hoe introduceer je een hond bij een kat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

hoe introduceer je een hond bij een kat?

Bericht door Myron »

hallo,

ik zou graag willen weten wat de beste manier is om een hond met een kat kennis te laten maken. ik heb namelijk een boxerteefje van 2,5 jaar oud die sinds mei bij m`n ouders woont omdat ze niet alleen kon blijven als ik werken was. een paar weken later is mijn kat binnen komen lopen, omdat het erna uitzag dat hij geen eigenaar had heb ik hem gehouden (wormen op de ontlasting, vel over been, geen halsband en ook geen chip). volgens de da is hij ongeveer 2 jaar oud en een kruising tussen een europese korthaar en boskat. 3 weken geleden heb ik hem laten castreren. hij heeft in huis nooit gesproeid en is verder ook niet agressief (op wat liefdesbeetjes na en als ik iets doe wat ie niet leuk vindt dat maakt hij dat wel duidelijk met nagels of tanden). hoe je een hond met een andere hond kennis moet laten maken dat weet ik wel, maar van katten heb ik niet zoveel verstand :-P

ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten, alvast bedankt voor de reacties :grin:

groetjes myron
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Sorry ik heb alleen ooit een pup bij een volwassen kat genomen maar dat is zo lang geleden dat ik niet eens meer weet hoe dat ging :???:
Een pup zal voorzichtiger zijn met een boze kat en jij hebt een boxer die bekend staan om hun onstuimige karakter.
Dus je moet zowiezo als je je hond mee naar huis neemt deze aangelijnd houden zodat zij niet gelijk achter de kat aangaat zodra ze m ziet.
Kijk voordat je naar binnen gaat eerst even waar je kat is zodat deze zich geen hartverzakking schrikt als je met de hond binnenkomt en dan voorzichtig aan elkaar introduceren.
Voor de rest kan je eigenlijk weinig doen dan zorgen dat ze elkaar niet (eventueel)in de haren vliegen. Een plantenspuit in de aanslag mag dan wel is helpen.
Verder als ze alleen zijn tot ze aan elkaar gewend zijn absoluut apart houden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zelf weet ik uit mijn asielervaring dat het er sterk vanaf hangt of de hond en/of de kat al eerder ervaring met de andere soort hebben gehad. Als dat het geval is gaat alles meestal een stuk sneller, omdat als de ene fel reageert de andere dat gewoon negeert en dan houdt het vanzelf op. Terwijl als ze beiden totaal onervaren zijn, ze elkaars lichaamstaal niet herkennen en dus verkeerd op elkaar kunnen reageren en echt aan elkaar moeten wennen.

Daarnaast hangt het ook van de leeftijd (dus ook speelsheid en/of lompheid) van de dieren af hoe snel het wennen gaat. Een oude kat met een pupje of een oude hond met een kittentje kan bijvoorbeeld problemen geven (maar dat hoeft niet!), terwijl twee oudere dieren of twee jongere dieren meestal wat makkelijker gaat.

Verder speelt ook het ras van met name de hond een rol, zo went bijvoorbeeld een windhond lastiger aan een kat (ziet het als prooi als het gaat rennen) dan een allemandsvriend als een labrador.

Al met al is het dus in iedere situatie anders hoe snel of makkelijk het wennen gaat.

Wat het wennen betreft zou ik proberen een bench te kopen/leren of huren en daar de hond tijdelijk in doen, terwijl de kat er om heen kan lopen en snuffelen. Zo zien ze elkaar en kunnen ze elkaar ruiken, terwijl de kat zich toch veilig voelt. Ik zou zelf niet zo snel de kat erin doen, omdat het zijn huis is en de hond de gast is. Ook kan de hond te groot en bedreigend voor de kat in de bench zijn als hij er om heen snuffelt. Laat de kat maar het tempo bepalen en dwing men niet tot kennismaking.

Na de eerste schrik en een flinke wenperiode (dus pas als de rust echt goed is teruggekeerd) kun je kijken wat er gebeurt als het deurtje open gaat. Als de kat dan wegvliegt, laat hem dan maar gaan (maar laat hem niet van schrik naar buiten rennen) en probeer het later nog een keertje, terwijl de hond weer in de bench zit.

Zo kun je ze uiteindelijk rustig aan elkaar laten wennen, maar blijf er in het begin zeker steeds bij. Ik hoop dat dit alvast een beginnetje is en dat de andere tips nu gaan binnenstromen .

groeten,
Sandra
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

Bericht door Myron »

ok bedankt! ;-) doenja is inderdaad een echte boxer....zeer onstuimig en veel springen. :multi:
wanneer ze de kans krijgt om tijdens het wandelen achter een kat aan te rennen zal ze die nemen ook. ik zal haar zeker aan de riem moeten doen want anders wordt de tent afgebroken hier. denk dat ik dan het beste doenja alvast een paar keer naar huis neem zodat ze een beetje aan elkaar kunnen wennen. miss kan ik bij m`n ouders thuis een oude sok leggen zodat daar de geur van doenja aankomt, dan leg ik die naderhand hier ergens neer, zodat myron alvast een beetje aan de geur kan wennen, niet ?? van doenja uit zal het naderhand wel goed gaan met veel belonen. myron heeft wat langer de tijd nodig denk ik.

groetjes myron
Gesloten