Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vind dat je een hele wijze maar ook hele moeilijke belissing hebt genomen, waarbij het welzijn van je katje voorop stond. Ook al was het snel, zo te lezen kon je echt niet anders. Heel veel sterkte met het verwerken van je verlies.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Natascha,

Wat ontzettend verdrietig :-(. Maar het gaat bij nierfalen soms gewoon heel snel, dat is ook het nare van de nieren, wanneer je merkt dat er iets niet goed is, dan ben je vaak al te laat. En daar kan je echt helemaal niets aan doen.. Ik wil je heel veel sterkte wensen bij het verlies van je Tijger, je hebt echt de juiste beslissing genomen, hoe moeilijk dat ook is..

Veel liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Op http://www.doedekatniercheck.nl kun je gratis een niercheck kit aanvragen.

Waarom een niercheck?
De niercheck kan bijdragen aan het vroegtijdig opsporen van ‘verborgen nierschade’ bij uw kat. Het jaarlijks laten onderzoeken van een urinemonster wordt geadviseerd bij katten vanaf 8 jaar. Waarom is regelmatig urineonderzoek zo belangrijk voor de gezondheid van uw kat?

Nieraandoeningen hebben bij de meeste katten een geleidelijk (chronisch) verloop. Ziekteverschijnselen ontstaan meestal ook niet van de ene op de andere dag. Er is vaak een periode waarin bij uw kat ‘verborgen nierschade’ aanwezig is, terwijl u nog niets afwijkend aan uw kat zal opvallen. Tijdens deze periode kunnen een tweetal veranderingen in de urine optreden die kunnen wijzen op ‘verborgen nierschade’: de urine is meer verdund dan bij een normale nierfunctie verwacht mag worden en/of er bevindt zich meer eiwit in de urine dan normaal. Beide veranderingen kunnen door uw dierenartspraktijk gemeten worden wanneer u een urinemonster van uw kat verzameld en aanbiedt aan de praktijk.

Wanneer de nierschade pas in een laat stadium gevonden wordt, kan dit een aantal belangrijke gevolgen hebben voor u en uw kat. Voor uw kat kan dit betekenen dat het zoeken naar een onderliggende oorzaak mogelijk meer risico met zich mee brengt – bijvoorbeeld tijdens een onderzoek waarbij uw kat moet slapen (narcose). Ook kan het moeilijker, soms zelfs onmogelijk, zijn om de ziekte bij uw kat dan nog effectief te behandelen. Tenslotte zal het voor u kunnen betekenen dat u minder lang zult genieten van uw huisdier.

De niercheck bestaat uit de volgende onderdelen:
  • - Afgemeten hoeveelheid niet-absorberende kattenbakkorrels
    - Plastic pipetje voor het hygiënisch opzuigen van de urine
    - Verzamelbuisje voor het opvangen en vervoeren van urine naar de dierenartspraktijk
Meer info
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Bedankt voor de tip. Ik heb de set gelijk aangevraagd.
Miriam
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2007 11:06

Nierprobleem?

Bericht door Miriam »

[Titel aangepast door Admin]

Mijn Pluis is nu 11 jaar. Sinds een aantal dagen drinkt ze veel, is ze vaak misselijk en heeft 1 x diarree gehad. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en moet ik naar de dierarts? Ik ben zelf bang voor nierfalen, omdat haar moeder hier ook aan doodgegaan is.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Veel drinken wijst inderdaad vaak op een probleem met de nieren.
Maar het is op het moment natuurlijk wel steeds warm en dan drinken onze katten ook veel meer dan normaal.
Ik zou als ik jou was toch naar de dierenarts gaan, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Sterkte ermee! En hou je ons op de hoogte?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Miriam,

Ik zou ook zeker naar de dierenarts gaan! Er is ook een topic over nierfalen (dat staat als Sticky hierboven). Maar als je al ervaring hebt met nierfalen, dan weet je ook dat katten er erg misselijk door kunnen worden, daarom zou ik zeker even naar de dierenarts gaan. Het zou natuurlijk kunnen dat haar waarden nog niet heel hoog zijn en dat ze met speciale niervoeding nog een goed leven kan hebben!

Heel veel sterkte in ieder geval, en laat je het nog weten als je geweest bent?

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Fenja
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2007 13:17
Locatie: Den Haag

Bericht door Fenja »

Hallo,

Ik heb mijn Floortje nu 1 maand. Ze leek gezond toen ik haar ging halen maar nu blijkt het tegendeel :cry:
Toen ik de katten voor mijn zus verzorgde werd ik gebeld door mijn kattenoppas dat Floor niet meer kon lopen. Bij elke stap die ze nam viel ze om (haar achterlijf eigenlijk voornamelijk). Uiteraard ben ik meteen naar huis gegaan. De volgende ochtend direct naar de dierenarts, daar is ze van 10 tot 17 geweest voor allerlei onderzoeken. Uiteindelijk bleek dat ze een bacterie in haar urine had zitten dus ze hebben haar gelijk een antibiotica injectie gegeven. Het omvallen zou evt. nog door een hersentumor kunnen komen. Dat is gelukkig niet het geval want een paar dagen na de injectie ging het lopen steeds beter en nu een week later loopt ze weer als altijd. Ook moet ik haar dus aan haar kiezen laten helpen want 1 kies is ontstoken en 1 kies zit los :shock:

Vandaag ben ik voor controle terug geweest bij de da, de bacteriën zijn gelukkig aan het sterven en ik moet als het goed is nog 2 keer terug voor een injectie.

De da vertelde mij vandaag wel dat haar nieren dus niet goed hun werk doen en dat ze op een speciaal dieet moet. Hij vertelde mij ook dat met dat dieet haar leven met een jaar verlengd kan worden. Ik heb een aantal proefzakjes met brokjes gekregen en gelukkig vindt ze ze erg lekker, en dat ze nu minder krijgt dan normaal daar moet ze maar aan wennen.

Ik hoop dat ik haar nog een fijne oude dag kan geven (ze is nu 10 jaar) want ze heeft geen makkelijk leventje gehad. Ben wel bang dat ik nu eerder afscheid van haar zal moeten nemen dan waar ik op gerekend had, maarja dat weet je nooit van tevoren
Dit is de eerste kat die ik heb sinds ik op mezelf woon. Ben wel opgegroeid met katten om me heen maar die waren eigenlijk nooit ziek en heb dus totaal geen ervaring met zieke katten.

Binnenkort op mijn vrije dag maar op mijn gemak alle berichten over dit onderwerp lezen en rondneuzen op het net over het hoe en wat.

Groetjes
Fenja
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een schok zeg als je denk dat je een gezonde kat meekrijgt en zij blijkt ernstig ziek te zijn!

Ik hoop voor je dat je haar met het speciale nierdieet en eventueel later medicijnen (fortekor) nog lang bij je mag houden en dat jullie veel van elkaar zullen genieten. Ik ben in ieder geval blij dat ze bij iemand terecht is gekomen die van haar houden wil ook al is ze niet helemaal gezond meer.

Op dit forum zijn een aantal mensen die uit ervaring (helaas) heel veel weten over nierkatten en eventuele andere gebreken, dus schroom niet om veel vragen te stellen als je iets niet weet, want daar zijn we hier tenslotte voor ;-). O ja en natuurlijk van harte welkom!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Fenja
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2007 13:17
Locatie: Den Haag

diarree

Bericht door Fenja »

Hoi,

Nou floor is gelukkig weer de oude voor zover dat kan...ze slaapt bij me op bed en loopt me overal in huis achterna om te knuffelen.
Ze zit nu 5 dagen aan haar speciale dieet en ze vindt het heerlijk alleen veel te weinig :lol:
Nu is mij wel opgevallen dat sinds ze de nieuwe brokken krijgt ze ineens diarree heeft :???: daar had ze hiervoor nooit last van. Moet ik hier nou meteen mee naar de da of is dat niet nodig?

Woensdag moet ik er sowieso weer heen voor de volgende antibiotica injectie.
Misschien ben ik sinds het nieuws een beetje overbezorgd geworden, maarja ik kan het niet helpen.

Groetjes,
Fenja
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heerlijk om te lezen dat het zo goed met haar gaat!

Ik denk dat je kat wellicht door de combinatie van de AB-injecties en het nieuwe dieetvoer diarree heeft gekregen, want medicijnen kunnen laxerend werken en ook de overgang naar andere brokjes kan diarree geven.

Meestal gaat dit vanzelf over als haar lichaam het nieuwe eten gewend is en de bacteriën weg zijn, maar hou het wel goed in de gaten, want als het aanhoudt kan ze uitdrogen en ook kan ze te weinig voedingsstoffen bieden krijgen en verzwakken. Nierkatten zijn vaak al magerder dan gezonde katten, dus ze moet zeker niet extra afvallen.

Als ze nu zo veel honger heeft zou ik haar ook gewoon wat meer brokjes geven, tenzij ze (veel) te dik is, want dat kan echt geen kwaad en ze kan het goed gebruiken om aan te sterken, zeker nu ze aan de diarree is.

Als ze magerder begint te worden vanwege het nierfalen zou ik haar zeker wat extra brokjes geven, want het is dan heel belangrijk dat ze goed eet en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

O ja, er is een verband tussen nierproblemen en problemen met het gebit en het tandvlees, dus het is niet vreemd dat er kiezen getrokken moeten worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad en dat je nog lang van je katje mag genieten!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Fenja
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2007 13:17
Locatie: Den Haag

Bericht door Fenja »

Dankjewel voor je antwoord, ik heb er zeker wel wat aan :grin:

Te dik is ze niet, toen ik haar kreeg woog ze 3,1 kg en ze is nu inmiddels 3,4. Volgens de tabel mag ze 55 gr voer per dag maar ze krijgt van mij al wat meer omdat ze ook echt om meer vraagt, dan komt ze een kopje geven en gaat vervolgens heel demonstratief naar haar bakje staan kijken :lol:

Deze week nog een injectie en dan over 2 weken als het goed is de laatste.

Groetjes,
Fenja
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Fenja,

Nierkatten vechten altijd tegen uitdroging en door diaree raak je natuurlijk vocht kwijt, dus ik zou hier wel op letten ;-). Misschien even met de dierenarts overleggen, en het is misschien een idee om dan wat water over de brokjes te doen, zodat ze op die manier extra vocht binnen krijgt.

Wel fantastisch dat het zo goed gaat!

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Fenja
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2007 13:17
Locatie: Den Haag

Bericht door Fenja »

Ik bespreek het inderdaad woensdag met de da.
Ze heeft al meerdere drinkbakjes staan, waar ze
veel uit drinkt.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

mijn nierpatient heb ik over gezet op versvlees

Na een jaar dieet voer en pillen, bleef hij mager en niet lekker in zijn vel.

Nu zit hij op vlees, en is zonder medicatie en dieetvoer, echt helemaal de oude.

Hij is van 3,2 naar ruim 5 kilo gegaan, speelt weer en is weer vrolijk

Ook heb ik een waterfontein aangeschaft wat hem aanzette tot genoeg drinken
True love is the love from an animal
Plaats reactie