Duvel wil niet eten en Vedet speelt met nageltjes uit

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Duvel wil niet eten en Vedet speelt met nageltjes uit

Bericht door KellyVG »

Hallo!

Sinds gisteren heb ik twee katertjes, Duvel en Vedet. Vedet is een beetje een probleem-geval geweest, en heeft een beetje groei-achterstand. Ik dacht dat dat wat problemen ging geven, maar juist hij eet heel goed. Zijn broertje daarentegen wil niet eten. Ze zijn er nu wel nog maar één dag. Maar wat moet ik doen als hij vandaag nog niet wilt eten? Thuis kreeg hij brood met melk. Maar dat is toch geen volwaardig eten voor kittens? En als ik dat ga toegeven, gaat hij misschien nooit willen eten?!

Vedet met zijn achterstand, was duidelijk nog een moeders-kindje. Maar hij heeft absoluut geen schrik ofzo en gedraagt zich heel normaal. Behalve dat hij ALLES doet met zijn nageltjes naar buiten. Wandelen, spelen, ... Kan ik daar iets aan doen? Of moet ik gewoon hopen dat hij nog van zijn broertje leert dat dat niet zo hoort?

Groetjes, Kelly
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Brood met melk is zeker geen katten-eten :shock:
Is hij niet ontzettend aan de diaree van de melk? Veel katten kunnen daar helemaal niet tegen!
Het is inderdaad belangrijk dat hij wel gaat eten nu.
Welk voer heb je nou uiteindelijk gehaald? Probeer hem dat anders geweekt in water of anders kattenmelk te geven. Als hij een zacht prutje gewend is wil dit misschien wel.
Je kan dan daarna gaan afbouwen als hij dit eet, steeds wat minder vocht toevoegen zodat hij uiteindelijk brokjes eet.

Over Vedet, kan hij zijn nageltjes wel intrekken? Dit kan je zien als hij ligt te slapen, want dan is hij totaal ontspannen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootjes, heel veel plezier ermee!

Wat betreft het niet eten: Je hebt helemaal gelijk dat brood met melk echt helemaal verkeerd is voor kittens qua bouwstoffen. Verder is het ZEER belangrijk dat katten, maar vooral kittens blijven eten, want als ze daar mee stoppen kan het dodelijk zijn (door leververvetting). Je kunt daarom de kittenbrokjes tijdelijk wat mengen met kittenmelk of warm water. Dat vinden veel kittentjes lekkerder en de geur van de brokjes komt naar boven als je het mengt met wat warm water en zo komt je kitten wel aan zijn voedingswaarden. Als dit niet lukt kun je ook wat blikvoer geven, bijvoorbeeld wat Gourmet mouse, dat kunnen ze oplikken. Dit kun je ook mengen met wat warm water voor nog meer eetgemak.

Over alles doen met de nageltjes uit: ik denk inderdaad dat je kittentje nog moet leren wat voorzichtiger te zijn. Het is belangrijk je kitten niet met je handen te laten spelen, maar met een speeltje aan een touwtje, want anders gaat hij je als hij later groot is echt pijn doen met die nagels zonder dat hij het door heeft. Verder kun je hem steeds voorzichtig tegenhouden door zijn pootjes vast te houden of even weg te duwen als hij op schoot zit en zijn nagels gebruikt. Je kunt ook even stoppen met aaien of hem even van schoot zetten. Dit alles is beter dan hem te straffen, want dat werkt niet erg goed bij katten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groeten,
Sandra
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

In de garage staan er droge brokjes. Vedet at dit reeds een half uurtje na aankomst. Omdat Duvel 's avonds nog steeds niet had gegeten, heb ik ze net voor wij gingen eten een zakje "natte voeding" van Whiskas voor juniors gegeven. Vedet ging ook terug in de aanval, maar Duvel liep gewoon weg. Als hij tegen vanavond nog niks heeft gegeten, zal ik kitten-melk halen en dat over de droogvoeding doen. Als hij melk gewoon is, zal dat misschien helpen.

Ik heb nog niks van kaka gevonden ofzo. Dus diarree zullen ze zeker niet hebben.

En hoe zit dat met drinken? Is dat heel belangrijk? Want buiten enkele kleine likjes heb ik nog niks meer gezien.

Ik hoop echt dat Duvel begint te eten vandaag...

Ohja, en wat Vedet zijn nageltjes betreft... Ik heb er een keer op gelet tijdens het slapen, en toen waren ze niet ingetrokken. Ik heb er toen lichtjes een duwtje aan gegeven, en toen bleven ze wel binnen. Dus hij kan het wel, maar hij heeft de reflex niet. Toen hij op mijn schoot kroop, duwde ik ze ook naar binnen, maar enkele seconden later vergeet hij dat terug, en loopt hij terug met de nageltjes naar buiten.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat jammer dat je kittens eerst brood met melk kregen, dat is allesbehalve een volwaardige voeding.

Wat betreft die nageltjes, dat klinkt me een beetje vreemd in de oren. De meeste katten (of allemaal???) lopen met hun nageltjes ingetrokken. Misschien kun je deze vraag beter aan je dierenarts stellen. Alleen hele jonge kittens kunnen dit nog niet bedenk ik me net, dus ik weet niet hoe oud je kittens zijn?
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Gisterenavond had ik de indruk dat hij wel met zijn nageltjes ingetrokken rondloopt. Maar vanaf dat ik hem vastpak, of met hem speel, of als Duvel met hem speelt... Zijn nageltjes altijd naar buiten. Volgende week mag ik naar de dierenarts (ze zijn nu 7.5 weken oud). Ik zal het daar eens vragen.

Duvel heeft ondertussen een beetje gegeten. Heb hem wel moeten misleiden met wat warm water en kleine stukjes brood er tussen. Maar het lijkt te werken. Dus hopelijk kan ik dit weekend het brood achterwege laten.

Ik heb nu nog een ander vraagje. We denken dat Vedet niet zindelijk is. Eigenlijk ben ik er zeker van. Gisterenavond was zijn pootje nat en ging ik op zoek. En inderdaad, er lag een plas in de hoek van mijn woonkamer. Nochtans heb ik hem ook al zien gaan op zijn kattenbak. Net als zijn broertje. Als ik het dan niet zie gebeuren, kan ik dan nog iets doen? Zoals hen vastnemen en laten ruiken aan de plas en ze dan in hun kattenbak zetten? Ook als ik niet weet wie het gedaan heeft?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

misschien moet je beginnen met meerdere kattenbakken, dat kan soms helpen voor de zindelijkheid. Als je het ziet gebeuren: meteen op de bak zetten! Desnoods als ze aan het plassen zijn! Dan leren ze de link te leggen. Succes ermee!
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

En als ik het niet zag gebeuren? Maar ik zeker ben dat het de ene is?

De methode om het hen te laten zien en dan hen beide op de kattenbak te zetten, is dus geen goed idee?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Nee, laten ruiken helpt niks. Ze snappen dan niet dat dat plasje eigenlijk op de bak had gemoeten.
Gewoon goed in de gaten houden en als je ze op de bak ziet plassen, even goed belonen met bijvoorbeeld hoog stemmetje (hier keken ze me dan heel trots aan).

Ik had eerst ook twee bakken en zag dat ze dat makkelijker vonden, vooral als ze opeens tijdens het spelen moesten plassen, dan zag je ze gauw naar de eerste de beste bak rennen (de dichtbijzijnste).
Later heb ik die elke dag iets verschoven naar de andere toe en nu doen ze het prima op eentje.
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Als het niet snel betert, zal ik dat maar doen. Anders zal er niet veel over blijven van mijn laminaat.

Kan het kwaad om op de plaatsen waar ze geplast hebben parfum te doen? Ik las dat ze daar een hekel aan hebben, dus gaan ze die plaatsen misschien mijden?
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Katten hebben inderdaad een hekel aan parfum, maar of het echt bevorderlijk is voor je laminaat vraag ik me af. Hier deden we dat met gewoon ordinair afwasmiddel. Wel eentje die flink geconcentreerd is en heftig naar citroen ruikt.

Dit doe je dan direct uit de fles (dus onverdund) op de plek van het ongelukje nadat je het ongelukje zelf opgeruimd hebt. Even laten liggen, de katten er even aan laten snuffelen, en als het een beetje uit begint te lopen, opvegen.

Tux is in zijn hele leven 3 keer onzindelijk geweest (1 keer toen hij diarree had en twee keer toen meneer zijn kattenbak niet schoon genoeg vond), maar met de citroen-truc is het nooit meer gebeurd!

We hebben hier ook de truc gevonden tegen het niet-schoon-genoeg meninkje van meneer; niet meer schoonmaken met chloor. We doen het hier (ja, echt!) met Nivea Silky Shine shampoo. Dan zetten we de bak leeg in de badkamer (toch wel handig, geen douchebak!), sproeien het geval af met de douchekop, flinke dot Nivea shampoo erin, goed borstelen, even laten intrekken, daarna hele geval weer afsproeien met de douchekop, drogen, schoon grit erin, en meneer gaat er bijna in liggen rollen, zo lekker vind-ie het blijkbaar.

wel zorgen dat je het afwasmiddel echt goed opveegt, want hier op het zeil (hij deed het goddank alleen in de gang!) wordt het een behoorlijk gladde bende als je het net niet goed opveegt.
Is nog gevaarlijk i.v.m. vallen ook!

Groetjes, Luna.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Voorlopig doen ze het enkel in de hoekjes. Daar lopen wij nooit. Dus dat mag wel glad zijn ;-)

Als je zegt de katjes laten aan ruiken, moet ik ze er dan echt allebei bij plaatsen? Of enkel degene die daar een plasje heeft gedaan? Maar als je het dan goed opkuist, is de geur achteraf toch weg? Dan gaat hij dat toch terug vergeten? Of niet?

Ik ben heel tevreden mijn mijn twee sloebers. Maar ik denk dat de opvoeding van 2 kittens 4x zo moeilijk is als eentje.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hai Kelly,

Bij ons deed Tux het middenin de gang, dus ik zou voor de zekerheid (afhankelijk van wat voor muurbedekking je hebt, met behang is het dus geen goed idee!) ook een heel dun laagje op de muren van het hoekje smeren. Dan komt de boodschap helemaal goed over.

Wij hebben niet de ervaring dat Tux het vergeet als we het goed opvegen. We doen er dan ook geen water bij, anders loopt de rotzooi weg in de plinten, en dat moet je met laminaat helemaal niet hebben, maar het onverdund erop en dan met een droog wc-papiertje opvegen. Dan verdun je het dus niet, blijft er altijd een minuscuul filmlaagje op liggen (vandaar dus ook die gladde bende).
Wij merken of ruiken daar niets meer van, maar katten weten het dondersgoed.

Over het laten snuffelen. Wat wij altijd deden was het afwasmiddel erop, Tux oppakken, hem er hardhandig bij zetten en dan een ferme NEE!! Hij ging dan vanzelf al snuffelen en trok met een walgend koppie zijn neus op.
Zo is hij citroengeur met nee gaan associeren, en inderdaad, hij snapte het al snel.

Ik weet eigenlijk niet wat het slimste zou zijn, om ze er allebei bij te zetten of maar eentje. In feite is het wel belangrijk dat je het ietsje hardhandig doet, dus het zou het eerlijkste zijn als je alleen het katje pakt dat het ongelukje "gepleegd" heeft. Het andere katje doet immers in feite niets verkeerd, en als die dan met zijn neus door de behoefte van zijn broertje (of wat het dan ook is) gehaald word is dat niet eerlijk. Wel krijgt hij vanzelf mee dat er iets op de grond word gegoten en dat zijn broertje daar straf om krijgt. Dan gaat het andere katje vanzelf kijken en leert ook hij; "Hee, van citroengeur krijg je hier op je lazer....hmmm, niet doen dus!"

Ik praat puur vanuit de ervaring die wij met Tux hadden hoor, dus vandaar dat ik het even zo omschrijf. Wel heb ik geleerd dergelijke ongelukjes nooit met chloor of ammoniak schoon te maken, want Tux werd daar hier juist nog extra onzindelijk van!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Het is het proberen waard! Bedankt voor de tip! Enige probleem is met 2 katten dat je dus niet altijd heel zeker bent wie het gedaan heeft. Daarvoor moet je ze continu in de gaten houden. Ik hoop alleszins dat ik het eens zie gebeuren. En dan gaat er afwasmiddel op die plek en zijn neusje er vlak boven :grin:
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hihi, gewoon doen Kelly, baat het niet dan schaadt het niet, want het op proberen te eten zullen ze echt niet doen!

Overigens, even offtopic; ik wil je wel helpen met het plaatsen van foto's als je dat wilt?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gesloten