Beestjes op kitten

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Kacheek
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2007 16:42

Beestjes op kitten

Bericht door Kacheek »

Hallo

Ik heb 2 kittens in huis van ongeveer 4 maand.

Nu de laatste tijd als ik ze kam zitten er echt zichtbare bruine beestjes op. Nu per kambeurt zijn het er stuk of 2.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat ik er dan eventueel kan tegen doen??

Deze beestjes zijn precies ook bestand tegen vlooienbestrijdingsmiddelen.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Welke vlooienbestrijdingsmiddelen gebruik je?

Het is namelijk bekend dat steeds meer vlooien immuun worden voor Frontline. Tevens moet je als je een vlooienbehandeling doet heel je huis ook sprayen (en dus je bed ook als ze op bed mogen), anders hebben de kittens binnen no-time weer vlooien.

Verder zouden het nog luizen, teken of oormijten kunnen zijn, maar alleen een dierenarts kan je dat vertellen!

Snel contact opnemen met een dierenarts dus!!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Wat ik mij eigenlijk afvraag, moet je ontvlooien, als je kittens altijd binnen blijven? Mijn kittens zijn nu 3 maanden oud, en ik heb ze nog geen enkele keer ontvlooid ofzo...
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

kittens moeten zeker ontvlooit worden

je kan vlooien ook meenemen van buiten en zo dus je kitten besmetten

ga even naar de DA en haal daar een goed vlooienmiddel en behandel je kittens daarmee
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Je zou ze preventief een vlooienmiddel kunnen geven. Al doe ik dat zelf niet. Mijn katten blijven ook binnen, krijgen geen vlooienbehandeling en hebben ook nog nooit vlooien gehad.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

ik weet uit ervaring dat de ene kat er wel en de andere geen "aanleg" voor heeft

Ik hoef hier maar drie katten na te kijken als ik ze verdenk van vlooien, hebben die het niet is er ook niets aan de hand. Hebben die een vlo of poepje, behandel ik ze wel.

Prventief kan altijd, maar zelf doe ik het niet
True love is the love from an animal
dromer
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2008 22:47

Re: Beestjes op kitten

Bericht door dromer »

Ik denk dat ik niet preventief ga behandelen, of is het heel erg naïef van mij? Skip komt niet buiten, en zelf hebben wij geen kenissen/vrienden met huisdieren, dus daar zouden wij het ook niet van mee kunnen nemen...
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Beestjes op kitten

Bericht door Boomer »

Dat ze niet buiten komen zegt niets. Je kan ze zelf ook van buiten meenemen.

Ik gebruik zelf voor al mijn dieren ook weinig vlooienspul. Maar ik kam ze 2 a 3 x per week. Dan zie ik het snel genoeg als ze iets bij zich dragen. Mochten ze het dan hebben dan behandel ik ze meteen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Beestjes op kitten

Bericht door sandy »

dromer schreef:Ik denk dat ik niet preventief ga behandelen, of is het heel erg naïef van mij? Skip komt niet buiten, en zelf hebben wij geen kenissen/vrienden met huisdieren, dus daar zouden wij het ook niet van mee kunnen nemen...
Dat is helemaal niet naief, ik ben tegen preventief behandelen wat vlooien en wormen aangaat.
Behandelen heeft pas zin als ze er last van hebben.
Wat heeft het voor nut om een dier elke maand te vergiftigen met allerlei anti vlomiddelen of elke 3 maanden met antiwormmiddelen behalve dat het alleen maar schadelijk kan zijn voor zo'n lijfje. Het is immers nog steeds allemaal chemische rotzooi.
Mijn vorige kat kreeg een vlooienbandje als het vlooientijd was omdat ik een hond had.
Een hond die ik trouwens ook nooit ontvlooide met zulke middelen, ik kamde m 2 keer per dag en hield m daarmee praktisch vlovrij.
Dat van buiten meenemen vind ik onzin, als dat al gebeurt is het een zeldzaamheid.
Ik woon nu in een huis met tuin sinds 4 jaar met 4 katten en al schijnt het niet bij iedereen goed te werken, ze krijgen elke dag een half theelepeltje edelgist door hun voer en ik heb ze sinds ik hier woon nog nooit hoeven ontvlooien omdat vlooien een hekel hebben aan katten die edelgist krijgen waarbij het ook goed is voor de huid en vacht.
Laatst gewijzigd door sandy op 29 feb 2008 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Beestjes op kitten

Bericht door Boomer »

Ik heb ook hele goede ervaringen met edelgist, sinds ik het mijn dieren geef.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Beestjes op kitten

Bericht door rieneke »

ik sluit me bij sandy aan.
mijn vier binnenkatten zijn in 2000 voor het laatst ontvlooid, en nooit een vlo gezien verder.
dat meenemen van buiten loopt ook wel los.
door m'n werk bij de dierenambu kom ik regelmatig in contact met katten die vlooien hebben, maar nooit heb ik er een meegenomen.
op het moment dat ik vlooien constateer, vind ik het vroeg genoeg om te gaan ontvlooien.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Beestjes op kitten

Bericht door Piekje »

Gewoon een vlooienkam kopen en af en toe eens checken. Naar de dierenarts is zonde van je geld als je alleen voor vlooien en vlooienbestrijdingsmiddel gaat. Dan kun je ook zelf.

Mijn katten leven binnen en in de tuin en hebben nog nooit vlooien gehad sinds ik ze heb. Misschien toen ze net uit het nest kwamen. Maar volgens mij dat zelfs niet.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Beestjes op kitten

Bericht door Boomer »

De kans is misschien klein maar het kan toch gebeuren dat je vlooien mee naar binnen neemt (van buiten). Ik heb een paar jaar op een flat gewoond en had toen alleen mijn katten. Het 3e jaar dat ik er woonde heb ik toch een flinke vlooienplaag gehad, terwijl mijn katten toen niet buiten kwamen.
Ondanks mijn houten vloer en regelmatig stofzuigen.

Maar zoals anderen ook zeggen : regelmatig kammen en je merkt het snel genoeg.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Re: Beestjes op kitten

Bericht door KellyVG »

Ik heb er ook last van gehad. Mijn katten komen niet buiten, maar ze hadden toch vlooien. Gelukkig was ik er op tijd bij. Een vriendin van mij was er jammer genoeg niet op tijd bij en heel het huis zat al vol vlooien. Zij heeft een speciaal "kuis-team" moeten laten komen.

Zonder katten had ze dit probleem trouwens niet gehad. Naar het schijnt neemt iedereen wel eens een vlo mee van buiten. Maar als er katten in huis zijn, is dat voor hen een ideale plek om zich te vermenigvuldigen.

Ohja, en je moet niet ELKE maand je katten preventief ontvlooien. Doe het gewoon in de vlooien-periode, en je zit goed! Toch als het om huiskatten gaat...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Beestjes op kitten

Bericht door Shaz »

Ik heb inmiddels al vijf jaar katten en ik heb ze alleen moeten behandelen tegen vlooien toen ze bij ons kwamen. Daarna heb ik ze nooit meer behandeld, maar ik heb nog nooit last gehad van vlooien. Ik hou het natuurlijk wel in de gaten, maar ik ben niet voor preventief behandelen. Het blijft toch troep, dus dat gebruik ik pas als het echt nodig is.
groetjes Sharon
Gesloten