Zachte dingen, zoals schapenvachtjes, mandje en ook de kussens van de bank hebben helaas een onweerstaanbare aantrekkingskracht op sommige katten, ook al zijn ze gewoon zindelijk en kerngezond. Ik weet niet waarom, misschien is het lekker zacht aan hun pootjes als ze er op bezig zijn.
In jouw geval kan het ook een vorm van negatief aandacht vragen zijn (als dat al bestaat bij katten) of een uiting van stress, maar dat is altijd moeilijk over een dier te zeggen, aangezien ze het ons niet kunnen vertellen.
Ook kan het lichamelijk zijn, want bij blaasgruis gaan ze niet extra vaak op de kattenbak (of ergens anders), maar ze kunnen wel wat moeite met plassen krijgen of opeens wild gaan plassen, dus dat is altijd mogelijk.
Ik denk zelf dat het gewoon een lekker zacht plekje is om te plassen. Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat je kat op de bank gaat plassen, want ik heb zelf een bankplasser en dus geen helaas bank meer over

.
Ik heb nu een spuitflacon "Training Aid" van Greenfields gekocht tegen dit probleem, maar ik ken het nog niet, dus ik weet niet of het werkt, maar een kennis van mij had er goede resultaten mee. Misschien kent iemand anders op het forum het al wel en is het ook wat voor jou.
groeten,
Sandra