Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
jetje1980
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2007 13:27

Bericht door jetje1980 »

Hallo,

Ben net weer met Puk bij de DA geweest, het ging goed, de koorts was gezakt en de wond zag er goed uit.
Ik maakte me nog wat zorgen, ze is nog wat futloos, maar ze eet weer goed! De da vroeg of ik haar al ontwormd had, dit was dus niet het geval dus heb ik een tablet meegekregen en een vitamine kuurtje voor een boost zeg maar. Ik ben allang blij dat het weer beter gaat. Bedankt voor de reacties.

liefs Harriet.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Nou, het is werkelijk waar niet te geloven, maar wij hebben weer iets aparts hoor! Ons katertje Tux is van 21-04-2007, nu dus een krappe vier maanden oud (nog niet eens). Het viel onze dierenarts echter al op dat hij buitenproportionele ballen heeft voor zijn leeftijd (zijn ook al alle twee heel duidelijk ingedaald), al echte katerwangetjes heeft en qua gestel e.d. ook al erg groot is voor zijn leeftijd.

Vanmorgen betrapte ik meneer er dus op dat hij bezig was op zijn knuffeltje te rijden! Piemeltje hing er gewoon uit, en hij had zijn knuffeltje ook echt vast met de welbekende nekbeet. Hij vertoont verder nog geen katergedrag (sproeien e.d. doet-ie allemaal niet), daarom heb ik de asieldierenarts gebeld voor advies.

Die raadde mij aan hem toch maar langs te brengen voor een enkeltje ballenbak. Ze zei dat ze het zo vroeg nog nooit had meegemaakt en wilde zelfs weten of het niet kon dat Tux ouder is dan het asiel beweerd. Ja, dat kan natuurlijk, Tux en zijn broertjes en zusje zijn in een doosje voor het asielhek gevonden met een briefje; zorg er goed voor.
Vind het echter wel raar; dat ze dan zo op de dag af de datum weten dat-ie geboren is...dat moet dan op het briefje gestaan hebben of is nattevingerwerk van hun DA geweest!

Toen ik uitlegde dat wij als het goed is a.s. dinsdag een exfokpoes erbij krijgen, een pracht van een Bengaaldame, die dus ook nog niet gesteriliseerd is, vond ze het helemaal een goed idee!!
De afspraak staat gepland voor a.s. maandag, deze week was er geen plaats meer.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal eng. Tux wordt dus a.s. maandag gecastreerd, waarna onze poes er dinsdag rond het middaguur (als het goed is en alles doorgaat) bijkomt. Maar wat nou als Tux dan nog helemaal groggy is van de narcose? Is het wel eerlijk tegenover Tux, dit? Of beginnen die twee al direct met een achterstand in het kennismakingsproces en maken ze dat nooit meer goed?

Als het een poes was geweest had ik het nooit zo gedaan, omdat die toch meestal een paar dagen nodig hebben om bij te trekken, maar bij katers is alles toch meestal vrij snel terug naar het oude? En hoe jonger ze zijn, hoe sneller dat gaat?

Wat is nu wijsheid? Sowieso wilden we Tux toch al laten helpen, dus of dat nu is of over twee maanden maakt ons geen klap uit. Maar moeten we Tux een dag extra geven om bij te komen en mevrouw er pas woensdag of zelfs donderdag bijplaatsen? Of gewoon zo laten verlopen, hopen dat Tux er snel weer bovenop is en die twee gewoon kennis laten maken?

Sorry voor het hele verhaal, alvast bedankt. Hoop dat jullie ons kunnen adviseren.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Jeetje, dat zou wat zijn joh als hij eigenlijk ouder is.

Katers hebben over het algemeen niet zo veel last van de castratie. Het is echt een ienieminie sneetje wat ze in zijn balzak maken.

Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het voor Tux zal zijn, maar ik kon Aelyn 's morgens om 8 uur brengen en ik werd om half 11 gebeld of ik aub weer kwam halen, want meneer was super wakker!
Hij heeft daarna thuis nog wat aan zijn ballen gelikt om het weer schoon te krijgen en is verder gaan spelen.
Hij heeft er dus echt helemaal geen last van gehad.

Ik zou het poesje dus gewoon de volgende dag laten komen. De kans dat hij dan nog last heeft van zijn castratie is volgens mij echt minimaal.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Lotte, hartstikke bedankt voor je reactie! Ik zat me echt al helemaal druk te maken over hoe ik dit nou weer aan de fokster moest gaan uitleggen. Niet dat ze het niet zou begrijpen hoor, nee, dat denk ik heus wel, maar toch.

Jouw advies is dus gewoon alles volgens planning te laten verlopen? Het is in ieder geval wel een hele geruststelling dat mocht mevrouw nu krols zijn, Tux er in ieder geval niets meer mee kan!
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Luuntje, zoals Lotte al zei: katers zien minder af van een castratie dan poezen, en vooral: je kater is nog heel jong! Hij loopt 's avonds waarschijnlijk al weer vlijtig rond (mijn poesje werd op 4 maand gesteriliseerd en ze sprong 's avonds al op kasten en zetels enzo). Qua stress kan het misschien wel harder doorwegen. Mocht het mogelijk zijn van de nieuwe aanwinst pas woensdag of donderdag te halen, denk ik dat je dat misschien wel kan overwegen, maar zelfs moest het enkel dinsdag kunnen lijkt mij dat helemaal geen probleem. Ik ben er zeker van dat hij terug de oude is dinsdag! Succes ermee en hou ons op de hoogte he ;)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

inderdaad, Tux kan haar dacht ik niet meer bevruchten dan.
Wel zitten de hormonen (uit mijn hoofd dacht ik) nog 6 weken in zijn bloed. Hij kan dus nog wel de behoefte hebben haar te bespringen.

ik zou het inderdaad gewoon door laten gaan.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik weet niet zeker of een kater dan al gelijk onvruchtbaar is.. Lijkt me trouwens wel hoor!! Vraag het voor de zekerheid even na ;-)

Tja, het lijkt heel jong, met 4 maanden castreren, maar deze operatie wordt soms al veel vroeger uitgevoerd. Ik zou me er in ieder geval niet al te veel zorgen over maken.

Veel dieren zijn de volgende dag alweer aardig in orde, maar anders zou je kunnen overwegen om ze nog een extra dagje uit elkaar te halen. Ik heb trouwens ook het idee dat jongere dieren sneller herstellen van de narcose. Xena was helemaal groggy toen ik haar ophaalde (9 maanden was ze) en Amy was helemaal wakker en helder (6 maanden bij de sterilisatie).

Succes ermee in ieder geval!!
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Bericht door smoef »

Dit laatste kan ook te maken hebben met verschillende narcose technieken, de ene arts gebruikt een sterker middel dan de andere.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Bij mij betrof het ervaringen bij dezelfde dierenarts ;-)
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Bericht door smoef »

Haha, dan kan het daar alvast niet aan liggen hè?
Ik herinner me mijn eerste koppeltje en hun castratie, de oudste was wat stilletjes en wilde de hele dag bij mij op schoot.
De volgende dag was hij weer oké.
De ander maakte er een compleet drama van; kotsen, gillen en drie dagen lang weigeren om zijn achterkant te gebruiken.
En hij zonderde zich af in mijn bed.. :-P
Maar het was wel zo: van de ene DA kwamen dieren altijd wakker terug en van de andere bleven ze een hele dag onder zeil.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Hier mijn vraag nog een keer:
Bij Diablo zijn z'n balletjes echt al heel goed zichtbaar.
Wat ik me van Jupi herinner is dat dat bij hem met 4 maanden nog niet zo heftig was en hij is dan ook pas met 7 à 8 maanden gecastreerd.

Ik zat me dus ook al af te vragen of Diablo misschien vroeger gecastreerd moet worden, maar ik wil het ook weer niet té vroeg doen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

het verschilt echt heel erg per dierenarts wat ze wel en niet willen doen qua castratie.
onze vaste DA wilde het niet doen voor Aelyn 8 maanden was. Ik zag dat dus ook niet zitten omdat Aelyn al heel groot was, behoorlijke ballen had en ik geen zit had in Sarah terrorisren.

Ik heb toen een andere DA gebeld en die deed het vanaf 5 maanden, als een kat maar boven een bepaald gewicht was (dacht 2 kg).
De dag nadat hij 5 mnd was is hij dus ook naar de ballenbak gegaan en heeft hier helemaal geen last van gehad.

Als hij dus maar zwaar genoeg is kan ik het je zeker aanraden!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Gewicht speelt inderdaad een grote rol! dit omwille van het effect van de narcose. Hoe kleiner de kat, hoe moeilijker het doseren is. Mijn DA doet gewone poezen vanaf 4 maand EN 2.5kg. Voor katers weet ik het niet van buiten maar aangezien dit een kleinere operatie is, zal het niet strenger zijn.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Dat wist ik niet, van dat gewicht, maar eigenlijk heel logisch vanwege de dosering van de narcose zoals al gezegd.

Ik ga mijn dierenarts maar eens bellen binnenkort (en Diablo vetmesten als 'ie nog niet genoeg weegt, nee hoor, grapje!)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het gewicht (en ook de grootte) van de kater speelt niet alleen een rol bij de narcose, maar ook in het tijdstip van geslachtsrijp zijn. Een zwaarder en groter kitten is veel eerder lichamelijk al een echte volwassen kater, dan een klein en/of mager kittentje en daarom kun je die ook (veel) eerder castreren.

Met poezen ben ik altijd wat voorzichtiger met het adviseren van vroeg steriliseren vanwege de zwaardere operatie en de nasleep ervan, maar het kan wel.

groeten,
Sandra
Plaats reactie