laatste wat je nog voor haar kan doen, hoe moeilijk het ook is. Ik wil je heel veel sterkte toewensen met het verlies van je mooie lieve Mauw.

Heel veel sterkte en liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een schok, zeker omdat het weer wat beter leek te gaan. Ook van mijn kant heel veel sterkte toegewenst en ik vind het heel fijn dat je ons van de afloop op de hoogte hebt gesteld, ook al was dat heel triest.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hallo Riane,

Heel veel sterkte met het verlies van jullie prachtige Mauw! Ze is heel blij dat ze bij jou mocht wonen, dat weet ik zeker!

Inderdaad; ik ben blij dat je ons van de afloop op de hoogte hebt gesteld, ik hoop dat jullie de rust kunnen vinden.

Heel triest, heel jammer, heel veel sterkte!

Groetjes, Luna.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het gedicht is verplaatst dit topic in Afscheid.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

wat een schok! heel veel sterkte met dit grote verlies.

Misschien kan het je toch een beetje troosten dat mauw bijdraagt aan een onderzoek waar vele aandere poezels baat bij kunnen hebben :kissykissy:

Lieve mauw,

speel nu maar fijn, je hebt het verdient!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

Bericht door Myron »

Riane schreef:Vandaag heb ik een berichtje gekregen via via, met daarin eindelijk iemand die ook iets soortgelijks had meegemaakt en dat bleek na autopsie te komen door landbouwgif. Naast het huis van mijn buurvrouw wordt in de boomgaard gewerkt met gif. Dus dat heb ik vanmiddag doorgegeven aan mij dierenarts en die geeft het door aan de patholoog om de poot daarop te checken.
jezus wat een verhaal....:(

als landbouwgif werkelijk de oorzaak had kunnen zijn van dit vreselijk verhaal (wat in dit geval niet is natuurlijk) dan wegen de voordelen toch echt niet op tegen de nadelen...!! verboden maken dan en laat ze maar wat anders verzinnen.

heel veel sterkte met het verlies van mauw en ik hoop dat ze haar rust nu gevonden heeft.
Gesloten