Gescheurde nagel

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Gescheurde nagel

Bericht door snouska »

Hoi allemaal,

Onze lieve kater Bambam heeft vanmorgen een ongelukje gehad. We zaten lekker te knuffelen toen hij zich rotschrok omdat vriendinnetje Pebbles voorbij kwam jagen.

Hij rende weg, knalde tegen de deur :???: en ging beduusd op de trap zitten. Er leek niks aan de hand, todat mijn vriend bloederige pootjes op het parket zag.....

Hij heeft dus toch iets opengehaald aan zijn achterpootje. Zijn nagel zat er wel nog aan. Ik heb het met wat nat keukenrol afgeveegd en even erop gehouden om het bloeden te stelpen (was best flink!).

Kan dit verder kwaad? Doet het pijn? Kan ik het gewoon zo laten zodat het vanzelf geneest?

Ik hoop op jullie reacties.

Groetjes Anouschka
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Waarschijnlijk is de nagel tot in het "leven" gescheurd en dat bloedt altijd ontzettend. Het ziet er dan heel spectaculair uit, maar het houdt vanzelf op met bloeden.

Je kunt het pootje even onder de kraan doen om het schoon te spoelen en daarna wat jodium of wondspray erop doen, maar als je kat er verder geen last van heeft kun je het ook gewoon laten zitten.

Als het nageltje dan toch gaat ontsteken (wat ik niet verwacht) dan zal je dat vanzelf zien, omdat hij dan moeilijker gaat lopen. Je kunt het dan even schoonmaken en behandelen, maar zo'n vaart zal het denk ik niet lopen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi!

Wij hebben dit laatst met onze hond gehad. Haar nagel was ook tot op het leven gescheurd. Wij zijn toen naar de dierenarts geweestom een groot stuk van haar nagel af te laten knippen (bijna tot op het even) Op die manier kon ze in ieder geval fatsoenlijk lopen en heb je minder kans dat het opnieuw openscheurt.
Misschien een tip om het zelf even af te knippen, of als je geen goede knipper hebt of het niet goed durft, kun je natuurlijk altijd even langs de dierenarts gaan.

Verder zou ik het goed ontsmetten om infecties tegen te gaan.

Succes!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Zat ik ook te denken; inderdaad goed ontsmetten om infecties te voorkomen. Maar je hebt natuurlijk wel weer kans dat je kat dit spulletje af gaat likken....en of dat nou bevorderlijk is?

Misschien even je dierenarts bellen voor advies?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Gescheurde nagel

Bericht door Mac »

Ik heb gister en vandaag een hele nagel, en een gespleten nagel gevonden. Die gespleten nagel komt denk ik van het vechten met de nieuwe kat en de hele nagel was voor een deel gespleten.
Kunnen kattennagels "vervellen"?
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Gescheurde nagel

Bericht door Leonie89 »

ja, ik geloof van wel.. vind zelf in elk geval best vaak van die 'nagelvelletjes'..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Gescheurde nagel

Bericht door Camoth »

Ja, katten laten regelmatig nagelhulsjes los. Daar is niets vreemds mee aan de hand ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gescheurde nagel

Bericht door Cari »

Kijk maar eens onderaan de krabpaal (of de bank ...) daar ligt weleens wat. Van het vechten zal het niet gekomen zijn. Daar raken andere delen dan de nagels gerafeld van..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Gescheurde nagel

Bericht door JLC »

Ik vind ook regelmatig nagelhulsjes. En inderdaad vlakbij de plekken waar ze krabben. Ik heb nooit gemerkt dat mijn katten er last van hebben.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gescheurde nagel

Bericht door Adriana »

het krabben dient niet alleen om een geurspoor af te geven maar ook om nagels te 'schonen',
die groeien wat anders dan bij ons en af en toe moet de bovenlaag eraf.
en als dat al krabbend niet lukt, dan gaan sommige katten over tot 'nagelbijten'.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie