Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Denk dat t normaal is, wij mensen bekvechten toch ook wel eens :wink:

Mijn katten hebben onderling eigenlijks nog bijna nooit geknokt...
een paar x met beste plukken haar, maar dat was 5 minuten en vergeten zeg maar :lol:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het zijn misschien ook een beetje machomannen die even hun plek moeten bepalen. Hier heb ik er ook een paar rondlopen die af en toe aan elkaar willen laten weten dat zij de mooiste kerel van het huis zijn ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Even een update over Sumi en Ayo: ze zijn nu een kleine maand samen en het zijn de beste vrienden!!
De eerste week was een ramp: Sumi blies constant, hield Ayo elke seconde in het oog, ze duldden elkaar absoluut niet. Na een paar dagen trok Ayo natuurlijk naar Sumi en wou ze spelen ermee, maar het duurde wel even voor die reageerde. Het begon met vechten, daarna met achtervolgertje spelen maar ik merkte rap dat Sumi vaak werd achtervolgd door Ayo, dus het was echt om te spelen. Twee weken terug zag ik dat ze elkaars oren aan het likken waren tijdens het "vechten" en ondertussen wassen ze elkaar al helemaal, liggen ze af en toe zelfs samen te rusten, ...
Geduld dus voor al wie de uitdaging nog aan gaat van twee poezen samen te zetten, en succes ermee!
sylvia1974
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2007 13:18
Locatie: eindhoven

opvangkatje niet geaccepteerd

Bericht door sylvia1974 »

6 weken geleden vonden we een kitten in de bossen van 4,5 week.
Ze doet het prima. Is speels, eet, drinkt en groeit goed.
Nu hebben we een 6 jaar oude poes en een hond welke het goed met elkaar kunnen vinden.
We dachten met wat geduld kan de derde er ook nog wel bij.
Maar nu kan de hond ze wel op"vreten"en de poes valt haar, maar ook ons !! steeds aan en loopt al blazend en grommend het huis rond.
Zowie (de poes) is ook veel meer buiten en weigert mee naar boven te gaan (waar de kitten verblijft).
Wat kunnen we hier aan doen? En is er nog hoop dat het in ieder geval met Zowie goed gaat komen ?
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

LUNA EN DANI

Bericht door Moni »

Luna is 4 jaar oud en sinds half Januari bij ons (asiel).
Dani is nu 10 weken en sinds 3 weken bij ons.De eerste week was het grommen en grauwen van Luna's kant.DAT is gelukkig over,maar ze 'mept' Dani nog wel af en toe.
Nu plast Luna sinds een paar dagen in huis :-| Af en toe een klein beetje.Gisteren stond ze te 'sproeien' in de tuin (staart dik.....hevig trillend en gwoon staan).Ik weet niet of er plas uitkwam........

Vanmorgen bij de DA gevraagt ...die denkt aan een rangorde-probleem en adviseerde Feliway.Nu vind ik dat best duur (pas 250 euro betaald aan DA-kosten voor hond),want de stekker kost 28,95.Als ik nou zeker wist dat het zou helpen,is het wat anders...

Luna is vaak buiten,als ze binnenkomt lijkt ze Dani te zoeken.Haar pupillen zijn veelal 'groot'.Is ze bang? Is ze boos?

Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik vermoed dat er inderdaad een probleem is met rangorde, en dat Luna schrik heeft om op de bak te gaan omdat ze op die manier een beetje "kwetsbaar" is als Dani haar net dan komt storen. Wat men vaak aanraadt, is om meerdere kattenbakken te zetten. Vele kattenpsychologen spreken over de "aantal katten plus een"-regel. Voorzie voor elke kat een bak, en eentje nog extra. Plast ze vaak op dezelfde plaats? De aanleiding hiervoor kan een "schrikplasje" zijn en dan blijft men vaak op dezelfde plaats plassen. Zet in dat geval op die plaats zeker een extra bak. Probeer een plekje te vinden waar ze op haar gemak is en plaats daar een bak. Veel succes ermee!

Mocht dit niet werken, kan je misschien toch de feliway-stekker proberen. Naar ik hoor zijn de reacties hierop toch zeer positief!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

volgens mij is de feliwaystekker bij de gewone dierenwinkel veel en veel goedkoper zit ik net te denken... Da's zijn zoiezo duurder..

Het werkt op zich wel.
Mijn kat was een 3tal jaar terug ook erg gestresst en de feliway heeft heel goed geholpen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik heb zelf geen ervaring met Feliway, maar misschien dat je een extra kattenbak wil neerzetten? Sommige katten hebben graag een privétoilet...

Misschien eerst dit proberen? Je kan bijvoorbeeld ook tijdelijk een oude afwasteil neerzetten als kattenbak. Als daarmee het probleem verholpen is, hoef je alleen nog maar een kattenbak aan te schaffen.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Ik heb nu inderdaad een afwasteil als kattenbak neergezet.Dani is net op de ene geweest...Luna ging daar snuffelen en liep weer weg.Ik zette Luna ff in de andere,maar ze sprong er meteen weer uit.

Luna houdt niet zo van vlees.Ik had een blikje 'snoezepoes' meegenomen en ze viel aan! Niet te filmen.Ze zat te eten en toen kwam Dani erbij zitten.En Dani begon OOK van hetzelfde schoteltje te eten en Luna deed nix,ze at gewoon door! Totdat Dani een voorpootje OP het voer legde en ....Luna droop af.......
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

probeer stressituaties zoals bij het eten misschien best te vermijden. zorg dat ze allebei hun plekje kunnen hebben, rustig kunnen eten en rustig kunnen plassen. hoe minder stress, hoe minder andere problemen... je zal in eerste instantie misschien de neiging hebben om ze zoveel mogelijk en zo dicht mogelijk bij elkaar te laten, maar je mag dit niet forceren en het gaat zeker niet helpen met je kattenbakprobleem.
ook het "in de bak zetten" is bij Luna volgens mij niet nodig, ze weet instinctief dat dit een plek is waar ze mag plassen (ik bedoel: het is geen kitten die je de essentie van een bak nog moet leren).

ik merk wel dat je ermee bezig bent, dus volhouden is de boodschap en proberen positieve signalen naar de poezies te sturen! succes ermee nog hoor, hou ons zeker op de hoogte!
anitavanwijk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2007 09:51

een nieuwe kat erbij

Bericht door anitavanwijk »

dag allemaal,

mijn vriend en ik hebben een groot probleem. Wij hebben een gecastreerde mannetjes kat, en hebben er sinds kort ook een vrouwtje bij van 13 weken. Wij dachten dat het mannetje (floppy) wel de baas zou worden. Hij vlucht echter naar buiten! In het begin hebben we muis en floppy gewoon bij elkaar gehouden, toen las ik ergens dat je de nieuwkomer apart moest houden. Zij zit nu in de gang en woonkamer, en floppy (die toch al nooit veel binnen kwam) in de keuken en slaapkamer. Floppy wil nu echter niet meer binnenkomen, alleen om te eten.
Muis heeft in het begin een aantal keer naar floppy geblaast, maar nu niet meer. Floppy blaast nu wel, en wil zelfs geen eten meer als zij in de buurt is.
We hebben ook al geprobeert om ze buiten kennnis te laten maken, ook die vindt floppy niet leuk.

Wat moet ik doen? moeten we ze samen binnen opslluiten? (floppy is een echte buitenkat)
anitavanwijk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2007 09:51

Bericht door anitavanwijk »

Hoi allemaal,
ik heb uitgebreid het forum doorgelezen. Heb er wel een aantal handige tips uitgehaald.
Heb nog wel een vraag. Floppy is een echte buitenkat, hij komt nu ook bijna niet meer binnen. Als hij binnen is gromt hij wel en blaast dus naar Muis. Muis is echter doof.
Moet ik Floppy binnen halen en samen met Muis is een kamer zetten en wachten tot ze aan elkaar gewend zijn?
Floppy wil dan terug naar buiten en als die dat niet mag, dan plast en poept hij het hele huis onder....

en als we ze samen opsluiten elke dag even, wat dan als we weg gaan of als we gaan slapen. Dan is Floppy namelijk altijd buiten. Zal hij dan nog wel thuis komen als hij weet dat Muis daar ook is?
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Luna deed dus nooit wat op de kattenbak,NU gaat ze af en toe in het afwasteiltje zitten,maar ik heb niet de indruk dat ze er wat in 'doet' (maar dat geeft natuurlijk niet).Af en toe plast ze nog binnen,maar vanmorgen zag mijn zoon dat Dani binnen een plasje deed :shock:

De ene keer 'slaat' Luna nog naar Dani en een andere keer snuffelt ze (soms krijgt Dani dan een pets toe).Ik neem Luna regelmatig op schoot,maar het is nu eenmaal geen schootkat (helaas),maar ik probeer haar veel aandacht te geven en ik praat veel tegen haar.Ik ga ervan uit,dat het allemaal goed gaat komen hier :lol: Ik geef de dames nu wel op een apart plekje eten........brokjes staan beneden (daar eten ze beiden van),maar vlees geef ik ze apart ;-)
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

[quote="Poezebal"]volgens mij is de feliwaystekker bij de gewone dierenwinkel veel en veel goedkoper zit ik net te denken... Da's zijn zoiezo duurder..

Het werkt op zich wel.
Mijn kat was een 3tal jaar terug ook erg gestresst en de feliway heeft heel goed geholpen.[/quote]

Feliway is bij ons bij de dierenwinkel NET zo duur als bij de DA (28,95) ;-)
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

anitavanwijk schreef:Hoi allemaal,
ik heb uitgebreid het forum doorgelezen. Heb er wel een aantal handige tips uitgehaald.
Heb nog wel een vraag. Floppy is een echte buitenkat, hij komt nu ook bijna niet meer binnen. Als hij binnen is gromt hij wel en blaast dus naar Muis. Muis is echter doof.
Moet ik Floppy binnen halen en samen met Muis is een kamer zetten en wachten tot ze aan elkaar gewend zijn?
Floppy wil dan terug naar buiten en als die dat niet mag, dan plast en poept hij het hele huis onder....

en als we ze samen opsluiten elke dag even, wat dan als we weg gaan of als we gaan slapen. Dan is Floppy namelijk altijd buiten. Zal hij dan nog wel thuis komen als hij weet dat Muis daar ook is?
Het is altijd lastig voor katten als er opeens een indringer in hun huis is, ook al is het - in onze ogen - een schattig hummeltje. Het is dus heel logisch dat jouw kater nu boos en opstandig is. Dit gaat gelukkig met kittens uiteindelijk meestal wel over, ook al doen sommige katten er langer over dan anderen.

Als ik jou was zou ik niets forceren en de situatie voor jouw kater zo veel mogelijk hetzelfde laten, aangezien hij "de oudste rechten" heeft. Laat hem maar gewoon naar buiten gaan als hij dat wil en geef hem in ieder geval 1 ruimte binnenshuis waar hij het kittentje niet tegenkomt, zodat hij zich binnen ergens kan terugtrekken waar hij zich veilig voelt.

Je kunt je kater en kittentje dan steeds een tijdje in de woonkamer (of een andere kamer) bij elkaar zetten, terwijl je erbij blijft. Niet ingrijpen als ze blazen of grommen, want ze moeten zelf een evenwicht vinden, maar natuurlijk wel bij een (dreigende) vechtpartij.

Als je het huis uitgaat of 's-nachts dan sluit je het kittentje op in 1 ruimte en geef je de kater de rest van het huis en de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Dit is niet zielig voor het kittentje als je haar veel speeltjes geeft en het is gelukkig maar tijdelijk.

Als je wel thuis bent geef je kater dan veel aandacht, ook als ze samen zijn, zodat hij zo veel mogelijk zijn eigen leventje behoudt en zich niet achtergesteld voelt. De rest moeten ze zelf zien uit te vinden.....

groeten,
Sandra
Plaats reactie